Kirjoittaja Aihe: Polttoainejakelu  (Luettu 1184 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 510
Polttoainejakelu
« : Lokakuu 26, 2025, 02:13:44 ap »
En ole Lukoilin bensiksillä kovin usein tankannut mutta reissulla sopivaan kohtaan kyllä. Mielenkiintoista, sinänsä ja kantaa ottamatta, miten pienitankkisen ja isohkoruokaisen, kuten 1400 Calin tankkaus, sujuu maaseudulla. Tuskin vielä tässä vaiheessa vaan kiinnostavalta vaikuttaa. Toivottavasti jakelu jatkuu tai löytyy sopiva korvike. Nyt on talvi tulollaan niin aikaa on seurata miten asia etenenee. Omasta puolestani saa Teboilin hävittää kunhan jakelutilanne säilyy kokolailla kohtuullisena muiden firmojen palveluiden myötä.

Sekin kiinnostaa miksi maassamme bensis on Teboil vaikka muualla se on Lukoil? Aikanaan, kirkonkyläni Teboil, oli ylivoimainen keskipiste pelikoneineen jassosta alkaen jo kuusikymmentäluvulla. Tosin sinne ei saanut tulla jos ei ostanut jotain. Pääasiassa, jo silloin, tuli vastenmielinen olo. Yleensä ottaen, kun autoillen ja moottoripyöräillen kuljin niin palvelua sai mutta motoristeille tarjonta oli kapeaa. Liki päivittäin ajan ko. myymälän ohi mutta jotain on vialla kun varsin harvoin tulee poikettua ja asiakkaita ei kovin ole paikalla ja kahvilassa on tilaa.

Bensikset harvassa. Kotikylälläni, kotoa, noin kolmen km. päässä oli bensiiniasema. Mainittakoon että kokolailla kylän keskustassa. Seuraavaan oli matkaa seitsemän kilometriä, sittemmin piti ajaa lisää liki kaksikymmentä km. Joitakin vuosia sitten, kotipaikaltani katsoen, on nyt  uusi jakeluasema noin 8 km päässä kahvioineen. Tosin, kylän väkimäärä on enemmän kuin puolittunut eli asiakkaat ovat kulkevaisia. Bensiksen asemaa puoltaa se että se on nyt kolminumeroisen tien varressa. Silloin , lähistöllä, oli myös kauppa ja kesäkioski sekä posti. Ylöjärvi - Kuru on tylsähkö tie mutta Kuru - Parkano on kiva ja laadukas baana ja Seitsemisen (Erinomainen vaelluskohde,) tienhaarassa on ravintolapalveluita yökerhoa myöden sekä majoitusta likellä ja ensiluokkaisen tien mutkia on mukava sujutella. Kurusta Ruoveteen on myös hyvä baana kuten Kurusta Virroille. Eikä ole matkalla ihmeemmin houkutteita. Vain asfalttia ja hermolepoa. Ilta-aikaan voi olla kauriita, ym. tientukkeena. Vaskivedellä on kohtuullinen ravintola. Virrat on kaupunki palveluineen ja risteilyalus Tampereelle lähtien noin joka toinen päivä. Ruoveden tunnetuin kohde lienee rotkojärvi jonka ravintola tarjoaa hieman erilaista sapuskaa. Olen syönyt ja hengissä. Helvetinjärvelläkin. Nämä kohteet ja monta muuta ovat kulkujani keväällä kuten Vaskivesi  ja Ruoveden satama palveluineen, Virrat kanavineen sekä monet muut luontokohteet joista osan näkee vain ajamalla kuuskuutosta.

Corone

  • Viestejä: 37
  • V85TT
Vs: Polttoainejakelu
« Vastaus #1 : Lokakuu 26, 2025, 07:35:31 ap »
Teboil oli aikoinaan saksalaisomistuksessa ja jatkosodan päätyttyä ry..venäläiset takavarikoivat kaiken saksalaisen omaisuuden Suomessa. Se oli siis ensimmäinen alan yhtiö, jonka nämä ”itäystävät” omistivat länsimaissa. Sieltä myös nimi periytyy. Toimitusjohtajakin on Putinin äskettäin palkitsema venälainen. Kukin tankkaa missä haluaa, mutta minun rahoillani ei hyökkääjä juhli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 177
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Polttoainejakelu
« Vastaus #2 : Lokakuu 26, 2025, 08:14:31 ap »
Alunperi nimi oli Trustivapaa Bensiini. Siitä se lyheni TB:ksi. Ja "modernisoitiin" Teboil:ksi. Kyse on todellakin saksalaisen omaisuuden sosialisoiminen eli siirtaminen NL:n omistamaksi.
Kerrottiin kansalle, ettei "raharikkaat" omista, vaan vaan koko valtakunnan työläiset. Käytännössä omistus ja hyöty oli puolueen johtoporukalla.

>> Trustivapaaksi ilmoittautuva yritys haluaa viestiä, ettei se kuulu mihinkään trustiin, vaan kilpailee markkinoilla rehellisesti. Sana trustivapaa esiintyi suomalaisissa yritysnimissä erityisesti 1930-luvulla.[ <<




RStone

  • Vieras
Vs: Polttoainejakelu
« Vastaus #3 : Lokakuu 27, 2025, 15:57:23 ip »

motomatti

  • Viestejä: 13 510
Vs: Polttoainejakelu
« Vastaus #4 : Lokakuu 27, 2025, 17:12:40 ip »
Jos asiat menevät alkavaan suuntaan eikä muutosta ilmene kovin äkkiä, niin arvelen että bensisväli pitenee joksikin aikaa. Toki, kaupallisten asioiden on havaittu jo aiemmin, muissa yhteyksissä, suorittavan havainnon että aukkoja on. Eiköhän joku taho löydy ja hyödy joka bisneksen ottaa haltuunsa. Se että kiinteistöjen omistus lie, suurelta osalta, arvaan, yksityisomistuksessa tai yhtiöillä. Jos käy niin ihmeellisesti että asia riitautuu ja viedään korkeampiin oikeusasteisiin niin aikaa voi kulua. Luotan kuitenkin siihen että aukko jakelussa täyttynee pian. Bisnes as usual. Mopoikäisenä olin TB:n asiakas. Kyläkauppojen kadottua jouduin tankkaamaan moponi 25 kilometrin päässä tai iskän Wartburgin tankista salaa. Kotikylillä kun oli, ensin yksi ja myöhemmin noin 7km päässä kolme jakelupistettä. Sitten ei yhtään vuosikymmeniin mutta nyt on yksi. Tosin en asu niillä seuduilla enää vaan kaupunkilähiössä jossa ei ole pulaa tankkauspaikoista. Ajelen vain ohi ja katson tarjoukset.

Jouko S

  • Viestejä: 873
Vs: Polttoainejakelu
« Vastaus #5 : Lokakuu 30, 2025, 18:18:03 ip »

Eipä ole tullut tankattua TB asemilla koskaan. Moponkin opin tankkaamaan Shellillä, sikäli kun muistan parisenkymmentä vuotta tai sinne päin. Aina on, kai sattumalta tai suunnitellulta, ollut muitakin asemia matkan varrella. Mutta muistan Baltian maissa joskus kauan sitten tankanneeni "pakon edessä" Lukoilin asemalla, ja se kovasti harmitti. Oma moka. Nykyään Baltiaan menijöillä ei satu tätä harmia enää, koska siellä puolalainen Orlen osti Baltian Lukoilin asemat jo 10 vuotta sitten. Saas nähdä kuka ostaa TB:n?

Jouko

Kurtsi

  • Viestejä: 303
Vs: Polttoainejakelu
« Vastaus #6 : Lokakuu 30, 2025, 18:25:43 ip »
Nythän se jo tiedetään kuka osti. Taitavat taas putlerin porukat luikahtaa kuin koira veräjästä.

Ekku

  • Viestejä: 897
Vs: Polttoainejakelu
« Vastaus #7 : Lokakuu 31, 2025, 09:29:45 ap »
Taksia tuli kymmenisen vuotta tankattua Teboililla. Asemat oli asemapaikan suhteen sopivissa paikoissa ja hinnasta nyt ei kummoisia alennuksia saanut eikä saa 7-13 tuhannen litran vuosikulutuksella.
Laskutusväli oli tb:llä 2 viikkoa. Sitten tuli korona-aika ja yksi lasku oli viikon myöhässä. Teboil lähetti kirjeen, että nyt pitää maksaa 5 tuhatta takuumaksua etukäteen tai kortit lakkaa toimimasta.  Siinä vaiheessa ajattelin, että pitäkööt tunkkinsa, maksoin laskun ja soitin, että nyt kortit poikki heti.
Näyttää sitä polttoainetta muutkin myyvän ja hinnoissa ei suuria eroja eri ketjujen välillä ole.

ALi

  • Viestejä: 1 060
Vs: Polttoainejakelu
« Vastaus #8 : Marraskuu 07, 2025, 16:40:21 ip »
Nyt on Teboil nesteessä ja ureaa myydään poistohintaan. SEO havittelee yrittäjiä kotimaiseen leiriin.
Itse olen ajellut jo pitkälle toistakymmentä vuotta uusiutuvilla kotimaisilla E85 llä ja uusiutuvalla dieselillä.
Moottorit toimivat paremmin karstoittumatta ja pakokaasujen puhdistus-systeemit kiiltävät kuin uutuuttaan.
Omasta puolestani voisi vaikka kokonaan lopettaa fossiilisten polttoaineiden myynnin.
Pyörät pyörisivät kuten ennenkin ja siihen riittäisi vuoden siirtymä aika sekä muunnostuki.
Ns. pakon edessä on yritteliäs ihminen erinomaisen luova sekä kekseliäs selviytymään ja sopeutumaan.
  Ps. Liitekuvissa vajaa 10 vuotiaan 150tkm ajetun "nokivasarani" alkuperäinen tehtaan pakoputki (2 ulostuloa).
Häpeilemättä tuolla 400Nm vääntävällä quattrolla uskaltaa liittymästä moottoritielle reilumminkin polkaista mukaan muiden vauhtiin.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 510
Vs: Polttoainejakelu
« Vastaus #9 : Marraskuu 09, 2025, 13:52:10 ip »
Pieni poikeama aiheeseen. ALi laittoi vinkin RE85:sta. Käyttänyt olen sen aikaa kuin 1400 California on ollut käytössäni. Syy on selvä: Pyörälläni ajan aina vajaateholla sillä ei kotimaisilla teillä saa ajaa niin kovaa kuin kulkisi. Toki pikku lipsahduksia on sattunut. Käytän etanolia eli mainittua RE85:sta lämpimillä säillä ja kun matkanteko on jatkuvaa eikä mitään kylillä pyörimistä.
Edellä mainitulla toimella puhdistan moottorin palotilat ja männänlaet noesta ja karstasta. Etanolia voi laittaa bensiinin joukkoon tai pelkältään. (Onhan sitä etanolia tavan bensassakin 5 - 10% muutoinkin.) Palotilojen sisäiset puhdistumiset on helppo tarkistaa ottamalla sytytystulpat irti. Ovat olleet kuin uudet eli eriste on valkoinen eikä karstaa tai nokea lainkaan.

Mutta etanoli sinällään on hieman hankala ilmajäähdytteisessä koneessa sillä käyntilämpötila eli palotapahtuman lämpö jää alhaiseksi. Etanoli kun palaa kylmenpänä. Ei ole hyväksi voiteluöljyllekään. Odottelen että ulkolämpötila on yli 20 astetta ja vasta silloin kun lähden pidemmälle reissulle etanolia käyttäen. Korkeassa lämpötilassa etanoli palaa tehokkaammin. Toisin sanoen kulutus laskee. Kylmällä säällä etanolia kuluu kovasti. Etanolia käyttämällä saa koneen, pakoputket, lambda-anturit ja äänenvaimentimet puhtaiksi sisäpuolelta.

Ei onnistu säätämättä kaasutinpyörissä eikä niissä ruiskutuspyörissä joissa ei ole lambda-takaisinkytkentää. Vesijäähdytteisellä moottorilla etanolin käyttö sujuisi vielä paremmin sillä siinä lämpötilan säätö on helppoa. Vanhemmassa kalustossa voi tulla ongelmia kumiosien suhteen sillä kaikki kumilaadut eivät kestä etanolia suuria määriä.

Hajakenttä

  • Viestejä: 963
Vs: Polttoainejakelu
« Vastaus #10 : Marraskuu 10, 2025, 13:20:45 ip »
Ajelin minäkin E85 polttoaineella muutaman ajokauden. Syy ei oikeastaan ole taloudellinen, kun sadalla kilometrillä säästyy ehkä jäätelötötterön hinta, nooh – rahaa sekin on, mutta suurempi syy on juuri sama, minkä Mattikin mainitsi: moottorin ja röörien puhdistus. Kun on viskattu sellaisella hauskuudella kuin migreeniherkkyys ja sen taudin laukaisee paksut pakokaasut niin etanolin poltosta tuleva kaasu on lähinnä vesihöyryä ja hiukan hiilidioksidia, jota sitäkin vähemmän kuin bensiinistä. Eihän sitä pakokaasua ole tarkoitus hengitellä, mutta joskus on tehtävä moottorin lämmityskäyttö ohjesäännön mukaisesti pihassa ennen liikkeellelähtöä. Bonuksena tulee tietenkin kettutyttöjen auki jäänyt haavi, kun kerron turhanajoni voimanlähteen olevan luonnontuote.

Etanolin molekyylissä C2H6O on valmiina yksi happiatomi palamista varten. Siksi se palaa hyvin ja tuottaa moottorissa selvästi enemmän potkua*, jonka ihan ajossa huomaa ja juuri se kompensoi suurempaa polttoaineen kulutusta pienemmän lämpöarvon takia. Hiildioksidia syntyy vain kahden hiiliatomin yhtyessä happeen ja vetydioksidia (vettä) kuuden atomin edestä. Pitäisikö huomata sekin, että tehonlisäys sitten ylittää (Nevadalla) A2 ajokortin ylärajan 35 KW?

* lähde: https://fi.wikipedia.org/wiki/Etanoli

Vaikeutena olen kokenut harvan, ja yhä harvenevan, jakeluverkon. Kun tästä Keski-Suomesta lähtee pohjoiseen niin jakelu harvenee liian harvaksi. Nevada pyytää lisää bensiiniä n. 200 km välein, mutta etanolia se tahtoo 150 km:n välein; tankki on sen verran pieni ja mitään lisäkannuja en tahtoisi kuljetella. Eihän Nevada pitkille reissuille ole tarkoitettukaan, mutta tässä lähiseuduillakin on tarvinnut suunnitella mieluisien paikkojen kautta kiertäviä päiväretkiä uudelleen harvojen E85 tankkien kautta kulkevaksi. Siksipä olenkin viime aikoina taas ajanut vain bensiinillä.

Muuten, on ehkä harhaan johtavaa puhua jaosta bensiini tai etanoli. Etanoli on tarkkaan määriteltävä aine, ja bensiini, jota E85 myös sisältää 15%, on ainesekoitus, joka on vieläpä yksityiskohdiltaan salainen, ja ainakin monimutkainen. Kaiken lisäksi E85 polttoaineesta puutaan joissakin lähteissä kauppanimikkeellä: Moottoribensiini E85.

Alkuun oli vaikeuksia viileillä ilmoilla käynnistyksen kanssa, mutta hyvien ihmisten neuvoilla ja paremmalla ryypytyskartalla sekin vaikeus on jo selätetty. Ilmajäähy, pieni moottori, ei tee tarpeeksi lämpöä muutenkaan täällä pohjolassa, eikä etanolilla senkään vertaa. Öljynlämpö ei viileillä ilmoilla nouse juuri enempää kuin 80°. Se on vasta ohjesäännön liikkeellelähtölämpö. Toimii se varmaan Italiassa. Vasta 25° ulkolämmöllä nousee öljynkin lämpö yli 100° ja vesi höyryää pois öljystä ja etanolin kulutuskin selvästi pienenee. Se on siis kesäpolttoaine, ruuhka-alueille.

Ruiskutuskartan vaihto besa/etanoli, kumpaan vaan suuntaan, on 10 minuutin homma, sillä varauksella, että ei tarvitse pumpata tankkia tyhjäksi kepulikonsteilla ja paikkoja sotkemalla. Hyvin toimivan, ja hyvällä ryypyllä varustetun, ruiskutuskartan onnistuin tehemään ihan itse muutaman kokeilun kautta ja tältä palstalta saaduilla neuvoilla. Nyt lähtee käyntiinkin ilmalla kuin ilmalla. Karttaa muokkasin TunerPro ohjelmalla ja ihan Linux alustalla ja Vine apuohjelmalla, joka kääntää TunerPron Windowsia puhuvan kielen Linuxin puhumaan kieleen.

On olemassa rakennusarjoja, joilla tehdään mahdolliseksi kahden polttoaineen automaattisäätö. Sitten on sama kumpaa ainetta tankkaa. En niitä tunne ja korjatkaa, jos olen väärässä, mutta luullakseni sellaisella ei saa sytyskarttaa aikaisemmalle, joka on välttämätöntä, jos halutaan etanolin mahdollistama tehon lisäys. Se on aivan selvä tehon parannus, jonka tuntee selvästi satulassa. Tehon lisäys on myös välttämätön, jos haluaa asiassa taloudellista hyötyä. Ilman sitä litramääräinen polttoaineen säästö jää paljon pienemmäksi.

Alkuperäinen tehtaan kartta täytyy vaan muistaa lukea talteen ja tallettaa varmuuskopiona varmaan muistiin. Sitä tarvitaan viimeistään siinä vaiheessa kun perikunta myy jäämistöstä pyörän, jota ei saa myydä manipuloidulla ruiskutuskartalla, ellei sitä ole päästömitattu ja katsastettu. Perillinen oli kyllä huolissaan, että kukas sen Annin sitten säätää katulailliseksi?





Sentire la forza!
Terv: Timo

Jojje

  • Viestejä: 26
Vs: Polttoainejakelu
« Vastaus #11 : Marraskuu 10, 2025, 20:13:10 ip »
Turussa on yksi Nesteen asema, josta saa pumpusta pienmoottoribensiiniä. Olen tätä aina syksyisin, kun ajokauden loppu lähestyy tankkaillut mopoihini. Olen tullut laiskaksi, enkä viitsi talveksi tankkeja tyhjennellä, vaan jätän suht täyteen pienmoottoribensiiniä. Käynnistyvyydessä ja tyhjäkäynnissä kylmällä on huomattava ero.
Edellisen taloyhtiön talonmies (sellaisiakin joskus oli) kertoi tankkaavansa ruohonleikkuriin pienmoottoribensiiniä: lakkasi pää särkemästä.

motomatti

  • Viestejä: 13 510
Vs: Polttoainejakelu
« Vastaus #12 : Marraskuu 10, 2025, 21:07:36 ip »
Pienkonebensa pyöräni (Osan niistä.) keväällä käyntiin saa.
Sitten on Trike jossa on vuosikymmnien ikääntynyt mutta uutta vastaava moottori kaasuttimilla. Sitä en ole ryhtynyt etanolisoimaan kuin sen mitä bensiinin seassa on.

Vakiobensan kanssa pääsee vähemmällä kevähällä jos tankki on ilmatiivis ja täyden tankin bensiinilaatu ei kauhesti kärsi haihtumalla joten sen komponentit eivät ole kyenneet pakenemaan. Avoastiassa voi havaita, pitkällä aikavälillä, että bensa vähenee. Valitettavasti siitä häviää silloin ne komponentit ensin jotka ovat tarpeellisia palotapahtumassa. Ehkä, itse kun en ole perehtynyt enempää, porukassa on aineiden haihtumisesta tietäviä. Bensa on, yleisesti tunnettuna, polttoaine mutta, ainakin nykyään se on melkoinen koktaili eri komponettejä josta toiset haihtuvat ja toiset ei niinkään.. Etten vaan epäilisi että osa siitä on petäjäistä.

ALi

  • Viestejä: 1 060
Vs: Polttoainejakelu
« Vastaus #13 : Marraskuu 11, 2025, 12:13:16 ip »
On olemassa rakennusarjoja, joilla tehdään mahdolliseksi kahden polttoaineen automaattisäätö. Sitten on sama kumpaa ainetta tankkaa. En niitä tunne ja korjatkaa, jos olen väärässä, mutta luullakseni sellaisella ei saa sytyskarttaa aikaisemmalle, joka on välttämätöntä, jos halutaan etanolin mahdollistama tehon lisäys. Se on aivan selvä tehon parannus, jonka tuntee selvästi satulassa. Tehon lisäys on myös välttämätön, jos haluaa asiassa taloudellista hyötyä. Ilman sitä litramääräinen polttoaineen säästö jää paljon pienemmäksi.
Tämä se on optimoinnin hankaluus E85 muunnoksessa. Nevada karttaan laitoin lisäennakkoa 5 astetta, jolla saa öljyn lämmön nousemaan, parempaa tehoa ja pienempää kulutusta, MUTTA...  ilmajäähdytteisesä moottorissa ilman nakutuksen tunnistusta tulee ongelmaa sillä tuo 5 astetta on yli 25 asteen ulkolämpötilassa liikaa. Kaupunkiajossa alkaa ilmetä nakutusta, joten tänne palstallekin yleiseen  jakoon laittamassani kartassa ennakkoa oli vain kolme astetta. Sillä ei omissa kokeiluissani hellekelillä nakutusta ilmennyt. EDIT: Ei liennyt kyse nakutuksesta vaan ennemmin, että moottorin kuumeneminen johti polttoaineen höyrystymiseen (alkoholi kiehuu 78 asteessa) suuttimissa, josta seuraa huonoa käyntiä. Joka tapauksessa epämielyttävää käytöstä kaupunkiajossa, liikennevaloissa jne.
Autossa (1.8 turbo) oli 7 astetta ennakkoa, koska siinä oli herkkä nakutuksen tunnistus, jolloin itseoppiminen sääti sytytyksen myöhemmälle niillä alueilla joilla se oli tarpeen. Imuilman esilämmityksen laitoin haitariputkella turbon päältä ja välijäähdyttimen peittämällä. Kulutus pysyi samana oli sitten kesä (ilman esilämmitystä) tai talven kovat pakkaset.
Lisäennakon myötä voi lisätä myös polttoaineen määrää, jolloin tehoakin saa vielä lisättyä, mutta oma tavoitteeni oli vakio "kaikin puolin" ja pelkkä polttoaineen muutos (-> lue päivitys uusiutuvaan ja vähäpäästöiseen). Enemmistölle ja ns. suurelle yleisölle tärkein kriteeri on halvin mahdollinen "kilometriä per käytetty euro". Polkupyörää täytyisi siis ehdottomasti suosia.
Vaan kun se voima kahvaa kääntäessä on vaan niin mukaansa tempaavaa  ;D  8)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 18, 2025, 11:11:49 ap kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

ALi

  • Viestejä: 1 060
Vs: Polttoainejakelu
« Vastaus #14 : Joulukuu 14, 2025, 10:54:47 ap »
Jos on kiinnostusta, niin polttoainevalinnoista ovat tehneet elokuvankin ameriikassa (2014).
https://youtu.be/xSqCnyJSkco?t=3850   
(tuosta kohdasta alkaa etanooli kertomus. Voi valita tekstityksen napista ja sitten asetusrattaasta "Tekstitykset" ->automaattisesti luotu käännos -> Suomi)
Kovin vähän vain on saanut aikaan mitään mediaa vaikka ilmasto-ohjelmilla kaikenlaista mielipidemuokkausta veronkeruuta varten kyllä harrastetaan.
... ei niitä polttoaineita tarvitsisi ostaa ja rahdata tänne jostain mistään rajan takaa jos vain todellista tahtoa olisi asialle jotain tehdä.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)