Ajelin minäkin E85 polttoaineella muutaman ajokauden. Syy ei oikeastaan ole taloudellinen, kun sadalla kilometrillä säästyy ehkä jäätelötötterön hinta, nooh – rahaa sekin on, mutta suurempi syy on juuri sama, minkä Mattikin mainitsi: moottorin ja röörien puhdistus. Kun on viskattu sellaisella hauskuudella kuin migreeniherkkyys ja sen taudin laukaisee paksut pakokaasut niin etanolin poltosta tuleva kaasu on lähinnä vesihöyryä ja hiukan hiilidioksidia, jota sitäkin vähemmän kuin bensiinistä. Eihän sitä pakokaasua ole tarkoitus hengitellä, mutta joskus on tehtävä moottorin lämmityskäyttö ohjesäännön mukaisesti pihassa ennen liikkeellelähtöä. Bonuksena tulee tietenkin kettutyttöjen auki jäänyt haavi, kun kerron turhanajoni voimanlähteen olevan luonnontuote.
Etanolin molekyylissä C2H6O on valmiina yksi happiatomi palamista varten. Siksi se palaa hyvin ja tuottaa moottorissa selvästi enemmän potkua*, jonka ihan ajossa huomaa ja juuri se kompensoi suurempaa polttoaineen kulutusta pienemmän lämpöarvon takia. Hiildioksidia syntyy vain kahden hiiliatomin yhtyessä happeen ja vetydioksidia (vettä) kuuden atomin edestä. Pitäisikö huomata sekin, että tehonlisäys sitten ylittää (Nevadalla) A2 ajokortin ylärajan 35 KW?
* lähde:
https://fi.wikipedia.org/wiki/EtanoliVaikeutena olen kokenut harvan, ja yhä harvenevan, jakeluverkon. Kun tästä Keski-Suomesta lähtee pohjoiseen niin jakelu harvenee liian harvaksi. Nevada pyytää lisää bensiiniä n. 200 km välein, mutta etanolia se tahtoo 150 km:n välein; tankki on sen verran pieni ja mitään lisäkannuja en tahtoisi kuljetella. Eihän Nevada pitkille reissuille ole tarkoitettukaan, mutta tässä lähiseuduillakin on tarvinnut suunnitella mieluisien paikkojen kautta kiertäviä päiväretkiä uudelleen harvojen E85 tankkien kautta kulkevaksi. Siksipä olenkin viime aikoina taas ajanut vain bensiinillä.
Muuten, on ehkä harhaan johtavaa puhua jaosta bensiini tai etanoli. Etanoli on tarkkaan määriteltävä aine, ja bensiini, jota E85 myös sisältää 15%, on ainesekoitus, joka on vieläpä yksityiskohdiltaan salainen, ja ainakin monimutkainen. Kaiken lisäksi E85 polttoaineesta puutaan joissakin lähteissä kauppanimikkeellä: Moottoribensiini E85.
Alkuun oli vaikeuksia viileillä ilmoilla käynnistyksen kanssa, mutta hyvien ihmisten neuvoilla ja paremmalla ryypytyskartalla sekin vaikeus on jo selätetty. Ilmajäähy, pieni moottori, ei tee tarpeeksi lämpöä muutenkaan täällä pohjolassa, eikä etanolilla senkään vertaa. Öljynlämpö ei viileillä ilmoilla nouse juuri enempää kuin 80°. Se on vasta ohjesäännön liikkeellelähtölämpö. Toimii se varmaan Italiassa. Vasta 25° ulkolämmöllä nousee öljynkin lämpö yli 100° ja vesi höyryää pois öljystä ja etanolin kulutuskin selvästi pienenee. Se on siis kesäpolttoaine, ruuhka-alueille.
Ruiskutuskartan vaihto besa/etanoli, kumpaan vaan suuntaan, on 10 minuutin homma, sillä varauksella, että ei tarvitse pumpata tankkia tyhjäksi kepulikonsteilla ja paikkoja sotkemalla. Hyvin toimivan, ja hyvällä ryypyllä varustetun, ruiskutuskartan onnistuin tehemään ihan itse muutaman kokeilun kautta ja tältä palstalta saaduilla neuvoilla. Nyt lähtee käyntiinkin ilmalla kuin ilmalla. Karttaa muokkasin TunerPro ohjelmalla ja ihan Linux alustalla ja Vine apuohjelmalla, joka kääntää TunerPron Windowsia puhuvan kielen Linuxin puhumaan kieleen.
On olemassa rakennusarjoja, joilla tehdään mahdolliseksi kahden polttoaineen automaattisäätö. Sitten on sama kumpaa ainetta tankkaa. En niitä tunne ja korjatkaa, jos olen väärässä, mutta luullakseni sellaisella ei saa sytyskarttaa aikaisemmalle, joka on välttämätöntä, jos halutaan etanolin mahdollistama tehon lisäys. Se on aivan selvä tehon parannus, jonka tuntee selvästi satulassa. Tehon lisäys on myös välttämätön, jos haluaa asiassa taloudellista hyötyä. Ilman sitä litramääräinen polttoaineen säästö jää paljon pienemmäksi.
Alkuperäinen tehtaan kartta täytyy vaan muistaa lukea talteen ja tallettaa varmuuskopiona varmaan muistiin. Sitä tarvitaan viimeistään siinä vaiheessa kun perikunta myy jäämistöstä pyörän, jota ei saa myydä manipuloidulla ruiskutuskartalla, ellei sitä ole päästömitattu ja katsastettu. Perillinen oli kyllä huolissaan, että kukas sen Annin sitten säätää katulailliseksi?