Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Camn - Huhtikuu 24, 2012, 19:24:59 ip
-
MTV3 / 19:00 uutiset 24.04.2012:
"
Mopojen ja moottoripyörien melutestaus alkaa toukokuun alusta. Poliisi on hankkinut mittauslaitteita. Ajoneuvo pysäytetään muun liikenteen valvonnan yhteydessä, tehdään paikalla desibelimittaus. Paikallispoliisilla on kiinnostusta asiaan koska melusta tulee yleisövalituksia. Valvonta aloitetaan sitä mukaa kun saadaan hankittua laitteistoa. Sakot, kilvet pois ja määräys uudelleen katsastukseen. Viimevuotisten mittauksien mukaan jopa 1/3 mitatuilla liikaa melua.
"
Tässä aiemmin täällä tiedoksi saatettua muistiin merkitsemääni tekstiä:
EY-tyyppihyväksyntä tuli täysimääräisesti voimaan 17.6.2003. Tämän jälkeen käyttöönotettuihin moottoripyöriin saa asentaa vain direktiivin vaatimukset täyttävän E-hyväksytyn pakoputkiston tai moottoripyörän valmistajan alkuperäisen pakoputkiston. Tyyppihyväksyttyjen moottoripyörien moottoria ja pakoputkistoa saa muuttaa vain sellaisilla osilla, jotka on testattu pakokaasupäästöjen ja melun osalta direktiivissä säädetyllä tavalla. Varaosakatalysaattorin ja äänenvaimentimen tulee olla E-merkittyjä.Tyyppihyväksytyssä moottoripyörässä on ns. valmistajan kilpi, johon on merkitty valvonta-arvo melulle. Mittaustulos ei saa olla enempää kuin 5 dB(A) korkeampi kuin valvonta-arvo. 1.1.1992 tai sen jälkeen käyttöönotetut (ei tyyppihyväksytyt) moottoripyörät (yli 175 cc) 103 dB(A).
Valmistajan kilpi: 89 dB(A) 3900 Giri/min. Ensimmäinen käyttöönotto 12/2002. EU tyyppihyväksyntänumero on rekisterotteessa ja valmistajan kilvessä. => Onko tämä tämä siis tyyppihyväksytty (max 94 dB), vai ennen 6/2003 käyttöönotettu (max 103 dB) ? Putkisto ei ole alkuperäinen, vaimentimissa on E -merkinnät ja paperilla luvataan 92 dB.
-
Onkohan ruiskunohjausyksikkö vaikea palautaa tehdasasetuksille, saisi päästöt kohdalleen. Ei tarttis tapella poliisin kanssa.
-
Ymmärsin jutusta että vain melua mitataan tien päällä, ei päästöjä. Arvelen että päästöjä mitataan vasta sitten kun meilläkin on vuosikatsastus moottoripyörille (?)... Ja kyllähän niitä tehoja täytyy saada luvallisillakin päästöillä, koska esim. Saksassa on ollut vuosikatsastus iät ajat ja siellä niitä viripajoja vasta onkin.
-
=> Onko tämä tämä siis tyyppihyväksytty (max 94 dB), vai ennen 6/2003 käyttöönotettu (max 103 dB) ? Putkisto ei ole alkuperäinen, vaimentimissa on E -merkinnät ja paperilla luvataan 92 dB.
Jos otteella ja valmistajankilvessä kerran on e-numero niin sillon maksimi on 94dB. Nää hyväksytyt pyörät on vähän hankalia kun oikeestaan niihin ei sais vaihtaa pakoputkiakaan ellei oo jotain dokumenttia että päästö yms. normit täyttyy myös uudella putkistolla just tässä pyörämallissa, pelkkä vaimentimen e-hyväksyntä ei riitä.
Tulkintoja on eri konttoreilla ollu monenlaisia ja Trafistakaan ei ainakaan vielä ole mitään kovin selkeetä virallista ohjetta tullut. Mittauksien, sakkojen, valitusten ja kilpien irrottelun luulisi kyllä nopeuttavan ohjeistusta..
-
Kiitokset perustellusta mielipiteestä. Olen siis teoriassa vaaravyöhykkeellä vaikka toivoa sopii, että melun puolesta menee läpi (92 vaan ei 94). Tosin, kun -02 mallissa ei ole vielä kattia, päästöasia ei liene siis niin kriittinen, CO2:ta saa olla enemmän. Viime keväänä ei ollut rekisteröintikatsastuksessa mitään ongelmaa.
-
E-hyväksytty pyörä menee suomessa rekisteröintikatsastuksesta läpi ilman erillisiä selvityksiä, mutta vaan alkuperäisessä kunnossa, alkuperäisillä putkilla. Vanhemmissa ja esim. jenkki malleissa tarvitaan mittauksia tai COC-todistuksia vähän tapauksesta riippuen.
Päästöjä ei poliisilla ole mitään mahdollisuutta eikä tosiaan tarkoitustakaan tien päällä mitata.
-
Taitaa se virallinen määritelmä olla tyyppikilven luku +3-4db, puolella moottorin huipputehon kierrosluvusta.
Voin melkoisella varmuudella sanoa, ettei yksikään kaksiventtiilinen isolohko jää alle 94dB:n tehokierroksilla, pitää nimittäin moottorit sen verran rujoa mekaanista ääntä..
Typerää ja tehotonta tällainen tienvarsimittaus on, ohiajavaa liikennettähän ei mittauksessa suljeta pois.
-
Liikenne- ja viestintäministeriön asetus L-luokan ajoneuvon korjaamisesta
ja rakenteen muuttamisesta annettu Helsingissä 15 päivänä joulukuuta 2009
”
Ajoneuvon käytönaikainen äänitaso on mitattava ajoneuvon ollessa paikallaan ja moottorin käydessä nopeudella, joka vastaa puolta moottorin suurimman tehon pyörintänopeudesta. Kun tasainen pyörintänopeus on saavutettu, kaasu päästetään mahdollisimman nopeasti nolla-asentoon. Testitulos on testisarjan korkein lähimpään kokonaislukuun pyöristettynä ilmoitettava LAF-tulos, eli enimmäistaso määritettynä taajuuspainostusta A ja aikapainotusta F (Fast) käyttäen, koko mittausjaksolta alkaen tasaisista kierroksista ja päättyen heti kun moottori saavuttaa tyhjäkäynnin pyörintänopeuden. Huomioon otetaan vain kolmessa peräkkäisessä mittauksessa saadut mittaustulokset, joiden väliset erot eivät ole yli 2 dB(A).
Mittalaitteena käytetään äänenpainetason mittaria, joka täyttää vähintään standardin ISO/IEC 61672 tarkkuustason 2 tai vastaavat vaatimukset. Mittarin tulee olla kalibroitu valmistajan ohjeiden mukaan. Mittarin tuloksen pysyvyys tulee testata ennen testisarjaa ja sen jälkeen. Mittauslaitteen virhemarginaali vähennetään mittaustuloksesta ennen pyöristystä. Mittalaite asetetaan vaakasuunnassa 0,5m etäisyydelle poistoaukosta 45 asteen kulmaan pakoputken poistoaukon suuntaan nähden sekä pystysuunnassa pakoputken ulostulon tai vähintään 0,2 m korkeudelle testiradan suuntaisesti. Jos pakoputkessa on useampia ulostuloja, mittalaite asetetaan niistä korkeimmalla sijaitsevan korkeudelle. Jos ulostulot sijaitsevat eri puolilla ajoneuvoa tai yli 0,3 m päässä toisistaan, melutaso mitataan eri ulostuloille erikseen ja testituloksena käytetään korkeinta arvoa.
Melutaso mitataan asfaltti- tai betonialustalla taikka muulla vastaavalla alustalla, joka ei aiheuta merkittäviä akustisia häiriöitä. Mittauspaikalla 3 m etäisyydellä ajoneuvosta ei saa olla muita akustisia esteitä kuin enintään kaksi mittauksen suorittajaa. Mittauspaikan taustaäänitason on oltava vähintään 10 dB(A) pienempi kuin mitattavan ajoneuvon äänitaso. Jos ajoneuvossa ei ole kierroslukumittaria, oikea pyörintänopeus tulee määrittää erillisellä laitteella.
Muutoskatsastuksessa Ey tyyppihyväksytyn ajoneuvon katsotaan täyttävän melulle kaksi- ja kolmipyöräisten moottoriajoneuvojen tietyistä osista ja ominaisuuksista annetun neuvoston ja parlamentin direktiivin (97/24/EY) luvussa 9 asetetut vaatimukset, jos paikallaan suoritettavassa 14 §:n mukaisessa mittauksessa ajoneuvon melu ei ylitä enempää kuin 5 dB(A) valmistajan kilvessä ilmoitettua käytönaikaista meluarvoa.
”
-
Hieman asian sivusta.
Pisti silmään sana rekisteröintikatsastus. Ei sellaista tarvitse tehdä ajoneuvoon joka on jo aiemmin rekisteröity EU-alueella.
Konttorilla pitää kuitenkin käydä mutta toimenpide on kevyempi ja paljon halvempi koska kyse on vain identiteetin varmistamisesta. Siinä ei katsota mitään muuta kuin että runkonumero pitää paikkaknsa dokumenttien kanssa. Itse olen käynyt ajokelvottoman pyörän kanssa katsastuskonttorilla teettämässä ko toimenpiteen.
Yllä oleva ei koske EU:n ulkopuolelta tuotuja ajoneuvoja.
Yleensä tuosta pakoputkiasiasta.
Jos vaihtaa pakoputket muihin kuin alkuperäisputkiin niin kannattaa muutoskatsastaa pyörä. Silloin rekisteröintitodistukseen merkitään kyseiset putket. Tietenkin edellyttäen että ne kelpaavat katsastuksessa.
On huomattavasti helpompi esittää tienvarsitarkastuksessa että putket on jo viranomaistoimin katsottu ja sopiviksi havaittu ja jatkaa matkaa.
Joilla pyörä on vuosimallia 1990 tai vanhempi niin ei oikeastaan ole mitään rajoituksia millaiset putket ovat kunhan ei tule melua kohtuuttomasti.
Desibeleistä.
Jos pyörän melu pakoputkesta määriteltyä menetelmää käyttäen mitataan niin moottorin mekaaniset äänet eivät siihen vaikuta.
Jos melupäästöksi on tyyppikatsastuksessa merkitty tyyppikilpeen tai -tarraan esimerkiksi 96 dB niin kolmen yksikön lisäys 99 dB tarkoittaa että melun määrä on kaksinkertaistunut eli on jo todella kovaa. Sellaisen melulisäyksen aikaan saamiseksi täytyy tehdä jo aika lailla töitä.
Nykymoottoreista.
Nykyaikaiset moottorit on polttoainetaloudeltaan mitoitettu tekniikaltaan siten että pakoputkiston pitää tuottaa pakovastusta. Tarkoittaa toisin päin sitä että pakoputkiston muuttaminen väljemmäksi ei paranna moottorin polttoainetaloutta vaan heikentää sitä jolloin menetetään tehoa. Voisi sanoa että teho tulee meluna ulos eikä välity takapyörään.
-
Ei sellaista tarvitse tehdä ajoneuvoon joka on jo aiemmin rekisteröity EU-alueella
OK, siksi siis ei ollut ongelmia.
Jos vaihtaa pakoputket muihin kuin alkuperäisputkiin niin kannattaa muutoskatsastaa pyörä. Silloin rekisteröintitodistukseen merkitään kyseiset putket
No jumprahuiti kun nämä olivat kiinni jo tuotaessa - eikä niitä merkitty suomalaiseen rekisteritodistukseen.
Esittää tienvarsitarkastuksessa että putket on jo viranomaistoimin katsottu ja sopiviksi
Arvelen että mittaaja toteaa että kun nyt on tähän mittaukseen varustauduttu niin mitataan, kun sellaistakin porukkaa arvellaan olevan liikkeellä, joka irrottaa dB -killerit tai tekee muita äänenvoimakkuuteen vaikuttavia muutoksia jälkikäteen. Siihen kai tällä kaikella pyritään, että "melusaastetta" olisi vähemmän.
Trafin sivuilta:
Rekisteröintikatsastuksessa katsastaja tarkastaa ajoneuvon säännöstenmukaisuuden tarkastamalla ajoneuvossa olevat rakenteet ja varusteet, toteamalla pakollisten varusteiden olemassaolon sekä tarkastamalla ajoneuvon vaatimustenmukaisuuden ajoneuvosta ja siitä esitettävistä dokumenteista. Lisäksi tapauksesta riippuen katsastuksessa tarkastetaan myös ajoneuvon kunto. Rekisteröintikatsastuksessa on esitettävä mm. ajoneuvon rakenteiden ja varusteiden vaatimustenmukaisuudesta selvitys, johon halutaan vedota. Lisäksi katsastajalla on oikeus pyytää lisäselvityksiä vaatimustenmukaisuuden todentamiseksi. Vaatimustenmukaisuuden tarkastaminen on jaoteltu erilaisiin käytäntöihin ajoneuvon iän, alkuperäisen markkina-alueen, hyväksyntöjen ja ajoneuvoluokan perusteella. Ajoneuvosta esitettävien asiakirjojen tulee olla kyseiselle ajoneuvolle valmistenumerolla yksilöityjä. Lisäksi ajoneuvosta tulee esittää katsastuksessa todistus edellisestä ulkomaisesta rekisteröinnistä sekä rekisteröinnissä todistukset omistusoikeuden siirtymisestä edellisestä rekisteriin merkitystä omistajasta lähtien.
-
Typerää ja tehotonta tällainen tienvarsimittaus on, ohiajavaa liikennettähän ei mittauksessa suljeta pois.
No näimpä. Ja resurssipulaa kitistään. Voi tulla mielenkiintoinen kesä monelle...
No, ei siinä mitään, saa mun romuja tulla mittaamaan ja konttia E merkkien perässä kuka haluaa. Muut on sen verran vanhoja eikä kovin kovaäänisiä ja sportti on vakioputkella. Sen kilvessä muuten seisoo 98db/3500.
-
Desibeleistä.
Jos pyörän melu pakoputkesta määriteltyä menetelmää käyttäen mitataan niin moottorin mekaaniset äänet eivät siihen vaikuta.
Jos melupäästöksi on tyyppikatsastuksessa merkitty tyyppikilpeen tai -tarraan esimerkiksi 96 dB niin kolmen yksikön lisäys 99 dB tarkoittaa että melun määrä on kaksinkertaistunut eli on jo todella kovaa. Sellaisen melulisäyksen aikaan saamiseksi täytyy tehdä jo aika lailla töitä.
Katsopa Youtubesta se MTV3:n uutinen, jossa poliisi esittelee miten mitataan. Sillä tavalla mitataan viereisen moottoritien melut, moottorin pärinä, naapurin kissan mouruaminen ja poliisien vaatteiden kahina. Jo mittaus suoritetaan, kuten pykälässä neuvotaan, voi olla mahdollisuuksia päästäkin mittauksesta läpi.
-
Desibeleistä.
Jos pyörän melu pakoputkesta määriteltyä menetelmää käyttäen mitataan niin moottorin mekaaniset äänet eivät siihen vaikuta.
Jos melupäästöksi on tyyppikatsastuksessa merkitty tyyppikilpeen tai -tarraan esimerkiksi 96 dB niin kolmen yksikön lisäys 99 dB tarkoittaa että melun määrä on kaksinkertaistunut eli on jo todella kovaa. Sellaisen melulisäyksen aikaan saamiseksi täytyy tehdä jo aika lailla töitä.
Katsopa Youtubesta se MTV3:n uutinen, jossa poliisi esittelee miten mitataan. Sillä tavalla mitataan viereisen moottoritien melut, moottorin pärinä, naapurin kissan mouruaminen ja poliisien vaatteiden kahina. Jo mittaus suoritetaan, kuten pykälässä neuvotaan, voi olla mahdollisuuksia päästäkin mittauksesta läpi.
Epäilemättä poliisin vaatteiden kahina saa aikaan langettavan tuomion Harrikka-miehelle. Varmaan juuri tämä kiinnittääkin poliisin huomion melusaasteen määrään. ;)
Mouruavaa kissaa ei näkynyt telkkarissa, ehkä se ei ole välttämätön?
-
Eiköhän Guzzit saa edelleenkin kilistellä ja papatella rauhassa - pääasiassa keskittynevät toisiin twineihin ja kiljuviin nelikoihin...
Guzzissa äänimaailman valinta ei ole on / off - vaan kokonaisuudesta on joka tapauksessa valittava:
joko: http://www.youtube.com/watch?v=XIo9iF3WU3E&feature=related (http://www.youtube.com/watch?v=XIo9iF3WU3E&feature=related)
tai; http://www.youtube.com/watch?v=UlimxuCcTPY (http://www.youtube.com/watch?v=UlimxuCcTPY)
vai; http://www.youtube.com/watch?v=Q5psmSJYnfM
T,
Jukka
-
Maltan tuskin odottaa, että saan Cagivan liikenteeseen ja poliisit päättävät ratsata sen ja ryhtyä äänten mittaamiseen.
Ensimmäinen tehtävä on löytää pakoputki.
Toinen tehtävä on selvittää huipputehon kierrokset, sitten se, paljonko kierroksia on testissä, kapulaa käännellessä.
-
Poliisin mittauksiin ei kannata suhtautua alentuvasti vaan ottaa vaikka kännykkäkameralla elävää kuvaa tai ainakin valokuvia suoritetusta tienvarsimittauksesta. Seuraava vaihe on kiistää mahdollinen toimenpide (sakko/määräys katsastukseen/kilpien poisto). Se ei siihen tilanteeseen tuo helpotusta heti, pikemminkin päin vastoin hermostuttaa konstat ja aiheuttaa heille jonkin verran paperihommia, mutta jättää mahdollisuuden saada oikaisu asiaansa koska kiistetty toimenpide menee automaattisesti käräjille päätettäväksi. Toisaalta voit perua kiistosi jos siltä alkaa tuntua ja samalla myönnät poliisin toimet oikeiksi.
Koska prosessi kestää jonkin aikaa niin voi hankkia asiasta tarkempaa tietoa ja liittyä sillä aikaa MMAF:n jäseneksi. Siellä näihin asioihin suhtaudutaan lain kirjaimen ja hengen mukaan hyvinkin kriittisesti.
Tuo uutisvälähdys mittauksesta oli enemmän ja vähemmän huuhaata ja tehty ilmeisesti kuvaajia varten. Tuollaisen mittauksen saa melko varmasti kaatumaan raastuvanoikeudessa.
Kavasakin osalta en ihmettele mittaustulosta laisinkaan koska kyseessä oli uusi, sarjatuotettu pyörä joista yhdestä äänimittaus on tehty ensin tehtaan toimesta ja sitten viety sama yksilö tyyppikatsastukseen ja saatu näin normien mukainen melupäästöarvo joka on laitettu tarralla kaikkien saman mallin pyörien runkoputkeen, tms.
Näitä tapauksia on ollut ennenkin esimerkiksi Honda CBR:n osalta mennävuosina.
Pyörän kierroslukumittari, jos sellainen on, ei ole lainsäädännön tarkoittama mittalaite eli sen näyttämään lukemaan ei poliisi saa vedota. Toistaiseksi poliisilla ei ole pätevää mittaria jolla kierrosluku voitaisiin kenttäoloissa mitata erehtymättömästi. Heiltä löytyy kyllä resonanssiin perustuva mittalaite joka näyttää, tapauskohtaisesti, mitä sattuu.
On huomioitava sellaiset seikat kuin puolet maksimitehon kierrosluvusta. Se lukema voi olla hyvinkin alhainen. Guzzeissa tyypillisesti alle 4000 rpm. Jos maksimitehon kierroslukua ei ole tiedossa, poliisin ohjeiden mukaan mittauskierrosluku on maksimikierrosluku - 10% jaettuna kahdella. Tämä sääntö on hiukan epämääräinen ja laittaa eri tyyppiset moottorit eriarvoiseen asemaan. Toisaalta ajatellen kysehän on melusta eikä sitä tietenkään pitäisi tulla millään kierrosluvulla kovin paljoa.
Sitten näitä omia arvioita.
Mittaushan tapahtuu laskevan kierrosluvun suuntaan. Silloinhan tapahtuu kahdenlaista melua: pakoputkisto resonoi, tyypistä riippuen, jollain kierrosluvulla. Toinen on se joka katalysaattoripyörissä on hyvin tyypillistä: kaasua laskettaessa ruiskutus ruiskuttaa polttoainetta joka menee palamatta palotilan läpi ja aiheuttaa pauketta katalysaattorissa palaessaan epämääräisesti. Tämä lienee myös LP:n "mainosvideossa" aiheutunut melupäästö.
-
Yhtä asiaa en ymmärä nyt enkä tulevaisuudessa: mitä järkeä on ottaa rekisterikilpi pois moottoripyörästä joka pitää liikaa meteliä? Kyseessä nyt ei kuitenkaan ole asia, joka esimerkiksi vaikuttaa liikenneturvallisuuteen. Eikö riitä että annetaan sakot ja ajokieltoa laitteelle kunnes asia on korjattu? Ja tietenkin oikeus ajaa huitsinevadasta himaan.
-
Summu, tulkintasi on aivan oikein: melu ei ole se syy miksi kilpi otetaan pois.
Poliisin mukaan syy on siinä että pyörä ei täytä tyyppikatsastuksessa sille asetettuja arvoja. Eli rakennetta tai toimintaa on oletusarvoisesti muutettu uutuuden jälkeen koska laite pitää yletöntä melua. Ja koska toimintaa tai rakennetta on muutettu pyörä ei ole tieliikennekunnossa ja siten kilvet riipaistaan pois. Mielenkiintoinen kehäajattelumalli.
Koskeepi lähinnä 2003 jälkeen rekisteröityjä moottoripyöriä. Sen jälkeenkin on tullut tiukennuksia.
-
<snip>
Tuo uutisvälähdys mittauksesta oli enemmän ja vähemmän huuhaata ja tehty ilmeisesti kuvaajia varten. Tuollaisen mittauksen saa melko varmasti kaatumaan raastuvanoikeudessa.
<snip>
Jeesustelu on toki sallittua, mutta mittauksia tehdään muun valvonnan ohessa ja epäilen, että juuri noin se menee. Ja mitattavaksi pyörä tuskin valikoituu ohiajavan liikenteen tai poliisin vaatteiden kahinan tms. perusteella - kyllä kovaäänisen pyörän kuulee maallikkokin.
Ja jos on oletettavissa, että ko. mittaus ei anna todellista kuvaa, poliisi varmaan mielellään mittaa uudelleen. ;)
-
<snip>
Tuo uutisvälähdys mittauksesta oli enemmän ja vähemmän huuhaata ja tehty ilmeisesti kuvaajia varten. Tuollaisen mittauksen saa melko varmasti kaatumaan raastuvanoikeudessa.
<snip>
Jeesustelu on toki sallittua, mutta mittauksia tehdään muun valvonnan ohessa ja epäilen, että juuri noin se menee. Ja mitattavaksi pyörä tuskin valikoituu ohiajavan liikenteen tai poliisin vaatteiden kahinan tms. perusteella - kyllä kovaäänisen pyörän kuulee maallikkokin.
Ja jos on oletettavissa, että ko. mittaus ei anna todellista kuvaa, poliisi varmaan mielellään mittaa uudelleen. ;)
Jos kerran kaikessa pitää lähteä olettamuksesta, että "poliisi tietää parhaiten", niin mehän voimme sitten samalla antaa poliisille valtuudet toimia joka tilanteessa ihan kuten haluavat ja pulinat pois.
Jos melun mittauksesta on kerran olemassa tarkat ohjeet, niin kyllä virkavallan pitää näitä ohjeita noudattaa.
Ei poliisikaan välttämättä ole ystävä, jos olosuhteet ovat sopivat.
Perusongelmahan tässä ei välttämättä ole se, että pyöristä tehdään äänenvaimentimet vaihtamalla äänekkäitä. Ongelman muodostaa se, että osa meistä moottoripyörällä ajelevista on liikkeellä "king of the road"-asenteella.
Useimmilla kovaäänisilläkin moottoripyörillä pystyy ajelemaan taajamissa sellaisilla kierroksilla ja kaasun avauksilla, että äänitaso pysyy kohtuullisena.
-
Oman moponi kilvessä seisoo 97db@3350rpm, eli 102db saa olla. Ihan riittävästi mulle toi 102db...
-
<snip>
Jos kerran kaikessa pitää lähteä olettamuksesta, että "poliisi tietää parhaiten", niin mehän voimme sitten samalla antaa poliisille valtuudet toimia joka tilanteessa ihan kuten haluavat ja pulinat pois.
<snip>
Eihän se toki aina niin ole, että "poliisi tietää parhaiten" - ja jos on oikeasti sitä mieltä, että pyörä on hiljainen, vaikka poliisin mittaus muuta sanoo, niin siitä vaan raastupaan jne. - oikeusasteita kyllä piisaa.
Arvaukseni kuitenkin on, että sellaisia tapauksia, joissa mittaus on oikeasti väärä ja kannattaa viedä asia eteenpäin, on tosi vähän.
Paljon melua tyhjästä siis. ;)
-
Pyörän kierroslukumittari, jos sellainen on, ei ole lainsäädännön tarkoittama mittalaite eli sen näyttämään lukemaan ei poliisi saa vedota.
Mutta asetuksen teksti sanoo "5. Jos ajoneuvossa ei ole kierroslukumittaria, oikea pyörintänopeus tulee määrittää erillisellä laitteella."
Koska toimintaa tai rakennetta on muutettu pyörä ei ole tieliikennekunnossa ja siten kilvet riipaistaan pois - - Koskeepi lähinnä 2003 jälkeen rekisteröityjä moottoripyöriä.
Eikös kuitenkin "Ey-tyyppihyväksyntä" ole se oleellinen seikka? Kuinkahan vanhoissa pyörissä on rekisteriotteessa ja kilvessä tuo Ey -tyyppihyväksyntänumero? Eikö ne tulleet jo aikaa ennen katteja? Voi olla rekisteröity reilusti ennen 2003 mutta otteessa ja kilvessä nakottaa tuo EY -tyyppihyväksyntänumero ja sen mukaan mennään? Siis nyt puheena olleen pakoputkiasian osalta pätee tällöin "EY- tai E-hyväksytty tai samat vaatimukset täyttävä ja ääni ja päästöt asetuksen mukaiset".
-
Kysehän ei ole taannehtivasta lainsäädännöstä. -89 -mallin pyörää koskee vuoden 1989 säännöt ja vuoden 2009 pyörää silloin voimassa olleet lait, jne.
Tässä hieman tulkintaa. Lähde MMAF.
(MMAF:llä on lisenssi melu- ja jarrumittauksiin ja koulutuksen saaneet asiantuntijat niitä tekemässä.)
(Lainaus alkaa:)
Melutason rajoittaminen
A. Tyyppihyväksytyt moottoripyörät
Tyyppihyväksytyn moottoripyörän äänenvaimentimen tulee olla tyyppihyväksytty ja e-merkitty (paitsi siinä tapauksessa, jossa tarvikevaimentimen hyväksyntä on myönnetty ennen e-merkintäpakon voimaantuloa).
Tyyppihyväksytyssä moottoripyörässä on ns. valmistajan kilpi, johon on merkitty valvonta-arvo (dB(A)) melulle. Mittaustulos ei saa olla enempää kuin 5 dB(A) korkeampi kuin valvonta-arvo. Mittaustapa on jäljempänä kuvattu staattinen mittaus. Valvonta-arvo on pyöräkohtainen. Se on tyyppihyväksynnän yhteydessä mitattu staattisella testillä pyörästä, joka on läpäissyt ohiajomittauksen.
On epäselvää, mitä tapahtuu sellaisessa tilanteessa, jossa tarvikeäänenvaimennin on asianmukaisesti hyväksytty ja E-merkitty, mutta katsastuskonttorilla (tai tienvarressa) mitattu melutaso ylittää valvonta-arvon enemmän kuin 5 dB(A). Periaatteessa näin ei pitäisi tapahtua, mutta omien mittaustemme perusteella tuo 5 dB(A) toleranssi voi joutua koetukselle jo alkuperäisilläkin pakoputkilla.
B. Muut kuin tyyppihyväksytyt moottoripyörät
Meluvaatimusten täyttyminen voidaan osoittaa mittaamalla. Äänenvaimentimen E-merkintää ei vaadita (toki sellainenkin kelpaa). Ensisijainen mittaustapa on ns. staattinen mittaus, joka voidaan suorittaa kaikilla katsastuskonttoreilla. Mittauksen aikana moottorin kierrosluvun on vastattava 1/2 maksimitehon kierrosluvusta, minkä jälkeen kaasu käännetään nopeasti täysin kiinni. Desibelimittari sijoitetaan 0,5 metrin päähän pakoputkesta 45 asteen kulmaan. Jos staattisen testin raja-arvo ei ylity, moottoripyörä hyväksytään muutoskatsastuksessa. Raja-arvot ovat:
Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 106 dB(A)
1.1.1992 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 103 dB(A)
Jos staattisen mittauksen raja-arvo ylittyy, peli ei välttämättä ole vielä menetetty, vaan siirrytään toissijaiseen mittaustapaan, ohiajomittaukseen. Siinä ajetaan rauhallisesti viivalle, jonka kohdalla kaasu avataan kokonaan ja kiihdytetään 20 metrin matka, jonka jälkeen kaasu suljetaan täysin. Mittaus tapahtuu 7,5 metrin etäisyydeltä sivusuunnasta ja molemmilta puolilta. Jos ohiajotestin raja-arvo ei ylity, katsastus hyväksytään huolimatta siitä, että yllä mainitun staattisen testin raja-arvo ylittyisikin. Uuden lain mukaan raja-arvo ohiajotestille on kaikki laissa mainitut seikat huomioon ottaen pyörän käyttöönottoajankohtana sovellettu ohiajotestin raja-arvo + 5 dB(A):
Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 500 cc) 91 dB(A)
1.1.1992 - 30.9.1995 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 87 dB(A)
1.10.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 85 dB(A)
Jos staattisen testin raja-arvo ylittyy, mutta ohiajotestin raja-arvo ei ylity, suoritetaan uusi staattinen testi, jonka tulos kirjoitetaan rekisteriotteelle ja se toimii valvonta-arvona tien päällä. Jos ohiajotesti menee läpi, staattisen testin tulos saa olla mitä vain.
Ohiajotestin saa uuden lain mukaan suorittaa myös katsastuskonttorilla, mutta kaikilla konttoreilla ei ole tarkoitukseen soveltuvaa mittausaluetta. Lisäksi sen voi tehdä hyväksytty asiantuntija.
On huomattava, että moottoripyörä voidaan kopterilain ohella hyväksyä myös alkuperäisen käyttöönottoajankohtansa vaatimuksilla. Tällä on merkitystä lähinnä ennen 1.12.1957 käyttöönotettujen moottoripyörien osalta, jolloin meluvaatimus oli yksinkertaisesti "tehokas äänenvaimennus".
Tuossa noin pääpiirteissään, miten homma oikeasti menee.
Käytännössä se ensimmäinen ongelma on yleensä siinä, että putket on vaihdettu, muttei niitä ole katsastettu. Jos on muu kuin tyyppihyväksytty pyörä, aika monet putket on mahdollista muutoskatsastaa.
Ohiajotesti on se, mikä lopulta ratkaisee asian. Testmillin kanssa palaveerattiin tänään aiheesta ja päätimme järjestää melumittauspäivän. Siinä ideana on, että teemme kaikille halukkaille ohiajomittauksen. Jos se menee hyväksytysti läpi, asiakas saa niin halutessaan Testmilliltä korvausta vastaan paperin, jonka kanssa putket voi käydä muutoskatsastamassa.
Siinä paperissa on maininta ohiajotestin tuloksista sekä sen jälkeen tehdystä staattisesta mittauksesta, jonka tulos merkitään valvonta-arvoksi otteeseen. Jos ohiajotesti hyväksytään, staattisen testin tulos saa olla ihan mikä vain. Ja kun se lukee otteessa, ei kyttä sen yli saa kävellä. Tämmöisestä lapusta olisi siis hyötyä, jos pyörä ei ole tyyppihyväksytty ja staattisen testin tulos ylittää lain valvonta-arvot (pyörän iästä riippuen siis 103 tai 106 dB(A)).
Jos taas ohiajotesti ei mene läpi, ei lysti maksa mitään.
En tiiä onko tällaiselle kysyntää, mutta ainakin kokeillaan. Ilmoittelen täällä tarkemman ajan ja paikan tuonnempana.
(Lainaus päättyy.)
Tuosta ylläolevasta jokainen löytänee oman pyöränsä vaatimustason melujen osalta.
-
Olisiko muuten Italomeeting sopiva paikka tehdä staattisen melun epävirallinen testi? Onko kellään/saako kukaan lainaksi kalibroitua mittaria viikonlopuksi?
-
Olisiko muuten Italomeeting sopiva paikka tehdä staattisen melun epävirallinen testi? Onko kellään/saako kukaan lainaksi kalibroitua mittaria viikonlopuksi?
Lappu kelpaisi kyllä itsellekin. Supertrapp on komia ja hiljainenkin, mutta ei mulla siitä mitään dokumentteja ole.
-
Olisiko muuten Italomeeting sopiva paikka tehdä staattisen melun epävirallinen testi? Onko kellään/saako kukaan lainaksi kalibroitua mittaria viikonlopuksi?
Mulla on töissä joku ikivanha made in taiwan mittari joka on kuitenkin ilmeisesti ihan katsastuskäytöön riittävää mallia ja kalibroitu 19.1.2012.
Sen voi kyllä varmaan lainata jos saa ehjänä sunnuntaina takasin.
-
Toiselta foorumilta:
Tänään 4.5.12 sain mahdollisuuden keskustella liikuvan poliisin kanssa tästä kevään kohu-uutisesta.
Samassa yhteydessä mitattiin kokeeksi 15 pyörän melut poliisin käyttämällä mittarilla. Mittaukset toteutettiin 50cm päästä, 45 asteen kulmasta tyyppikilpeen merkatun db(A) arvon ja kierroksien ollessa mittauksen raja-arvo. Tapa joka on virkavallalle annettu yleisohjeeksi. Pyöriä oli mm. R1 devilin slipareilla, SuperDuke R devilin slipareilla, Fz1S devilin sliparilla, Ducati Monster 2001 slipareilla ilman killereitä, H-D nightrod orggisputkilla, R1 ixlin slipareilla, KTM SmR remuksen hexacon slipareilla ja muutama muu tuiki tavallinen pyörä. Jokaikinen läpäisi mittauksen suhteellisen selvästi.
Virkavallan edustajien kanta asiaan oli suhteellisen maltillinen ja erittäin asiallinen. Tarkoituksena ei ole aloittaa mitään ajojahtia, saati kiusata ketään ehdoin tahdoin. Jutun päätarkoitus on saada karsittua pois ne kaikkein pahimmat ylilyönnit. Kantana putkien e-leimoihin oli ettei se ole niinkään oleellista, jos melut pysyy aisoissa. Suurimpia omituisuuksia on se että joistain pyöristä teillämme on ehdoin tahdoin revitty itse pyörän tyyppihyväksyntäkilpi / -tarra pois, ikään kuin sillä estettäisiin asiallisen mittauksen suorittaminen, kun arvoja ei ole saatavilla. Tästä seuraa kilpien karkumatka sakkolapun kera oitis.
Valvontaa suorittavan virkamiehen saamat ohjeet ovat lyhyesti seuraavat: mittaus tehdään 50 cm etäisyydeltä, 45 asteen kulmasta takaapäin. Mittauksessa tulee mittarin asetusten olla A-suodatusta käyttävässä tilassa, jolloin kyseinen filtteri leikkaa ihan alimmat ja ihan korkeimmat äänet pois. Mittaustuloksesta vähennetään 3 db(A): ta pois ja jäljelle jäävä arvo saa ylittää enintään 5 db(A): ta tyyppikilpeen merkityn arvon. Melko yksinkertaista siis. Mittausta suorittaessa ei lähimmän 3 metrin sisällä saa olla kuin kaasunkäyttäjä ja mittaaja.
Voin siis rauhoitella kaikkia siinä mielessä että jos esim oma hiilikuituslipareilla varustettu SDR läpäisee mittauksen, läpäisee sen suurin osa tiellä liikkuvista moottoripyöristä melko helposti. Siispä killerit kiinni jos epäilet ääniäsi ja eikun maittavaa mopoilukautta
Ps. Tämä ei siis ole mikään lupalappu tai lupaus mihinkään vaan pelkästään yhdessä vietetyn päivän keskustelujen loppuhajatelma.
Itseltäni:
Eiköhän Guzzit saa edelleenkin kilistellä ja papatella rauhassa - pääasiassa keskittynevät toisiin twineihin ja kiljuviin nelikoihin...
;)
T,
Jukka
-
Muutama vuosi mennyt. Miten on melu- ja viranomaisasiat Gruppon/Foorumin jäseniltä menneet? Onko otettu kilpiä pois ja annettu katsastusmääräyksiä? Onko peräti mitattu melua tien varressa?
Itse pääsin pyörineni lievään syyniin kun poikkesin Orituvalla California Adamant:illa mökiltä tullessa. Kahvion pihassa kiersivät ympäri pyörää. Menin paikalle ja kysyin onko ongelmaa: Ei kuulemma ollut kun äänenvaimentimissakin on e-merkinnät. Nauroin liki savolaismallisen selkäkeikkanaurun ja kerroin että niin on mutta ei tarvittaisi. Kyseessä kun on L5-luokan ajoneuvo ja valmistusvuodeksi on merkitty -89. Kantapyörä on siis pre-EU-pyörä ja siihen ei e-merkintöjä kaivattaisi. Halusivat nähdä rekisteröintitodistuksen ja ajokortin. Ne katsottiin. Konstat siirtyivät hiljaisina partioautoihinsa. Tutkimaan vaikka Suomen edesmennyttä lainsäädäntöä.
-
Jyvässeudulla en ole kenenkään kuullut edes joutuneen mittaukseen, saati mihinkään jälkiseuraamuksiin.
-
Ei ole minullakaan tiedossa että Kouvolan seudulla olisi moottoripyöräilijöitä tällä asialla kiusattu.
Virkavallan mielenkiinto on viimevuosina kohdistunut lähinnä bomberitoimintaan ja mopopoikien
miitteihin.
Omalta osaltani voin kertoa että muutama viikko sitten skootteripoliisi oli nyrjäyttää niskansa, kun kierrettiin samaa liikenneympyrää. Vaikutti siltä että hänellä olisi ehkä ollut jotain asiaa, mutta ei ehtinyt sitä kertoa.
-
Menikö useampi kierros vai luovutitko?
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=2216.0
On, nimittäin, jälleen pinnalla tämä meluasia. Katsastustakin suunnitellaan.....
Ongelma mielestäni on pohjimmiltaan siinä että eri-ikäiset pyörät saavat pitää erivoimakkuuksista pärinää. Aivan vanhimmasta päästä (ennen 50-luvun loppupuolta) ei tarvittu äänenvaimennusta. Erityisesti amerikanpyörien harrastajilla on sen ikäistä kalustoa liikenteessä. Ainakin paperilla.....
Tavallinen kansa ei tätä tiedä eivätkä poliisitkaan aina pyri asiaa tiedostamaan.
Lisäksi on suuri joukko motoristeja jotka tarkoituksella laittavat pyöriinsä kovan äänen. Pitäähän se kuulua kun "ainoon talon iso poika" kylille lähtee.
Rouvalla oli neitiaikoinaan Cagiva/Ducati joka piti omastakin mielestäni kovaa ääntä mutta siinä oli kuitenkin tehtaantekoiset lailliset putket. Naapurusto oli katkerana melun suhteen eikä siihen puhuminen auttanut. Muutto auttoi naapureita ja meitä.
On tullut monessa yhteydessä selväksi että poliisi ei ota kilpeä pois melun vuoksi koska se ei ole siinä määrin ympäristön vaarantamista että raja ylittyisi vaan kilpi otetaan pois siksi että pyörää ei ole katsastettu putken vaihdon vuoksi. Tämä siis on eräänlainen kiertotie antaa lisärangaistus sakkojen ja käyttökiellon lisäksi.
Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 106 dB(A)
1.1.1992 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 103 dB(A)
Epävirallisellakin mittarilla, jopa kännykkäsovelluksella, saa tehtyä pyöräänsä suuntaa antavan melumittauksen.
Mittari laitetaan pakoputken päästä ulkosivulle 45 asteen kulmaan puolen metrin päähän ja maksimitehon kierrosluvun puolikaskierrosluvulla (esim. jos maksimiteho tulee 8000 kierr/min niin mittaus tehdään 4000 kierr/min alkaen) laskevalla kierrosnopeudella. Eli kaasutetaan hieman yli puolen tehon kierroslukuun ja päästetään kaasukahvasta irti. Mitataan puolitehon kierrosluvulta alkaen melun määrä.
Mittaustavassa siis huomioidaan jos putkessa paukkuu kaasua laskiessa.
Tiedän että osalla guzzisteja on pyöriä varsin väljillä putkilla (kuten itsellänikin) mutta emme taida olla sitä ryhmää jonka edesottamukset virkavaltaa erityisesti kiinnostaa.
-
Lauantaina 11.7. meni Helsingin Kaivokadulla kaksi HD:a Hakaniemen suuntaan. Jalankulkijat pitelivät korviaan ja näköjään kiroilivat. Yksikin manasi vaimolleen, että tuollaiset pitäisi romuttaa ja kieltää kokonaan. Vahvisti vielä sanomistaan erilaisilla @£ 3*@ -tyyppisillä sanoilla...
Eipä niitä Suomessa pystytä romuttamaan eikä kieltämään - Venäjän rekisterissä kun olivat. Mutta suomalainen motoristi kärsii tuostakin.
-
Katselin Dynon tuloksia .... 4000 rpm huipputeho.... => 2000 rpm testaus... ei paha
Pitääköhän ottaa Dynotesti mukaan ??
MR
-
Eihän tuota usko kukaan ilman todistetta.....
-
Katselin Dynon tuloksia .... 4000 rpm huipputeho.... => 2000 rpm testaus... ei paha
Pitääköhän ottaa Dynotesti mukaan ??
MR
Mullakin olis dynokäppyrä, siinä on teho aika laajalla alueella, eli siitäkin pitää ensin laskea keskiarvo ja siitä puolet :P
Harmi vaan, että taitaa tyyppitarrassa lukea arvot valmiina..
-
Tienpäällä mitattaessa aiheuttaa päänvaivaa myös taustamelu, pyörät joissa ei ole kiekkamittaria ja mittaavan virkamiehen tiedot kaikista tienpäällä olevista pyöristä ja niiden tehoista ja millä kierroksilla se tulee ulos. Minä en omastani tiedä/muista. Voin kyllä veikata, mutta se kai ei ole tarkoitus. Ja lukeehan tuo tarrassakin... 97 dB(A). ;D
-
Melu ja maksimitehon puolikaskierrosluku löytyy pyörän tyyppikilvestä ja/tai melutarrasta. -96 -mallisessa Centaurossa on molemmat. Malliksi tyyppikilpi. Että sieltä se löytyy.....
Melumittausta tehdessä mittaajalla pitää olla kalibroitu kierroslukumittari matkassa. Pyörän kierrosmittari ei ole pakollinen saati kalibroitu.
-
Menikö useampi kierros vai luovutitko?
Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 106 dB(A)
1.1.1992 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 103 dB(A)
Eikun ihan normaali läpiajo liikenneympyrästä, konsta kerkesi yhden liitymän välin, minä NTX:llä
rupulikumit alla kolme. Konstan olisi pitänyt tehdä uukkari ympyrässä jos olisi ollut asiaa.
LeMansini on vuodelta 1985 ja epävirallinen melumittaustulos on 105dB(A). Yksi opiskelija mittaili muutama
vuosi sitten moottoripyörien melusaasteita jotain tutkimusta varten, siitä tuo tulos. Siis laillinen sen puolesta?
Tosiasiassa kaikki jotka ovat tuon pakoäänen kuulleet pitävät sitä aivan järkyttävänä. Saattaako (A)
suodatus vaikuttaa asiaan?
Edit. Jos muistan oikein, mittauksen tehnyt heppu kertoi pohjien olleen siihen mennessä 125 dB. Jos on totta, siihen pakoääneen on täytynyt todella panostaa.
-
Tienpäällä mitattaessa aiheuttaa päänvaivaa myös taustamelu <snip>
Kun suoraputkinen Harrikka menee ohi, niin varmaankin se on se taustamelu, joka tuntuu? ???