Vuosi sitten syksyllä silloin minulle uusi 1400:nen oli jo tullessaan vikatilassa, herjasi yhtä neljästä kaasun potikasta. Resetoin vikakoodit ja putsasin asentoanturin liittimet. Homma toimi jonkun aikaa, mutta männä kesänä vika alkoi ilmaantua lähes joka käynnistyksen yhteydessä, tai jopa kesken ajon, ja alkoi olla aika häiritsevää.
Putsasin jälleen kerran liittimet, mutta todennäköisin juurisyy oli vasemman puoleisten (valkoisten) potikoiden todella tiukalle mutkalle laitetussa johtonipussa. Johtonippu teki heti liittimeltä lähtiessään jyrkän 180 asteen mutkan, ja kun anturiyksikkö heiluu kumivaimennettuna, niin epäilen että jollain pinnillä kosketus ei ollut koko aikaa jatkuva. Avasin johtosukkaa noin parinkymmenen sentin matkalta, ja reititin johtonipun siten ettei sille tule mitään tiukkoja mutkia. Silläpä vika tuntui kuittaantuvan, nyt jo useampi tuhat tullut ajettua ilman mitään ongelmaa. Kuvissa uudelleen järjestetyt johtoniput.
Pari huomiota, tankkia ei tarvitse irroittaa päästäkseen käsiksi anturiin. Etuosan pienet muovikatteet pois, ja tankin kiinnityspultti takaa, niin tankin saa siirrettyä taaksepäin. Työtila on aivan riittävä, kuten kuvistakin näkee, edes polttoaineliitintä ei tarvitse irroittaa.
Sit toinen juttu, mikä mua vähän ihmetyttää on tää että anturin kalibroinnin yhteydessä kaasukahvaa pitäisi kiertää. Missä tämä on näin ohjeistettu? Koska missään dokumentissa mitä olen lukenut, näin ei pyydetä tekemään. Eikä myöskään videoissa mitä aiheeseen liittyen on tehty. Sähköisen kaasukahvan ollessa kyseessä on tärkeää, että ensin kalibroidaan kaasukahva, ja sen jälkeen itse anturi. Itsekin tuon tehnyt useaan otteeseen, eikä kalibroinnin yhteydessä ikinä ole ollut tarvetta kääntää kaasukahvaa.
Jani