Olen tässä suhteessa pakollista mp-katsastusta vastaan ihan jo siitäkin syystä, että tällä hetkellä puolet talouden pyöristä eivät taitaisi täyttää sellaisia vaatimuksia mitä tarkastaja syynäisi. Toki jos lievääkin isommat öljyvuodot katsotaan ainoastaan kehoituksina eikä hylkäyksinä, ajot jatkuisivat... Vaan ovathan nämä tarkastukset ja säädökset suunniteltu ajatellen tämän vuosituhannen ajoneuvoja. Sellaisia missä on kampiakselin tiivisteenä jotain muuta kuin tupollinen huopaa...
Suurimpana tekosyynä katsastuksiin taitaa olla pääsy tarkastamaan että tarpeelliset elektroniset turvallisuusjärjestelmät sekä moottorin päästöt ovat kohdallaan.
Eli eli... Kun asiakaskunta on tottunut pakollisen abs-jarrun lisäksi vapaaehtoisiin ajoavustimiin eikä enää osaa ajaa ilman niitä, täytyykin ulkopuolisen tahon alkaa valvoa että nämä "elintärkeät" avustimet myös toimivat. Tässä kohtaa moni lukija tuhahtaa nenästään ilmaa pihalle, ja kiroaa mokomat himmelit sanoen etteivät tarvitse niitä. Tämä lienee tottakin tällä hetkellä hyvin suurella osalla. Mutta miten on tilanne vuosikymmen tai kaksi eteenpäin?
Nykyään töissä asiakkaan tuodessa autoaan huoltoon ajonvakautuksen merkkivalon takia se auto jätetään pajan pihalle odottamaan että abs-anturi saapuu ulkomailta vaihdettavaksi asti. Ei uskalleta talvella ajaa kun ei toimi. Kun siihen pakolliseen apujärjestelmään on jo tottunut. Ajokortti kuitenkin on hankittu aikoja sitten ja kymmeniä tuhansia kilometrejä on ajettu ilman kyseistä järjestelmää. Sama asia kesällä ilmastoinnin kanssa. Ei auta neuvot jättää ikkunaa raolleen tai auki, auton jättäminen varjoon pois suorasta auringonpaahteesta ym. Olkoot vaikka viikon odottamassa pajan pihalla että tulee kuntoon. Autossa on sisällä kuuma joten sillä ei voi ajaa.
Olisipa kuulostanut hullulta vielä pari vuosikymmentä sitten?
Vielä tänään kuljettaja ajaa moottoripyöräänsä. Myöhemmin taitaa olla että elektroniikka ajaa pyörää ja kuljettaja toimii matkustajana. Järjestelmän mennessä epäkuntoon takapyörä lipeää kovassa kaasutuksessa tai huomataankin että pyörä kallistuneena ei ehkä saisikaan jarruttaa mutkaan...
Mites on, saadaanko pakollinen hätäjarrutus ja siihen tarvittavat tutkajärjestelmä asennettua niin ettei kuljettaja lennä satulasta? Liikennemerkkien tunnistus? Automaattinen yhteys hätäkeskukseen pyörän kaaduttua? Automaattinen yhteys virkavaltaan ajettaessa ylinopeutta? Rengaspainevalvonta pakolliseksi? Järjestelmä kerrallaan, ensin isompiin ja myöhemmin tehottomimpiin vehkeisiin. Aika näyttää...
Mutta mitä turvallisuuteen liittyvää esimerkiksi tuo kilometrilukeman ylöslaittaminen hyödyttää? Käytettyä pyörää myydessä ostajan on toki helppo tarkastaa ettei mittaria ole rukattu? Tämä tieto löytyy tarkempana sekä tärkeämpänä huoltokirjasta. Jos huoltokirjaa ei löydy, kirjallista tai suullista, sillä mittarilukemalla ei liene kummoistakaan merkitystä.
Muistaa täytyy että näitä ehdotelmia keksivät eivät asu täällä sivistyksen reunamailla, pitkien etäisyyksien takana ajelemassa jollain "ikälopuilla" rakkailla rakennetuilla ja muutetuilla harrastepyörillä. Tarkastukset ovatkin ehkä luotu ajatellen uudehkoa, vähän ajettua kenties takuunalaista merkkihuollettua pyörää. Hieman hassusti siis juuri niitä joiden luulisi olevan kunnossa jo muutenkin?
Mutta jos ja oletettavasti kun katsastus ainakin joskus tulee, ei siitä taida kummoista hyötyä olla kuluttajalle. Niinhän siinä käy että insinööri mittaa korkeintaan käyvästä pyörästä vähän äänimaailmaa pakoputken päästä sekä yrittää jotain päästöarvoa saada analysaattorin näytölle. Valot (ajovalot sekä vikavalot ) tarkastetaan sekä painetaan jarrukahvoja sekä polkimia pyörä paikallaan. Katsotaan onko jarrupaloissa pintaa sekä iskunvaimentimien öljyvuodot, jos omistaja ei ehtinyt pihalla niitä nenäliinallaan pyyhkiä. Itse ei saisi istua odotustilassa hörppien kahvia ja nuoleskellen jäätelötötteröä, omistaja joutuisi ajaamaan pyöräänsä halliin kun ei ole tarkastajalla ajokorttia. Jos edes saisi vanhaa ja uskollista poljettua pihalta käymäänkään. Maksu vähintään 80€ plus päästömittaus. Ja ensivuonna uudestaan, muista että heinäkuussa ei käy kun ollaan koko konttori kesälomilla

Minä olisin kovinkin tyytyväinen jos tarkastukseen kuuluisi ohjauslaakerin, pyöränlaakerien, akseliston helojen ym. tarkastus. Eli nostettaisiin pyörä ylös ja suoritettaisiin oikeita huoltotarkastuksia. Kilpailtuun tarjoushintaan 29€, mieluusti vielä
