Kirjoittaja Aihe: Norge kokemusta  (Luettu 28763 kertaa)

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Norge kokemusta
« : Kesäkuu 25, 2007, 08:11:11 ap »
   Vajaa 9 tkm takana Norgella ja kokemukset lähinnä positiivisia. Muutama rikkakin on tosin rokassa ollut. Ensimmäinen rikka oli se kun 1000 km huollossa laittoivat koneeseen 5W-40 -öljyt ja tämä aiheutti savutusta, öljynsyöntiä noin 0,5 l/1000km ynnä nakutusta. Hieman jo kylmäsi ennenkuin selvisi jotta öljyn pitäisi olla tuo 10W-60. Liike vaihtoi oikeat öljyt ja murheet poistuivat...

   Toinen mainittavan arvoinen asia on perälaukun pohjan murtuminen, joka johtunee laukun heikosta materiaalista ja/tai laukun kiinnityksestä teelineeseen, joka on oikeastaan vain kiinnityspisteiden varassa saamatta tukea mistään muualta. Ei tällaisia ollut saksalaisessa... Sanottakoon heti ettei laukussa ole ollut juurikaan painavaa kuormaa. Suunnitelmissa on ollut muutenkin laukun korvaaminen todennäköisesti Givin laukulla. Alkuperäinen on sinänsä kookas mutta pilattu liialla muotoilulla ja tarpeettoman juhlavalla lukkolaitteella, joka vaikeuttaa laukun pakkaamista.

   Ja tietty TomTomin teline meni rikki ja itse laite on pätkinyt pari kertaa. Se taas ei ole Guzzin vika vaan käsittääkseni Tomppaan kuuluva ominaisuus. 

   Suurimpina plussian on mieleenjäänyt erittäin kohtuullinen pa-kulutus sekä matkustajan oltavat. Emäntä kehui melkein yhtä hyväksi kuin BMW K 1100 LT:n, jollaisella ajelin takavuosina. Kun meiän emäntä sanoo noin niin se ei ole vähän. Myös muotoilu ja vakioäänet hivelevät mieltä.

   Moottorijarrua saisi olla enemmän ja mittariston lcdvaimikänäyttösenytonkaan saisi näkyä paremmin.

   Yllättävää on ollut vakioplexin toimivuus vaikkakin hieman korkeampi ja leveämpi voisi tehdä terää ajettaessa avopadalla sateessa.

   Hyvää on oikeastaan aika vaikea kehua...

 

  

 
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

Robe

  • Viestejä: 17
Norge kokemusta
« Vastaus #1 : Kesäkuu 25, 2007, 09:09:20 ap »
Niin Positiviisesti yllätynyt olen minäkin.

Reilu 5000 km takana eikä mitään ongelmia ole ilmaantunut.
Jotkut asiat voisivat toki olla vähän huolellisemmin mietitty ja tehty.
Keskiseisontatuen kumi pakoputkea vasten on pitänyt lyhentää ja pakoputkea nostaa ylöspäin kun pari kertaa ikävästi keskituki otti maahan.
Laukkujen tiivisteet eivät oikein pidä vettä, lupasivat toki Piikkiössä katsoa mitä asialle voidaan tehdä.
Pleksin aiheuttamat suhinat ovat melko kovat ja Tom Tom:in siirsin eteen ja ylös heti pleksin taakse jotta sitä näkisi paremmin.
Käsiteltävyys, mootorin sitkeys ja ajettavuus taas ovat enemmän kuin kohdallaan ja nehän ovat tärkeimmät.
Kaikenkaikkiaan upea pyörä!


Eikunkovaaajoa

Robe

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Norge kokemusta
« Vastaus #2 : Kesäkuu 25, 2007, 09:43:55 ap »
   Tuo keskituki meinasikin unohtua. Puolenkymmentä kertaa olen ajanut sen kiinni niin kaarreajossa kuin suorallakin kahden kuormalla kun sattu heitto kohdalle.

   Oikean sivulaukun etureunan tiivistys on aika heikko eikä kansi oikein istu siitä kohti laukkuun kunnolla. Laukkujen sisämuotoilu ei ole kaikkein vaikeimpia kutta kaipaa alkuperäisiä sisäkasseja, jotka ovat olleet tilauksessa talvesta saakka. Jostakin näin hinnaksi noin 150€/kpl....

   TomTomin nosto ylös on myös mielessä ja tapahtunee ensi talvena. Mutta jos ei Itä-Euroopan karttoja ala saamaan sovinnolla niin laite vaihtuu...

   Perävalot ovat saaneet kavereilta positiivisia kommentteja he kun niitä joutuvat enempi katselemaankin.

   On totta, että muutamat asiat voisivat olla paremmin suunniteltu. Vaikka öljytikku ja valojen säätö noin aluksi. 
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

Summu

  • Viestejä: 348
Norge kokemusta
« Vastaus #3 : Kesäkuu 25, 2007, 15:37:53 ip »
"   Vajaa 9 tkm takana Norgella ja kokemukset lähinnä positiivisia. Muutama rikkakin on tosin rokassa ollut. Ensimmäinen rikka oli se kun 1000 km huollossa laittoivat koneeseen 5W-40 -öljyt ja tämä aiheutti savutusta, öljynsyöntiä noin 0,5 l/1000km ynnä nakutusta. Hieman jo kylmäsi ennenkuin selvisi jotta öljyn pitäisi olla tuo 10W-60. Liike vaihtoi oikeat öljyt ja murheet poistuivat..."

Tarkoittaako "nakutusta" tässä venttiilikoneiston kalinaa vai oikeata nakutus-ilmiötä, jossa polttoaine syttyy liian aikaisin?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Nakutus


Tuosta paksummasta öljystä näyttäisi olevan kahta koulukuntaa. Jotkut sanovat että sitä ei Suomessa tarvita kun täällä ei ole samat ajo-olosuhteet kuin esimerkiksi Välimeren maissa.  Ja eipä tuota 10w-60 öljyä näyttäisi edes kovin paljon tarjolla.

Joku palstalainen taisi tuottaa itse tynnyrillisen aitoa tavaraa Italiasta. Siistii.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Norge kokemusta
« Vastaus #4 : Kesäkuu 25, 2007, 23:48:15 ip »
Breva 1100:ssa olen pitänyt Valvolinen 20W50 VR1 Racing öljyä kuten myös Centaurossa. Pakkasaaamuina lämmityskäyttö tapeen, sen verran kankealta tuo tuntuu mutta muutoin ei moittimista. Brevalla vasta 20000 km täynnä, Centaurolla mennään toisellasadallatuhannella. Ei oo savuttanut eikä syonyt öljyä enää ekan huollon jälkeen merkittävästi. Vaihtovälinä olen pitänyt öljylle ja suod. 10000 km.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Norge kokemusta
« Vastaus #5 : Kesäkuu 26, 2007, 02:06:16 ap »
Summu kirjoitti:
Lainaus


 
Tarkoittaako "nakutusta" tässä venttiilikoneiston kalinaa vai oikeata nakutus-ilmiötä, jossa polttoaine syttyy liian aikaisin? 
 
Tuosta paksummasta öljystä näyttäisi olevan kahta koulukuntaa. Jotkut sanovat että sitä ei Suomessa tarvita kun täällä ei ole samat ajo-olosuhteet kuin esimerkiksi Välimeren maissa.  Ja eipä tuota 10w-60 öljyä näyttäisi edes kovin paljon tarjolla.

 

 

Kyseessä oli nimenomaan se oikea nakutus. Oikein sielussa tuntui kun ohitustilanteessa kaasun käännettäessä alkoi ritinä kuulua. Pakko löysätä. Samoissa tilanteissa perässä ajaneet Bemari-kaverit kertoivat savutuksesta. Liekö öljy pakokaasun seassa hämännyt lampdaa antamaan väärää tietoa syttypuolelle. Öljynvahdon jälkeen on pientä nakutusta havaittavissa hetken aikaa ainoastaan kiihdytettäessä kutosella vajaasta 4000:sta kierroksesta.

 

Koulukunnista en tiedä mutta kokemus osoitti ainakin tuon Valvolinen 5W-40 öljyn olevan silkkaa kuraa. Lisäksi 10W-60 on juuri se ohjekirjassakin suositeltu. Nyt koneessa oleva öljy on myös Valvolinea. En tiedä kuinka esim yleisesti tarjolla oleva joku 20W-50 tms. toimisi mutta en näe mitään syytä poiketa tästä suositellusta. Sitä saa käsittääkseni kaikista "hyvin varustetuista mp-liikkeistä" eli ainakin olen törmännyt siihen Guzzi-liikkeissä.

 

 

 

 
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Norge kokemusta
« Vastaus #6 : Kesäkuu 26, 2007, 02:59:56 ap »
NorgeGTL kirjoitti:
Lainaus
   Vajaa 9 tkm takana Norgella ja kokemukset lähinnä positiivisia. Muutama rikkakin on tosin rokassa ollut. Ensimmäinen rikka oli se kun 1000 km huollossa laittoivat koneeseen 5W-40 -öljyt ja tämä aiheutti savutusta, öljynsyöntiä noin 0,5 l/1000km ynnä nakutusta. Hieman jo kylmäsi ennenkuin selvisi jotta öljyn pitäisi olla tuo 10W-60. Liike vaihtoi oikeat öljyt ja murheet poistuivat...

 

 
Mikä oli tämä huoltoliike joka laittoi Norgeesi väärät öljyt takuuaikana ? :prof: Taitaa olla perustiedoissa melkoinen aukko !
Titaniumin kuski

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Norge kokemusta
« Vastaus #7 : Kesäkuu 26, 2007, 03:23:23 ap »
   Liike oli Motorman Oulussa. Virallinen selitys häverikille oli jotta maahantuojalta ei ollut tullut päivityksiä huoltotietoihin. Ison Brevan ohjeet ovat samat kuin Norgen ja liikkeellä olleissa ohjeissa oli öljyksi susiteltu 5W-40. Maahantuojan mukaan, soittelin myös sinne asian tiimoilta, huoltoohjeisiin on myös Brevan kohdalle vaihdettu suositelluksi öljyksi tuo 10W-60 jo keväällä 2006. 

   Moto Italiassa olen kulkenut jo vuodesta 1988 kuolaamassa Guzzeja mutta vasta viime talvena ajtus Guzzista toteutui 19 Bemarilla ajetun vuoden jälkeen. Moto Italiassa henkilökunta tuntuu tuntevan myymänsä tuotteet ja tämänkin öljyasian tiimoilta kun soitin niin tuntui ihan mukavalta keskustella asiantuntijoiden kanssa.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Norge kokemusta
« Vastaus #8 : Kesäkuu 26, 2007, 04:20:28 ap »
NorgeGTL kirjoitti:
Lainaus
   Ja tietty TomTomin teline meni rikki ja itse laite on pätkinyt pari kertaa. Se taas ei ole Guzzin vika vaan käsittääkseni Tomppaan kuuluva ominaisuus. 

   

 

TomTom:n kotisivuilla mainostetaan Riderin 2nd editionia. Eli ovat tehneet jotain korjauksia laitteeseen. Näköjään mp- ja auto-telineet ovat vaihtuneet uusiin, uusi bluetooth-mikki ja kuuloke. Ostamalla ylimääräisen voi keskutella matkustajan kanssa ja kuunnella radiota...

Laitteisto saatavilla "end of June".  www.tomtom.com

Eli jos on hankkimassa navigaattoria voisi tämä uusi Tomtom toimia paremmin kuin vanha. Kartoissa ei ole edelleenkään saatavilla Itä-Eurooppaa...

T: Kimmo

 
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

  • Vieras
Norge kokemusta
« Vastaus #9 : Kesäkuu 27, 2007, 12:29:09 ip »
Koskeeko tuo 10W-60 öljy myös pikku lohkoja? Mulle oli tuupatttu huollossa 5W-40 öljyt. 750 Brevan ohjekirjassa on suositeltu 5W-40.

hannujussi

  • Viestejä: 89
Norge kokemusta
« Vastaus #10 : Kesäkuu 27, 2007, 13:25:53 ip »
 Terve
Norgella takana noin kuukausi ja 3000 km ,kaikki pelannut loistavasti, mukava pyörä. Jos hakemalla hakee paranneltavaa niin plexi voisi olla leveämpi, onkohan jo saatavissa jostain päin, laittakaapa tietoa. Samoin pätkä kuski kaipaisi ohjaustankoa hieman lähemmäs kuskia, onko kenelläkään tietoa kuka pystyisi auttamaan ko. asiassa ?
Laukuista annan moitetta valmistajalle, sivulaukkujen etureunat irvistävät auki, vasemmanpuoleinen laukku on auki noin 2 mm kulmasta, näkyy sisälle. Kävin näytillä Piikkiössä ja odottelen kuulumisia mitä tehtänee.

Anssi

  • Viestejä: 137
Norge kokemusta
« Vastaus #11 : Kesäkuu 27, 2007, 15:03:18 ip »
themetus kirjoitti
Lainaus
Koskeeko tuo 10W-60 öljy myös pikku lohkoja? Mulle oli tuupatttu huollossa 5W-40 öljyt. 750 Brevan ohjekirjassa on suositeltu 5W-40.

Tämä ei kyllä enää yhtään vastaa alkuperäistä otsikkoa ("Norge..."), mutta pakko kommentoida öljyasiaa. Joku muu osannee siirtää jos katsoo tarpeelliseksi.

Siis öljystä: Minulla on myös Breva 750 (vm. 2003), jonka ohjekirjassa ei ole viskositeeteista mitään, mutta sen sijaan on suositeltu öljyä Agip Racing 4T. Googlaamalla tämän luvuiksi löytyi 10W-60. Siis aika paksua.

Mikä lienee oikea totuus? Koneessa on nyt (huollon jäljiltä) Mobil Ykköstä luokassa 5W-50 ja pitää pientä kilinää, mitä olen tähän asti pitänyt Guzzille kuuluvana ominaisuutena. Ei sen puoleen, jos se kilinä vähenisi, niin en valittaisi...

-Anssi
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 27, 2007, 15:04:00 ip kirjoittanut Anssi »

Harri Niemi

  • Viestejä: 40
  • V11 Coppa Italia
Norge kokemusta
« Vastaus #12 : Kesäkuu 27, 2007, 17:08:14 ip »
Minäkin jatkan tuolla öljyaiheella. Tässä pari kommenttia kun tutkin asiaa tarkemmin.

Latasin ihan mielenkiinnosta netistä Norgen ja Brevan ohjekirjat - molemmat suosittelee moottoriöljyksi AGIP RACING 4T 10W-60.

Oman pyöräni - V11 Sport - ohjekirja suosittelee AGIP RACING 4T 5W-40. Mutta CASTROL suosittelee EDGE 10W-60, jota olenkin Sportille tarjoillut eikä se sitä pahemmin kuluta. Vaihtovälinä olen pitänyt 5000 km - johon ohjekirja taas neuvoo 10 000 km.

 

 

millegt

  • Viestejä: 598
Norge kokemusta
« Vastaus #13 : Kesäkuu 28, 2007, 01:10:23 ap »
Mä oon tatä jossain muuallakin ihmetelly mutta ihmetellään uudestaan. Tuttu nimittäin hankki 2000 luvun Corvetten ja siinä oli sitten öljy suosituksena jotta 10W-30 ja joku GM lisämääritelmä perässä (GM 4718M). Ajateltiin että jopas on ohutta öljyä että tuskin haittaa jos laittaa 10W-50 esim. Mutta kun asiaa vähän googletettiin niin tuli väitteitä että se virallinen SAE viskositeetin määrittelyssä käytettävä tyyppimoottori on niin vanhan aikainen että SAE luokat heittää häränpyllyä. Eli siellä väitettiin että näillä nykyisillä tattimännillä ("männänrenkasteline") jossa renkaat on tosi lähellä männän lakea noi vanhan aikaset viskositeettiluokat ei pidä paikkaansa, eli kuumuus on niin kova että öljy ohenee liikaa. Ja taas jos öljy lisäaineistetaan toimimaan tattimännillä niin sen näennäinen SAE kuumanpään viskositeetti (oliko se 210 astetta) näyttäisi ohuelta mutta oikeassa käyttötilanteessa öljy on paksumpaa. Googlettamalla löytyi paljon juttua hajonneista koneista yms. Jos onkin niin että osa näistä esim Agip Ã¶ljyistä on tehty Corvette öljyn tavalla. Vai onko tää kaikki vaan sitä että yritetään puristaa halpis-öljyt ja Delvakki miehet ahtaalle ?. Kohta on joka vehekeessä omat öljyt kun pitää puristaa tehot ylös ja kitkat (kulutus) alas. Vai onko muuten jo nyky Guzzeissa tattimännät vai vieläko voi vanhoja mäntiä käyttää tuhkakuppina ?

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Norge kokemusta
« Vastaus #14 : Kesäkuu 29, 2007, 02:32:14 ap »
Heh, voisi sanoa, että nykyajan öljyt on tehty nykyajan koneille.
Guzzit eivät ole mitenkään erityisen korkeaviritteisiä, normaalikäytössä ei tarvita kummallisempia öljyjä.
Emeritus-guzzisti