Kimmo kirjoitti: Käyttökokemuksia TOM TOM Raiderista,
...
1. Kiinnitys moottoripyörään. Kiinnikevalikoima on laaja, joten kiinnitys vaihtoehtoja on runsaasti. Jokaiselle löytyy omansa. Itse teline on jämpti johon laite on helppo kiinnittää ja se pysyy siinä kovasskin röykytyksessä.
Tässä minun on pakko olla hieman eri mieltä. Kiinnitysmahdollisuudet ovat monipuoliset, mutta lopullinen kiinnitys on hieman rimpula sietääkseen pyörän V2 tärinää ja röykkyytystä (jopa asfaltin epätasaisuutta). Tämä voi tietenkin olla myös yksilökysymys, mutta olen lukenut raportteja, jossa on kerrottu, että rider ei enää ota latausta vastaan, koska tärinän vaikutuksesta kiinnikkeen latausliittimet ovat kuluneet liikaa (drilled contacts, google löytää).
Minun riderissani tärinän vaikutus on jo selvästi nähtävissä oheisessa kuvassa, joka esittää yhtä riderini alapinnan kiinnityskoloa. Sen pitäisi olla säännöllinen suorakaide, mutta kiinnitystappi on kaivertanut reunaa jonkin verran... Tämä ei vielä ole vaikuttanut liittimiin, mutta tuo on vain ajan kysymys...
Kunhan ajokausi päättyy, lähetän tuon takuukorjaukseen ja jos Tomtom ei saa talven aikana telinettä parannettua, niin hankin tuohon touratech-telineen ensi kesäksi (
http://www.touratech.de ja esim. tuote
01-065-0132-0). Siinä näyttää olevan paremmin toteutettu laitteen alareunan tukeminen, joka minusta näyttää olevan se pahin puute tomtomin omassa kiinnikkeessä.
Lisäksi se on lukittava, jolloin navigaattori ei lähde satunnaisen ohikulkijan matkaan (vaikkakin ratkaisin tuon jo tämä kesänä pätkällä 2mm teräsköyttä, eli vaijeria kiinnitettynä ohjaustangossa olevaan kypärälukkoon. Saahan tuon tietenkin sopivalla työkalulla poikki, mutta se vaatii sen sopivan työkalun)
Muissa kohdissa olen samaa mieltä kanssasi. Monipuolinen laite. Vaatii hieman opettelua, että kaikki ominaisuudet voi hyödyntää, mutta ei ole ylivoimaisen hankala.
Ääniohjauksetkin toimivat minulla korvatulppien läpikin hyvin alhaisissa nopeuksissa ja "rikesakkotasoisissa moottoritienopeuksissakin" kuulee sen verran, että se sanoi jotain ja näytöstä voi tarkistaa mitä.
Ei, en kadu ostamista, vaikka kiinnikkeessä onkin parantamisen varaa.