Kirjoittaja Aihe: Melumittaukset alkavat 5/2012  (Luettu 18430 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Melumittaukset alkavat 5/2012
« Vastaus #15 : Huhtikuu 25, 2012, 11:49:00 ap »
Poliisin mittauksiin ei kannata suhtautua alentuvasti vaan ottaa vaikka kännykkäkameralla elävää kuvaa tai ainakin valokuvia suoritetusta tienvarsimittauksesta. Seuraava vaihe on kiistää mahdollinen toimenpide (sakko/määräys katsastukseen/kilpien poisto). Se ei siihen tilanteeseen tuo helpotusta heti, pikemminkin päin vastoin hermostuttaa konstat ja aiheuttaa heille jonkin verran paperihommia, mutta jättää mahdollisuuden saada oikaisu asiaansa koska kiistetty toimenpide menee automaattisesti käräjille päätettäväksi. Toisaalta voit perua kiistosi jos siltä alkaa tuntua ja samalla myönnät poliisin toimet oikeiksi.

Koska prosessi kestää jonkin aikaa niin voi hankkia asiasta tarkempaa tietoa ja liittyä sillä aikaa MMAF:n jäseneksi. Siellä näihin asioihin suhtaudutaan lain kirjaimen ja hengen mukaan hyvinkin kriittisesti.

Tuo uutisvälähdys mittauksesta oli enemmän ja vähemmän huuhaata ja tehty ilmeisesti kuvaajia varten. Tuollaisen mittauksen saa melko varmasti kaatumaan raastuvanoikeudessa.

Kavasakin osalta en ihmettele mittaustulosta laisinkaan koska kyseessä oli uusi, sarjatuotettu pyörä joista yhdestä äänimittaus on tehty ensin tehtaan toimesta ja sitten viety sama yksilö tyyppikatsastukseen ja saatu näin normien mukainen melupäästöarvo joka on laitettu tarralla kaikkien saman mallin pyörien runkoputkeen, tms.
Näitä tapauksia on ollut ennenkin esimerkiksi Honda CBR:n osalta mennävuosina.

Pyörän kierroslukumittari, jos sellainen on, ei ole lainsäädännön tarkoittama mittalaite eli sen näyttämään lukemaan ei poliisi saa vedota. Toistaiseksi poliisilla ei ole pätevää mittaria jolla kierrosluku voitaisiin kenttäoloissa mitata erehtymättömästi. Heiltä löytyy kyllä resonanssiin perustuva mittalaite joka näyttää, tapauskohtaisesti, mitä sattuu.

On huomioitava sellaiset seikat kuin puolet maksimitehon kierrosluvusta. Se lukema voi olla hyvinkin alhainen. Guzzeissa tyypillisesti alle 4000 rpm. Jos maksimitehon kierroslukua ei ole tiedossa, poliisin ohjeiden mukaan mittauskierrosluku on maksimikierrosluku - 10% jaettuna kahdella. Tämä sääntö on hiukan epämääräinen ja laittaa eri tyyppiset moottorit eriarvoiseen asemaan. Toisaalta ajatellen kysehän on melusta eikä sitä tietenkään pitäisi tulla millään kierrosluvulla kovin paljoa.

Sitten näitä omia arvioita.
Mittaushan tapahtuu laskevan kierrosluvun suuntaan. Silloinhan tapahtuu kahdenlaista melua: pakoputkisto resonoi, tyypistä riippuen, jollain kierrosluvulla. Toinen on se joka katalysaattoripyörissä on hyvin tyypillistä: kaasua laskettaessa ruiskutus ruiskuttaa polttoainetta joka menee palamatta palotilan läpi ja aiheuttaa pauketta katalysaattorissa palaessaan epämääräisesti. Tämä lienee myös LP:n "mainosvideossa" aiheutunut melupäästö.
 


 

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: Melumittaukset alkavat 5/2012
« Vastaus #16 : Huhtikuu 25, 2012, 12:02:41 ip »
Yhtä asiaa en ymmärä nyt enkä tulevaisuudessa: mitä järkeä on ottaa rekisterikilpi pois moottoripyörästä joka pitää liikaa meteliä? Kyseessä nyt ei kuitenkaan ole asia, joka esimerkiksi vaikuttaa liikenneturvallisuuteen. Eikö riitä että annetaan sakot ja ajokieltoa laitteelle kunnes asia on korjattu? Ja tietenkin oikeus ajaa huitsinevadasta himaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Melumittaukset alkavat 5/2012
« Vastaus #17 : Huhtikuu 25, 2012, 12:13:53 ip »
Summu, tulkintasi on aivan oikein: melu ei ole se syy miksi kilpi otetaan pois.
Poliisin mukaan syy on siinä että pyörä ei täytä tyyppikatsastuksessa sille asetettuja arvoja. Eli rakennetta tai toimintaa on oletusarvoisesti muutettu uutuuden jälkeen koska laite pitää yletöntä melua. Ja koska toimintaa tai rakennetta on muutettu pyörä ei ole tieliikennekunnossa ja siten kilvet riipaistaan pois. Mielenkiintoinen kehäajattelumalli.

Koskeepi lähinnä 2003 jälkeen rekisteröityjä moottoripyöriä. Sen jälkeenkin on tullut tiukennuksia.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Melumittaukset alkavat 5/2012
« Vastaus #18 : Huhtikuu 25, 2012, 13:03:56 ip »
<snip>
Tuo uutisvälähdys mittauksesta oli enemmän ja vähemmän huuhaata ja tehty ilmeisesti kuvaajia varten. Tuollaisen mittauksen saa melko varmasti kaatumaan raastuvanoikeudessa.
<snip>

Jeesustelu on toki sallittua, mutta mittauksia tehdään muun valvonnan ohessa ja epäilen, että juuri noin se menee. Ja mitattavaksi pyörä tuskin valikoituu ohiajavan liikenteen tai poliisin vaatteiden kahinan tms. perusteella - kyllä kovaäänisen pyörän kuulee maallikkokin.
Ja jos on oletettavissa, että ko. mittaus ei anna todellista kuvaa, poliisi varmaan mielellään mittaa uudelleen.  ;)
Emeritus-guzzisti

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Melumittaukset alkavat 5/2012
« Vastaus #19 : Huhtikuu 25, 2012, 13:16:00 ip »
<snip>
Tuo uutisvälähdys mittauksesta oli enemmän ja vähemmän huuhaata ja tehty ilmeisesti kuvaajia varten. Tuollaisen mittauksen saa melko varmasti kaatumaan raastuvanoikeudessa.
<snip>

Jeesustelu on toki sallittua, mutta mittauksia tehdään muun valvonnan ohessa ja epäilen, että juuri noin se menee. Ja mitattavaksi pyörä tuskin valikoituu ohiajavan liikenteen tai poliisin vaatteiden kahinan tms. perusteella - kyllä kovaäänisen pyörän kuulee maallikkokin.
Ja jos on oletettavissa, että ko. mittaus ei anna todellista kuvaa, poliisi varmaan mielellään mittaa uudelleen.  ;)

Jos kerran kaikessa pitää lähteä olettamuksesta, että "poliisi tietää parhaiten", niin mehän voimme sitten samalla antaa poliisille valtuudet toimia joka tilanteessa ihan kuten haluavat ja pulinat pois.

Jos melun mittauksesta on kerran olemassa tarkat ohjeet, niin kyllä virkavallan pitää näitä ohjeita noudattaa.

Ei poliisikaan välttämättä ole ystävä, jos olosuhteet ovat sopivat.

Perusongelmahan tässä ei välttämättä ole se, että pyöristä tehdään äänenvaimentimet vaihtamalla äänekkäitä. Ongelman muodostaa se, että osa meistä moottoripyörällä ajelevista on liikkeellä "king of the road"-asenteella.

Useimmilla kovaäänisilläkin moottoripyörillä pystyy ajelemaan taajamissa sellaisilla kierroksilla ja kaasun avauksilla, että äänitaso pysyy kohtuullisena.

Temmi

  • Viestejä: 151
Vs: Melumittaukset alkavat 5/2012
« Vastaus #20 : Huhtikuu 25, 2012, 21:24:28 ip »
Oman moponi kilvessä seisoo 97db@3350rpm, eli 102db saa olla. Ihan riittävästi mulle toi 102db...

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Melumittaukset alkavat 5/2012
« Vastaus #21 : Huhtikuu 25, 2012, 21:34:17 ip »

<snip>
Jos kerran kaikessa pitää lähteä olettamuksesta, että "poliisi tietää parhaiten", niin mehän voimme sitten samalla antaa poliisille valtuudet toimia joka tilanteessa ihan kuten haluavat ja pulinat pois.
<snip>

Eihän se toki aina niin ole, että "poliisi tietää parhaiten" - ja jos on oikeasti sitä mieltä, että pyörä on hiljainen, vaikka poliisin mittaus muuta sanoo, niin siitä vaan raastupaan jne. - oikeusasteita kyllä piisaa.
Arvaukseni kuitenkin on, että sellaisia tapauksia, joissa mittaus on oikeasti väärä ja kannattaa viedä asia eteenpäin, on tosi vähän.
Paljon melua tyhjästä siis.  ;)
Emeritus-guzzisti

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Melumittaukset alkavat 5/2012
« Vastaus #22 : Huhtikuu 25, 2012, 22:25:29 ip »
Lainaus
Pyörän kierroslukumittari, jos sellainen on, ei ole lainsäädännön tarkoittama mittalaite eli sen näyttämään lukemaan ei poliisi saa vedota.

Mutta asetuksen teksti sanoo "5. Jos ajoneuvossa ei ole kierroslukumittaria, oikea pyörintänopeus tulee määrittää erillisellä laitteella."

Lainaus
Koska toimintaa tai rakennetta on muutettu pyörä ei ole tieliikennekunnossa ja siten kilvet riipaistaan pois - - Koskeepi lähinnä 2003 jälkeen rekisteröityjä moottoripyöriä.

Eikös kuitenkin "Ey-tyyppihyväksyntä" ole se oleellinen seikka?  Kuinkahan vanhoissa pyörissä on rekisteriotteessa ja kilvessä tuo Ey -tyyppihyväksyntänumero?  Eikö ne tulleet jo aikaa ennen katteja?  Voi olla rekisteröity reilusti ennen 2003 mutta otteessa ja kilvessä nakottaa tuo EY -tyyppihyväksyntänumero ja sen mukaan mennään?  Siis nyt puheena olleen pakoputkiasian osalta pätee tällöin "EY- tai E-hyväksytty tai samat vaatimukset täyttävä ja ääni ja päästöt asetuksen mukaiset".

V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Melumittaukset alkavat 5/2012
« Vastaus #23 : Huhtikuu 25, 2012, 23:00:00 ip »
Kysehän ei ole taannehtivasta lainsäädännöstä. -89 -mallin pyörää koskee vuoden 1989 säännöt ja vuoden 2009 pyörää silloin voimassa olleet lait, jne.

Tässä hieman tulkintaa. Lähde MMAF.

(MMAF:llä on lisenssi melu- ja jarrumittauksiin ja koulutuksen saaneet asiantuntijat niitä tekemässä.)

(Lainaus alkaa:)
Melutason rajoittaminen

A. Tyyppihyväksytyt moottoripyörät

Tyyppihyväksytyn moottoripyörän äänenvaimentimen tulee olla tyyppihyväksytty ja e-merkitty (paitsi siinä tapauksessa, jossa tarvikevaimentimen hyväksyntä on myönnetty ennen e-merkintäpakon voimaantuloa).

Tyyppihyväksytyssä moottoripyörässä on ns. valmistajan kilpi, johon on merkitty valvonta-arvo (dB(A)) melulle. Mittaustulos ei saa olla enempää kuin 5 dB(A) korkeampi kuin valvonta-arvo. Mittaustapa on jäljempänä kuvattu staattinen mittaus. Valvonta-arvo on pyöräkohtainen. Se on tyyppihyväksynnän yhteydessä mitattu staattisella testillä pyörästä, joka on läpäissyt ohiajomittauksen.

On epäselvää, mitä tapahtuu sellaisessa tilanteessa, jossa tarvikeäänenvaimennin on asianmukaisesti hyväksytty ja E-merkitty, mutta katsastuskonttorilla (tai tienvarressa) mitattu melutaso ylittää valvonta-arvon enemmän kuin 5 dB(A). Periaatteessa näin ei pitäisi tapahtua, mutta omien mittaustemme perusteella tuo 5 dB(A) toleranssi voi joutua koetukselle jo alkuperäisilläkin pakoputkilla.

B. Muut kuin tyyppihyväksytyt moottoripyörät

Meluvaatimusten täyttyminen voidaan osoittaa mittaamalla. Äänenvaimentimen E-merkintää ei vaadita (toki sellainenkin kelpaa). Ensisijainen mittaustapa on ns. staattinen mittaus, joka voidaan suorittaa kaikilla katsastuskonttoreilla. Mittauksen aikana moottorin kierrosluvun on vastattava 1/2 maksimitehon kierrosluvusta, minkä jälkeen kaasu käännetään nopeasti täysin kiinni. Desibelimittari sijoitetaan 0,5 metrin päähän pakoputkesta 45 asteen kulmaan. Jos staattisen testin raja-arvo ei ylity, moottoripyörä hyväksytään muutoskatsastuksessa. Raja-arvot ovat:

Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 106 dB(A)
1.1.1992 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 103 dB(A)

Jos staattisen mittauksen raja-arvo ylittyy, peli ei välttämättä ole vielä menetetty, vaan siirrytään toissijaiseen mittaustapaan, ohiajomittaukseen. Siinä ajetaan rauhallisesti viivalle, jonka kohdalla kaasu avataan kokonaan ja kiihdytetään 20 metrin matka, jonka jälkeen kaasu suljetaan täysin. Mittaus tapahtuu 7,5 metrin etäisyydeltä sivusuunnasta ja molemmilta puolilta. Jos ohiajotestin raja-arvo ei ylity, katsastus hyväksytään huolimatta siitä, että yllä mainitun staattisen testin raja-arvo ylittyisikin. Uuden lain mukaan raja-arvo ohiajotestille on kaikki laissa mainitut seikat huomioon ottaen pyörän käyttöönottoajankohtana sovellettu ohiajotestin raja-arvo + 5 dB(A):

Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 500 cc) 91 dB(A)
1.1.1992 - 30.9.1995 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 87 dB(A)
1.10.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 85 dB(A)

Jos staattisen testin raja-arvo ylittyy, mutta ohiajotestin raja-arvo ei ylity, suoritetaan uusi staattinen testi, jonka tulos kirjoitetaan rekisteriotteelle ja se toimii valvonta-arvona tien päällä. Jos ohiajotesti menee läpi, staattisen testin tulos saa olla mitä vain.

Ohiajotestin saa uuden lain mukaan suorittaa myös katsastuskonttorilla, mutta kaikilla konttoreilla ei ole tarkoitukseen soveltuvaa mittausaluetta. Lisäksi sen voi tehdä hyväksytty asiantuntija.

On huomattava, että moottoripyörä voidaan kopterilain ohella hyväksyä myös alkuperäisen käyttöönottoajankohtansa vaatimuksilla. Tällä on merkitystä lähinnä ennen 1.12.1957 käyttöönotettujen moottoripyörien osalta, jolloin meluvaatimus oli yksinkertaisesti "tehokas äänenvaimennus".

Tuossa noin pääpiirteissään, miten homma oikeasti menee.

Käytännössä se ensimmäinen ongelma on yleensä siinä, että putket on vaihdettu, muttei niitä ole katsastettu. Jos on muu kuin tyyppihyväksytty pyörä, aika monet putket on mahdollista muutoskatsastaa.

Ohiajotesti on se, mikä lopulta ratkaisee asian. Testmillin kanssa palaveerattiin tänään aiheesta ja päätimme järjestää melumittauspäivän. Siinä ideana on, että teemme kaikille halukkaille ohiajomittauksen. Jos se menee hyväksytysti läpi, asiakas saa niin halutessaan Testmilliltä korvausta vastaan paperin, jonka kanssa putket voi käydä muutoskatsastamassa.

Siinä paperissa on maininta ohiajotestin tuloksista sekä sen jälkeen tehdystä staattisesta mittauksesta, jonka tulos merkitään valvonta-arvoksi otteeseen. Jos ohiajotesti hyväksytään, staattisen testin tulos saa olla ihan mikä vain. Ja kun se lukee otteessa, ei kyttä sen yli saa kävellä. Tämmöisestä lapusta olisi siis hyötyä, jos pyörä ei ole tyyppihyväksytty ja staattisen testin tulos ylittää lain valvonta-arvot (pyörän iästä riippuen siis 103 tai 106 dB(A)).

Jos taas ohiajotesti ei mene läpi, ei lysti maksa mitään.

En tiiä onko tällaiselle kysyntää, mutta ainakin kokeillaan. Ilmoittelen täällä tarkemman ajan ja paikan tuonnempana.
(Lainaus päättyy.)

Tuosta ylläolevasta jokainen löytänee oman pyöränsä vaatimustason melujen osalta.
   

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Melumittaukset alkavat 5/2012
« Vastaus #24 : Huhtikuu 25, 2012, 23:35:48 ip »
Olisiko muuten Italomeeting sopiva paikka tehdä staattisen melun epävirallinen testi? Onko kellään/saako kukaan lainaksi kalibroitua mittaria viikonlopuksi?

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Melumittaukset alkavat 5/2012
« Vastaus #25 : Huhtikuu 26, 2012, 10:56:24 ap »
Olisiko muuten Italomeeting sopiva paikka tehdä staattisen melun epävirallinen testi? Onko kellään/saako kukaan lainaksi kalibroitua mittaria viikonlopuksi?

Lappu kelpaisi kyllä itsellekin. Supertrapp on komia ja hiljainenkin, mutta ei mulla siitä mitään dokumentteja ole.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Melumittaukset alkavat 5/2012
« Vastaus #26 : Huhtikuu 26, 2012, 11:04:38 ap »
Olisiko muuten Italomeeting sopiva paikka tehdä staattisen melun epävirallinen testi? Onko kellään/saako kukaan lainaksi kalibroitua mittaria viikonlopuksi?

Mulla on töissä joku ikivanha made in taiwan mittari joka on kuitenkin ilmeisesti ihan katsastuskäytöön riittävää mallia ja kalibroitu 19.1.2012.
Sen voi kyllä varmaan lainata jos saa ehjänä sunnuntaina takasin.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Melumittaukset alkavat 5/2012
« Vastaus #27 : Toukokuu 05, 2012, 12:37:42 ip »
Toiselta foorumilta:

Lainaus
Tänään 4.5.12 sain mahdollisuuden keskustella liikuvan poliisin kanssa tästä kevään kohu-uutisesta.

Samassa yhteydessä mitattiin kokeeksi 15 pyörän melut poliisin käyttämällä mittarilla. Mittaukset toteutettiin 50cm päästä, 45 asteen kulmasta tyyppikilpeen merkatun db(A) arvon ja kierroksien ollessa mittauksen raja-arvo. Tapa joka on virkavallalle annettu yleisohjeeksi. Pyöriä oli mm. R1 devilin slipareilla, SuperDuke R devilin slipareilla, Fz1S devilin sliparilla, Ducati Monster 2001 slipareilla ilman killereitä, H-D nightrod orggisputkilla, R1 ixlin slipareilla, KTM SmR remuksen hexacon slipareilla ja muutama muu tuiki tavallinen pyörä. Jokaikinen läpäisi mittauksen suhteellisen selvästi.

Virkavallan edustajien kanta asiaan oli suhteellisen maltillinen ja erittäin asiallinen. Tarkoituksena ei ole aloittaa mitään ajojahtia, saati kiusata ketään ehdoin tahdoin. Jutun päätarkoitus on saada karsittua pois ne kaikkein pahimmat ylilyönnit. Kantana putkien e-leimoihin oli ettei se ole niinkään oleellista, jos melut pysyy aisoissa. Suurimpia omituisuuksia on se että joistain pyöristä teillämme on ehdoin tahdoin revitty itse pyörän tyyppihyväksyntäkilpi / -tarra pois, ikään kuin sillä estettäisiin asiallisen mittauksen suorittaminen, kun arvoja ei ole saatavilla. Tästä seuraa kilpien karkumatka sakkolapun kera oitis.

Valvontaa suorittavan virkamiehen saamat ohjeet ovat lyhyesti seuraavat: mittaus tehdään 50 cm etäisyydeltä, 45 asteen kulmasta takaapäin. Mittauksessa tulee mittarin asetusten olla A-suodatusta käyttävässä tilassa, jolloin kyseinen filtteri leikkaa ihan alimmat ja ihan korkeimmat äänet pois. Mittaustuloksesta vähennetään 3 db(A): ta pois ja jäljelle jäävä arvo saa ylittää enintään 5 db(A): ta tyyppikilpeen merkityn arvon. Melko yksinkertaista siis. Mittausta suorittaessa ei lähimmän 3 metrin sisällä saa olla kuin kaasunkäyttäjä ja mittaaja.

Voin siis rauhoitella kaikkia siinä mielessä että jos esim oma hiilikuituslipareilla varustettu SDR läpäisee mittauksen, läpäisee sen suurin osa tiellä liikkuvista moottoripyöristä melko helposti. Siispä killerit kiinni jos epäilet ääniäsi ja eikun maittavaa mopoilukautta

Ps. Tämä ei siis ole mikään lupalappu tai lupaus mihinkään vaan pelkästään yhdessä vietetyn päivän keskustelujen loppuhajatelma.

Itseltäni:

Lainaus
Eiköhän Guzzit saa edelleenkin kilistellä ja papatella rauhassa - pääasiassa keskittynevät toisiin twineihin ja kiljuviin nelikoihin...

 ;)

T,
Jukka

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Melumittaukset alkavat 5/2012
« Vastaus #28 : Heinäkuu 13, 2015, 21:04:44 ip »
Muutama vuosi mennyt. Miten on melu- ja viranomaisasiat Gruppon/Foorumin jäseniltä menneet? Onko otettu kilpiä pois ja annettu katsastusmääräyksiä? Onko peräti mitattu melua tien varressa?

Itse pääsin pyörineni lievään syyniin kun poikkesin Orituvalla California Adamant:illa mökiltä tullessa. Kahvion pihassa kiersivät ympäri pyörää. Menin paikalle ja kysyin onko ongelmaa: Ei kuulemma ollut kun äänenvaimentimissakin on e-merkinnät. Nauroin liki savolaismallisen selkäkeikkanaurun ja kerroin että niin on mutta ei tarvittaisi. Kyseessä kun on L5-luokan ajoneuvo ja valmistusvuodeksi on merkitty -89. Kantapyörä on siis pre-EU-pyörä ja siihen ei e-merkintöjä kaivattaisi. Halusivat nähdä rekisteröintitodistuksen ja ajokortin. Ne katsottiin. Konstat siirtyivät hiljaisina partioautoihinsa. Tutkimaan vaikka Suomen edesmennyttä lainsäädäntöä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Melumittaukset alkavat 5/2012
« Vastaus #29 : Heinäkuu 13, 2015, 22:44:16 ip »
Jyvässeudulla en ole kenenkään kuullut edes joutuneen mittaukseen, saati mihinkään jälkiseuraamuksiin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.