paitsi että näyttää tasan 1000 kierrosta liikaa. Kun kytkee virran pois niin viisari on tonnin kohdalla ja tyhjäkäynti näyttää 2 tonnia.
tuli pari saavillista vettä niskaan, minkä kesä kyllä taas kuivatti, mutta seuraavan pysähdyksen jälkeen oli mittari taas toimimaton...
Kuivuttuaan alkoi taas toimia.
Kun noista oireista tekee yhteenvetoa voi melkein varmasti sanoa, että vika on itse mittainstrumentin kapselin sisällä. Se varmaankin pitää vettä, mutta ei tarpeeksi. Se siis pitää vettä sisäpuolella, myös kondensiovettä. Vesi menee sisälle höyrun muodossa ja viilennyttyään ajon aikana, tai ilman viilenneyttyä, höyry tiivistyy vesipisaroilsi kaikille pinnoille kapselin sisälle. Se taas tekee siellä enemmän, tai vähemmän sähköä johtavia paikkoja sinne, missä sellaista ei kuulu olla. Aikaa myöten kupari tai muu metalli saa oksidi, tai kuparisulfidi karstaa, joka tekee kytkennästä pysyvämmän, mutta on silti korjattavissa.
Kun rakennetaan merillä käytettävää elektroniikkaa (navioniikkaa) tehdään mittainsrumentit ja muut romppeet vesitiiviillä kapseloinnilla. Niissä ei tuota ongelmaa ole. Kuitenkin veneitänsä rakentavat myös tavalliset tee-se-itse miehet. Autoissa käytettävät ja autotarvikeliikkeistä saatavat kamppeet ovat paljon halvempia kuin navioniikka. Sitten kysytään alan työkavereilta: mikä sitä toosaa vaivaa? Ennen toimi mutta nyt vaan satunnaisesti.
Kun asiaa tutkitaan sen instrumentin kapselin sisältä saa kuivatella silkaa vettä. Joitakin vesivahinkoja sieltä putsataan erilaisilla kontakt cleanereillä ja muilla suihkeilla. Ei saa mennä raapimaan pensseliä kovemmalla esineellä. Korjaus on kuitenkin tilapäinen, koska kapseli hengittää höyryä edelleen.
Pysyvä korjaus on vain uuden ja tiiviin instrumentin asennus.
Pielavetisen korjauksen olen joskus tehnyt, ja aika menestyksellä, joskus itsekin hämmästynyt... Homma käy niin, että etsitään siitä muovi/metalli kapselista sen alin kohta, johon luulisi veden pahiten kertyvän lillumaan. Siihen porataan millin tai parin reikä. Reikään työnnetään villalanka aivan reijän täydeltä. Sisäpuollle tehdään solmu, niin iso kuin sinne suosiolla mahtuu ja liika lanka leikataan pois. Ulkopuolelle pujotetaan lankaan muovisukkaa n. sentin pituudelta, sekin mahdollisimman tiukka siihen lankaan. Se on parasta tehdä ennen reikään työntämistä ja parsinneula on hyvä apu molemmissa pujotuksissa. Muovisukan alle tehdään taas iso solmu ja jätetään n. sentin "poninhäntä" liehumaan. Periaate on se, että kun se nyt hengittää, niin hengittäköön sitten, mutta vesi imeytyy siihen lankaan, villaan parhaiten, ja valuu kapillaarin auttamana ulos ja kuivuu ajoviimassa.
P.S.
Kaverin mukaan vuosimallin 2002 Nevadan kierroslukumittari "ei toimi kuin kylmänä..."
Tämä taas voisi viitata mittarin anturin väärästä asennosta. Se saattaa olla hiukan liian kaukana koodipyörästä, jonka lovia se magneettisesti lukee. Kylmänä ja lämpimänä etäisyys on ehkä juuri sen pikkiriikkisen erilainen, että lukeminen onnistuu/ei. Kysymyksessä on millin osien säätö, joka tehdään mittaamalla ja säätölevyillä asettelemalla. Anturin nokan on oltava riittävän lähellä koodipyörää, mutta ei saa vähääkään koskettaa.
Voi myös johtua siitä, että koska kyseessä on hall anturi, joka toimii sen läpi kulkevan magneettivuon ohjaamana, se tarvitsee magneetin, joka tässä tapauksessa on kestomagneetti. Siihen kertyy rautahilettä ja rautahydroksiidi (ruoste) hiukkasia ja niistä syntyy sille "häntä", joka laahaa varsinaisen lukunokka osan perässä ja sumentaa koodipyörän pienten lovien ilmaisuherkkyyttä. Sen hileen voi pyyhkiä pois, mutta anturin asento ei saa muuttua uudelleen asentaessa. Säätöprikat ei saa varista hukkaan.
Mutta tuota mallia en tarkalleen tunne, ja se saattaa saada lukupulssijunan myös sytytykseltä. Siinä tapauksessa täytyy etsiä vikaa siitä suunnasta. Kierroslukuvirhekin voi tulla juri siten, että toiselta puolalata tulee pulssit, nutta toiselta ei. Mittarin näyttämä siten puolittuu.
P.P.S
Kierroslukuanturin pulssijuna menee myös ECU:lle ja se myös tarvitsee sen. Jos sitä ei tule ECU tekee sille "omasta päästään" likiarvon. Tällöin moni muukin koneen toiminta on puutteellinen, mutta välttävä. Myös kierroslukumittarin näyttämä on silloin "puuta-heinää", joten ei kannata kääntää sitä viisaria vaan korjata vika.