Kirjoittaja Aihe: 1400 Guzzin jakoketjun kilkatus  (Luettu 242 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 516
1400 Guzzin jakoketjun kilkatus
« : Joulukuu 20, 2025, 14:26:19 ip »
Käynnistäessä, varsinkin pidemmän seisomisen jälkeen startatessa, toisen jakoketjun kilkatus kuuluu melko terävästi. Kun öljynpaine saavuttaa kiristimen niin ko. ääni katoaa. Se ei lie varsinainen vika mikäli ei tuosta pahene. Erityisesti kilinä ilmenee kun moottori on ajettu kuumaksi ja jätetty sitten seisomaan pitkähköksi aikaa. Kilinä kuuluu oikealta puolen käynnistyksen aikana ja hetken sen jälkeen.

Katsastelin taannoin tätä ilmiötä ja totesin että eri puolten jakoketjuilla on erilaiset kiristimet. Arvelen että se johtuu jakoketjujen osin erilaisesta kiertotavasta eri puolilla konetta sillä ketjun kuormitussuunta, rakenteeseen nähden, on erilainen. Pyörälläni tulee kohta 60000 km täyteen. En muista että uutena olisi kilistänyt mutta jo useamman suven olen ääntä käynnistyksen yhteydessä kuullut. Matkantekoon se ei ole vaikuttanut.

Onko muilla ilmennyt kyseistä melua?

KINDE

  • Viestejä: 127
Vs: 1400 Guzzin jakoketjun kilkatus
« Vastaus #1 : Joulukuu 21, 2025, 11:29:12 ap »
Juu, samaa kilkatusta on kuulunut omasta ja sen takia jo kertaalleeen säädin venttiilit, kun luulin että venttiilit kilisee.  Ymmärsin sitten että taitaa tulla kilkatus muualta ja jätin omaan arvoonsa, en kylläkään silloin selvitellyt mistä ääni tulee, mutta nyt kun sen tiedän niin eipä tarvitse asialla päätänsä vaivata.

motomatti

  • Viestejä: 13 516
Vs: 1400 Guzzin jakoketjun kilkatus
« Vastaus #2 : Joulukuu 21, 2025, 13:43:28 ip »
Jos haluaa olla oikein epäilevä niin tästä lie apua: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/korjaamovarusteet/testauslaitteet/stetoskoopit/stetoskooppi-2000018564?gad_source=1&gad_campaignid=18540399034&gclid=Cj0KCQiA0p7KBhCkARIsAE6XlamazklwARCL_-1LfFXpfPWNihMgARHbiy9Qy6Xz4_qwhLrePTrWGCsaAnfNEALw_wcB

Niin, nyt on löytynyt kaksi pyöränomistajaa ja pyörää joissa on jakoketjun kilkatusta käynnistysvaiheessa. Liekö muilla 1400:sen omistajilla samaa havaintoa? Pyöräomistaja jos kilkattaa niin se ei liene ajamiseen vaikuttavaa.

Jos vielä venttiilien säätöihin mennään niin niissä on aina hienoinen kilkatus, jos ei ole niin pitäisi säätää. Hiljainen venttiilikoneisto ei ole tavoite. Kun on rehellinen ilmajäähdytteinen kone niin ei ole ääntä eristävää vesikiertoa. Kuten lämpöfysiikassa koulussa kerrottiin niin metallit laajenevat lämmössä. Hyvä esimerkki on elohopea lämpömittarissa. Venttiili hieman venyy kun moottori kuumiaa. Se vähentää kilkatusta. Meidän olosuhteissamme kone käy melkein aina alilämpöisenä. Siksi monet näkemäni 1400-omistajat ovat tilkkineet jäähdyttimen ilmanoton osittain. Niin itsekin. Kylmäkäynnistä on sekin haitta että kone kuluu enemmän eikä moottoriöljykään tavoita optimaalista voitelukykyään. 1400:ssa on kaksi öljynkiertoa: jäähdytyskierto ja voitelukierto.

KINDE

  • Viestejä: 127
Vs: 1400 Guzzin jakoketjun kilkatus
« Vastaus #3 : Joulukuu 21, 2025, 22:11:51 ip »
Jos haluaa olla oikein epäilevä niin tästä lie apua: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/korjaamovarusteet/testauslaitteet/stetoskoopit/stetoskooppi-2000018564?gad_source=1&gad_campaignid=18540399034&gclid=Cj0KCQiA0p7KBhCkARIsAE6XlamazklwARCL_-1LfFXpfPWNihMgARHbiy9Qy6Xz4_qwhLrePTrWGCsaAnfNEALw_wcB

Niin, nyt on löytynyt kaksi pyöränomistajaa ja pyörää joissa on jakoketjun kilkatusta käynnistysvaiheessa. Liekö muilla 1400:sen omistajilla samaa havaintoa? Pyöräomistaja jos kilkattaa niin se ei liene ajamiseen vaikuttavaa.

Jos vielä venttiilien säätöihin mennään niin niissä on aina hienoinen kilkatus, jos ei ole niin pitäisi säätää. Hiljainen venttiilikoneisto ei ole tavoite. Kun on rehellinen ilmajäähdytteinen kone niin ei ole ääntä eristävää vesikiertoa. Kuten lämpöfysiikassa koulussa kerrottiin niin metallit laajenevat lämmössä. Hyvä esimerkki on elohopea lämpömittarissa. Venttiili hieman venyy kun moottori kuumiaa. Se vähentää kilkatusta. Meidän olosuhteissamme kone käy melkein aina alilämpöisenä. Siksi monet näkemäni 1400-omistajat ovat tilkkineet jäähdyttimen ilmanoton osittain. Niin itsekin. Kylmäkäynnistä on sekin haitta että kone kuluu enemmän eikä moottoriöljykään tavoita optimaalista voitelukykyään. 1400:ssa on kaksi öljynkiertoa: jäähdytyskierto ja voitelukierto.

Juu näin on että äänetön venttiili on kohta entinen venttiili. Entisenä Ducati kuskina olen kyllä tottunut kaikkeen kilinään ja kolinaan, mutta myös siihen että kannattaa huoltaa säännöllisesti ja aina jos joku outo ääni ilmestyy niin sitä on syytä seurata, mutta se saattaa toisaalta olla ihan ominaisuus eikä vika.  Uutta pyörää tulee ehkä vähän ylihuollettua kun pitää kaikki selvittää ja tutustua niin että ei mene tien päällä sormi suuhun, tai että normaalit äänet veisi ajonautinnon kun jää kunteleman ääntä joka on ihan normaali.

motomatti

  • Viestejä: 13 516
Vs: 1400 Guzzin jakoketjun kilkatus
« Vastaus #4 : Joulukuu 22, 2025, 12:30:10 ip »
Kyllähän ajamisessa pitää olla pientä jännitystä aina mutta ei siksi että miettisi että kestääkö kone ja voimansiirto.
Amerikkalaisesta ajotyylistä, jota oman kyläni kerhoni nuoremmat motoristit noudattavat, on se että ajetaan mahdollisimman alhaisella kierrosluvulla ja paukutetaan kylien läpi. Sellainen soveltuu, ainakin jollain tavalla, H-D:n suhteen koska sen voimansiirrossa on vaimentimia etteivät moottorin matalan kierrosluvun aiheuttamat sykäykset kuluta iskukuormituksellaan voimansiirtoa. Ihan tarpeeksi monta voimansiirtoratasta ja laakeria on hajonnut pittingiksi kutsutun ratasvaurion kautta. Huomattavaa myös on että monissa Guzzin vaihteistoissa on suorahampainen hammastus jossa iskukuormitus korostuu. Viistohampaisissa vaihteistoissa on sama vaara mutta ei niin voimakkaasti esillä. Myös akselia tukevat laakerit voivat tykätä kyttyrää jatkuvasta iskurasituksesta. Kuten kardaani ja peräkin. Toki takanavassa on sysäyksenvaimennin mutta se on siellä takapäässä vasta voimansiirron kolmanneksi viimeisenä komponenttina

Olen ajellut 1400 Calilla pyöreät 60000 km ja olen pitänyt minimikierrosluvun noin kolmessatuhannessa. Olen seurannut vaihteiston ja moottorin sekä perävaihteen magneettiproppuja ja niihin kertynyttä metallijauhoa. Sitä on mutta se ei, sentään, kierrä kaikki ratastusten ja laakerien parissa. Se on, jauheenakin, karkaistua terästä eli öljyn joukossa kulkiessaan hioma-ainetta. Yksinkertainen ja halpa keino pitää öljy puhtaanpana ja laakerit sekä rattaat kunnossa pidempään. Proput on hankittava erikseen. Kaikissa malleissa tai kaikissa kohteissa ei uutena, välttämättä, ole magneettiproppuja.