Onkohan tämä jo jankutusta?
On aivan turhaa kuvitelmaa luulla, että kytkentäpinnat ovat metallit vastakkain ja parhaat kytkemään mahdollismman puhtaina ja rasvattomina. On mahdotonta saada pintoja niin samasuuntaisiksi ja sileiksi, että ne olisivat elektroneille edes lähellä toisiaan. Niillä on aina vähän epäpuhtauta välissä. Usimmiten se epäpuhtaus on pelkkää pajalta tuoksuvaa ilmaa, kunnes sinne vaeltaa muutakin likaa. Lähes kaikki metallit reagoivat ilman hapen kanssa ja muodostavat oksidiseoksia. Myös ilman muut aineet, kuten rikki ja rikkihappo tekevät omia reagtioitaan, varsinki kuparin kanssa. Öljyissä useimmiten on juuri rikkiä. Vähiten reagoi kulta. Siksi hitusaähkön liitoksissa on usein kullitus. Harmillista kyllä – isompi sähkövirta pilluuttaa sen kullituksen heti kättelyssä. Siksi se ei ole suosiossa näissä oikean kähkön liittimissä. Hopeaseokset ovat parempia niissä ja mutakin hyviä metalliseoksia on keksineet monet yritykset itse ja pitävät niiden koostumusta liikesalaisuutena.
Aivan eriksen on alumiinin liittäminen. Kun alumiini pyyhkäistään putaaksi työstökoneella tai hiekkapaperilla niin seuraavan sekunnin sisällä siihen on ilmestynyt oksidipinnoitus. Alumiinioksidi on yksi maailaman parhaita eristeitä. Sähköinen liitos on sitten mahdoton. Tein ensimmäisessä työpaikassani ammattikoulun jälkeen Suur Savon Sähkön palveluksessa isojen sähkönjakeluasemien 20 kV:n alumiinikiskojen liitoksia paljon. Kiskojen liitospinnat viilattiin suoriksi ja porattiin pultinreijät. Liitospintaan levitettiin rasvaa, hapotonta puhdistettua vaseliinia, ja päästämättä alumiinia rasvan alta kosketukseen ilman kanssa harjattiin pinta teräsharjalla "rikki" niin, että rasvan väristä näki, että se on rittävästi harjattu. Molemmat pinnat tietysti. Poistamatta rasvaa liitos puristettiin kiinni pulteilla ja momenttiin tietysti. Jos liitoksen asentoa jouduttiin muuttamaan ja avaamaan se, koko operaatio piti tehdä uusiksi. Liitoksen väliin jäi siis, paitsi se rasva, myös harjauksessa syntynyt kaikki alumiinihile.
Myöhemmin muissa hommissa opin ääriolosuhteiden sähkävehkeiden kunnossapitoa. Kun apteekista tilattiin kilokaupalla puhdistettua valkovaseliinia ja sillä voideltiin kohtalaisen paksulti aina kaikki liittimien liitospinnat, sen jälkeen kun ne on tentulla puhdistetttu liasta, pysyivät kosketusviat poissa.
Vain alumiiniliitosia tavii raapia, tai hioa, ei koskaan muita liitosmetalleja, siis jos on uudet ja puhtaat metallit. Eri juttu on, jos on selvää muuta vahingoittumista tai muodonmuutosta, tai kuten po. tapauksessa, lyijyn paksu oksidoituminen, eikä uusiminen ole vaihtoehto.
Liitospintojen metallit eivät koskaan, ilman juotosta tai hitsaamista tjms. ole kiinni toisissaan – elektronin kannalta. Rako on kuin ihmiselle matka naapuripitäjään. Siinä välissä voi olla mitä vaan, mutta metallien oksidit siinä ovat tehokkaita eristeitä, ja mitä nyt ilman ja veden kanssa syntyy...
UGH