Kirjoittaja Aihe: Ruiskusuuttimien testauslaite  (Luettu 369 kertaa)

ALi

Ruiskusuuttimien testauslaite
« : Lokakuu 09, 2025, 18:40:31 ip »
Näkyy olevan saatavilla uusi näppärän oloinen kahden suuttimen testilaite, joka toimii 12 voltin akulla.
Suuttimien käyttöpaine on 1,5 bar. Saa sillä ainakin selvitettyä ovatko suutinpari samalla aineen tuotolla.
Juuri tällaista olen itse kaipaillut, että voi verrata alkuperäisiä suuttimia keskenään tai verraten vaikka tarvikkeeseen.
Samoin (vaikkei Guzziin liitykään) japsiSkootterin suutin tuotto on mysteeri. He kun eivät tuottoa (cc/min) missään julkista.
Tässä yksi linkki: https://www.aliexpress.com/item/1005009843435429.html  (EU varastolta)
Laitoin tuollaisen itselleni tilaukseen ...  Aika näyttää mitä tietoa sillä ruiskuista saakaan irti.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 15, 2025, 09:03:40 ap kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

ALi

Vs: Ruiskusuuttimien testauslaite
« Vastaus #1 : Lokakuu 17, 2025, 19:02:04 ip »
Vempele tuli Saksasta ja kokeilu alkuperäisillä Weber/Marelli suuttimilla oli odotusten mukainen.
Testipenkissä vasen toimii kuten pitääkin ja oikea ruikkii huonolla kuviolla ja 5/8 vähemmän kuin ehjä suutin.
Käytin laitteen automaatti-asentoa eli pulssin taajuus lähtee alhaalta ylös, laskee sieltä taas alas ja uudelleen.
Näin laite simuloi moottoripyörän käyntiä kierrosluvuilla 900->6000->900->6000 jotta suuttimien käyttöalue tulee testatuksi.
Nesteenä minulla on 4T pienkonebensiini, jossa on sopiva ripaus Liqui Moly Pro-Line suuttimien puhdistus ainetta.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Kaljee

« Vastaus #2 : Lokakuu 18, 2025, 12:23:05 ip »
Mielenkiintoinen laite, ja hyvät kuvat auttavat hahmottamaan asiaa vielä enemmän! Kiinalaiseen uudehkoon ruiskulla varustettuun monkey-mopoon olen muutamaakin eri suutin ehtinyt kokeilemaan, vaan niiden todellinen tuotto tai toleranssit toisiinsa ovat jääneet todistamatta.
Satuitko kokeilemaan, jos testausnesteen sekaan laittaisi tuhdimman annoksen puhdistusainetta niin paranisiko huonomman suuttimen toiminta jo noinkin lyhyellä kokeilulla mitenkään?
Käyttöpyöränä Breva 750. Mieliharmia aiheuttamaan hankittu sivuvaunu Dnepr!

TimoEv

• Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
« Vastaus #3 : Lokakuu 19, 2025, 10:22:13 ap »
Suutintestauksesta mitään tietämättä, vähän kuitenkin kirjoitan.

Testaisin suuttimet kertaalleen vaihtamalla paikkaa. Näin varmistuisi huonompi. Kun en tunne testerin rakennetta / toimintaa / laatua, niin varmuus kasvaa. Testeri ei kai tiedä kumpi pruutta on ao. "pidikkeessä".

ALi

« Vastaus #4 : Lokakuu 19, 2025, 14:38:33 ip »
Laitteen alumiini-jakotukki antaa suuttimille polttoainetta yhtaikaa samalla paineella. Se näkyy mainos- ja näissä minun kuvissa.
Suuttimet on ultraääni pesurilla puhdistettuja, joten tuoton testaamisessa en ole käyttänyt vahvoja liuottimia.

Olen nyt kerennyt tekemään lisää mittauksia ja vertailuja eri suutinten kesken. Työpaine laitteessa on ollut 1,35 bar.
Samaa suutinparia käyttäen ja niiden paikkaa sekä pulssijohtojenkin paikkaa vaihdellen ovat mittaus arvot olleet aina saman kaltaiset eli vertailukelpoiset.
Pakkauksessa olleesta solumuovi"tyynystä" leikkasin sopivan palan mittalasien alle. Pysyvät sillä paikoillaan eikä tarvitse yläkautta irroittaa tyhjättäväksi.
Tekemissäni vertailu-testeissä olen ajanut suuttimet 150 sekunnin mitta-ajalla, jolloin tulee kolme kiihtyvää->hidastuvaa pulssien taajuus-sykliä.

Saatujen tulosten perusteella olen tehnyt laskelmia saadakseni suurinpiirteisen tarkkuuden suuttimien todellisesta tuotosta.
Vertailusuutin on laskelmissa ollut Bosch 0280150705 (kuvassa suutin 4.) jonka tuotto on 150cc/min.
Sen tuotosta olen saanut kertoimen (3.125) jolla verrata. Kuvassa 48ml X 3.125 =150cc/min  ja Guzzin suutin 90ml X 3,125 = 281,25cc/min.

Toisessa kuvassa KiinaKopio-pari BMW:n (159cc/min) suuttimista jotka ovat hyvin tasalaatuiset.
Kuvissa laitteen oikealla puolen on tekemäni suppilo-suodatin laitteen säiliön täyttämiseen. Mukana tullut oli/on mini kokoinen ja hidas käyttää.

PS. Guzzin suuttimistani huomasin, että olen tehnyt täysin väärän päätelmän ja OEM Weber/Marelli suuttimista viallinen onkin se enemmän ainetta syöttävä.
Tällä testerillä suutimen tuotto on enemmän antavalla jopa 470cc/min ja sillä jossa neula pilkistää ulos se on 280cc/min joka on ihan ohjearvon mukainen.
Kirjoitin siitä Ultraäänipesuri ketjuun (LINKKI), ...   -   ei siis mikään ihme, että on ollut aivan mustat tulpat.

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 19, 2025, 18:09:29 ip kirjoittanut ALi »