Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Tuomas - Kesäkuu 02, 2013, 22:02:41 ip

Otsikko: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: Tuomas - Kesäkuu 02, 2013, 22:02:41 ip
Moro!eli topicin mukaisesti olis 1kpl 1200 grisoja vasen silinteri pimiänä. Nöyryytys tapahtu pyörän pesun jälkeen...kerkesin kiiltävän mustalla grissollani ajeleen  n.5km ennenkuin kuulu melko tiukka pamahus ja servicet pamahti tauluun ja vasuri meni pimiäksi.
"Nooo eipä tuossa mittään varmaan ampuu kanteen"siis tallille ja vaihoin pytyistä kamat(puola,tulpanhattu johtoineen ja tulppa)ristiin ja olin ihan varma että vika pomppaa oikealle puolen , mutta ei ....vasuri pysy vieläki mykkänä.
Jotenka kun kattelin noita vanhoja topicceja niin ei löytyny mitään vastaavaa tapausta niin aattelin kysyä johdatusta ja asiantuntemusta teiltä

Pyörää en sen kummemmin ole kerenny tutkiin ku työhommat alko häiritteen...oikosulku kaaviota kerkesin sen verran tutkiin et puolan ohjausvirta näyttäis tulevan eculta ja maa joltain secondary injection relaylta???

Ecun liittimet käytetty irti ja ei ollu vodaa eikä muutakaan visuaalisesti hämärää...joten vinkkejä ja arvauksia otetaan vastaan

Veljeskuntaa nyörimmin kiittäen:Tuomas
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: Camn - Kesäkuu 02, 2013, 23:26:53 ip
Joko olet saanut askarreltua Guzzidiag -yhteyden pelittämään ? Kun Grisossa on "5AM" moottorinohjausjärjestelmä, sen repertuaariin kuuluu suuri määrä vikakoodeja, mutta tosiaan koodeina, ei selväkielisenä tekstinä kuten vanhempien moottorinohjausjärjestelmien kohdalla. Netistä pitää sitten katsoa, mitä koodi tarkoittaa (esim. tämän sivun alalaidassa: http://www.obd-codes.com/trouble_codes/ (http://www.obd-codes.com/trouble_codes/)).

Valistumaton arvaus: mihin sellaiseen anturiin pesuvesi on voinut päästä, joka voisi olla "pois pelistä" ? Pääseekö/jääkö vesi tulppien "pesiin" ?
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: Tuomas - Kesäkuu 02, 2013, 23:46:18 ip
Joo olen saanu yhteyden pelittään, mutta vaikka service palaa taulussa ja vasuri on mykkä niin ecu ei anna mitään vikakoodeja....ei guzzidiagiin eikä pyörän maestroon. ???
Tulppakaivoista en löytänyt vettä...mutta puolan liittimestä kylläkin >:(
Sulakkeet myös ehjät.
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: Camn - Kesäkuu 03, 2013, 02:11:27 ap
Guzzidiagin valikon "Näyttö-toimintotestaus" takana on painikkeita, joilla voi testata moottorin seistessä joitakin toimintoja: polttoaoinepumppu, sytytys vasen, sytytys oikea, ruiskutus vasen, ruiskutus oikea. Näitä voinee koettaa hyödyntää?

Mietityttää tuo "service" -valo. Jos mittariston muistiin on jäänyt ecun vikakoodi, sen pitäisi näkyä myös Guzzidiagissa ? Painoitko painiketta "lue vikakoodit" (näyttö-vikamuisti-lue)?  Olen ymmärtänyt Guzzidiag:in näkövinkkelistä niin, että mittaristo uudemmissa Guzzeissa (5AM ja uudemmat ecut) sisältää myös "järkeä". Se tallentaa eculta saamansa vikakoodit(?), omat ohi ecun saamansa vikakoodit ja ilmaisee huoltotarpeen. Mittaristolla voi ymmärtääkseni nollata vain sen omat vikakoodit (ei ecun) ja huoltotarpeen ilmaisimen (jota puolestaan ei voi tehdä Guzzidiagilla ecun kautta). Asiasta paremmin tietävät kertonevat enemmän.

Edit 5.6:  Mittaristolla näkyy kahdenlaisia vikakoodeja.  DSBXX = vain mittaristolle tulevat (esim. DSB07, öljynpaineanturi, josta ecu ei tiedä mitään).  ECUXX = eculta tulevat viat (esim. ECU22, sytytyspuola 1, DC jännite).
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 03, 2013, 11:49:13 ap
Lainaus
oikosulku kaaviota kerkesin sen verran tutkiin et puolan ohjausvirta näyttäis tulevan eculta ja maa joltain secondary injection relaylta???

Kuten suuttimienkin niin myös puolien jännite tulee muualta kuin ECU:sta. ECU tekee sitä samaa hommaa kuin katkojan kärjetkin aikoinaan eli katkovat maadoitusta eli virtapiirin katketessa toisiokäämi purkaa jännitteensä kohti tulpaa. Puolien toimntaperiaate ei ole muuttunut.

Yllä oleva selvittänee asiaa sen verran että on syytä ihmetellä minne on kadonnut matkalle puolan ensiöpiirille tuleva jännite. Lainauksessa olevan tiedon perusteella jännite näytttää tulevan "secondary injection relaylta". (Tosin tuon releen nimi viittaa ruiskutukseen mutta voi sekin puolien virtapiiriä ohjata kuten suuttimienkin, molemmat kun tarvitsevat jatkuvan jännitteen toimiakseen.) Kannattanee siis ensitöiksi mitata puolille saapuva jännite. Jos jännitettä tulee molemmille puolille niin vasta sitten on syytä epäillä ECU:lta tulevaa signaalia. Sen mittaamiseen taas yleismittari ei oikein riitä mutta edellisessä viestissä nimim. Camn viittaa Guzzidiagin häiriöilmoitukseen jonka kautta voi päästä vian lähteille. Signaalimittaukseen hyvä laite on oskilloskooppi.

Valitettavasti juuri nyt ei ole mulla aikaa setviä kun on muuta tekemistä.
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: Camn - Kesäkuu 05, 2013, 00:50:35 ap
Lainaus
viittaa Guzzidiagin häiriöilmoitukseen jonka kautta voi päästä vian lähteille

Tuntuisi siltä, että jos mittaristossa palaa tunnus viasta, se löytyy myös mittariston omasta muistista.  Tuon aikaisemman liitteen tekstin arvaan niin, että mittaristolta saa näkyviin mittariston oman vikamuistin (Instrument panel errors) sekä ecun vikamuistin (ecu diagnosis). Tällaisia vikailmoituksia luulisi olevan: ECU 22-25: puolien virta/maa -viat. ECU 26-30: ruiskusuuttimien virta/maa -viat.
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: Tuomas - Kesäkuu 05, 2013, 15:52:16 ip
Lainaus
Tuntuisi siltä, että jos mittaristossa palaa tunnus viasta, se löytyy myös mittariston omasta muistista.

Jeps niin luulis ;Dmutta ei se vaan anna mitään vikakoodeja ulos.
ei paneeliin eikä eikä guzzidiagiin.

Lainaus
"Näyttö-toimintotestaus" takana on painikkeita, joilla voi testata moottorin seistessä joitakin toimintoja:
                      kiitti vinkistä. pitää testata jahka takas tallille pääsee  :D

http://www.thisoldtractor.com/guzzi007/schematics/2008_Griso_8V.gif

tuosta ku kattoo noita kytkentöjä niin ei tosa nyt hirveenä pitäs noita vikamahollisuuksia olla...  ::)
kaveri sano tosa ohimennen että ku sillä on ollu tilanne et ecu ei anna koodeja ulos niin on ollu ecu nuuskana....milloin aletaan epäileen ecua??miten tai missä voi ecun toimintakunnon varmistaa?
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: Camn - Kesäkuu 05, 2013, 18:49:41 ip
Lainaus
ei se vaan anna mitään vikakoodeja ulos
Ei ole mitään hajua näistä uudemista mittaristoista mutta eikös siinä tarvita näppäilyä ja "salasanoja", ennen kuin tuo vikakoodi tulee mittariston näyttöön. Oletan että jatkuva näyttö on vain "error-error-error" -valo.

Lainaus
ei tosa nyt hirveenä pitäs noita vikamahollisuuksia olla

Tosiaan sytytyksen ja ruiskutuksen suhteen näyttää selkeältä. Secondary injection relay (29) yhdistää akun plussan polttoainepumpulle (35), sytytyspuolille (44/41, 45/43) ja ruiskusuuttimille (47/46). Jos tätä virtaa ei tulisi, silloinhan ei myöskään moottori voisi millään käydä.

Ruiskusuuttimien ja sytytyspuolien miinus tulee suoraan eculta: kun näille löytyy Guzzidiagista juuri tuo testaustoiminto, pitäisi voida testata ja ihmetellä samalla mihin miinus ehkä jää lymyämään, kun ei kerran puolalle asti tule.

Lainaus
on ollu ecu nuuskana
Ei kai sinen vettä ole liikoja päässyt ja eikös se ole melko hyvin suojattu, kestää roiskeet? Ja kun ecu antaa miinusta eteenpäin, ei kai vesi matkalla haittaa eculle tee, "miinus" voi löytyä veden johtamana vaan ennen sytytyspuolaa. Jos näihin miinusjohtimiin eculta olisi päässyt vesioikosen avulla +12V sitten ehkä olisi vakavampi paikka (lie jossain palaisi sulake). Tuntuisi että kun Guzzidiag yhteys tulee ja kaikki data näkyy (näkyykö, saatko 8 arvoa yhtäaikaa näytölle - ja käynnissäkin voi tarkailla miten arvot käyttäytyvät sekä tilaikkunaa, jossa ecu kertoo asioistaan), niin ecu on järjissään.
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: Tuomas - Kesäkuu 05, 2013, 21:29:54 ip
Lainaus
mutta eikös siinä tarvita näppäilyä ja "salasanoja", 
Kyllä pitää paikkaansa grisossa tuo salasana on 12425 (muistaakseni)

Mutta aivan kuten camn jo sanoit niin luulisi tuon ecun tosiaan olevan tolkuissaan ku kerta sain yhteyden Muodostettua ja kaikki arvotki vielä ihan järkevän näköisinä ulos.
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 05, 2013, 21:59:44 ip
Salasana eli numeroyhdistelmä tarvitaan vain kun halutaan mennä mittariston näpyttelyliittymän kautta tutkimaan tai muuttamaan asetuksia.
GuzziDiagin käytön suhteen en ole törmännyt salasanoihin. Vain kytkentään tarvittava protokolla, joka on hieman laajempi ensimmäisellä kerralla, pitää käydä läpi.
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: Tuomas - Kesäkuu 05, 2013, 22:18:02 ip
Lainaus
Salasana eli numeroyhdistelmä tarvitaan vain kun halutaan mennä mittariston näpyttelyliittymän kautta tutkimaan tai muuttamaan asetuksia.

On siellä myös valikot ecun ja dashboardin vikakoodeille...en vain ole varma ovatko kaikki mahdolliset koodit luettavissa tuolta  ???
mutta kyllähän tuo guzzidiagilla koodien lukeminen lienee varmempaa.
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: Makestain - Kesäkuu 09, 2013, 20:44:14 ip
Moi, Griso kuskina kiinnostaa että oletko jo löytänyt syyn pytyn pimenemiseen?
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 09, 2013, 21:15:11 ip
Onko tämä nyt ihan vissi, että katkoo nimenomaan kipunaa? Toiset shifterit katkovat kipinää ja toiset polttoaineensuihkutusta ja silti katkos tuntuu lähes samalta. Eli sopan saamattomuuskin kyllä jättää pytyn hiljaiseksi. Sitemmin, näkyisikö suuttimen vikaantuminen ecun vikakoodeissa muutenkaan..?
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: Camn - Kesäkuu 10, 2013, 00:41:16 ap
Lainaus
näkyisikö suuttimen vikaantuminen ecun vikakoodeissa muutenkaan

Motomatin blogista (Guzzidiag -kokeilu/Breva, jossa sama 5AM ecu kun Grisossa): "Kokeilun yhteydessä havitsimme vikakoodin P0202. Se tarkoittaa että oikean puolen suuttimen sähköinen kytkentä ei ole kunnossa".

Ainakin sähköinen vikaantuminen siis näkyy.
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 10, 2013, 11:37:58 ap
Lainaus
havaitsimme vikakoodin P0202

P0202 Injector Circuit Malfunction - Cylinder 2

Yllä olevan vikakoodin sisältö selitettynä:
P0202 means that the PCM detected a fault in the injector or the wiring to the injector. It monitors the injector and when the injector is activated, the PCM expects to see the voltage pulled "low" or close to zero. When the injector is switched off, the PCM expects to see a voltage that is close to battery voltage or "high". If it doesn't see the expected voltage the PCM will set this code. The PCM also monitors resitance in the circuit. If the resistance is excessively low or high it will set this code.

Vikakoodi-ilmoituksia voi opiskelumielessä tehdä itse: nypätä virrat päällä eri komponenttien/toimintojen liittimiä/sulakkeita irti, löysäämällä letkuklemmaria että pa-paine vajoaa (Huom! tulipalovaara!)
Sekin kertoo ehkä jotain jos vikakoodia ei tulekaan vaikka itse on tarkoituksella vian aiheuttanut. Pitänee miettiä mistä se sitten kertoo...

Itse aiheutetut sekä "oikeat" viat eli GD:n lukemat ECU:n kautta OBD-reittiä tulleet vikailmoitukset voi sitten nollata GD:n avulla. Uskoakseni näin harjoitellen ei mitään pysyviä vikoja pysty aiheuttamaan. (Jos ei riko liittimiä ropatessaan.)
(GD = GuzziDiag)

Vikakoodit ovat standardoituja ja niiden selitykset löytyvät useasta eri yhteydestä. Tässä yksi: http://www.obd-codes.com/trouble_codes/
Ei pidä säikähtää DTC-koodien määrää vaan etsiä sieltä se numeron osoittama kohta. Edellä oleva linkki on lontoonkielinen. Syy miksi on siirrytty koodaukseen on siinä että kirjallinen selkeä ja luettava ilmaisu veisi liikaa tilaa. Sellaisia vikailmoituksia on kuitenkin vanhemmissa vähäisemmän tekniikkamäärän ECU:issa kuten P8:ssa. Sekin englanniksi. Noissa vanhemmissa moottorinohjauksissa on myös ledi, joko satulan alla tai mittaritaulussa (esim Quota 1000), josta koodatun vikailmoituksen voi lukea pulssimuodossa omilla silmillä. Ko pyörämallien huoltokirjojen lopussa on koodien selitykset kuvattuna sakara-aaltokuviona.

Jos jollakulla riittää tarmoa niin voisi yleisimmät vikakoodit purkaa suomen kielelle helposti omaksuttavaan muotoon.

Diagnostic trouble code (DTC)

Mikä lienee lyhennyksen PCM tarkka suomennos?
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: kaide - Kesäkuu 10, 2013, 13:30:19 ip
http://www.acronymfinder.com/PCM.html tuolta voi arpoa oikean selityksen. Arvelisin: Pulssin Koodaus Yksikkö
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: Tuomas - Kesäkuu 10, 2013, 16:45:38 ip
Moi, Griso kuskina kiinnostaa että oletko jo löytänyt syyn pytyn pimenemiseen?
en ole vielä ja enkä ihan vähän aikaan saakkaan ku työt härittee elämää ainaki juhannukseen asti  >:(

Onko tämä nyt ihan vissi, että katkoo nimenomaan kipunaa?
kipunan tuotto on varmistettu ihan perinteisellä tulppa kantta vasten ja katso kipinöikö menetelmällä..
oikealla elämä hymyilee vasemalla ei niinkään.
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 10, 2013, 19:09:52 ip
Ookoo, aika hurja jos kaikkia osia on kokeiltu ristiin, ja vieläkin on liekki hukassa.
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: Tuomas - Kesäkuu 10, 2013, 21:30:16 ip
Ookoo, aika hurja jos kaikkia osia on kokeiltu ristiin, ja vieläkin on liekki hukassa.

heh sanoppa ;D tullee väkistenki mieleeni sanonta että sähkötyöt ovat olennainen ja arvokas osa italo -ja itäpyörä harrastusta..

Mutta joo on täsä tullu miettineeksi vaikka minkälaisia teorioita ja mieleeni pätkähti että kuinka todennäköistä/mahdollista olisi että puolalta lähtenyt virta jonka olisi pitänyt mennä tulpalle niin olisikin purkautunut ainakin osittain näitä ohjainvirta piuhoja pitkin maihin (puolan liitin kun oli täynnä vettä ja näin ollen oikosessa enempi vähempi) ja polttanut kuparit johtimesta ainakin siittä kohdasta missä maatto on tapahtunut??

Notta tämmösiä tällä erää :D taidanpa avata oluen ja suunnata kasvimaalle istutus hommiin...Lisää updatea grisosta tullee heinäkuun puolella 
jahka on taas kotia päästy...
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: Tuomas - Heinäkuu 17, 2013, 23:04:15 ip
No Niin! Jotain edistystä on tapahtunut!
Guzzidiagilla testattu ruiskusuuttimet-->OK  PA-pumppu-->OK! Oik.Puola-->OK!

Kun pyörään laittaa virrat päälle niin ecuhan testaa molemmat puolat,suuttimet ja pa-pumpun.

Joten huomasin mitata tuota puolalle tulevaa virtaa(SIIS VAIN SYÖTTÖÄ, MAA RUNGOSTA) samalla kun käännän virrat päälle...ja tulihan sinne virta(täyet 12v)!...itse asiassa virta kulki kaavion mukaan ecun toiseen liittimeen(sähkökaaviossa liitin E) pinnille nro38 asti ;D
mutta jostan syystä ecu ei kuitenkaan maadota virtaa. ???

Vertailu mielessä käytimme myös lediä ja kytkimme sen rinnan oik puolan ja vas.puolen injektorin kanssa nähdäkdemme sytytys-ja ruiskutusimpulssit
oik.puolen puolassa lamppu välkkyi tasaisesti ja kirkkaana, samoin myös injektorilla,mutta vas puolen puolallla ledi pysyi mykkänä.


Jos olen ymmärtänyt oiken niin periaattesahan hommahan olisikin voinut toimia oikein...12v releeltä puolan läpi eculle ja ecu maadottaa mutta jos johtosarjassa on jokin paha "skröpö"(suuri vastus) niin puola ei saa varattua riittävästi sähköenergiaa itseensä jotta se pystyisi tuottamaan riittävän voimakkaan kipinän?

Tuon äskeisen ajatuksen siivin toteutimme tämän ledi "mittauksen", koska ledihän ei tarvitse suurta määrää virtaa taikka korkeaa jännitettä reagoidakseen. Mutta valitettavasti se vähäinenkin reaktio jäi saamatta..

Epätoivon siivittämänä mitoin ja puhditin vielä moottorin asentotunnistimen...tunnisitin ehjä,vasuri edelleen mykkä...ja eikä vieläkään vikakoodeja >:(

Ecu lähtee huomenna "aivotohtorin" luokse..saas nähdä jahka siellä paljastuisi jotain


Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: Camn - Heinäkuu 19, 2013, 00:07:24 ap
Juuri koodaaja valotti GuzziDiagin ominaisuuksia kysyjälle ja sivusi siinä tätä sytytyspuolien testausta (joka tosin tässä on jo tehty, niin ymmärsin).

"
Sytytyspuolat, tulpanhattu irti, toinen tulppa kiinni, se maihin (vaikka starttikaapelilla) ja testaus: tulee n.5 kipinää 30 sekunnissa tai silleen.
"
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: Tuomas - Elokuu 04, 2013, 14:03:30 ip
No niin ecu tuli takas..kuolemantuomio tuli...ainaki kohtuu paljon pölyä se oli imeny sisuksiinsa mikä varmaan on osaltaan johtanu tuohon vikaantumiseen...

Hyviä ehotuksia otetaan vastaan, että mitä seuraavaksi? Kattoin jo guzzitechin sivuilta että sieltähän sais uudelleen flässätyn ns. "racing" ecun vähän alta tuhannella punnalla.
Ehkä siittä olisi sitten enemmän eläjäksi ku tuosta vanhasta?
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: MotoJussi - Elokuu 04, 2013, 18:29:15 ip
No niin ecu tuli takas..kuolemantuomio tuli...ainaki kohtuu paljon pölyä se oli imeny sisuksiinsa mikä varmaan on osaltaan johtanu tuohon vikaantumiseen...

Hyviä ehotuksia otetaan vastaan, että mitä seuraavaksi? Kattoin jo guzzitechin sivuilta että sieltähän sais uudelleen flässätyn ns. "racing" ecun vähän alta tuhannella punnalla.
Ehkä siittä olisi sitten enemmän eläjäksi ku tuosta vanhasta?

Itse olen yhden ECU:n ostanut joko reboot guzzi spares - firmasta tai teo lamers - firmasta.

Hinta oli järkevä, mutta minulla onkin 15M ECU.

Hmm.... saiskohan muuten Ducatin ECUun poltettua Guzzin tavarat sisään, jolloin Ducatin ecukin kelpaisi...
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 04, 2013, 19:52:29 ip
Eikös siitä Camnin laittamasta listasta näkyis? Olen lännyn varassa, niin ei ihan heti pääse listaan kiinni.
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: JuhaV - Elokuu 04, 2013, 20:18:07 ip
Tuomas, otapa kuva sen ECUn sisuksista ja laita tänne.

Nimittäin riippuen siitä millaisilla piireillä ECU on toteutettu voi korjaus olla mahdollista jos tuossa on käynyt niin että toista puolaa käyttelevä tehoelektroniikkakomponentti on kypsähtänyt ja siten puola ei saa maata vaikka ECUn äly onkin kunnossa.

http://files.myopera.com/v2tre/albums/7336982/P6130119.JPG

Tuossa kuvassa ei ole nyt Guzzin ECU mutta sen avulla voi selittää asiaa. Eli ECUn piirilevyn keskellä näkyvät isot prosessoripiirit (nelikulmioita) ja niiden yläpuolella muistipiirit joissa ohjelmisto ja kartat asuvat. Piirilevyn molemmilla reunoilla näkyy tehotransistorit (fettejä, tyristoreja tms.), jotka on tuollaisilla metalliklipseillä kiinni jäähdytyslevyissä. Nuo komponentit ovat ihan peruskomponentteja ja aika helposti vaihdettavissa.

Eli jos olisi niin että sinunkin ECUssasi nuo tehoelektroniikkakomponentit ovat erillisinä, niin sen viallisen voisi koettaa vaihtaa jos komponentit tyyppi on jotain perustavaraa. Nämä ovat usein erilliskomponentteja, koska niiden kautta ohjataan sen verran enemmän virtaa että ne kaipaavat enemmän jäähdytystä ja siksi niitä ei ole integroitu prosessoripiirin yhteyteen.

Mutta löytyy myös sellaisia erikoiskomponentteja, joissa noita ja älyä on integroitu yhteen. Se on sitten korjaamaton paikka.

Kuulostaa tuo 1000 puntaa aika hirvittävän kalliilla mutta tunnetustihan elämä on ...

T: JuhaV

PS: Toinen juttu joka kannattaa tarkistaa siitä ECUsta on se että koeta päästä katsomaan piirilevyn takapuolta ja katso löytyisikö sieltä mitään huonon juotoksen näköistä. Ei ole harvinaista että ECU vikaan (autoissa) sen vuoksi että kuumana käyvän tehoelektroniikkakomponentin juotos vikaantuu. Sopivalla elektroniikkakolvilla varovainen juotosten uudelleenkolvaus ja taas toimii.

Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: Tuomas - Elokuu 04, 2013, 21:00:52 ip
Itseasiassa ongelma ei ole noiden tehotransistoreiden uusiminen(Näin siis korjaajan mukaan) vaan se että kun ecun aukaisee päälypuoleleta(puoli johon liittimet tulevat) pääsee kansi murtumaan todella herkästi reunoilta

toinen ongelma on se että kun kannen irroittaa liitinpesineen niin liitinpesien pohjassa olevat langat(ilmeisesti hopealangat?) jotka lähtevät pinneiltä emolevylle katkeavat ja näiden lankojen takaisin juotto on todella haasteellinen, koska lankojen materiaalivahvuus on samaa luokkaa pierunkuoren kanssa.

yritän tässä tulevina päivinä napsia muutamia asiaa selventäviä kuvia.

Nyt olisi vain tarkoitus saada pyörä äkkiä takasin tien päälle että pääsis "nauttiin" edes syysliukkaista.

Mutta Kiitos Juha infosta! :)

Tuon vanhan ecun pariin tullaan vielä palaamaan mutta ensiksi yritän saaha pyörän tulille ja vasta sitten aattellin alkaa perehetymään tohon ecun rautaan perusteellisemmin ja olishan hienoa saaha tuo vanha edes testi ecuksi.

tämmösen paikan bonjasin vasta http://www.rexxer.eu/e_produkte.cfm
tuolta näyttäis saavan 5am ecun kohtuu "edullisesti" ja jos oikein ymmärsin niin jopa toimivalla kartalla! Jos Näin on niin SWEET! ;D

Taidanpa laittaa kyselyä vetämään ja katotaas kuin ukon käy!
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: Camn - Elokuu 04, 2013, 21:35:25 ip
Lainaus
Ducatin ECUun poltettua Guzzin tavarat sisään
Saa, näin olen ymmärtänyt. Ecu sinällään on kai pitkälle sama jollei identtinen. Ero voi löytyä vertailemalla koko numero/kirjainsarjoja ecun tyypissä. Ei ole sattunut silmiin että joku olisi raportoinut vielä tällaisesta vaihdosta, mutta estettä ei myöskään ole kukaan kertonut. Jos onnistuu (Ducati 5AM => Guzzi), raportti kiinnostaa varmasti myös GuzziDiag -kehittäjiä.

http://www.guzzi-forum.de/Forum/index.php?topic=19289.msg302140#msg302140 (http://www.guzzi-forum.de/Forum/index.php?topic=19289.msg302140#msg302140)
(saksaksi + vaatii käyttäjätunnukset)
Tässä lyhyt käännös tuosta keskustelusta:
"
K1: IAW5AM ecu on rikki. Toinen ruiskusuutin saa ainoastaan satunnaisesti signaalin. Voiko ecun korjauttaa?
V1: Jokainen Guzzin 5AM ecu sopii ja siihen voidaan syöttää GuzziDiag –työkaluilla oikea kartta. 5AM käytettynä n.200-300€.
V2: 5AM on kertakäyttötuote. Tuotannossa on säästetty kustannuksia, ei ole käytetty IC:itä, vaan ainoastaan sitä, mikä on IC:n sisällä. Säästyy paljon rahaa (loppukäyttäjä ei tiedä tästä mitään), mutta tämä tekee melkein mahdottomaksi vaihtaa komponentteja. Niitä ei ole nimittäin saatavilla ollenkaan siinä muodossa, ja kontaktipisteet on ”pistetty” (?) ei juotettu. Kotelo ei ole erityisen hyvä. Tulee yhä uudestaan tapauksia esiin, joissa kosteus tunkeutuu sisään ja aiheuttaa korroosiovaurioita.
K2: Ecu vaihdettu, Guzzi pelaa.
"
(Toisella GuzziDiag kehittäjistä sattui olemaan käytetty 5AM ecu, hän syötti siihen uusimman ohjelman ja lähetti sen tarvitsijalle)

Ymmärrän tämän niin, että edullisin ehjä käytetty ecu ja sitten siihen tarvittava kartta. 5AM ecuihin ovat ohjelmia päivittäneet jo ainakin nimimerkit Motomatti (useita), Ristone, Ropotti ja Ikkala. Ja tietenkin se onnistuu jo myös muutamassa merkkihuolloissa, olen ymmärtänyt. Jos ei ole tarvittavaa uusinta karttaa, työkalupalstan loppupäässä on ohjeet pdf -liitteenä.
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: Tuomas - Elokuu 04, 2013, 22:02:39 ip
Lainaus
Ducatin ECUun poltettua Guzzin tavarat sisään
Saa, näin olen ymmärtänyt. Ecu sinällään on sama.

http://www.guzzi-forum.de/Forum/index.php?topic=19289.msg302140#msg302140 (http://www.guzzi-forum.de/Forum/index.php?topic=19289.msg302140#msg302140)
(saksaksi, vaatii käyttäjätunnukset)
Tässä lyhyt käännös tuosta keskustelusta:
"
K1: IAW5AM ecu on rikki. Toinen ruiskusuutin saa ainoastaan satunnaisesti signaalin. Voiko ecun korjauttaa?
V1: Jokainen Guzzin 5AM ecu sopii ja siihen voidaan syöttää GuzziDiag –työkaluilla oikea kartta. 5AM käytettynä n.200-300€.
V2: 5AM on kertakäyttötuote. Tuotannossa on säästetty kustannuksia, ei ole käytetty IC:itä, vaan ainoastaan sitä, mikä on IC:n sisällä. Säästyy paljon rahaa (loppukäyttäjä ei tiedä tästä mitään), mutta tämä tekee melkein mahdottomaksi vaihtaa komponentteja. Niitä ei ole nimittäin saatavilla ollenkaan siinä muodossa, ja kontaktipisteet on ”pistetty” (?) ei juotettu. Kotelo ei ole erityisen hyvä. Tulee yhä uudestaan tapauksia esiin, joissa kosteus tunkeutuu sisään ja aiheuttaa korroosiovaurioita.
K2: Ecu vaihdettu, Guzzi pelaa.
"
(Toisella GuzziDiag kehittäjistä sattui olemaan käytetty 5AM ecu, hän syötti siihen uusimman ohjelman ja lähetti sen tarvitsijalle)

Ymmärrän tämän niin, että edullisin ehjä käytetty ecu ja sitten siihen tarvittava kartta. 5AM ecuihin ovat ohjelmia päivittäneet jo ainakin nimimerkit Motomatti (useita), Ropotti ja Ikkala.

Wow mykistävää, mutta toisaalta elämää helpottavaa ja asioita nopeuttavaa tietoa!

Kun kattelin tuota ecua josta JuhaV laitto kuvia ja vertasin niitä puhelimessani oleviin (toki suttuisiin) kuviin 5Am sisuksista niin jopa tälläinen ei asiaan niin perhtynyt kaveri huomaa että ero on kuin yöllä ja päivällä.

Toki tekniikka on tullut eteenpäin, mutta ärsyttää se että samaan aikaan kun esim.moottorinohjaus elektroniikassa on otettu hurjia askeleita eteenpäin ja järjestelmät ovat entistä monimutkaisempia niin komponenttien laadussa on sitten alettu tinkimään ja kaikki osat otetaan/teetätetään siellä missä se on halvinta.

Onko liikaa pyydetty että nämä romut olisi edes kasattu sellaisista komponenteista ja vielä sillä tavalla että korjaaminen olisi edes mahdollista? >:(

Kaikki tämä sikailu täysin laadusta piittaamatta ja sysäämällä kuitenkin suurimmat kustannukset viimekädessä kuluttajalle.Milloinkhaan tämä kertakäyttö kulttuuri saavuttaa lakipisteensä? Toivottavasti mahd. pian!

voe ristus ko alko taas ottaa aivoon! No ei se auta ku jostain koittaa penkoa joku käytetty ecu...toivottavasti tärppäis jo tuolta Rexxeriltä.
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: Camn - Elokuu 04, 2013, 23:26:44 ip
Katselin tuon saksalaisen Rexxer -edustajan sivua:

Oman korjauttaminen: „Jos ecunne on jättänyt teidät pulaan hardware –vian kanssa, voimme auttaa teitä useimmissa tapauksissa.“ [399€]

Vaihto-osa: ”Saatte meiltä käytetyn ja toiminnaltaan tarkistetun vaihto-ecu:n.  Asennamme siihen toivomuksienne mukaan kartan. Se voidaan vaihtaa yksinkertaisesti viallisen tilalle." [449€]

Täällä on tuoretta keskustelua myös 5AM ongelmasta (sen mukaan ducati 5AM olisi tosiaankin eri laite kuin Guzzi 5AM). Sen muistan, että kirjoittaminen vaatii aina jonkun koodin, joka pitää olla oikein. Se juuri teetätti työtä ja vei aikaa, siksi GuzziDiag Writer 5AM eculle tuli vasta äskettäin jakeluun.
http://www.guzzitech.com/forums/viewtopic.php?f=190&t=11556&start=0 (http://www.guzzitech.com/forums/viewtopic.php?f=190&t=11556&start=0)
- The ECU is a Magneti Marelli IAW 5AM the same physical unit is used in a fiat punto
- The Ducati ECU is sooo much cheaper and more freely available
- Blank it with the duc code, then re-write with the guzzi code
- As I understand it the pin-out is different between the Ducati ECU's and the Guzzi ones, Yes it sure is
- I can get a Bellagio IAW 5AM Ecu , at less than half the Pirce of the Stelvio item

Täällä purkukuvia:
http://www.ducatimonsterforum.org/index.php?topic=56831.0 (http://www.ducatimonsterforum.org/index.php?topic=56831.0)
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: JuhaV - Elokuu 05, 2013, 16:03:54 ip
Täällä purkukuvia:
http://www.ducatimonsterforum.org/index.php?topic=56831.0 (http://www.ducatimonsterforum.org/index.php?topic=56831.0)

Juu, unohtakaa mitä sanoin tuolla edellä erillistehokomponenttien periaatteellisesta korjausmahdollisuudesta. Tämä 5AM on näköjään tehty uuden sukupolven massatuotteeksi (ja halvaksi) joten sen korjaaminen on sitten kotioloissa aika mahdoton homma. Nuo hiuksenohuet "karvat" joilla kontaktit on johdotettu liittimille ovat tietysti yksi erittäin potentiaalinen vikakohde tärisevässä V2:ssa mutta niidenkin esillesaaminen on tuosta kotelosta johtuen jo aika kova haaste.

Onnea matkaan noiden kanssa ...

Onneksi noiden koodaaminen ristiin näyttää edes mahdolliselta joten varaosan löytyminen helpottuu sitä kautta.

- JuhaV
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: kaide - Elokuu 05, 2013, 17:11:27 ip
http://www.magnetimarelli.com/business_areas/powertrain/motorbikes/ecu
tuolla on magnetimarellin yleistä höpinää 5AM-ecusta. Luvataan 30g tärinän kestävyys. Hankalaksi menee, jos nastajärjestys jo Ducatin ja Guzzin ecujen välillä on eri. Kuvista näkee, että suojalakan myötä on kaikki piirilevyllä olleet bondaukset kadonneet.
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: Tuomas - Elokuu 05, 2013, 18:52:33 ip
Onnea matkaan noiden kanssa ...

Kiitos sitä tarvitaan ;D

Sain tänään vastauksen rexxeriltä tai Daniele Motohan tuo firman nimi taitaa olla..
Ja alla olevan perusteella vaikuttaa lupaavalta! ;D

"Hi Tuomas!
 
Thank you very much for your inquiry.
We can offer you a suitable ECU for 449 EUR (incl. 19% tax) + shipping.
You will get the ECU ready to use, so just install an you can run the bike!
It’s no problem to flash also a tuning mapping, the price is the same.
 
But the best for this operation would be, if I can have your damaged ECU here in my shop
So I can read out the original file to see the version.

Only by this, I can send you an ECU and guarantee that it will work 100% for your bike.
Beascue not every mapping is the same, also if it’s from the same bike model.
 
I have such an ECU type in stock so I can start immediately."

Tossa viestissä ku kaveri pyytää tuota vanhaa ecua pajalle luettavaksi niin oliskohan tuossa mitään oikotietä? meinaan vaan että tuskin
on enää luettavassa kunnossa tuo vanha ecu.

Eikö nuo moottorinohjaus päivitykset jotka maahantuoja ajaa boksiin määräydy markkina alueittain?
ja jos näin,niin luulisi tuon kaverin tarvitseman tiedon saatavan vaikka Piikkiöstä?
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: Tuomas - Elokuu 05, 2013, 19:25:28 ip
http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=4409.0

Jaha eipä taideta olla kukaan enää viemässä tai saamassa mitään...
Kurja homma :-[
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: Camn - Elokuu 05, 2013, 20:01:01 ip
Lainaus
kaveri pyytää tuota vanhaa ecua pajalle luettavaksi
Laita kiivaasti se sinne ja pyydä että voisitko korjata, säästyy 50€ ?

Lainaus
Eikö nuo moottorinohjaus päivitykset määräydy markkina alueittain
Minulle on tullut sellainen käsitys että ainoastaan USA on omine bensoineen ja tankkihöyryjen imukanaviin imemisineen toista maata. Että Euroopassa oltaisiin samalla kartalla?

Lainaus
luulisi tuon kaverin tarvitseman tiedon saatavan
Tässä on tuore virallisen organisaation ulkopuolinen lista viimeisistä:http://www.mgcn.nl/index.php/diagnose-software/overzicht-mappings-dameijer-database-198 (http://www.mgcn.nl/index.php/diagnose-software/overzicht-mappings-dameijer-database-198)
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: Tuomas - Elokuu 05, 2013, 20:28:21 ip
Tässä on tuore virallisen organisaation ulkopuolinen lista viimeisistä:http://www.mgcn.nl/index.php/diagnose-software/overzicht-mappings-dameijer-database-198 (http://www.mgcn.nl/index.php/diagnose-software/overzicht-mappings-dameijer-database-198)

Suurkiitos tuollahan ne nöpöttää ;D
Vaan kumpikhaan kartta se sitten on ku näkyis olevan kaksi eri versiota?
 2229GRS8V68(A5 motor) /2230G803 (A8 motor)
Mitähän mahtaa meinata nuo A5 ja A8?
Tuskin kuitenkaan 8v Grisot ovat erillaisia moottorin sisäisiltä komponenteiltaan?

Arveluttaa vain että kuinkahan se lukeminen onnistuu kun oma ecu on samassa tilassa ku tällä monster foorumin kaverilla.
http://www.ducatimonsterforum.org/index.php?topic=56831.0

No oli miten oli...taidanpa laittaa tuon oman ecun menemään sinne jokatapauksessa...tehköön ammattimies taikojansa.
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: Pithecus - Elokuu 05, 2013, 20:50:27 ip
Suurkiitos tuollahan ne nöpöttää ;D
Vaan kumpikhaan kartta se sitten on ku näkyis olevan kaksi eri versiota?
 2229GRS8V68(A5 motor) /2230G803 (A8 motor)
Mitähän mahtaa meinata nuo A5 ja A8?
Tuskin kuitenkaan 8v Grisot ovat erillaisia moottorin sisäisiltä komponenteiltaan?
TunerProta varten Grisoon on kaksi eri xdf-tiedostoa. Toinen yksilambdaisia ja toinen kaksilambdaisia varten. Omassani (vm. 2010) on yksi lambda ja olettaisin että Suomi-mallit on aina yksilambdaisia mutta tämä on pelkkä arvaus. Mulla ECU:ssa on 2229GRS8V68. Ehkäpä tuo toinen ohjelmaversio on sitten sitä kaksilambdaista varten.

Edit:
http://store.guzzitech.com/forums/viewtopic.php?f=160&t=7761
Tuolla on keskustelua noista kartoista ja 3D-kuva fuel mapeista. Ei sielläkään kyllä sanota mitä noi A5- ja A8-moottorit ovat.
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: Ikkala - Elokuu 05, 2013, 21:20:12 ip

Mitähän mahtaa meinata nuo A5 ja A8?

Omasi näet lohkosta moottorin numeron edestä. En tiedä mitä kaikkea eroja eri versioiden kesken on mutta mustaakseni A5 moottoreissa ei enää niitä venttiilikoneiston vikoja ole. Taisi niissä olla joku yhteys pyörän malliinkin, mun sportti on A7.
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: Tuomas - Elokuu 05, 2013, 21:21:50 ip
Mulla ECU:ssa on 2229GRS8V68. Ehkäpä tuo toinen ohjelmaversio on sitten sitä kaksilambdaista varten.
http://store.guzzitech.com/forums/viewtopic.php?f=160&t=7761
Tuolla on keskustelua noista kartoista ja 3D-kuva fuel mapeista. Ei sielläkään kyllä sanota mitä noi A5- ja A8-moottorit ovat.

Okei eli tuossa topicissakin oli kaverilla tuo 68 map. Varmaan aika yleinen?
Itse asiassa kun tuo muistikin alkaa palaamaan pätkittäin, niin muistelen lukeneeni jotain noista kartoista ja niiden päivityksistä.

Luulisi että tuolla ecu korjaajalla olisi jo kyseinen kartta? No voisinpa vielä kysästä että onko tästä tiedosta hänelle mitään hyötyä?
Eiköhän tuo omaki Griso pörisis ihan kivasti tuolla kartalla.

Omasi näet lohkosta moottorin numeron edestä. En tiedä mitä kaikkea eroja eri versioiden kesken on mutta mustaakseni A5 moottoreissa ei enää niitä venttiilikoneiston vikoja ole. Taisi niissä olla joku yhteys pyörän malliinkin, mun sportti on A7.
Pitääpä vilkasta tuota numerosarjaa ku tallille pääsee.
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: Pithecus - Elokuu 05, 2013, 23:07:18 ip
Mulla ECU:ssa on 2229GRS8V68. Ehkäpä tuo toinen ohjelmaversio on sitten sitä kaksilambdaista varten.
http://store.guzzitech.com/forums/viewtopic.php?f=160&t=7761
Tuolla on keskustelua noista kartoista ja 3D-kuva fuel mapeista. Ei sielläkään kyllä sanota mitä noi A5- ja A8-moottorit ovat.

Okei eli tuossa topicissakin oli kaverilla tuo 68 map. Varmaan aika yleinen?
Itse asiassa kun tuo muistikin alkaa palaamaan pätkittäin, niin muistelen lukeneeni jotain noista kartoista ja niiden päivityksistä.

Luulisi että tuolla ecu korjaajalla olisi jo kyseinen kartta? No voisinpa vielä kysästä että onko tästä tiedosta hänelle mitään hyötyä?
Eiköhän tuo omaki Griso pörisis ihan kivasti tuolla kartalla.

Omasi näet lohkosta moottorin numeron edestä. En tiedä mitä kaikkea eroja eri versioiden kesken on mutta mustaakseni A5 moottoreissa ei enää niitä venttiilikoneiston vikoja ole. Taisi niissä olla joku yhteys pyörän malliinkin, mun sportti on A7.
Pitääpä vilkasta tuota numerosarjaa ku tallille pääsee.
Tuntuu olevan aika haasteellista löytää oikein faktaa noista A5 ja A8 moottoreista. Tuolla
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?180492-09-Griso-8v-ride/page4
viestissä #54 Pete Roper selittää että niiden nokissa on eroa ja että A5 on vuosimalleissa -08 ja -09. A8 pitäisi olla 2010:ssä ja ilmeisesti siitä eteenpäin. Mun pyörä on 2010 mallia (valmistenumeron mukaankin) ja sen tyyppikilvessä selvästi sanotaan että Engine type A5.
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: Ropotti - Elokuu 06, 2013, 09:37:33 ap
Mulla tuossa vanhan Grison Ecussa on todella pienellä kirjoituksessa info mikä ohjelmaversio siellä on sisällä.
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: Makestain - Elokuu 06, 2013, 22:38:52 ip
Tere, mun Griso on 2010 (en kaivellut valmistenumeroa). Siinä on A5 moottori ja käsittääkseni alkutaipaleella on ollut ongelmia venttiilien kanssa. @AJ tietää tarkemmin...
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: Camn - Elokuu 06, 2013, 23:07:48 ip
Lainaus
Ecussa on todella pienellä kirjoituksessa info mikä ohjelmaversio siellä on
Stein-Dinsen varaosakuvissa on joidenkin mallien ecun kohdalla myös valinta "kuva", tässä niiden sivujen uusimman Grison ecun kuva liitteenä. Tosi pieni lutikka myös "flashattaviin" 15M ja 15RC ecuihin verrattuna. Kuvittelen että näitä numeroita pitää verrata tarkasti, jos jonkun toisen merkkisen pyörän 5AM ecua havittelee (Ducati, Moto-Morini, Gilera)?  Keskellä oleva numerosarja "2230-G801" on varmaankin ohjelmaversio tuon kuvan ecussa.
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: Makestain - Elokuu 06, 2013, 23:10:26 ip
Uteliaisuus iski, Hollanin Guzzi sivuston mukaan Griso onkin valmistettu 2009 eli korjaus edelliseen viestiini.
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: Tuomas - Elokuu 07, 2013, 14:23:25 ip
Jaha tänään lähti ecu tilaukseen! ;D
Postikuluineen 480€ daniele-motolta. Eihän tuo vieläkään aivan ilmanen ole mutta edullisempi son silti verrattuna guzzitechin kautta saatavilla olevaan 5am ecuun (n.1000€ sis verot ja postikulut)

Kaupan päälle tuli sitten myös uusi kartta

Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: Camn - Elokuu 07, 2013, 15:52:50 ip
Lainaus
Kaupan päälle tuli sitten myös uusi kartta
Mielenkiintoista...

- onko kyseessä vaihto-osa, eli oma risa ecu pitää lähettää Danielemotolle vastavuorosesti
- kartassa on ameritikkaa, onko se USA:ssa tehty, paikallisella Grisolla ja bensoilla
- onko tietoa että täysin vakiolle Grisolle

Pidetään peukkuja. Sitten voit imuroida sen Guzzidiag -työkaluilla, vertailla eroja vakiokarttaan ja koettaa saada kustannuksia takaisin pyytämällä kohtuullista korvausta kartan kopiosta... ???  Dynotetut erikseen tehdyt kartat eivät tule heittämällä. Hyvästä pohjasta saanee vielä paremman yksilöllisesti optimoidun pienemmällä vaivalla jne.
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: Tuomas - Elokuu 07, 2013, 19:38:53 ip
- onko kyseessä vaihto-osa, eli oma risa ecu pitää lähettää Danielemotolle vastavuorosesti
Ei ollu tästä vielä puhetta

- karttassa on ameritikkaa, onko se USA:ssa tehty, paikallisella Grisolla ja bensoilla
s-postien vaihdossa sain sellaisen käsityksen,että heidän tekemä eli "euro"pelille värkätty.

- onko tietoa että täysin vakiolle Grisolle

slip-on vaimentimelle, ilman kattia ja dp-killeriä

Pidetään peukkuja. Sitten voit imuroida sen Guzzidiag -työkaluilla, vertailla eroja vakiokarttaan.

jeps..tuossakin on ideaa..vaan tässäkin pikku ropleema ku ei ole vakiokarttaa itellä ainakaan imuroituna ??? kenties  joltain gruppon toiselta griso kuskilta sais kopion vakiokartasta??
koettaa saada kustannuksia takaisin pyytämällä kohtuullista korvausta... Huh?

No katotaan ihan maltillisesti tuon kanssa,jos pyörä käy ja kukkuu ilman ongelmia niin sitten ei ongelmaa.Muuten olen kyllä ollu kyseisen firman toimintaan tähän mennessä todella tyytyväinen. asiakaspalvelu ollu kyllä kohillaan viesteihin on vastattu ripeästi ja kaikkiin kysymyksiin vastattu täsmällisesti


Dynotetut erikseen tehdyt kartat eivät tule heittämällä. Hyvästä pohjasta saanee vielä paremman yksilöllisesti optimoidun pienemmällä vaivalla jne.

Tämän käsityksen olen saanut kun olen lukenut artikkeleita asiaan liittyen täältä,guzzitechistä ja milloin mistäkin..mutta toivotaan että tuosta kartasta olisi edes hyväksi aihioksi ;D
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: Camn - Elokuu 11, 2013, 22:53:42 ip
http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=63674.0 (http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=63674.0)

5AM ecujen kohdalla tuntuisi olevan maajohdon vikaantumisesta/huonosta kontaktista johtuvia ecun rikkoutumisia joskus:
"
1200Sport Corsa/3 months old/1300 miles/ecu failure

-   what I did notice was a constant clicking noise from one of the relay
-   a clicking relay I had when I had the ground wire from the ecu not firm enough to the bike
-   the ECU issues were caused by a broken earth wire in the region of the headstock
-   happened to Dan's Griso and I've had one other bike through my workshop that had the same issue
    (toinen thread, sama P.Roper kirjoittajana: given the rash of earthing problems of late though I think I'll start running
     a tap through the earth mount holes for the ECU)
-   breakdown truck driver; I had to go out and pick one of those up last week, ECU failure
 "
Toinen tarina kertoi uudest Grisosta, jonka ecu hajosi kun pyörä oli seisonut sateessa.  Maadoituksen varmistus ja kosteudelta suojaaminen tuntuisi olevan asioita jotka kannattaa ottaa tarkastuslistalle.
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: Tuomas - Elokuu 12, 2013, 01:36:07 ap
Kiitos Camn taas infosta! Vaikka oon itekki selannu kaikki suosituimmat guzzi foorumit läpi on tämmöset kultaakin kalliimmat tiedon jyvät jääny löytämättä.

Omassa Grisossa oli jo uudesta asti ongelmia käynnistyvyyden suhteen (ei lyöny starttia päälle) ja vaihoin kaksi akkua siitä johtuen.
Hieman ennen tuota (mahdollista) ecu vikaa pyörä pyrki stumppaileen turhan herkästi alakierroksilla.

Joten nuo maatto ongelmat yhistettynä kosteuteen kuullostavat melko hyvältä syy-seuraus suhteelta. omanihan mykistyi oikeastaan välittömästi pesun jälkeen

pittääpä uhrata tiima jos toinenki tuon maaton varmistamiseen ja kosteussuojan parantamiseen.

Eräs pikku asia myös ihmetyttää .. vaikka maatto on on vedetty erillisellä karvalla ecun rungosta pyörän runkoon on ecu myös pultattu suoraan runkoon ilman minkään sortin värinän vaimentimia.

Kun nyt kerran ihan livenä on pääsyt tuon ecun rakenteen näkemään  niin täytyy sanoa että ei se kovin paljoa luottamusta herätä...oikeastaan minkäänlaista.

Ollakseni täysin rehellinen on  luotto pyörään sen verran kärsiny että melko kereettiläisiä ajatuksia on mielessä käynyt yön pimeinä tunteina.
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: Camn - Elokuu 12, 2013, 10:25:14 ap
Lainaus
uudesta asti ongelmia käynnistyvyyden suhtee (ei lyöny starttia päälle)
Tästä on muistaakseni aina välillä ollut juttua ja Motomattikin kirjoitellut (pyöristään myös yksi "Carc -Guzzi", 5AM). Järjestelmä ei anna startata jos akkujännite on alakantissa.

Lainaus
maaton varmistamiseen ja kosteussuojan parantamiseen
Jos ei tee harrastusmielessä (päästäkseen pois vaikka siivous- yms. oikeasti tärkeimmistä töistä), kyllähän tähän pitää saada joku suht helposti tehtävä ratkaisu. Voiko käyttää jotain lakkaa satamasta ettei tarvitse odotella että lakkaa satamasta ennen kuin voi lähteä ajoon?

Lainaus
on ecu myös pultattu suoraan runkoon
Riippuu kai sitten mallista. Muistan lukeneeni että joissain malleissa 5AM ecu on kumijaloilla kiinni ja vanhemmat (15M/15RC) ovat olleet kumijaloilla (Cali, V11) jolloin maadoitus on sen yhden johdon varassa. Jos GuzziDiag -johdoissa ei ole erillistä mustaa hauenleukaa maalle, kaapelin elektroniikka maadoittuu myös ecun kautta. Ainakin pitää tarkistaa ettei ole maalia missään välissä estämässä hyvää kontaktia.

Lainaus
luotto pyörään sen verran kärsiny
No se on harmi. Itsellä on -02 mallinen "harrastepeli" ja vasta n.5000 km ajettuna tänä suvena, "luottoa" ei tarvitse ihan sillä tavalla... Tosin, koskaan en ole tielle jäänyt (kukas se kirjoittaa aina sattuvasti että koskaan ei ole tielle jättänyt, aina on jääty yhdessä). Mutta ei vakituista hätää, 5AM/"Carc" -Guzzit ovat hirmuisen suuri ryhmä. Tuliko markkinoille 2005 Grison myötä, ei voi olla tyyppivika ja 5AM ecua on käytetty monessa Ducati mallissa myös (+ Gilera, Moto-Morini). Ehkä se ei ole kuitenkaan niitä kestävämpiä ecuja markkinoilla mutta vieläkin niitä leivotaan kiinni (Griso, 1200Sport, Stelvio, Norge).  "The newer models are out there and they are gaining in popularity. Forza Guzzi!!!"
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: TimoEv - Elokuu 12, 2013, 10:48:56 ap
Maadoituksia tehtiin joskus venesähköissä siten, että akun poissähkönavasta ( - ) vedettiin vähän paksumpi johto sopivaan paikkaan.
Siihen sitten pistettiin pitkä pultti muttereineen. Tuo akkujohto oli oman mutteri-prikka yhdistelmän alla kireällä ja siihen pulttiin sitten
liitettiin "uusia" Abiko-kenkiä tarpeen mukaan.

Voiskohan tuota soveltaa pyörään? Ehken siten, että valitaan jo jossain sopivassa kohdassa olemassaoleva pulttiyhdistelmä ja vaihdetaan riittävän pitkä uusi pultti. Siihen sitten piuhoja kiinni.
Näin toimien a) ei tarvi raaputtaa maalia ( = ruostuu ) b) järjestelmä saa ihan varmasti "maata" c) helppo lisätä / poistaa / tarkistaa / huoltaa / uusia yms.
Kunhan vain katsoo, että silmukkakenkien alla ja päällä on kunnon prikat ja mutterin alla lisäksi jousiprikka.
Akusta voisi olla esim 6mm2 johdin ja muut 1,5mm2. Poikkipinnat riittävät, kunhan ei tee ( huonoja ) jatkoksia.
Jos ei ole valmiina sopivassa kohdassa pulttia, niin ainahan kiinnityksen voi tehdä:
Putkiliikkeestä ( jopa B****masta ) sopivan kokoinen klemmari kiinni runkoon ja sen pultin alle sitten nuo piuhat.
Tuossa mallissa on lisäksi kummipehmuste, joten kultsi ei naarmuunnu. Eikä ole sitten väliä kontaktista runkoon, joten paikan voi valita sopivimmaksi.
Eikä maksa juuri mitään.
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: Tuomas - Elokuu 28, 2013, 16:44:51 ip
No niin!!!! Vihdoinki tuli tuo ecu saksanmaalta ja eilen pulttasin sen pyörään.
muuten ihan plug n play hommia, ainoastaan tps piti resetoida.
Kieltämättä hiukan jänskätti ennen starttia, mutta suotta sillä nyt oli kaikki italo orit taas laitumella!! Kyllä on komia sointi tuossa italo twinissä ku se höpöttää molemmilla pyttyillä! ;D

mutta sarjassamme jänskiä havaintoja..Tuo ecu mikä tuli saksasta on ennen palvellut Ducatissa jos ny oikein tulkitsin niin 999:ssä.
laittelen myöhemmin kuvia tuosta uudesta ja vanhasta ecusta.

Huomenna olisi sitten vuorossa koeajo lenkki. mukava päästä testaamaan kuinka pyörä pelaa uudella kartalla.


Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 28, 2013, 18:40:27 ip
Saisitko kopioitua tuon uuden tiedoston ECUlta? Ja nimettyä selkeästi.

Täällä Tampereen seudulla on muutama Griso jotka eivät toimi ihan halutulla tavalla. Toisaalta on myös sellainen joka toimii omistajansa mukaan "täydellisesti" mutta hän suhtautuu epäluuloisesti tiedoston kopiointiin. Kopionti ei aiheuta mitään häiriötä laitteeseen tai sen sisältöön.


 
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: Tuomas - Elokuu 28, 2013, 21:36:32 ip
Saisitko kopioitua tuon uuden tiedoston ECUlta? Ja nimettyä selkeästi.
Täällä Tampereen seudulla on muutama Griso jotka eivät toimi ihan halutulla tavalla. Toisaalta on myös sellainen joka toimii omistajansa mukaan "täydellisesti" mutta hän suhtautuu epäluuloisesti tiedoston kopiointiin. Kopionti ei aiheuta mitään häiriötä laitteeseen tai sen sisältöön.

onnistuu. yritän ehtiä huomenna ,jos kuitenki käy niin etten kerkiä niin silloin menee vk 36 loppupuolelle

Olisiko myös mahdollista harrastaa vaihtotaloutta siinä mielessä että jos sulla sattuis olemaan joku vakio grison kartta niin ottaisin sen vertailu kartaksi tuon "race"kartan rinnalle ?

Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: Pekka Karjalainen - Toukokuu 30, 2018, 08:59:12 ap
Onko tähän caseen tullut millainen ratkaisu? Kiinnostaisi kovasti. Oliko ecu hapertunut vai kartta pielessä?
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: Junkers - Kesäkuu 01, 2018, 18:43:00 ip
Tässä ketjussa on mielenkiintoista keskustelua maadoitusongelmista. Aina ei tosiaan sähkövika olekaan siinä +-johdossa. Maadoitusvaivoja näkyy usein liikenteessä esimerkiksi kevytperävaunuissa, joiden takavalot toimivat vilkun kytkemisen jälkeen diskovalojen tapaan. Myös vanhemmissa traktoreissa oli usein käynnistysvaikeuksien syynä pilalle syöpynyt latuskainen metallipunosta oleva maajohto. Mitenkä paljon ja mihin kohtiin on Guzzeihin mahdettu lisämaadoituksia rakennella ? 
Otsikko: Vs: grison vasuri mykkä
Kirjoitti: Camn - Kesäkuu 01, 2018, 20:14:45 ip
Lainaus
Mitenkä paljon ja mihin kohtiin on Guzzeihin mahdettu lisämaadoituksia rakennella
Yksi paljon suositeltu on: jos lataussäädin on "Ducati", sen runko paksulla johdolla moottoriin.