Kirjoittaja Aihe: RVS -lisäaine  (Luettu 126 kertaa)

TimoCali

RVS -lisäaine
« : Heinäkuu 11, 2026, 19:13:50 ip »
Suhtaudun hyvin epäluuloisesti - oikeastaan skeptisesti - kaikkiin "ostoskanavaihmeisiin". Monihan muistaa Motorup -ihmeliemen...

No niin! Olin jo pitkään kiinnostunut RVS-tuotteesta. Kovasti vain on ollut hintaa. Taannoin huomasin Motonetissa tarjouksessa pakkauksen. Selvitin miten käytetään ja ostin kaksi lootaa. Aineen käsittely on helppoa sinänsä, mutta työläs; öljynsuodatin on vaihdettava yms. näppärää. Noudatin ohjetta pilkuntarkasti - eipä siinä vaikeusastetta ollut.
a
Ja sitten ajelemaan!! Hämmästys oli melkoinen: Yleensä ilman korvatulppia on kuulostanut kuin kone halkeaisi justiinsa! Nyt RVS-käsittely hiljensi koneen. Ei kilinöitä, kolinoita, kalkatusta jne. Tuntuu toimivan - ainakin minun pyörässä
E tosin tiedä  mitä se varsinaisesti koneelle tekee, mutta ensivaikutelma on, että  ei siitä ainakaan haittaa ole.

Hajakenttä

Vs: RVS -lisäaine
« Vastaus #1 : Heinäkuu 12, 2026, 13:00:07 ip »
Olen varonut mainitsemasta käyttäväni RVS:ää, koska se yleensä herättää epäluuloista hymähtelyä ja naureskelua. :-[

Valmistaja varoo käyttämästä lisäaine sanaa vaan sanoo sen olevan tribokeraaminen metallin käsittelyaine. En tiedä yhtään, mitä on tribokeraaminen, mutta olen huomannut sen toimivan. Esite sanoo metalliin syntyvän lasimainen pinta, joka kuluu huonosti, ei ruostu, ei näy silmin, mutta voidaan todeta vastusmittarilla, koskapa ei johda sähköä – en ole päässyt mittaamaan.

https://www.rvs.fi/mita-on-rvs/

Kun Anni oli uusi vuonna -11 se uutuuttaan piti tietysti hiukan karkeaa ääntä. Myös bensiinin kulutus oli luvattoman suuri, yli esitettyjen rajojen. Kun ensimmäisen kesän ja seuraavankaan ajokauden kuluessa parannusta asiaan ei tullut, keskustelin asiasta täällä. Taisi olla Matti kun neuvoi tuon RVS-aineen ja varotti sanomasta sitä öljyn lisäaineeksi. Päätin sitten kokeilla ja yllätyin. Jo ajossa Jyväskylästä Joutsaan totesin korvakuulolta äänen muuttuneen. Karhea metallinen "työstöääni" oli poissa ja moottori suorastaan kehräsi. Kesä ajojen aikana totesin polttoaineen kulutuksen pudonneen selvästi. Vaikka kyseessä siis on Nevada, pikkulohko, sen kulutus oli yli 5 l/100 km. RVS-käsittelyn jälkeen 4,2 - 4,5 l/100 ulkolämpötilasta riippuen.

Nyt on 15 v ajettu ja 85 000 km taitettu avaamatta moottoria. RVS on ollut moottorissa ja vaihteistossa koko ajan. Olen uusinut käsittelyn joka toisella öljynvaihdolla, enkä silloinkaan ole laittanut täyttä määrää vaan olen ostanut vain yhden annoksen ja jakanut sen moottorille ja vaihdelaatilolle. Valmistajahan mainitsee yhdenkin käsittelyn kestävän 100 000 km.

Moottorin äänet ovat tietenkin kovin subjektiivinen käsitys, mutta mielestäni se on pysynyt hyvin pehmeänä koko ajan. Polttoaineen kulutus sensijaan on täysin mitattava asia ja siitä olen pitänyt ajopäiväkirjaa, josta RVS:n vaikutus näkyi selvästi.

Sentire la forza!
Terv: Timo

Jojje

« Vastaus #2 : Heinäkuu 12, 2026, 18:14:05 ip »
Mulle kävi Royal Enfield Electran (2005) kanssa 20 vuotta sitten myös, että ihmettelin, että jopas venttiilit kilkatti - no syyhän oli se, että kaikki muu kalkatus oli vaiennut RVS-käsittelyn jälkeen! Tyhjäkäynti kohosi niin, että oli vaihdettava pienempi suutin Dell'Ortoon, että sai alas. Kulutus tippui 0,5 litraa sadalla, mikä prosentuaalisesti oli jo aika paljon laihaseosmoottorilta.
Taisin viime kesänä laittaa Nevadan laatikkoon ja perään. Voimansiirto pitää edelleen ääntä, mutta tuntuu, että vaihteensiirto on sujuvoitunut, eikä perä tunnu enää ihan niin kuumalta.   

motomatti

« Vastaus #3 : Heinäkuu 13, 2026, 21:56:33 ip »
Tämä keskustelu, suurinpiirtein sisältöineen, on käyty jo vuosia sitten.
Moottoritekniikan entisenä asiantuntijana otin ko. aineksen käyttöön erään alan ammattilaisen suosittelemana. Muunmuassa ESA ja NASA käyttävät ko. ainetta. Ei ne siitä ole kertoneet julkisesti. Vaan kun olin tekemässä kummallekin firmalle avaruusaluskilkkeitä kahdella eri mantereella niin asia tuli tietooni.
(Kerrottakoon että työnantajani vahvasti suosittelivat että en kertoisi missä toimessa olen ollut töissä. Nyt voin kun "karenssi on lusittu" niin voin suositella ko. materiaalia. Se että monet ostavat ko. kamaa siksi että moottori savuttaa tai on laakerivaivaa niin ei se niitä korjaa mutta terveen koneen toimintaa jatkaa. (Mainintani ei ole kaupallinen.)) Tänä suvena en ole ajanut moottoripyörilläni kuin muutaman kilometrin. Katsotaan loppukaudesta että jos vaivautuisin. Saattaa tulla myyntiin muuan 1400 Cali ja sekä mekaanisesti ahdettu T3 1000 jota ei ole, kuulemma, olemassa. Mutta mulla on.