Kirjoittaja Aihe: 850 GT:n peräöljyn määrä  (Luettu 273 kertaa)

oulunguzzimies

850 GT:n peräöljyn määrä
« : Toukokuu 12, 2026, 21:39:01 ip »
Ohjekirjan mukaan se on 3 desiä mutta ainahan sitä on sinne enemmän laitettu. Kysymys kuuluukin kuinka paljon enemmän että se vielä pysyy sisällä. 48 vuotta olen tuolla ajanut ja aika monesti öljyt vaihtanut mutta tuota ei nyt muista

motomatti

Vs: 850 GT:n peräöljyn määrä
« Vastaus #1 : Toukokuu 12, 2026, 23:08:09 ip »
GT:ssä perävaihteen kotelo ja kardaanitunneli ovat samaa tilaa. Siis ei huulitiivistettä siinä välissä. Jos perässä on paljon öljyä niin silloin sitä on kardaanitunnelissakin.
Itselläni oli GT850 yli vuosikymmenen, Sellaisen havainnon tein kun otin takapyörän ja perävaihteen irti niin kardaanitunnelissa oli paljon ruostetta eli sinne oli joskus päässyt vettä. Eikä ruoste ole voitellulle eduksi. Perävaihteen ja kardaanitunnelin välissä on paperitiiviste. Sellaisen voi tehdä itse tiivistepaperista. Jos kokonaisuutta ajattelee ja kardaanin käyttöikää niin kannattanee, jos kardaani ja kardaanitunneli ovat ruostuneet, ottaa takahaarukka irti ja puhdistaa sisäpuoleltaan, Samalla tulee tarkastettua ja voideltua nivelristikköjen neulalaakerit ja puhdistettua kardaanitunneli.

GeeTee

« Vastaus #2 : Toukokuu 22, 2026, 18:26:05 ip »
Minulla on ollut Suomen poliisien entinen GT850 (vm. 72) vuodesta 1981 lähtien. Oma pyöräni oli otettu käyttöön vasta 1975 ETYK tehtäviin. Poliiseilla oli siihen mennessä tullut jo suht paljon yleistä kokemusta GT850 tekniikasta ja lienee joitakin periä hajonnutkin. Ongelmaan oli haettu ratkaisua lisäämällä perän öljymäärää. Öljymäärän tarkistusproppuun on poliisien varikolla liitetty putken pätkä, jolla öljyn taso perässä (myös tarkisrkistustaso) nousee noin 3 cm. Tällöin kardaanitunneliin pääsee myös öljyä, mutta samalla kardaaninivel on saanut myös öljyä ympärilleen. En valitettavasti osaa sanoa kuinka paljon öljyä perään on mennyt tämän öljytason korotusputken kanssa. Olen vain täyttänyt sen verran, että "uudesta" tarkistuspropusta alkaa tulla öljyä. Tämä öljytason korotus/muutos lienee tehty monii silloisiin poliisiguzzeihin.

Nyt pyörälläni on edelleenkin ajettu vain hieman alle 200 tkm, mutta perä ja kardaaninivel ovat toimineet ilman ongelmia. Perän olen kerran avannut ja säätänyt, ihan vain nähdäkseni että kaikki on siellä OK. Pientä shimmeillä tehtävää säätövaraa perässä kyllä oli, mutta sen jälkeen perän välykset olivat ohjekirjan mukaiset.

oulunguzzimies

« Vastaus #3 : Toukokuu 26, 2026, 20:13:19 ip »
Kiitoksia GeeTee:lle vastauksesta, tuo auttaa eteenpäin.

motomatti

« Vastaus #4 : Toukokuu 27, 2026, 05:03:29 ap »
GeeTeen viestiin sanoisin että on hyvä.
Itselläni oli poliisi-GT, Eka Guzzini rupisessa kunnossa. Poliisin entinen.Aikanaan kuuluin erääseen kerhoon, jossa oli jäsenenä, pari ex.moottoripyöräpoliisia. Kertoivat tarinoita. Eivät tykänneet yhtään. Epäluotettava, varaosia piti odottaa, ruma, erikoinen ajaa, paskat jarrut ja huonot valot. Kysyin tältä konstalta oliko jotain hyvää nii sanoi että huippunopeus. Silloin kun toimi. Intin että oliko muuta hyvää, Väitti että ei. Sanoi tykänneesä bemarista enemmän.
Joitain syit senaikaisten Guzzien suhteen oli se maahantuoja oli iso firma jolla ei pikkujuttuihin ollut kiinnostusta, Hankkijan toimiala oli ihan muualla eikä heillä ollut kiinnostusta ei osaamista moottoripyöriin, Vain maahantuonti. Siviileille Hankkija ei kyennyt myymään kuin muutaman GT:n. Sittemmin myyn siirtyi Pyynikin autotarvike -yhtiöön. Ei heilläkään ollut aiheeseen mielenkiintoa. Kävin Californiaa istumassa ja katselin hintalappua. Sillä rahalla sioi puolitoista Tuuttia ja puolen vuoden bensat.

Itse entisöin yhden poliisi-GT:n. Sen jälkeen ajoi sillä 60000 km ilman ongelmia. Kävin alppien tuolla puolen syntymäkodissaan mutta silloin ilmeni että ajettavuus on hyvä mutta jarrut ei. Vaan ei olleet alkuperäiset jarrukengät. Jälkeenpäin alkuperäisten jarrukenkien alumiinipintaan oli liimattu liian kovaa jarruhihnaa. Korjasin asian ja pyörä on kunnossa mutta käytössä muualla,

Peräoljyn suhteen.
Koska kardaanitunneli on teräsputkea niin sen sisäpuoli pitää puhdistaa liasta ja suojata ruostumiselta. Kuten kardaaniakselikin. Vaatii hieman vaivaa mutta kun korrosiot on putsattu ja on voideltu niin homma kunnossa, Edellyttää ettää että kardaaninivelen haitarikumi on ehyt.