Kirjoittaja Aihe: Guzziralli 2025  (Luettu 972 kertaa)

motomatti

Vs: Guzziralli 2025
« Vastaus #16 : Elokuu 14, 2025, 18:08:49 ip »
Aina harrastuksissa on ollut aaltoilua. Ensimmäinen moottoripyöräsukupolvi oli vaarini ikäisillä. Silloin oli britti- ja itäpyöriä. Niitä tarvittiin työasioihin mutta vähemmän vapaa-aikaan. Asiasta olisi muistelmia. Homma laajeni kun japanilaiset moottoripyörät tulivat markkinoille. Amerikkalaisia ei juuri näkynyt mutta joillakin vauraammilla oli eurooppalaisiakin pyöriä kuten brittejä, saksalaisia sekä italialaisia. Muut lienivät vähemmistössä.
Japanilaisien pyörien markkinoille tulo oli merkittävää sillä ne olivat kohtuuhintaisia ja melko kulkevaisia ja ikäraja niiden käytölle, koosta tai tehosta huolimatta oli 16 vuotta. Runsaiden onnettomuuksien vuoksi ikärajaa nostettiin ja ryhdyttiin vaatimaan koulutusta mp-ajokortin saamiseksi. Itse jäin niukasti jälkimmäiseen luokkaan ja se pänni. Nyt ne porukat, jotka silloin 60 - 70-luvulla aloittivat, ovat katoamassa ikääntymisen kautta. Kyse siis matkamotorismista.

Toki, tänäkin päivänä, on moottoripyöräilystä innostuneita henkilöitä. Toimintatapa on vain erilainen: ajetaan porukalla mutta ei pitkälle. Selvä yhtymäkohta 60 - 70 -lukujen taitteeseen. Silloin porukka vain kasaantui jonnekin mutta varsinaista matka-ajoa ei kauheasti harrastettu. Kylillä pyöritystä ja naapaurikaupungin jengiä vilkaisemassa. Jos vaikka tappelun saisi aikaan. Matkittu elokuvista ja pitkälti brittityyliin.

Moottoripyöräkerho oli vielä paha sana seitkytluvulla. Asiaa paransi, muunmuassa, silloin perustetut matkamotoristijärjestöt joita alkoi ilmestyä. Kotikylälläni ei sellaisellakaan ollut vanhempien siunausta. Ainakin itselleni annettiin kielto mennä mihinkään jengiin. Silloin Tampereella oli jo järjestäytynyt kerho jota kaupunki tuki, lähinnä siksi että nuorisotoimintaan sai valtion tukea jolla kunta tai kaupunki ylläpiti tiloja joita motoristit saattoivat käyttää liki ilmaiseksi. Ohessa sai työkaluja ja muita fasiliteettjän mutta bensiini piti ostaa itse. Itse olen aloittanut näin.

Itse arvioisin että yksi sukupolvi on jäänyt kokonaan väliin ja nyt nuoriso, tosin pienessä määrin, ovat lisäämässä motorismia. Ehkä ehdin näkemään millaista se on muutaman vuoden päästä vai onko sekin vain kuminpolttoa aamuyöstä valtatien asfalttiin. Tänään niitä rantuja ihailin kilmetritolkulla muun muassa 66:lla ajellessani. Myös muualla, kuten parkkiksilla ja tehdasrakennusten pihoilla näkyy että kumi on vielä halpaa. Eli toivoa on. Omat pöljyydet pitää tehdä itse.

egon

« Vastaus #17 : Elokuu 14, 2025, 19:45:47 ip »
Olen tässä parina päivänä istuskellut paikallaisen Tupoksen ABC:n seinustan penkillä varmaan parisen tuntia ja jutellut Jängällä Jytisee -tapahtumaan matkustavaisten motoristien kanssa, jotka ovat siihen pysähtyneet tauolle. En ole niin tarkkaan analysoinut matkustavaisia, mutta nuorten tai nuorehkojen motoristien kanssa ei ole tullut vaihdettua yhtään sanaa koska heitä ei ole sinne juurikaan pysähtynyt. Semmoista päälle viisikymppistä se kansa on pääasiassa ollut, sekä ajuri että kyytiläinen. Komeilla pyörillä ajelevat ja kertovat ettei jänkää voi jättää väliin niin monen käynnin jälkeen. Reilusti vaari-ikäiset ajelevat trikeillä ja hauskaa tuntuu olevan.   

Kaljee

« Vastaus #18 : Elokuu 16, 2025, 23:52:11 ip »
Tänä vuonna omat Guzzilla ajot ovat jääneet hävettävän vähäisiksi. Orivedellä käytiin kesäkuussa TT-ajoja vaimon kanssa katsomassa, mutta muuten Brevalla ajot ovat jääneet jokuseen jäätelökioskilla ja töihin ja takaisin-ajoiksi. Vaimo tuskastelee nykyään että takapenkkiläisen paikka on turhan epämukava, liekä oppinut itäpyörän sivuvaunun penkillä liian mukavaksi... Ja omat lyhyet yksinajot sujuvat kätevämmin/halvemmin kevarilla. Ongelmana se että omistaa liikaa kalustoa? ??? Täytyy talvella jotain penkinpehmustetta kyhäillä, niin molempien matka sujuisi mukavammin.

Paria pitempää reissua kaverin kanssa kyllä suunniteltiin kesälle mutta yhteiset aikataulut eivät tahdo osua yhteen. Kaveri kun sai oman 20 vuotta vanhan 1200cc bemarinsa kuntoon parin vuoden tauon jälkeen, ja hän lähtikin Norjassa käymään tyylillä "reppu selkään ja vedenpitävä kassi sidottuna takapenkille."  Hän ei muuten saanut taukopaikoilla samanhenkistä juttuseuraa matkalta muilta motoristeilta, hieman varttuneemmat henkilöt uudehkoilla matkapyörillä saattoivat katsoa hieman nenänvartta pitkin kolmekymppistä kuskia joka oli liikkeellä "tuollaisella tekeleellä". Eikä siellä paljon muita tainnut sitten kulkeakkaan kuin näitä täysvarustettuja matkapyöriä sekä matkailuautoja. Nyt viime syksynä pystymettästä sekä talvella  talvirallista olemme kyllä löytäneet hyvin juttuseuraa, taitavat olla eri motoristit näissä kemuissa? ;D

Käyttöpyöränä Breva 750. Mieliharmia aiheuttamaan hankittu sivuvaunu Dnepr!