Hankin Saksasta toissa talvena 01/2024 käytetyn vm.-13 Guzzi Bellagion ja ajattelin jakaa kokemukseni sen käyttööni ottamisesta. Siinä kun sattui olemaan paljon yhtäläisyyttä aiemmin vuonna 2010 hankkimaani vm.-04 Guzzi Nevadan käyttöönotto kunnostukseen. Bellagiossa kilometrejä oli 8,5 tuhatta ja Nevadassa aikoinaan n. 14 tkm. Molemmat päivitin myös E85 polttoaineella toimiviksi omaa makua ja ajonautintoa varten.
Käytettyinä hankittuihin ajopeleihin oli tehtävä seuraavat: (+ = omaa extraa)
1. huollot:
- moottorin, vaihteiston sekä perävaihteen öljyjen vaihto (+RVS käsittely/lisäaineistus)
(huom.! älä laita moottoriin öljyä mittatikun yläreunaan asti vaan 3/4 osaan max, jos et halua rasvaista yllätystä ajossa syliisi/polviisi/kengillesi

)
- öljyn-, polttoaineen- ja ja imuilman suodattimien vaihto
- etuvaimentimien eli keulaputkien öljyjen vaihto
- venttiilien säätö (+ ja uudet (vihreät) ventt.kopan tiivisteet)
- sytytystulppien vaihto (+ E85 tä varten iridium tulpat = laajempi lämpöalue)
- imuilman tasapainon eli kaasuläppien säätö (hyvän toiminnan tärkein ja tarkin toimenpide)
2. korjaukset:
-
sytytystulpan johdot olivat molemmissa vialliset eli ne ja myös tulpanhatut laitoin uusiksi
(Nevadassa toinen ja Bellagiossa 2 (ulommat) neljästä = johto kuin kovettunut lakritsi ja kontakti poikki). Tulpan johtojen vikaantuessa kipinä ”hyppää” suoraan johdosta venttilikoppaan-/kanteen. Voi olla vaikea havaita, koska ongelmasta huolimatta toimii täysin tai osittain/puolittain. (+ Autoon tarkoitetut edulliset silikoni
tulpanjohdot ja laadukas
tulpanhattu toimivat hyvin)
-
polttoaine suutin oli seisontajalan puolella molemmissa vioittunut eli meni uusiksi. Ahkerat puhdistus yritykseni ultraääni pesurilla ei kummassakaan tuottanut toivottua korjausta.
ps. Halvat kiinalaiset IWP048 suuttimet Nevadassa toimivat yhden kesän ja talvisäilytyksen jälkeen toinen alkoi välillä oirehtia. Hankin käytetyn (oikean eli ei seisontajalan puolen) Weber/Marelli suuttimen, joka kesti toisen alkup. Marelli suuttimen kanssa myös E85 ainetta yli 12 vuotta ja varmasti edelleenkin pyörän nykyisellä omistajalla.
Bellagiolla olen ajellut IW031 KiinaKopioSuuttimilla pari tuhatta km (E85:llä) ja katsotaan täytyykö siihenkin etsiä alkuperäistä Weber/Marellia ensi kesänä. Aika näyttää. Englannissa ja Saksassa noita kopioita ovat mp-huoltoliikkeissäkin laittaneet ja bensalla ilmeisesti olleet ihan ok.
Nevadassa 14 vuoden aikana:
Öljynvaihdot + jarrupalat + uudet renkaat. Kampiakselin pyörimisanturin vaihdoin 2011 (lopulta sytytys johtojen) vikaa etsiessä. TPS anturin myös uusin samalla kun vaihdoin läppärunkojen väliakseliin metalliset nivelkupit 2018 . Akku oli sen myydessäni kolmas GEL battery (Biltema). Kaikkiaan erittäin vähävikainen ja hyvin minua palvellut kulkine.
Bellagiossa kahden ajokauden aikana:
Öljynvaihdot ja suodattimet. Li-ion akun vaihdoin
AGM akkuun (starttimoottori temppuili) ja tein (7/2025) solenoidille releohjauksen. Kuuman koneen satunnainen startin huonon pyörimisen vaiva jatkui, joten vaihdoin starttimoottorin (8/2025) alkup. Kiinalaisesta edulliseen Puolalaiseen
tarvikkeeseen, jossa ei tuota ongelmaa ole.
Omat käyttökokemukseni näistä Guzzeista:
Kipinän saanti ja polttoaineen saanti ovat ne joilla tällainen kone joko kulkee tai sitten kulkee huonosti.
Kunnon kipinällä ja oikealla tasaisella polttoaineen syötöllä nämä Guzzin V2 koneet käyvät ja kulkevat hienosti.
Bellagio vetäisi kuutos vaihteella nätisti täysin nykimättä vaikka jo heti tyhjäkäynnin yläpuolelta (1400-1500 alkaen), mutta se ei tietenkään ole ihan viisasta. Tavallisessa arkiajossa voi kuitenkin hyvin huristella käyttäen 2000-3000 kierrosaluetta jos/kun ei ihan jyrkkään ylämäkeen tai kovaan kiihdytykseen tuota aluetta käytä. Alkuperäisellä bensakartalla oli kuitenkin ”haasteellista” käyttää alle 3000 kierroksia koska siinä olisi mennyt täysin hermot nykimisen ja tehottomuuden takia.
Tarkoissa säädöissä ja hyvässä kunnossa ollut Nevada toimi hyvin sekä bensalla, että E85 kartalla.
Jospa näistä kokemuksista olisi muillekin jotakin hyötyä. Bellagion lisävarustelu ja etanolipäivitys ovatkin sitten jo eri turinaa ja harrastetta.