Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: motomatti - Lokakuu 22, 2011, 18:38:34 ip
-
Kysymys kuuluu: onko nykyisiin Guzzin moottoriohjauksiin kukaan/ketkään ryhtyneet tekemään vastaavaa hommaa kuin tässä erääseen muuhun merkkiin: http://www.ecueditor.com/
Laitonta toki mutta toisaalta kukaan ei asiaa valvo.
mm
-
Ei ole kokemusta ainakaan vielä, mutta tämä lienee sellainen.
http://www.ecmspy.com/
Tuossahan juttu meni jotenkin siten että, porukalla tehtiin tomiva
systeemi. Alkuun kaikki oli ilmaista. Sitten alullepanijat pistivät
homman poikki ja tuotteistivat ohjelmiston.
Kannattaa tutustua aiheeseen vaikka ei liitykkään Guzziin tämäkään.
Pekka
-
<snip>
Laitonta toki mutta toisaalta kukaan ei asiaa valvo.
mm
Mitäs laitonta ohjelman tekemisessä on?
Ei kai moottoripyörässä oleva tietokone ole eri asemassa kuin muu tietokone?
-
Ei ohjelman teossa mitään laitonta ole mutta sen käyttäminen liikenteessä on.
mm
-
Tuo laillisuusaspekti ei ole mitenkään ongelma. sitten ehkä, kun katsastus ja OBD mittaus tulee pakolliseksi.
-
Ei ohjelman teossa mitään laitonta ole mutta sen käyttäminen liikenteessä on.
mm
Ja mitä laitonta ohjelman käyttämisessä liikenteessä on? Vaihdetaanhan niitä lastujakin.
-
Ei ohjelman teossa mitään laitonta ole mutta sen käyttäminen liikenteessä on.
mm
Ja mitä laitonta ohjelman käyttämisessä liikenteessä on? Vaihdetaanhan niitä lastujakin.
Pitäis kait nekin muutoskatsastaa jos oikein pykälien mukaan mennään.
-
Koitin tuossa etsiä tarkkaa lainkohtaa tuosta polttoainejärjestelmän muutoksesta. Siitä määrätään useammassakin laissa. Osa on moottoripyöriä käsittelevän lain rakenteellisessa osiossa. Osa löytyy ympäristölaeista ja osa katsastusta käsittelevistä laeista.
Kuten Ikkala totesikin, periaatteessa polttoainejärjestelmän säätö/muokkaus/osavaihto pitäisi hyväksyttää katsastuksessa. Sitä varten pitää olla päästömittaus tehtynä. Tällä hetkellä vaatimustaso on Euro 3.
Uusimmat Guzzit alkavat täyttää jo Euro 4-tason vaikka ei sitä vielä moottoripyöriltä vaaditakaan.
Ja kuten tuolla alussa mainitsin: toistaiseksi asiaa ei valvo kukaan.
Kun vuosikatsastus tulee moottoripyörille niin juuri ympäristöystävällisyys on se asia jota painotetaan.
Moottoripyörien turvallisuuspuolellahan ei ole pystytty osoittamaan katsastuksen tarpeellisuutta.
Tuolla etujärjestöpuolella näitä asioita hierotaan ja tuotetaan lausuntoja sekä tutkimuksia katsastuksen tulemisen ajankohdasta ja millaisia asioita katsastus tulee sisältämään. Kehotan tutustumaan aineistoon.
http://www.fema-online.eu/
Suomen moottoripyöräharrastajapiireillä perinteisesti ollut merkittävä rooli FEMAn hallinnossa. Itsekin siellä istuneena (jo femaa edeltävässä femissä) kokouksissa tiedän että lainsäädäntöön vaikuttaminen on aikaa vievää hommaa ja pitää osata huomioida useita lakialoitteita yhtäaikaisesti, niin kuin edellä tuli sille, että samasta asiasta voidaan säätää useassa eri direktiivissä. Sen jälkeen kun nämä direktiivit tulevat säädettäviksi paikallisiksi laeiksi jäsenmaissa pitää järjestöjen olla ajan tasalla missä mennään ja saada aikaiseksi mahdollisimman edullinen ja yksinkertainen laki.
Aina se ei onnistu kuten varmasti olette autoverolain suhteen huomanneet. Edelleenkin se on ristiriidassa EU-lainsäädännön kanssa.
mm
-
Jos katsastus tulee Suomeen, niin EURO# normia sovelletaan luultavimmin jostain vuosimallista eteenpäin. Esim bensiinikäyttöisillä henkilöautoilla tammikuusta 1997 lähtien. Tästä oli puhetta katsastusinsinöörin kanssa v10 änkkäreiden muutoskatsastuksen yhteydessä. Nykylainsäädännön puitteissa päästönormi on niin väljä ettei ole syytä huoleen vaikka vähän rikkaalla kävisikin.
-
Palataanpa takaisin aiheeseen: Niin että onko jossain jollakulla kehitteillä tai valmiina kyseisenlainen tietomurto Guzzin ohjausjärjestelmään? Joko sellainen jolla pystyy muuttamaan ruiskutuskarttaa ja sytytyskäyrää tai jopa täydellisempi jolla pääsee muokkaamaan koko järjestelmää.
mm
-
Ei kai noita eurooppalaisia ole juuri puukotettu. Ducatiin esimerkiksi valmis ohjelmoitava ei niin paljoa maksa, että sitä vakiota kannattaisi paljoa räpätä. Triumphillahan on oman boksin säätöön työkalu, jolla voidaan jonkin verran säätää karttoja. Ainakin joku ameriikkalainen on tuosta jatkokehittänyt täysin säädettävän version. En kuollaksenikaan muista mistä se vastaan tuli.
-
Ymmärrän niin, että lienee ranska-hollanti-saksa –versiot ohjelmasta ”Guzzidiag” olemassa. Saksalaisen version puuhaajat ovat "punaisen forumin" -miehiä (guzzi-forum.de). Tämä taitaa vaan näyttää asioita, ei pääse ruiskutuskarttaa yms. muuttamaan? Mutta jos virheilmoitukset pääsee lukemaan niin sepäs olisi kerrassaan mainiota. Jotenkinhan ne sen tekee, kun kerran tätä "ecu-optimointi" -palvelua Euroopassa tarjotaan ilman että väliin sotketaan mitään palikoita (muistan jonkun maininneen että esim. Brevassa Power Commander olisi liian hidas). Sen verran sain lisävalaistusta niistä kilkkeistä millä pääsee muuttamaan sekä ruiskutusta että sytytystä, että eri ecut vaativat eri softaa, joka puolestaan vaatii ehkä tiettyä käyttöjärjestelmää. Ei siis tiedossa yhtä "yleissoftaa".
Linkkejä:
Softa: http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/
Kaapeli 1: http://www.obd2-shop.eu/obdusbkkldiagnoseinterfacefertiggert-p-151.html (http://www.obd2-shop.eu/obdusbkkldiagnoseinterfacefertiggert-p-151.html)
Kaapeli 2: http://www.ebay.de/itm/Adapter-Stecker-Fiat-Lancia-Alfa-Romeo-OBD-OBD2-II-plug-/220656283825?pt=Elektroger (http://www.ebay.de/itm/Adapter-Stecker-Fiat-Lancia-Alfa-Romeo-OBD-OBD2-II-plug-/220656283825?pt=Elektroger)
Eikös nuo kaapelit saa myös Suomesta?
Esim.
http://www.elekma.com/index.php?main_page=product_info&cPath=149_123&products_id=857
http://www.elekma.com/index.php?main_page=product_info&cPath=159&products_id=1148
Nimimerkki, josta olen saanut käsityksen, että hän on virallinen merkkihuoltaja kirjoittaa:
”
Kaikki perustuu tähän ranskalaiseen Ducati -softaan:
http://jpl250rs.perso.sfr.fr/
Hollantilainen Guzzisivusto asiasta:
http://www.mgcn.nl/dameijer/Diagnose-Software/
„
-
Linkkejä:
Softa: http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/
Kaapeli 1: http://www.obd2-shop.eu/obdusbkkldiagno ... p-151.html
Kaapeli 2: http://cgi.ebay.de/Adapter-Stecker-Fiat ... Elektroger
Eikös nuo kaapelit saa myös Suomesta?
Esim.
http://www.elekma.com/index.php?main_page=product_info&cPath=149_123&products_id=857
http://www.elekma.com/index.php?main_page=product_info&cPath=159&products_id=1148
Tuotanoin. Linkit "Kaapeli 1, 2" ovat rikki, eivätkä vie minnekään.
Sitten noista elekma-linkeistä: Ei kai guzzissa ole OBD-liitintä? Muistelen että on vain pari karvaa joissa joku liitin päässä, ei tuollaista auto-kokoista massiivista diagnostiikkaliitintä.
Aihe sinänsä kiinnostaa: Minulla on nyt vakio-ECU ohjaamassa ruiskua ja kipunaa, vaikka kone sisältää enemmän muutettuja kuin alkuperäisiä tai niiden kaltaisia osia. Olisi kiva päästä säätämään.
-
Ihmettelin samaa. Pitää olla adapteri tai häntäkaapeli guzzin kaksnapaisesta ODB:hen.
-
Aikanaan nämä linkit periytyvät kai Hollanti-Saksa ("punainen forum")-Saksa (v11.de formum) kautta. Kaivoin nuo toimimattomat linkit uudestaan ja päivitin. Nyt pitäisi toimia. Kuvittelin että toinen piuha käy pc:hen (USB) ja siihen tulee puolestaan tuo "Fiat" -jatko, joka käy Guzziin. Jos pistokkeessa on liikaa napoja... huono juttu.
Eikös tässä ole kohin samat kaapelit:
http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=3199.0 (http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=3199.0)
-
Just tuommoset kaapelit. Pistäs vielä linkki sinne, mistä tilasit kaapelit 34€:lla. Tai tarkat tyypit vai kulkeeko ne vaan VAG- ja Fiat-kaapelin nimellä, jos menee paikalliselta autotarvikereiskalta kyselemään.
-
Pistäs vielä linkki sinne, mistä tilasit kaapelit 34€:lla
Eli tämä nimimerkille "Kustimies" tiedoksi. Ite mie en mittää tiiä, vasta suunnitteluasteella.
-
Nimimerkit Camn ja Kustimies: En oo väittänykkää, mut sen tiiän, et ei noil pelkil kaapeleil ja PC:l paljo mittää enempää tee ku sil pelkäl LEDin vilkkumisel, mikä miu Centauroissain on jo valmiiks. Kivan lelunha siit sais vaa. Näkis oikee tietsikan ruuvvult mite varviviisar viipottaa. Maksaiskii vaa seittemä kymppii ilma postikullui. Mut emmie taia alkaa.
-
Just tuommoset kaapelit. Pistäs vielä linkki sinne, mistä tilasit kaapelit 34€:lla. Tai tarkat tyypit vai kulkeeko ne vaan VAG- ja Fiat-kaapelin nimellä, jos menee paikalliselta autotarvikereiskalta kyselemään.
Aivan, kaksi kaapelia perätysten. Nyt ymmärrän.
Samanhan sais aikaan yhdelläkin kaapelilla, jos sen silpoisi. Mutta helpompi tietty noin.
Tämähän alkaa käydä kiintoisaksi. Vielä kun pääsisi määrittelemään ruisku- ja kipinöintikarttoja, niin olisipa mukavaa.
-
PC, kaapelit, ohjelmat, Power Commander (MyEcu) tms, lamda-anturi+mittaus, dyno, dataloggeri. Nuo nyt ainakin. Yhdenkin jos jättää pois, niin ei TI-periaatteella onnistu optimointi. Heti menee perstuntuman puolelle. Vaikka sillähän se lopputulos viimekädessä arvioidaan.
-
Ohessa ebay mestat mistä tilasin kaapelit:
16PIN OBD2 TO 3PIN OBD1 DIAGNOSTIC ADAPTOR CABLE F FIAT
http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=220808692750&ssPageName=ADME:L:OC:GB:1123
USB VAG-COM 409.1 OBD 2 II CABLE LEAD AUDI VW VAG COM
http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=220518250615&ssPageName=ADME:L:OC:GB:1123
Ohjelmaa käytin viimeksi viikko sitten kun tein vielä balanssin tsekkaukset ja nollasin TPS:n Grisosta. Empä sitä
itse muuhun tarvitsekaan, eikä sillä vissiin karttoja pysty mulkkaamaan. Kartan saa kyllä ladattua ECU:sta PC:n kovalevylle.
Sitä voi sitten ihmetellä vaikka huvikseen :)
-
Ohessa ebay mestat mistä tilasin kaapelit:
16PIN OBD2 TO 3PIN OBD1 DIAGNOSTIC ADAPTOR CABLE F FIAT
http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=220808692750&ssPageName=ADME:L:OC:GB:1123
USB VAG-COM 409.1 OBD 2 II CABLE LEAD AUDI VW VAG COM
http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=220518250615&ssPageName=ADME:L:OC:GB:1123
Ohjelmaa käytin viimeksi viikko sitten kun tein vielä balanssin tsekkaukset ja nollasin TPS:n Grisosta. Empä sitä
itse muuhun tarvitsekaan, eikä sillä vissiin karttoja pysty mulkkaamaan. Kartan saa kyllä ladattua ECU:sta PC:n kovalevylle.
Sitä voi sitten ihmetellä vaikka huvikseen :)
Tilasin sitten itselleni.
Jos joku muukin tilaa, kannattaa harkita tilaamista kimpassa. Postikulut tuplaavat hinnan.
-
Näkis oikee tietsikan ruuvvult mite varviviisar viipottaa. Maksaiskii vaa seittemä kymppii ilma postikullui. Mut emmie taia alkaa.
Käsittääkseni Centaurolla ajava on onnellisessa asemassa, jos se varvikellon viisari pelittää, kun se Veglia siinä ei liene kovin kestävä instrumentti... :)
-
Olen tällä hetkellä sitä mieltä, että Veglia Borletti on maailman luotettavin kierroslukumittari. 82000 onnellista kilometriä lisäksi jonkun verran tyhjäkäyntiäkin. Viljandin kokoontumisajoissa taannoin pyydettiin laittamaan V10 käyntiin ja tyhjäkäynnille, että olis sopivaa taustamusiikkia.
-
Olen tällä hetkellä sitä mieltä, että Veglia Borletti on maailman luotettavin kierroslukumittari. 82000 onnellista kilometriä lisäksi jonkun verran tyhjäkäyntiäkin. Viljandin kokoontumisajoissa taannoin pyydettiin laittamaan V10 käyntiin ja tyhjäkäynnille, että olis sopivaa taustamusiikkia.
kaapelit tuli just postissa.
asensin raiverit läppäriin.
josko menis pihalle koestamaan, mitä guzzista saa luettua.
-
josko menis pihalle koestamaan, mitä guzzista saa luettua.
toi on saksaksi! epistä!
mutta joo. kaapelit toimii ja guzzidiag.exe ohjelma kertoo kaikenlaista, eli "toimii". harmi vaan kun piti opiskella pakkoruotsia eikä vaikkapa saksaa.
mitähän kaikkea tällä softalla voi tehdä?
datei / File
trennen / Separate
einstellungen / Settings
beended / End
ansicht / View
messwerte / Measured values
fehlerspeicher / Error memory
diagramm / Diagram
aktoren / Actuators
CO trim / ou jees
hilfe / Help
über / About
guzzidiag ist ein tool für guzzis mit einspritzung. es liefert einige mögliche daten un hilft so bei der diagnose
es wird ein usb kkl interface benötigt / guzzidiag is a tool for injection with Guzzi. It provides some possible dates (data?), thus helping in the diagnosis
it is a usb kkl interface requires
spannung / Voltage
drehzahl / Speed
einspritzdauer / Injection time
frühzündung / Early ignition
luftdruck / Air pressure
lufttemperatur / Air temperature
motortemperatur / Motor temperature
drosselklappe / Throttle
unbekannt 1 / Unknown 1
CO trimm / Ou Jeah
Steuergerät informationen / information
frage alles ab / Demand from all
neue fehler / New fault
gespeicherte fehler / Stored correctly
auslesen / Read
löschen / Delete
kopieren / Copy
speichern / Save
löschen / Delete
zündung / Ignition
benzinpumpe / Petrol pump
drosselklappen kal. / Butterfly kal(ibration?)
..... plääh. mitähän nuo sanat mahtavat tarkoittaa... kai se pitää selvittää, mitä kaikkea tuolla voi tehdä. katsoin googlen translaattorista ja kirjoitin lontoonnokset tuohon viereen.
-
Tässä "omasta päästä" pikakäännökset saksan kielestä:
datei = tiedosto
trennen = erottaa
einstellungen = säädöt
beendet = päätetty
ansicht = näkymä
messwerte = mitta-arvot
fehlerspeicher = vikamuisti
diagram = kuvaaja
aktoren = olisko faktoren - tekijät
CO trim = CO säätö
hilfe = apu
über = “jotakin koskien”, vaikka hilfe über einstellungen (apu säätöjä koskien)
guzzidiag ist ein tool für guzzis mit einspritzung. es liefert einige mögliche daten un hilft so bei der diagnose es wird ein usb kkl interface benötigt
Guzzidiag on työkalu polttoaineen ruiskutuksella varustetuille Guzzeille. Se näyttää joitakin mahdollisia tietoja ja auttaa näin diagnoosissa. Tarvitaan usb kkl liitäntä.
Spannung = jännite
Drehzahl = kierrosluku
Einspritzdauer = ruiskutuksen kestoaika
Frühzündung = ”esisytytys” ?
Luftdruck = ilmanpiane
Lufttemperatur = ilman lämpötila
Motortemperatur = moottorin lämpötila
Drosselklappe = kuristusläppä (kurkkujen läpät)
unbekannt 1 = tuntematon 1
CO trim = CO säätö
Steuergerät informationen = ohjauslaitteen tiedot
frage alles ab = kysy kaikki
neue fehler = uusi virhe
gespeicherte fehler = tallennettu virhe
auslesen = lue
löschen = nollaa
kopieren = kopioi
speichern = tallenna
löschen = nollaa
zündung = sytytys
benzinpumpe = polttoainepumppu
drosselklappen kal. = kuristusläppien kal. (kalibrointi?)
.
-
Tässä "omasta päästä" pikakäännökset saksan kielestä:
Thanks!
Vaikka tuossa ehdinkin googlen translatesta tsekata tärkeimmät :)
Vielä kun saisi jollain luettua sytty- ja ruiskukartat, editoitua ja kirjoitettua takaisin ...
J
-
Ilmaista ruiskukarttoje editointisysteemiä tuskin on tulossa, koska Weberin ECU:t (P8, M15, M16) edellyttävät erillistä äitikorttia (tai pulikkaa) kytkettäväksi PC:n ja ECUn väliin flash-muistin tai epromin lukua ja uudelleen kirjoitusta varten. En tiedä onko viimeistä huutoa, mutta tällänen löyty: http://rp-lab.com/map_editor.shtml
-
Ilmaista ruiskukarttoje editointisysteemiä tuskin on tulossa, koska Weberin ECU:t (P8, M15, M16) edellyttävät erillistä äitikorttia (tai pulikkaa) kytkettäväksi PC:n ja ECUn väliin flash-muistin tai epromin lukua ja uudelleen kirjoitusta varten. En tiedä onko viimeistä huutoa, mutta tällänen löyty: http://rp-lab.com/map_editor.shtml
Paljoahan en asiasta tiedä, mutta sen vähän mitä tiedän, kerron mielelläni muillekin.
Joten kirjasin asiasta jotain ylös tänne: http://motojussi.blogspot.com/2012/04/guzzi-saatoihin.html ja tänne: http://motojussi.blogspot.com/2012/04/guzzin-ecu-asiaa.html
Jos tulee jotain mieleen, kommentoikaa tuonne tai kertokaa.
-
Sellainen lisätieto aiheeseen 16M ECUa koskien, että siinä kartta sijaitsee EPROMissa. Jos EPROMin sisältöä haluaa muuttaa pitää ensin lukea data muistiin ja tehdä muutokset. Sen jälkeen EPROM tyhjennetään UV-valolla. Sitten voidaan uusi data syöttää sisään. Tämä tapahtuu erillisellä laitteella. PC:n USB-liitännän jännitteet eivät ensinnäkään riitä. M15 ja P8 muistista en tiedä minkä tyyppistä käytetään. Siinä voi olla EEPROM, joka tyhjennetään sähkoisesti. EPROM= erasable programmable read only memory EEPROM=elektronically erasable programmable read only memory.
-
Sellainen lisätieto aiheeseen 16M ECUa koskien, että siinä kartta sijaitsee EPROMissa. Jos EPROMin sisältöä haluaa muuttaa pitää ensin lukea data muistiin ja tehdä muutokset. Sen jälkeen EPROM tyhjennetään UV-valolla. Sitten voidaan uusi data syöttää sisään. Tämä tapahtuu erillisellä laitteella. PC:n USB-liitännän jännitteet eivät ensinnäkään riitä. M15 ja P8 muistista en tiedä minkä tyyppistä käytetään. Siinä voi olla EEPROM, joka tyhjennetään sähkoisesti. EPROM= erasable programmable read only memory EEPROM=elektronically erasable programmable read only memory.
http://www.avantiraceparts.co.uk/page.php?id=15 täällä lontooksi lisää aiheesta.
-
M15 muistista en tiedä minkä tyyppistä käytetään
No höh, luulin että data lymyää eeprommeissa tai joissain sellaisessa muistivälineessä että sinne voi myös kirjoittaa.
V11 Workshop Manual sanoo:
"The Weber Marelli 1.5 injection/ignition system main feature lies in the fact that it can be adjusted and diagnosed only through a special software. This can be ordered from the Motor Guzzi spare parts headquarters, quoting code no. 00 97 97 15. By connecting the latter through a special hardware key directly to the ECU, the software allows the user to adjust the carburation and the system diagnostics."
"When, on the Monitor page an error is displayed in the following items: ECU microP. ECU EPROM, ECU ROM,ECU RAM- - -".
=> Siis eprom, jota ei kotikonstein heittämällä tyhjennetä.
Myös yhden viripajan dokumentaatiossa lukee "Weber-Marelli IAW M 15 - Eprom-Download", heillä on siis välineet tehdä tuo. Meneekö se sitten niin että penkissä säädettäessä kirjoitetaan ram -muistiin ja sitten kun on softa puikoissa se hoidetaan epromiin, jossa data on pysyvästi.
-
Mennävuosina tilailin ja kokeilin noita EPROMeita. Niissä ymmärtääkseni on ohjelmointi tehty yhden kerran ja sellaisena pysyy. Eipä olleet kovin tyydyttäviä mikään noista. Jätin parhaan niistä ECUun ja hankin erillisen ohjelmoitavan manipulaattorin jolla sain ruiskutuksen sellaiseksi kuin halusin.
-
Kyllä Eprom lutikan saa tyhjennettyä kokonaan sopivalla EMP:llä. En tosin tiedä ottaako enää mitään ohjelmaa sisäänsä.
-
EPROMiin jos haluaa sisällön vaihtaa, pitää se ensin tyhjentää UV-lampulla ja sitten voi erillisellä laitteella (PROMmerilla) kirjoittaa uuden. EPROMin erottaa muista siitä, että siinä on päällä ikkuna UV-valolla tyhjennystä varten. EEPROMiin voi kirjoittaa suoraan päälle osittain tai kokonaan uuden sisällön. Flash-muistin osa, joka halutaan korvata pitää tyhjentää ensin ja sitten voi kirjoittaa uuden. Tyhjentäminen käy sähköisesti. 16M ECUun oli saatavilla australialainen ULTIMAP-niminen tuote, johon pystyi suoraan kirjoittamaan. Se oli kaiketikin EEPROM. Oli sijoitettu erilliselle piirilevylle, mutta meni kuitenkin vanhan paikalle. En muista tai en pannut merkille oliko siinä jokin pulikka välissä vai toimiko suoraan läppäriin kytkettynä. Mulla oli hetken aikaa sellainen V10:ssä kokeilussa.
Arvaan, että ULTIMAPin tapaista on käytetty tehtaalla, kun karttoja on testailtu. Sarjatuotantoon kelpaava kartta on monistettu EPROMeille. Tarkempi ja teknisempi tieto suoraan ohjelmoitavuudesta vaatisi ECUn (P8 ja M15) kytkentäkaavion ja toimintaselostuksen. M16 ei taivu EPROMin takia siihen millään. Googlettamalla ei ole löytynyt. Editoin tätä pikkasen, kun kukaan ei kerinnyt vielä kommentoimaan.