Kirjoittaja Aihe: Tärisevä etupää  (Luettu 5867 kertaa)

dieselflosse

Tärisevä etupää
« : Heinäkuu 17, 2007, 05:25:35 ap »
Terve!

Mitähän tuon Floridan keulassa pitäisi olla painetta? Pakkaa vähän pompottelemaan kuopissa ja varsinkin käsijarrulla jarrutettaessa täräjää... Jarrulevy toki voi olla hieman epätasainen, vaikkei kyllä silmämääräisesti olekaan juuri kulunut.

Terveisin

Tero

Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, kustomkieroutunut

dieselflosse

Tärisevä etupää
« Vastaus #1 : Heinäkuu 17, 2007, 07:41:31 ap »
Tuo paine pitänee olla 1,5-2,5 bar, mitä nyt haulla osui silmiin. Muilta osin kaipaan uusia tuoreita kommentteja...

Terveisin

Tero

Terveisin

Bhill

Tärisevä etupää
« Vastaus #2 : Heinäkuu 17, 2007, 10:17:00 ap »
Keväämmällä aiheesta oli laaja keskustelu otsikolla "etupäässä asiaa".  Kannattaa tutustua. Mä laitoin hiukka enemmän kuin kolleega.
V11 Sport

Kari Sairanen

Tärisevä etupää
« Vastaus #3 : Heinäkuu 17, 2007, 15:32:06 ip »
Hoi

Itse huomasin Lemmarissa, että tasapainoton etupyörä ravistaa telareita noin 10mm edestakaisin kun vauhdissa seurasi telareita, helppo sinunkin tarkistaa.

Jos tärinä tulee jarrulevystä, niin itse levystä silmämääräisesti ei pysty sanomaan mitään. Levy pitäisi mitata mikrometsillä, jo 3-4 sadasosan heitto paksuudessa aiheuttaa kunnon tärinät.

Levyn heitto selviää helposti kun vetää jarrun juuri että vauhti alkaa hiljenemään ja jatkaa näin -kahva samassa asennossa- aivan stoppiin, kävelyvauhdissa "nytkytys" tuntuu parhaiten. En tiedä onko pyörässäsi "intekraalijarrut" takalevyn heittokin aiheuttaa aivan samanlaiset tuntemukset, ei saa oikein selvää kumpi pää ravistaa. Jos ravistaa, niin pyörä keskiseisontatuella, kone käyden, tehdään jarrutustestejä ja yritetään selvittää kumpi levy täristää.

Rengaspaineella ei liene tekemistä ko. ilmiön kanssa, jos paine on jossakin kohtuullisessa lukemassa. 

dieselflosse

Tärisevä etupää
« Vastaus #4 : Heinäkuu 18, 2007, 01:29:26 ap »
Kari Sairanen kirjoitti:
Lainaus
Hoi

Itse huomasin Lemmarissa, että tasapainoton etupyörä ravistaa telareita noin 10mm edestakaisin kun vauhdissa seurasi telareita, helppo sinunkin tarkistaa.

Jos tärinä tulee jarrulevystä, niin itse levystä silmämääräisesti ei pysty sanomaan mitään. Levy pitäisi mitata mikrometsillä, jo 3-4 sadasosan heitto paksuudessa aiheuttaa kunnon tärinät.

Levyn heitto selviää helposti kun vetää jarrun juuri että vauhti alkaa hiljenemään ja jatkaa näin -kahva samassa asennossa- aivan stoppiin, kävelyvauhdissa "nytkytys" tuntuu parhaiten. En tiedä onko pyörässäsi "intekraalijarrut" takalevyn heittokin aiheuttaa aivan samanlaiset tuntemukset, ei saa oikein selvää kumpi pää ravistaa. Jos ravistaa, niin pyörä keskiseisontatuella, kone käyden, tehdään jarrutustestejä ja yritetään selvittää kumpi levy täristää.

Rengaspaineella ei liene tekemistä ko. ilmiön kanssa, jos paine on jossakin kohtuullisessa lukemassa. 

Rajataanpa hieman mahdollisuuksia. Siis hyvällä asfaltilla ajaessa ei tärise, vaan mistäpä Suomessa löytää hyvää asfalttia :D. No ei vaan, kyllä normaalilla valtatietasoisella baanalla mennään tasaisesti => ei renkaan tasapaino-ongelma. Pompottelua sen sijaan esiintyy noilla kuoppaisilla kyläteillä. Ehkä verrokkini, enskahonda, vain oli niin tasaisesti kuopat nielevä, että odotan liikoja... Muutenhan tuo Guzzi on on ihan eri planeetalta tasaisen kulkunsa osalta.

Jarrutärinä taasen vaikuttaa tyypilliseltä levyn kulumalta, näyttää vain silmämääräisesti lähes kulumattomalta. Ja nimenomaan sen levyn osalta, jota likistellään sormivoimin. Tuo mainio yhdistelmäjarru sen sijaan ei täristä.

OT: Tuo kompojarru on liian hyvä keksintö. Kun se normaaliajotilanteissa se riittää vauhdin hillitsemiseen, meinaa unohtua koko perinteisen etujarrun käyttö...

Terveisin

Tero

Terveisin

millegt

Tärisevä etupää
« Vastaus #5 : Heinäkuu 18, 2007, 02:45:20 ap »
kyllä mille ainakin tuppaa pompotella aika ajoin, oon miettiny että johtuuko tiestä vai nopeudesta vai jostain niitten yhdistelmästä, tasapainotettu on ja on ollut sama ilmiö eri eturenkailla, useimmiten on kuitenkin tasasta kyytiä

dieselflosse

Tärisevä etupää
« Vastaus #6 : Heinäkuu 18, 2007, 03:24:46 ap »
millegt kirjoitti:
Lainaus
kyllä mille ainakin tuppaa pompotella aika ajoin, oon miettiny että johtuuko tiestä vai nopeudesta vai jostain niitten yhdistelmästä, tasapainotettu on ja on ollut sama ilmiö eri eturenkailla, useimmiten on kuitenkin tasasta kyytiä

Ehkä kyse on ominaisuudesta, tuota jarrun tutinaa lukuunottamatta. Paljonkohan tuo levy mahtaa maksaa? Sattuisikohan jollakulla olemaan käytettyä suoraa levyä tarjolla...
Terveisin

Ekku

Tärisevä etupää
« Vastaus #7 : Heinäkuu 19, 2007, 11:48:17 ap »
Oletko muuten tarkistanut jarrupalat siitä etujarrusta.

Mulla oli Sp:ssä ihan samanlaiset oireet etujarrun osalta ja kuinka ollakkaan jarrupalasta oli kitkapinta irti.

dieselflosse

Tärisevä etupää
« Vastaus #8 : Heinäkuu 20, 2007, 06:50:22 ap »
Ekku kirjoitti:
Lainaus
Oletko muuten tarkistanut jarrupalat siitä etujarrusta.

Mulla oli Sp:ssä ihan samanlaiset oireet etujarrun osalta ja kuinka ollakkaan jarrupalasta oli kitkapinta irti.

Kyl mää olin katsovinani, mutta täytyypä tarkistaa uudelleen. Hyllystäni löytyykin yksi pari käyttämättömiä paloja, joten tuo fiksi olisi helppo.

Yleiseen pompotteluun tuli hieman helpotusta, kun tuuppasin lisää ilmaa keulaan.
Terveisin

TunturiTT

Tärisevä etupää
« Vastaus #9 : Heinäkuu 20, 2007, 09:18:47 ap »
Omastani kului viime kesänä kokonaan kitkapinta takajarrupalasta, ja ääni oli sellaista KRIIIIH KRAAAAH- rohinaa. Ensin luulinkin jonkin laakerin olevan tiensä päässä ja huutavan kuivuuttaan. Jarrutehoon ei niinkään kerennyt huomaamaan vaikutusta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

mp71

Tärisevä etupää
« Vastaus #10 : Elokuu 02, 2007, 13:46:39 ip »
Mullon Ducatissa Brembon 320 mm Golden levyt, kuten monessa gutsissaki. Veikkailisin, että mikäli kyseessä on niittien varassa kelluva levy niin siellä on (joidenkin) niittien välissä/takana voi olla paskaa/hiekkaa/hapettumaa, joka on syntynyt esim. vähäisen jarruttelun seurauksena ja levy ei pääse elämään ainakaan tasisesti joka kohdassa. Mulloli Ducatissa tuommonen homma kun entinen omistaja oli ilmeisesti jarrutellu kevyesti ja ajellun jonkin verran myös sorateillä. Apuna tuohon on niittien herkistely. Pelkkä kova jarruttelukin voi autta, jossa saa levyn kuumaksi asti.

Rengas irti ja vähä CRCtä niitteihin ja levyn liikuttelua tai kevyttä niitten liikuttelua (esim. ruuvi läpi keskeltä ja pari kierrosta avaimella tms.). Lopuksi levyn putsaus rasvasta ja eikun menoksi.

Ja jos tuokaan ei auta niin onpa sekin mahdollista jos on vaikka Brembon nelimäntainen puristin kysessä, että männät liikkuu eri tahtiin sen takia, että on jarruteltu vähän ja ajettu sorateillä tms. silloin käy helposti niin että yks mäntä pukkaa kelluvan levyn "kieroon" vaikka levy oiskin periaatteessa suora  ja  taa salkaa täristää. Jarrusylinterien herkistely auttaa - helpoimmillaan  ne voi työntää muutaman kerran sisään ja ulos ja katsoa ) ja tai kokeilla sormin) tuleeko ne suunnilleen yhtäaikaa tai samalla voimalla ulos jarrua painettaessa.