Kirjoittaja Aihe: Grison starttiongelmat  (Luettu 435 kertaa)

guzimo73

  • Viestejä: 54
Grison starttiongelmat
« : Elokuu 16, 2025, 19:50:08 ip »
Lueskelin jo vanhoja ketjuja samasta aiheesta, mutta siltikin tekee mieli kysyä,  josko vaikka kuitenkin löytyisi joku oikotie onneen... Potilas, 1200 griso, toimi vielä normaalisti eilen, mutta tänään aamulla ei yrittänytkään pyörittää starttia. Bensapumppu ääntää normaalisti kun vääntää virrat päälle ja mittaristoon syttyy valot kuten pitääkin. Rele naksahtaa penkin alla kun starttinappulaa painaa ja toinen rele kun painaa tappokytkintä. Valot eivät syty kun virrat laittaa päälle, mutta parkit kyllä syttyy kun vääntää avaimen siihen viimeiseen ohjauslukon kohtaan. No työntämällä sitten käynnistyi ja sain potilaan kotiin, mutta ajovalot eivät syttyneet silloinkaan, joten pimeällä pyörällä ajelin 250km. Vilkut ja jarruvalot sentään toimivat. Just vasta kotiuduin, joten vielä en ole ehtinyt vianetsintää aloittelemaan. Vinkkejä vastaanotetaan... 🙄🙂

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Grison starttiongelmat
« Vastaus #1 : Elokuu 16, 2025, 21:00:27 ip »
Eipä vaikuta kovin fataalilta. Tuntematta ko, kytkentäkaaviota voisin esittää aloittaa sulakesarjan tarkastuksella. Eli tarkistaa se linja joka käynnistystä hallitsee. Toimiiko starttinappi oikein eli kytkee virtapiirin sitä painettaessa, onko ko. olevan linjan sulake hapettunut vain onko releistyksessä vikaa. Myös käynnistinmoottorin kytkentäsilta eli solenoidin kärjet voivat olla kulahtaneet tai startin herätevirtajohdin irronnut, hapettunut tai löystynyt. Staritille tulee sen käyttövirta akulta niin sen johtimen liitokset molemmista päistä tarkistukseen.

Onko paljonkin kilometrejä takana? Aikakin tekee tehtävänsä.

guzimo73

  • Viestejä: 54
Vs: Grison starttiongelmat
« Vastaus #2 : Elokuu 16, 2025, 21:16:37 ip »
Jos ongelma olisi siellä solenoidissa tai startin herätteessä niin vaikuttaisiko se noihin ajovaloihin jotka eivät siis nyt syty vaikka moottori työntämällä käynnistettäisiinkin?

guzimo73

  • Viestejä: 54
Vs: Grison starttiongelmat
« Vastaus #3 : Elokuu 16, 2025, 21:52:07 ip »
Niin juu ja kilometrejä kysyit 62 tuhatta. 2010 vuosimalli.

Hajakenttä

  • Viestejä: 951
Vs: Grison starttiongelmat
« Vastaus #4 : Elokuu 17, 2025, 14:22:41 ip »
Lainaus
niin vaikuttaisiko se noihin ajovaloihin

Voisipa hyvinkin. Kuten Matti jo ehdottikin niin ottaisin koko sulakerasian sen enempiä miettimättä perusteelliseen remonttiin: kaikkien sulakkeiden uusiminen, koko pesän puhdistus, kosketuspintojen puhdistus ja rasvaus. Vaikka vika lopunperin olsikin muualla niin ei olisi silti turhaa työtä tuon ikäiselle pyörälle. Kannattaisi tehdä muutaman vuoden välein. Niin – ja noiden paljonpuhuttujen akun napojen putsaus ja lyijypintojen oksidikerroksen poisto hiekkapaperilla ja rasvaus, joka vuosihuollossa.

Valot ovat kohtalaisen paljon virtaa vievä kohde, kuten solenoidin vetovirtakin. Saattavat hyvinkin olla saman sulakkeen takana – 30 A?


Sentire la forza!
Terv: Timo

guzimo73

  • Viestejä: 54
Vs: Grison starttiongelmat
« Vastaus #5 : Elokuu 17, 2025, 19:56:11 ip »
Parkit ja solenoidin heräte tulevat saman sulakkeen takaa ja sitä sulaketta se poltti kun starttinappia painoi. Herätteeseen tuli virta kun vaihdoin sulakkeen ja kokeilin kun johto oli irrotettuna solenoidista. Myös sillä paksulla virtakaapelilla virta. Sulake ei palanut kun johto oli irti ja painoin starttinappia, mutta paloi oitis kun johto oli kiinni ja tein saman. Irrotin startin ja kokeilin sitä irrallaan irtoakulla. Pyöri ok. Sitten kokeilin solenoidin kanssa ja bendix heitti rattaan ulos ja startti pyöri. Sitten taas kokosin koko hässäkän pyörään ja sama juttu kuin aluksi. Sulake paloi joka kerta. Kokeilin vielä starttia irti pyörästä, mutta niin että se oli pyörän johdoissa kiinni. Silloin ratas tuli ulos normaalisti ja startti pyöri, mutta ei pysähtynyt ennen kuin väänsi virrat pois avaimella. Kokosin kaiken uudelleen kiinni pyörään ja sitten se pirulainen toimi. Nyt olen starttailut välillä taukoja pitäen kymmenen kertaa ja toimii joka kerta.
   Missähän se vika nyt sitten piilee. Ei ole hirveästi luottoa lähteä mihinkään ennen kuin saa korjattua. Onko startissa tai solenoidissa joku häikkä joka nyt tilapäisesti korjaantui kun sitä kolisteltiin ja käänneltiin(?) Startti näyttää olevan Bosch ja purettavissa. Solenoidissa ei mitään merkintää mistään ja näyttäisi olevan prässäämällä koottu, joten työläämpi purkaa...
Ideoita, miten nyt kannattaa edetä... ??

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Grison starttiongelmat
« Vastaus #6 : Elokuu 18, 2025, 09:01:00 ap »
Solenoidi vaihtoon. Löytyy melkein mistä tahansa varaosaliikkeestä, jos kerran Bosch.

TimoEv

  • Viestejä: 2 169
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Grison starttiongelmat
« Vastaus #7 : Elokuu 18, 2025, 09:24:24 ap »
Calissa starttirele vetäessään ( nappulaa painetaan ) katkaisee ajovalon. Normaalia.
Starttiin menee kaksi johtoa: Paksu tulee suoraan akult. Siinä on jännite aina. Ohut johto tulee starttireleeltä, siinä on jännite vain kun nappulaa painaa - rele vetää.
Startin pitää pyöriä, kun lohdon pätkällä yhdistää startin paksun johdon ja ohuen johdon liittimen = simuloi starttausta nappulasta.
Jos ei pyöri, on vika a) solenoidissa tai b) startin hiilien paikkeilla.

Ihmettelyjärjestys:
- Sulakkeet ja releen naksuminen.
- Akun napajännite, kun nappulaa painetaan.
- Startin pikkujohdon jännite, kun nappulaa painetaan ( johto irrallaan ).
- Starttauksen simulointi. 

Kokemuksia:
Stonessa starttinappula viallinen, poltti ajoittain sulakkeen, Starttasin em. apujohdolla. Reissulla.
Starttirele rikki - uusi sivulaukusta. Reissulla.
Starttimoottorin ( vanha kuoleentunut ) hiilijousi ei painanut hiiltä. Startin irroitus, purku ja jousen taivutus. Reissulla.

Grisossa saattaa olla erilainen systeemi, jota en ole koskaan katsonut.

****************************
Joku kyseli Calin startin uusista hiilistä.
Tässä tietoa: vorto.fi  osahaku: psx144-145






« Viimeksi muokattu: Elokuu 18, 2025, 10:24:33 ap kirjoittanut TimoEv »

Hajakenttä

  • Viestejä: 951
Vs: Grison starttiongelmat
« Vastaus #8 : Elokuu 18, 2025, 12:28:16 ip »
Lisätietojen valossa starttimoottori ja solenoidi ovat ehjiä. Puhdistus ja rasvaus ei tee pahaa niillekään. Mutta jäljet johtavat sylttytehtaalle...

Lainaus
mutta ei pysähtynyt ennen kuin väänsi virrat pois avaimella. Kokosin kaiken uudelleen kiinni pyörään ja sitten se pirulainen toimi

Starttirele ei siis palaudu joka kerta vaan jää vetäneeksi, tai joskus välille, tai joskus palautuu. Ajovalokin estyy siksi. Rele on siis rikki. Voi se naksua silti vetäessään. Pitää naksahtaa reippaasti myös palautuessaan. Se on kuitenkin kuluva osa ja halpa uusittava.

Starttinappulakin on kuluvaa tavaraa ja sen voi testata ottamalla siitä johdot irti ja ohmipuntarilla testata monta ketaa kytkeekö se aina oikein ja palautuuko joka kerta kun ei paina. Siinä täytyy olla myös kunnollinen, jousen vastaama liikevara.




Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Grison starttiongelmat
« Vastaus #9 : Elokuu 18, 2025, 22:07:38 ip »
Solenoidi mainittiin. Se on purettavissa varsin helposti. Pari tinausta auki ja solenoidin kärjet näkyviin. http://www.motomatti.fi/search?q=Solenoidi
Koko juttu jossa lähtökohtana vikaan on se että solenoidia ei ole huollettu mutta muutoin on ylihuollettu itse stattimoottoria. Synkkä juttu mutta kyllä siitäkin toimivan sai. Toki solenoidin purkaminen on lievästi työlästä mutta jos on motivaatio ja hiukan aikaa sekä halpissarjan tinakolvi ja perustyökalut niin homma hoituu: http://www.motomatti.fi/2016/01/bosch-kaynnistinmoottorin-kunnostusta.html
Todellisuudessa itse startssa ei ollut pienintäkään vikaa vaan  solenoidissa. Silti oli startti huollettu mutta päin peetä.

Ei olisi eka kerta kun rele tai solenoidi, releitä kummatkin, reistaavat. Toki, jos vain rele reistaa niin pääsee pikkurahalla. Huom. releitä on monenlaisia sisäisiltä toiminnoiltaan. Ulkoisesti samanoloisia. Onneksi niiden pakkauksessa tai itse releen kuoressa kerrotaan "sähkömieskielellä" miten ko. rele toimii. Ammattiliikkeen tiskillä voi kysyä 12V kytkentärelettä. Itsepalvelumarketin relehyllyn ääressä asia voi olla hankalampi... Malli mukaan.

guzimo73

  • Viestejä: 54
Vs: Grison starttiongelmat
« Vastaus #10 : Elokuu 29, 2025, 23:09:00 ip »
Välillä jo kävin työreissun, joten Griso sai odottaa tovin. Eilen puhdistelin sulakekotelon, tarkistin releiden liittimet (varsin siistejä kaikki) ja purin ja puhdistelin startin joka hiilipölyä lukuunottamatta mallikelpoinen. Solenoidia, joka on prässäämällä koottu, en alkanut jyrsimään auki, vaan tein kierroksen Tampereen mp ja autotarvikeliikkeiissä. Se mitä tarjottiin oli koko starttimoottori hintahaitarilla 400-800e. Kovin nuivaa ja halutonta oli edes yrittää etsiä pelkkää solenoidia.... Kunnes kävin Tesoman Autotarvikkeessa (10 pistettä ja papuikaijamerkki tälle liikkeelle),  josta löytyi tilaamalla tarvikeversio (29e), jonka sitten tänään kävin noutamassa. Illan päälle sen asentelin ja hyvinhän se nyt toimii. Sulake ei palanut ainakaan vielä. Seurataan tilannetta....