Kirjoittaja Aihe: Eu:n kanta mp-katsatuksiin  (Luettu 549 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 510
Eu:n kanta mp-katsatuksiin
« : Lokakuu 31, 2025, 21:27:40 ip »
Hieman ristiriitaista kun suvaitaan mutta ohessa vahditaan. Kuten tiedätte niin, muunmuassa Saksan hyvässä valtiossa on melko kireä vaatimus moottoripyörien kunnolle. Monessa suhteessa kuten renkaat, jotka pitää olla ensivarusterenkaat, melu, päästöt, varusteet, ja jotain muutakin.
Tässä lisää: https://www.smoto.fi/2025/06/05/eun-uusi-katsastusdirektiiviesitys-mita-on-tulossa/

Anteeksi että näitä Smoton kautta tulevia asioita esitän mutta kun olen ollut, aikanaan, Liikenneturvan hallintoneuvostossa, Smoton puheenjohtajana pari vuotta ja sen hallituksessa pitkästi sekä MMAF hallituksessa sekä muissa koti- ja kansainvälisissä projekteissa asiantuntijana liittyen mp-harrastukseen. Siksi vielä vaahtoan näistä ja suosittelisin että asianomaisiin kohteisiin ottaisitte yhteyttä jos jokin asia tuntuu rassaavan. Olen ollut huomaavinani että viime aikoina ei näistä asioista ole paljon ollut juttua oikein missään. Toki, tiedän että Guzziporukka on aina kaidalla tiellä...

Maamme on ollut usein, yhdessä muiden pohjoismaiden kanssa aktiivisia mp-asioissa. Siitä pitäisi pitää kiinni. Tämä on politiikkaa joten saa poistaa jos se on vastoin Foorumin sääntöjä.


Kaljee

  • Viestejä: 60
Vs: Eu:n kanta mp-katsatuksiin
« Vastaus #1 : Marraskuu 13, 2025, 23:10:15 ip »
Olen tässä suhteessa pakollista mp-katsastusta vastaan ihan jo siitäkin syystä, että tällä hetkellä puolet talouden pyöristä eivät taitaisi täyttää sellaisia vaatimuksia mitä tarkastaja syynäisi. Toki jos lievääkin isommat öljyvuodot katsotaan ainoastaan kehoituksina eikä hylkäyksinä, ajot jatkuisivat... Vaan ovathan nämä tarkastukset ja säädökset suunniteltu ajatellen tämän vuosituhannen ajoneuvoja. Sellaisia missä on kampiakselin tiivisteenä jotain muuta kuin tupollinen huopaa...
 
Suurimpana tekosyynä katsastuksiin taitaa olla pääsy tarkastamaan että tarpeelliset elektroniset turvallisuusjärjestelmät sekä moottorin päästöt ovat kohdallaan.
Eli eli... Kun asiakaskunta on tottunut pakollisen abs-jarrun lisäksi vapaaehtoisiin ajoavustimiin eikä enää osaa ajaa ilman niitä, täytyykin ulkopuolisen tahon alkaa valvoa että nämä "elintärkeät" avustimet myös toimivat. Tässä kohtaa moni lukija tuhahtaa nenästään ilmaa pihalle, ja kiroaa mokomat himmelit sanoen etteivät tarvitse niitä. Tämä lienee tottakin tällä hetkellä hyvin suurella osalla. Mutta miten on tilanne vuosikymmen tai kaksi eteenpäin? 

Nykyään töissä asiakkaan tuodessa autoaan huoltoon ajonvakautuksen merkkivalon takia se auto jätetään pajan pihalle odottamaan että abs-anturi saapuu ulkomailta vaihdettavaksi asti. Ei uskalleta talvella ajaa kun ei toimi. Kun siihen pakolliseen apujärjestelmään on jo tottunut. Ajokortti kuitenkin on hankittu aikoja sitten ja kymmeniä tuhansia kilometrejä on ajettu ilman kyseistä järjestelmää. Sama asia kesällä ilmastoinnin kanssa. Ei auta neuvot jättää ikkunaa raolleen tai auki, auton jättäminen varjoon pois suorasta auringonpaahteesta ym. Olkoot vaikka viikon odottamassa pajan pihalla että tulee kuntoon. Autossa on sisällä kuuma joten sillä ei voi ajaa.

Olisipa kuulostanut hullulta vielä pari vuosikymmentä sitten?

Vielä tänään kuljettaja ajaa moottoripyöräänsä. Myöhemmin taitaa olla että elektroniikka ajaa pyörää ja kuljettaja toimii matkustajana. Järjestelmän mennessä epäkuntoon takapyörä lipeää kovassa kaasutuksessa tai huomataankin että pyörä kallistuneena ei ehkä saisikaan jarruttaa mutkaan...
Mites on, saadaanko pakollinen hätäjarrutus ja siihen tarvittavat tutkajärjestelmä asennettua niin ettei kuljettaja lennä satulasta? Liikennemerkkien tunnistus? Automaattinen yhteys hätäkeskukseen pyörän kaaduttua? Automaattinen yhteys virkavaltaan ajettaessa ylinopeutta? Rengaspainevalvonta pakolliseksi? Järjestelmä kerrallaan, ensin isompiin ja myöhemmin tehottomimpiin vehkeisiin. Aika näyttää...

Mutta mitä turvallisuuteen liittyvää esimerkiksi tuo kilometrilukeman ylöslaittaminen hyödyttää? Käytettyä pyörää myydessä ostajan on toki helppo tarkastaa ettei mittaria ole rukattu? Tämä tieto löytyy tarkempana sekä tärkeämpänä huoltokirjasta. Jos huoltokirjaa ei löydy, kirjallista tai suullista, sillä mittarilukemalla ei liene kummoistakaan merkitystä.

Muistaa täytyy että näitä ehdotelmia keksivät eivät asu täällä sivistyksen reunamailla, pitkien etäisyyksien takana ajelemassa jollain "ikälopuilla" rakkailla rakennetuilla ja muutetuilla harrastepyörillä. Tarkastukset ovatkin ehkä luotu ajatellen uudehkoa, vähän ajettua kenties takuunalaista merkkihuollettua pyörää. Hieman hassusti siis juuri niitä joiden luulisi olevan kunnossa jo muutenkin?

Mutta jos ja oletettavasti kun katsastus ainakin joskus tulee, ei siitä taida kummoista hyötyä olla kuluttajalle. Niinhän siinä käy että insinööri mittaa korkeintaan käyvästä pyörästä vähän äänimaailmaa pakoputken päästä sekä yrittää jotain päästöarvoa saada analysaattorin näytölle. Valot (ajovalot sekä vikavalot ) tarkastetaan sekä painetaan jarrukahvoja sekä polkimia pyörä paikallaan. Katsotaan onko jarrupaloissa pintaa sekä iskunvaimentimien öljyvuodot, jos omistaja ei ehtinyt pihalla niitä nenäliinallaan pyyhkiä. Itse ei saisi istua odotustilassa hörppien kahvia ja nuoleskellen jäätelötötteröä, omistaja joutuisi ajaamaan pyöräänsä halliin kun ei ole tarkastajalla ajokorttia. Jos edes saisi vanhaa ja uskollista poljettua pihalta käymäänkään. Maksu vähintään 80€ plus päästömittaus. Ja ensivuonna uudestaan, muista että heinäkuussa ei käy kun ollaan koko konttori kesälomilla ::)

Minä olisin kovinkin tyytyväinen jos tarkastukseen kuuluisi ohjauslaakerin, pyöränlaakerien, akseliston helojen ym. tarkastus. Eli nostettaisiin pyörä ylös ja suoritettaisiin oikeita huoltotarkastuksia. Kilpailtuun tarjoushintaan 29€, mieluusti vielä ;D

Käyttöpyöränä Breva 750. Mieliharmia aiheuttamaan hankittu sivuvaunu Dnepr!

motomatti

  • Viestejä: 13 510
Vs: Eu:n kanta mp-katsatuksiin
« Vastaus #2 : Marraskuu 14, 2025, 00:33:31 ap »
(Lainaus alkaa.) Itse ei saisi istua odotustilassa hörppien kahvia ja nuoleskellen jäätelötötteröä, omistaja joutuisi ajaamaan pyöräänsä halliin kun ei ole tarkastajalla ajokorttia. (Lainaus päätyi.)

Tämä on jo arkipäivää nykyäänkin. Olen muutaman moottoripyöräni katsastuttanut.  Viimeksi 1400 Calin kun laitoin siihen auton kuin takarenkaaksi. Kunnollisen kokoisen eli niin leveän kuin mahtuu. Alakuperäiskumin koko on 200 leveä kuusitoistatuumainen. Koska auton rengastuksissa ei sellaista leveyttä ole niin otin käyttöön 205 levän kumin ja hieman matalampiprofiilisen kuin alkuperäirengas. Samalla sain kuutosvaihteen käyttöön jo satasen vauhdissa  moottoritiellä tai muuallakin jossa saattoi ajaa 120 ja yli. Polttoaineen kulutus väheni.

Katsastuksen kulku: ajoin pyörällä konttorille. Kerroin että muutoskatsastus moottoripyörälle. Kaksi katsuria neuvottelivat ja tulivat siihen tulokseen että minä teen näytösajon he katsovat kuinka se sujuu ja miten auton rengas käyttätyy. Syynä heidän ajamattomuuteensa oli että kummallakaan katsastajalla ei ollut ajokortissa riittävästi kirjaimia ajaakseen moottoripyörää. Tein jarrutusnäytöksen, kiersin keiloja pujotellen ja kiihdytin, sen vähän mitä konttorin pihassa oli tilaa ja jarrutin pelkästään takajarrulla ja pelkästää etujarrulla erikseen. Ihmettelivat että etujarrulla pysähtyy niin paljon nopeammin. Se olikin ainoa kinakohta mutta kerroin vakuuttavasti että onhan autoissakin etujarru se joka auton pysäyttää. Perustelin parempaa etujarrutustulosta myös näyttämällä että edessä on kuusi jarrumäntää enemmän kun takana on vain kaksi. Asia meni perille. Tapauksesta on jokin valokuvakin blogissani.

Taannoin tein myös triken. Katsastus ei firmassa kuin ed. En ihan tavallista vaan sellaisen joka kallistelee mutkissa sisäkaarteeseen. Koska kysymys oli ajoneuvoluokan muutoksesta niin testautin tekeleeni Testmill Pentanovalla. Rahaahan se vei hieman. Testmill laittoi testitulokseen leiman. Sitten piti mennä hankkimaan ajo-oikeuden trikelle. Se olikin katsastajan, itse ko. konttorin pomon, mielestä turhaa koska hähän sen päättää voiko sillä ajaa. Sama tulos jälleen koska kellään katsastjista ei ollut ajokorttia kyseiseen ajoneuvoluokkaan. Minä annoin ajonäytteet. Kaartelin, jarruttelin ja kiihdyttelin.

Lähinnä oli pienia näkökohtaeroja kuten se että takalokasuojat eivät olleet runkorakenteessa kiinni vaan triken taka-akselissa. Esitin että eipä ole etulokasuojakaan kiinni rungossa. Konttorin päällikkö ehti jo kerran hermostua ja heitti ajoneuvon testitulokset ja muuta katsastuksessa vaadittavat paperit lattialle. Kokosin ne nöyrästi ja ääntäni korottamatta kerroin perusteet rakenteiden syistä.

Käsitykseni on että juuri nuo Testmillin proopuskat olivat ne jotka sai päällikön ärtymään. Kostoksi hän kirjoitutti minulla, omalla käsiallallani, muutaman arkin täyteen saneluaan ja laittoi triken ajoneuvorekisteriin. Mutta siellä se oli viimeksi vielä "kaksipyöräinen". Vaan eipä kukaan ole siitä sanonut.

lounliraider

  • Viestejä: 66
Vs: Eu:n kanta mp-katsatuksiin
« Vastaus #3 : Marraskuu 14, 2025, 11:54:51 ap »
Joitakin vähän ehkä vaativampia mopo/mp- rekisteröinti- ja muutoskatsastuksia tähän mennessä touhunneena täytyy todeta, että esimerkiksi pääkaupunkiseudulla tiedän varmuudella tasan yhden konttorin ja siellä yhden katsastajan, jonka osaaminen ja asenne on hyvä ja oikea kaksi- ja kolmepyöräasioissa. Muualta on tyypillisesti turha kysyäkään, yleensä kyllä sanovatkin heti puhelimessa että älä helvetissä sitä vehjettäsi ainakaan tänne tuo.

ALi

  • Viestejä: 1 060
Vs: Eu:n kanta mp-katsatuksiin
« Vastaus #4 : Joulukuu 14, 2025, 09:21:33 ap »
https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/15374
---
" Perjantai 5.12.2025 08:34
Erävoitto kotiin: moottoripyöriä ei edelleenkään tarvitse katsastaa. "
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)