Kirjoittaja Aihe: Cali 1400 kaasunasentopotentiometrien vikailmoitus  (Luettu 233 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Cali 1400 kaasunasentopotentiometrien vikailmoitus
« : Lokakuu 01, 2025, 10:42:11 ap »
Ei pidä säikähtää niiden 1400-mallien osalta joissa on kaasuvaijerit.

Vika tuskin on potentiometreissä vaan siinä että kaasuvaijerien pitkäaikainen käytön mukanaan tuoma vaiva on pääosin vaijerin teflonvaipan kulumisesta johtuva epämääräisyys. Siksi vikailmoitus tulee hieman väärään osoitteseen vaikka kyse on vain vaijerien säädöstä tai vaihtamisesta uusiin vaijereihin.

Koska analogiset vaijerit eivät ole vikalogin luettelossa niin vikailmoitus osoittaa lähinnä olevaa kohdetta joka on kahden kaksoispotentiometrin nippu. Toki senkin vikaantuminen joskus tulee.

Vaijerivaiva korjaantuu kun sen säätö laitetaan kohdalleen eli välys säädetään vähäiseksi. Välystä pitää olla hippusen ettei kaasun kääntäminen tule raskaaksi. Mutta pelkkä säätö ei riitä vaan pitää hieman ohjelmoida.

Kun vaijerit ovat säädetty sopivaan välykseen siten että varmistutaan että potentiometrien liike palautuu joutokäyntiasentoon. Sen jälkeen kaasunasentopotentiometreille ohjelmoidaan uudelleen kaasukahvan liikkeet GuzziDiagia hyödyntämällä. Itse prosessi ei kestä kuin sekunteja. Siinä kaasukahva käännetään ääriasentoonsa ja palautetaan takaisin tyhjäkäyntiasentoon.

Tämä asia tuli havaituksi kun ensimmäisen kerran suoritin em. prosessin liki uuteen pyörääni yli monta vuotta sitten. Nyt, yli kuudenkymmenentuhannen kilometrin jälkeen, olen saman asian edessä. Saatan samalla vaihtaa uudet vaijerit. Koko talvi on aikaa.

Ei pidä säikähtää jos reissussa mittaritauluun, em. syystä tulee vikailmoitus SERVICE tai URGENT SERVICE. Ilmoituksen voi yrittää poistaa seuraavin keinoin sillä vikailmoituksen aikana ajaminen varsin pienellä teholla ei ole kivaa: käännetään virta pois, uudelleen päälle ja kohta taas pois ja uudelleen päälle ja käynnistetään. Vikavalo mittaristossa lakkaa vilkkumasta ja sammuu, jos hyvin käy, vasta ajamaan lähtiessä ja kone antaa täydet tehot.

Jos vikavalo ei sammu, tai jää vilkkumaan, kyseessä voi olla jokin toinen vaiva. Sekin selviää kun lukee vikalogin ilmoitukset. GuzziDiag on ilmainen käyttäjälleen ja siitä löytyy suomenkielinen versio. Toisaalla, tässä foorumissa, on lisäohjeita.


ALi

  • Viestejä: 1 051
Vs: Cali 1400 kaasunasentopotentiometrien vikailmoitus
« Vastaus #1 : Lokakuu 01, 2025, 11:43:07 ap »
No huh, huh! Ehdin jo luulla, että kaasunantopotention vikailmoitus olisi ruskea raita kalsareissa, mutta näin vain säikähdyksellä siitäkin selviää. Kiitos MM  :)
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali 1400 kaasunasentopotentiometrien vikailmoitus
« Vastaus #2 : Lokakuu 03, 2025, 12:16:01 ip »
Jatkan edelliseen postaukseeni.

Kaasuvaijereiden vaihto ei ole teknisesti erityisen hankala homma mutta vaatii aikaa, viitseliäisyyttä, työkaluja, vaivaa, GuzziDiagin, läppärin ja liitäntäjohtimet sekä hieman ennakkoluulotonta uskallusta.
Vaijerivaihtoa varten pitää tehdä purkuhommia sekä kaasukahvan päässä että polttoainetankin alla. Tankin irrotus pitää tehdä, Se kannattaa tyhjentää ensin niin on köykäisempää. Tankin allta paljastuu kaasunasentopotentiometrin ja vaijerien kiinnityskohdat. Anturit heiluvat suht löysästi niiden etuosassa sijaitsevien kumikannakkeiden varassa. Niiden kunto kannattaa vilkaista ettei niiden liimaukset ole irronneet tai muuta mahdollista "hiertymää" ilmene.

Kaasunasentopotentiometrien päällä on suojakotelo joka irrotetaan niin pääsee asiaan.
Kaasuvaijereita, mahdollisesti, irrotellessa kannattaa vaikka valokuvata miten vaijerit kulkevat ja että kiertosuunnat ovat oikein kun uusia vaijereita sovitellaan. Vaijereita ei pidä voidella. Vain vaijerien kumisuojat, säätöjen jälkeen, sujutetaan paikoilleen.

Vaijereiden säädössä tärkein asia on että niiden säädöt ovat siten että potentiometrit palautuvat perusasentoonsa eli eivät jää "kantamaan" eikä vaijereihin /kaasukavaan jää mainittavaa tyhjää liikettä.

Toki vaijereiden säädön voi tehdä tankki irti mutta jos erehtyy laittamaan virrat päälle niin bensa lentää eikä kenelläkään ole kivaa. Onneksi vaijerien säädöt ovat niiden kaasukahvanpuoleisissa päissä. Mutta virrattoman säädön voi vaijereille tehdä.

GuzziDiagissa vaijeriden/potentiometrien asetusten tekoon on oma pikku ohjelmistonpätkä joka neuvoo homman suoritusta.

Tankin sivulevyjen irrotus ennalta on oma hommansa. Toki tankin saa irti muutoinkin. Kotkien alla on yhdet ruuvit piilossa. Kotkat ovat liimattu paikoilleen mutta silti niissä on kiinnityskoukkunsa jotka ovat herkät katkeamaan. Tosin aina voi liimata uudelleen. Jos sivupeltejä ei irrota on venttiilikoppien koristekopat irrotettava.

Tankin kiinnike on satulan etuosan alla ja kun kaikki tarpeellinen on irrotettu voi tankkia vetää taapäin niin sen alta paljastuu lisää irrotettavaa. Myös polttoaineen paine on päästettäva pois ennen kuin tahrii bensiinillä itsensä ja siinä ohessa rikkoo bensaletkun liittimen. Se aukeaa vain kun letkussa ei ole painetta lainkaan. Tankin alla on myös sähköjohtoja ja niiden liitin. Jos on paljon kilometrejä takana niin voi, tankin irti ollessa, vaihtaa polttoainesuodattimen. Mutta se on toinen juttu.

Että muutama tunti on hyvä aikaa varata. Ainakin ekalla kertaa.

Kun vaijerit on säädetty kokolailla välyksettömiksi ja varmistuttu että tyhjäkäyntiasento on oikein eli potentiometrit perusasennoissaan kootaan tankki letkuineen ja johtimineen paikoilleen polttoaineineen voidaan jatkaa tietokonepohjaisesti.

Jos vaijereita ei tarvitse vaihtaa niin prosessi on paljon helpompi. Tankkia ei tarvitse irrottaa jos on kyse vain vaijereiden säädöstä. Mutta Guzzidiag tarvitaan jos on säätöjä muuttanut kuten välyksenpoistossa tapahtuu. Oman kokemukseni mukaan moottori käy ihan omiaan eli muuta kuin joutokäyntiä jos potentiometrien lukuarvoja ei ole asetettu.

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: Cali 1400 kaasunasentopotentiometrien vikailmoitus
« Vastaus #3 : Lokakuu 03, 2025, 14:48:03 ip »
Vuosi sitten syksyllä silloin minulle uusi 1400:nen oli jo tullessaan vikatilassa, herjasi yhtä neljästä kaasun potikasta. Resetoin vikakoodit ja putsasin asentoanturin liittimet. Homma toimi jonkun aikaa, mutta männä kesänä vika alkoi ilmaantua lähes joka käynnistyksen yhteydessä, tai jopa kesken ajon, ja alkoi olla aika häiritsevää.

Putsasin jälleen kerran liittimet, mutta todennäköisin juurisyy oli vasemman puoleisten (valkoisten) potikoiden todella tiukalle mutkalle laitetussa johtonipussa. Johtonippu teki heti liittimeltä lähtiessään jyrkän 180 asteen mutkan, ja kun anturiyksikkö heiluu kumivaimennettuna, niin epäilen että jollain pinnillä kosketus ei ollut koko aikaa jatkuva. Avasin johtosukkaa noin parinkymmenen sentin matkalta, ja reititin johtonipun siten ettei sille tule mitään tiukkoja mutkia. Silläpä vika tuntui kuittaantuvan, nyt jo useampi tuhat tullut ajettua ilman mitään ongelmaa. Kuvissa uudelleen järjestetyt johtoniput.

Pari huomiota, tankkia ei tarvitse irroittaa päästäkseen käsiksi anturiin. Etuosan pienet muovikatteet pois, ja tankin kiinnityspultti takaa, niin tankin saa siirrettyä taaksepäin. Työtila on aivan riittävä, kuten kuvistakin näkee, edes polttoaineliitintä ei tarvitse irroittaa.

Sit toinen juttu, mikä mua vähän ihmetyttää on tää että anturin kalibroinnin yhteydessä kaasukahvaa pitäisi kiertää. Missä tämä on näin ohjeistettu? Koska missään dokumentissa mitä olen lukenut, näin ei pyydetä tekemään. Eikä myöskään videoissa mitä aiheeseen liittyen on tehty. Sähköisen kaasukahvan ollessa kyseessä on tärkeää, että ensin kalibroidaan kaasukahva, ja sen jälkeen itse anturi. Itsekin tuon tehnyt useaan otteeseen, eikä kalibroinnin yhteydessä ikinä ole ollut tarvetta kääntää kaasukahvaa.

Jani

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali 1400 kaasunasentopotentiometrien vikailmoitus
« Vastaus #4 : Lokakuu 03, 2025, 22:07:50 ip »
Kaasukahvasta: kokemukseni mukaan kaasukahva on kalibroitava. Ainakin ohjeistus sitä edellyttää. Toki tuurillakin voi olla osuus. Tutkin asiaa väitteesi osalta tulevana keväänä. Nyt pyörä on talvisäilössä ja akku pakastimessa.

Johtonipusta: siksi sain liki tuliterän pyörän ostettua halvalla kun alan asentaja ei ollut ymmärtänyt sen toimintaa. Ei montaa tonnia maksanut ja kauppasopimus tehtiin niins että takuuta ei ole. Oletettu vika oli, kuulin asiaan liittyvältä asentajalta, että kaasukahva ei totellut. Kävi tyhjäkäyntiä huonosti eikä ottanut kierroksia. Nollaaminen korjasi vaivan vain hetkeksi. Kahden kaksoipotentiometrin kaksi johdinnippua oli vedetty tiukasti kiinni potentiometrisetin takana olevaan rungon poikkiputkeen. Eli normaali kaasunasentopotentiometrien kumijousitettu liike oli ehkäisty. GuzziDiagin suomennosta, jota käytin jo aiempien Guzzimallien ylläpitoon, säätöön ja huoltoon, antoi uskoa osaamiseen.

Mainitsemasi liitinsetti ja johtimien jyrkät mutkat oli omassanikin ja selvisi että huollossa oli näin tehty oikein nippusiteiden kanssa. Kun hahmotin kokonaisuuden niin vapautin johdinsarjat nippusiteistä että niiden liikematka ei johtunut liittimiin asti että ne "nitkuisivat" niin että kytkentä olisi jossain kohtaa huono. (RM Heinolla asia, myöhemmin, tunnustettiin.) Niissä johdinnipuissa kun ei kulje kuin erijänniteisiä tasavirtoja jotka keskusyksikkö muuttaa biteiksi joita voi säätää varsin helposti kotioloissa GuzziDiagilla. Potentiometrit, neljä kpl, kun ovat analogisia ja jos siinä virrassa on häiriöitä niin ei keskusyksikkö oikein ymmärrä sitä biteiksi muuttaa. Jossain raskaammassa ajoneuvossa, kuten auto, ei tällaisella asialla ole vaikutusta mutta kevyemmässä on. Tai näin oletan. Miksi se potentiometrisetti olisi laitettu joustamaan jos ei nimenomaisesta syystä?

Hyvä huomio tankin siirtomahdollisuudesta. Laitanpa pidemmän bensaletkun. Alkuperäinen oli maahantuojan puuhastelussa vaurioitunut ja vaihdoin sen.

Kaasukahvan kalibroinnin ohjeistuksen olen lukenut GuzziDiagin palstalta ja sitä noudattanut. Toimintaväli on melkoisen kapea johon asetuksen on osuttava. Muuta en ole tarvinnut. Tämä on osoittautunut tärkeäksi toimenpiteeksi mikäli kaasuvaijerit on vaihdettava tai niitä joutuu säätämään, Toimiva alue on varsin kapea. Kuten aiemmin mainitsin niin kaasun kalibrointi kestää vain sekunteja. Jos kalibrointi ei ole kohdallaan niin seossuhde saattaa olla hieman pielessä. Joko bensaa kuluu kovasti tai kone käy laihalla. Molemmat ilmiöt joko vähentävät tehoa tai lisäävät kulutusta.

Sekin selvisi miksi oma 1400 Cali oli niin halpa: kaksi nippusidettä oli laitettu kiinni johtosarjojen ja rungon välille niin että kaasunasentopotentiometrisetti ei päässyt heilumaan vapaasti ja aiheutti sen liittimille ongelmia. Nippusiteet otin pois, puhdistin ja suojasin liittimet ja aloitin mukavan matkanteon. Nyt, yli kuusikymmentäviisituhatta kilometriä takana varsin miellyttävää ajoa. Joitakin Eu-maita on tullut nähdyksi. Monissa pyörissäni olen harmitellut tehonpuutetta. (Poislukien omistamani Ducatit ja pari muuta.) Tuhatnelisatanen on ollut oikein tyydyttävä mimenomaan matkantaittajana. Nyt pestynä ja osin vahattunakin Kerhoni pyörärivissä. Tullee lähivuosina myyntiin. Muutkin pyöräni odottavat ajovuorojaan.