Ei siinä tarvitse olla edes väyläohjausta. Minulla on tässä sylissä Dell läppäri, johonka ei käy muut kuin sen omat akkulaturit. Laturitkin kyllä ovat vaihtokelpoisia kaikkiin tämän merkkisiin. Sama systeemi on monissa muissakin merkeissä. Jos jännite on oikea vieraassa teholähteessä, läppäri toimii kyllä ja syö siitä sähköä, mutta lataus ei toimi ja siitä tulee virheilmoitus. Laturi lähettää pulssijunaa, joka näkyy oskilloskoopilla. Tietokone tulkitsee sen avainsignaalin ja hyväksyy vain oikean. Ei ole mitenkään vaikeaa tehdä ajopelin ECU:un sen tapaista tunnistusta ilman väyläohjaustakin. Jotta sen voisi imitoida väärällä laitteella, pitäisi tietää avainsignaalin muoto. Sen voi nähdä oskilloskoopilla: pulssien ajalliset pituudet, niiden järjestys, toistumistiheys...
Yksinkertaisimmillaan saattaa tunnistus olla tietyn suuruinen vastus. Pienempi tai suurempi aiheuttaa errorin. Sellaisia on käytetty hälytyskeskukseen kytketyillä paloilmaisilla, joskus muinoin myös murtoilmaisimilla. Eräällä tutka-asemalla oli -80 luvulla useita huoneita ja kohteita, joilla oli paloilmaisimet. Niissä oli samalla parijohdolla paloilmaisusignaalin siirto, 9 V:n sähkön syöttö ja laitteen ja sen johdon varmistus em. tavalla. Siinä oli 1,2 kohm vastus. Jos vastus muuttui n. 100 ohm jompaan kumpaan suuntaan niin syntyi vikailmoitus.
Helpoin kokeilu aluksi olisi ohmipuntarilla tehty mittaus ehjästä pumpusta ja verrata sitä samaan mittaukseen sillä feikillä. Jos systeemi näyttää olevan tällainen vastusjuttu niin seuraava koe voisi olla kytkeä oikeansuuruinen vastus pumpun tilalle, ehkä trimmeripotikka, jolla hakisi kokeellisesti arvon, jolla vikailmo poistuu. Sitten vaan kiinteä oikeansuuruinen vastus sopivaan liittimeen. Siinä se eliminaattori sitten onkin.
Voihan se systeemivarmistin olla muunkinlainen...