Kirjoittaja Aihe: Navigaattori  (Luettu 309 kertaa)

TimoEv

• Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Navigaattori
« : Tammikuu 01, 2026, 21:00:20 ip »
Puhelmessa on "riittävä" navigaattori - Google Maps - ja lisäksi tarkka maastokartta, johon  saa GPS-täpän sijainnille. Se myös seuraa mukana matkan edistyessä. Käytän aika harvoin, mutta aika-ajoin tulee tilanne "mihis tuota tietä pääsee?" tai "entäs jos menenkin tuolta?" -tilanteet. Stongassa on teline sopivasti näkökentässä.
Ongelma on vain siinä, että aurinkoisena päivänä puhelimen näyttö on ihan onneton, ja vaatii pysähtymisen. Toisaalta, en tarvitse neuvontaa kuin harvoin, Etelä-Suomen tiet alkavat olla jo kaikki ajettuna...

Siis hankittava "oikea navigaattori"... Periaatteessa niitä on kahta eri mallia; Autoon ja mp:ään. erot näköjään vesitiiveydessä ja asennustelineessä.
Mikäslaisia kokemuksia veljillä noista vekottimista on?
Mp-vehje on aikas kallimpi, kuin halvin automalli. Voiko käyttää "ristiin"? Samanlainen käyttökokemus?

Toinen kysymys: Mitään kokemusta tällaisesta: https://www.ledperf.fi/led-ajovalo-moto-guzzi-california-1100-classic-mallille-optiikka-moottoripyora-pyorea-hyvaksytty-p-33041.html

Ja kaikille yhdessä ja erikseen oiken hyvää ja menestyksellistä vuotta 2026.

motomatti

Vs: Navigaattori
« Vastaus #1 : Tammikuu 01, 2026, 23:23:29 ip »
Naviasiaan sen verran että kokeiltu on. Vaan, ajan mittaan, olen käyttänyt tavallista taitettavaa karttaa. Sen tiedän että autokaäyttöön tarkoitettu navi on usein mp-käytössä, valoisaan aikaan, himmeähkö. Voi niitä olla parempiakin mutta ovatko sädesäällä myös.

Led-valon paras puoli lienee sen pieni tehontarve hehkuvaloon nähden eli akkulaturi pääsee vähällä. (Perhana, meinaa tulla kirotusvihreitä kun samalla seuraan Beckiä töllöstä ruotsinkielellä.) Ledissä voi olla myös todella rajusti valovoimaa vaan sen olen huomannut että monet kylvävät hajavaloa aika laajalle. Vaan kokeilla pitää. Itselläni on 1400 Cali niin siinä on sekaisin hehkuvaloja ja ledejä. Siitä on kettuiltukin kun vilkut ovat hehkulamppuja vaikka moni muu valo on led-perustainen. Mutta pitäähankkiessa ledvalaisin tarkistaa että siinä on ledit vaihdettavissa. Kaikissa ei ole. Eivät nekään ole niin ikuisia kuin minä ja Timo.

hannujussi

« Vastaus #3 : Tammikuu 02, 2026, 10:13:00 ap »
Kokemusta on sekä Tom Tomista, että Carminista eri puolilla Eurooppaa ajellessani. Parhaiten opastaa mielestäni Google maps, joka päivittyy nykyään hyvin. Tuo näyttö voisi olla hyvä valinta johon linkittää google maps karttaohjelmaksi.

Corone

• V85TT
« Vastaus #4 : Tammikuu 02, 2026, 13:56:13 ip »
Minulla on ollut muutamia Garminin mp-naveja eri pyörissä. Uutena ostettuihin on tullut mukana autoteline, joten niin päin ristiinkäyttö onnistuu. Autoihin tarkoitettujen navigaattorien ongelma vesitiiviyden lisäksi voi olla tärinänsieto ja iskunkestävyys. En sanottavasti pidä Garminin tuotteista niiden kökköjen käyttöliittymien vuoksi, mutta eipä ole vaihtoehtoja kovin paljon. Tomtom ei ole esitellyt mitään uutta vuosiin, mikä on harmillista kilpailua ja  kehittämistä ajatellen.

Olen kokeillut myös aiemmassa kommentissa esitettyä CarPlay/AndroidAuto - näyttöä, mutta huonolla menestyksellä. Laite muuttui tiiliskiveksi talven aikana. Ostin omani ehkä liian aikaisin ja varmaan väärästä paikasta, väärään hintaan(halpa) jne. Toivottavasti kehitystä on tapahtunut, koska puhelimen aplikaatioiden heijastaminen isommalle vesitiiviille näytölle olisi minullekin ihan riittävä apu. Ko. laitteita tekevät lähinnä kiinalaiset valmistajat, joista ainakaan minä en ole koskaan kuullutkaan. Olisi ihan kiva, jos joku tunnettu brandi lanseeraisi oman laitteensa ja hyvät takuut päälle. Olkoonkin, että valmistusmaa olisi varmaan edelleen sama ja ostajalta revittävä kate vaan kasvaisi samalla…
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 02, 2026, 18:10:59 ip kirjoittanut Corone »

Hajakenttä

« Vastaus #5 : Tammikuu 02, 2026, 17:12:23 ip »
Hyvää vuoden jatkoa kaikille. :)

Olen kokeillut aika hyvällä menestyksellä kahta mallia TomTom laitetta. Luovuin siitä ihan henkilökohtaisen makuasian vuoksi. En millään pystynyt näpelöimään sen kosketusnäyttöä ajaessa, ainakaan turvallisesti. Sen näytön heijastukset ja vanhojen silmien silmälasitarve tekivät myös omat vaikeutensa. Minusta siinä on myös paljon tarpeetonta hienoutta, josta on turha maksaa. Jätän sellaiet vehkeet nuoremmille ja hyväsilmäisille. Ostin yksinkertaisen Beeline navin, joka on oikeastaan vain näyttölaite Bluetoothin päässä ja varsinainen navigaattori on puhelimessa taskussa.

https://beeline.co/

Beeline sovelluksen voi ladata puhelimeen ilmaiseksi ja kokeilla sillä vaikka kylillä kävellessä tai autolla ajaessa. Sovelluksessa on myös virtuaalinen näyttölaite ikäänkuin malliksi. Ei sitten pety kun ostaa varsinaisen mp-näyttölaitteen. Varusteita kiinnitykseen ja lataamiseen on riittävästi. Purkki on vesitiivis ja tärinääkin näyttää kestävän. Yksinkertaisuus on minusta kaunista. Se näyttää selvästi mihin tulee kääntyä ja paljonko matkaa seuraavaan käännökseen. Ei ole turhaa näpelöitävää. Jos täytyy reittiä ja mahdollisuuksia paremmin tutkia on tietysti pysähdyttävä ja kaivettava puhelin kuivasta taskusta, mutta pysähtyä minun aina piti TomTominkin kanssa kun piti enemmän tutkia ja suunnitella.

Eihän tämäkään purkki mikään halpa ole, mutta itse olen ollut tyytyväinen. Beelinen karttasovellus on hyvin selkeä ja helppo. Olen käyttänyt sitä jopa marjametsässä näyttämään lyhimmän suoran reitin paikkaan, jossa auto on.

Sentire la forza!
Terv: Timo

Jukka Laine

• Administrator
  • Kotirintamamotoristi
« Vastaus #6 : Tammikuu 03, 2026, 12:07:58 ip »
RE-Motors näkkyypi myyvän Interphone Sync70-laitetta kilipailukykyseen hintaan 269€.

https://remotors.fi/fin/interphone_sync70_essential_smart_display_apple_carplay_android_auto-p-1275971

Itte kerkesin tilata MotardINN-sivustolta hintaan 270 €.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.