Kirjoittaja Aihe: Nevadan madaltaminen?  (Luettu 340 kertaa)

Pette

  • Viestejä: 20
Nevadan madaltaminen?
« : Heinäkuu 04, 2025, 18:39:11 ip »
Hei.
Kyse on Nevada 750 Classic I.E. 2006. Vaikka pyörä on alkujaankin aika matala, olisi tarvetta vielä hieman madaltaa. Onkohan kenelläkään ajatuksia miten voisi toteuttaa?

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 178
Vs: Nevadan madaltaminen?
« Vastaus #1 : Heinäkuu 04, 2025, 20:27:41 ip »
Nevada ei ole tuttu, mutta kerron yleisesti kokemuksista pyörän madaltamisessa.
Satulasta kannattaa aloittaa. Voiko verhoilija ottaa paksuudesta siivun pois? Satulan leveydellä
on suuri merkitys. Voiko sitä muotoilla pyöreämmäksi leveän lätkän sijaan?
Takaiskarit voi vaihtaa lyhyemmiksi tai jos ovat huollettavaa mallia, huoltaja voi tehdä jotain.
Etuhaarukkaa voi ehkä laskea?


millegt

  • Viestejä: 597
Vs: Nevadan madaltaminen?
« Vastaus #2 : Heinäkuu 04, 2025, 22:55:07 ip »
Ei nyt muista miten Nevadassa on tanko että kuinka paljon on tilaa mutta yleensä etupäätä voi madaltaa helposti kun vaan nosta teleskooppien putkia kolmioissa ylöspäin

Pette

  • Viestejä: 20
Vs: Nevadan madaltaminen?
« Vastaus #3 : Heinäkuu 05, 2025, 07:40:16 ap »
Kuinkahan paljon keulan putkia voi turvallisesti nostaa niin, ettei vaikuta liikaa ajo-ominaisuuksiin?

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 178
Vs: Nevadan madaltaminen?
« Vastaus #4 : Heinäkuu 05, 2025, 16:12:26 ip »
Heitän lonkalta 10-15mm.

Pette

  • Viestejä: 20
Vs: Nevadan madaltaminen?
« Vastaus #5 : Heinäkuu 07, 2025, 10:41:37 ap »
Tarve olisi kuitenkin ehkä n. 25 mm. Olisiko liikaa? Miten ja mihin voisi vaikuttaa?

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 178
Vs: Nevadan madaltaminen?
« Vastaus #6 : Heinäkuu 07, 2025, 11:31:02 ap »
Kai sitä voi kokeilla. Tekisin kyllä myös takaiskareille jotain.

millegt

  • Viestejä: 597
Vs: Nevadan madaltaminen?
« Vastaus #7 : Heinäkuu 07, 2025, 16:22:30 ip »
Jos kysymys on siitä että jalat ulettuu maahan niin toi U&T:n mainitsema penkin kaventaminen on tosi tehokas tapa,tietty rengas leveydellä ja profiilillakin saa hiukan maata lähemmäksi, en usko että etupään geometriaa saa niin paljon muutettu että vaikuttaa ajamiseen, lähinnä että liike alueet riittää joustoille ja letkut ja mahdolliset vaijerit ei tykkää pahaa

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: Nevadan madaltaminen?
« Vastaus #8 : Heinäkuu 07, 2025, 20:04:12 ip »
Nevada Anniversario on 25 mm matalampi kuin Classic, vaikka on aivan sama runko, lukuunottamatta pieniä eroja perässä, tankissa ja satulassa. Etuteleskoopit aivan samat ja takaiskarit ja -jouset samat kuin Classicilla. Maavara ja kaikki moottoritekniikka aivan samat. Luulen, että se on saatu aikaan pelkällä satulan rakenteella. Se on varsinainen tyttöjen pyörä ja sopii minulle kun olen 175 pitkä ja kuten on sanottu: italialaisen mannekiinin kokoinen. Jalat yltää maahan liikennevaloissa kantapäitä myöten. Satula on ns. soolomalli, mutta on siinä sissykin pysynyt. Se on muovirunkoinen muotolevy kumityynyillä runkoputkien päällä ja toppaus aika ohut. Alkuun tuntui kovalta mutta nyt jo pitkään on ollut ihan bueno, tottumiskysymys.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Moto_Guzzi_Nevada


PS. Nostin taannoin stongaa n. 12 mm saadakseni selkää hiukan suoremmaksi. Onnistui yllättävän hyvin. Käytin korotuspaloina muttereita ja paria aluslevyä, joille oli hyvin tilaa kiinnityspulteissa vaimenninkumien alla. Kiinnityspulttien pituudessa oli juuri sopivasti varaa. Annissahan on aika kapea stonga.



Sentire la forza!
Terv: Timo

Pekka

  • Viestejä: 2 152
Vs: Nevadan madaltaminen?
« Vastaus #9 : Heinäkuu 07, 2025, 22:56:41 ip »
>>>Vaihteisto on 5-nopeuksinen. Ensiövaihde ennen kytkintä on vältyssuhteeltaan 1:1,3125. Vaihdelaatikon välityssuhteet: 1 = 1:2,3636, 2 = 1:1,6429, 3 = 1:1,2778, 4 = 1:1,0556, 5 = 1:0,9000. [4][15]<<<

Wikipediaan on generoitunut virheellinen tieto. Kyllä Nevadankin kytkin on kiinnitetty suoraan kampiakseliin.
Vaihteistossa on alennusvaihde, kytkimeltä voima siirtyy alennusvaihteiston kautta kuljettuaan varsinaisen vaihteiston välitettäväksi.
Sohc van Helmi.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 178
Vs: Nevadan madaltaminen?
« Vastaus #10 : Heinäkuu 08, 2025, 08:04:41 ap »
Turpolla on madallettu Ducatia (M800) ja Bimotaa (DB5).

Ducati:
Uusi matalampi valmis penkki.
Takaiskarin välitystangon säätö lyhyemmäksi.
Etuteleskooppien siirto.
Sivutuen lyhennys ottamalla välistä n. 2cm pala pois ja hitsaus.

Bimota:
Penkin ohennus ja reunojen pyöristys.
Takaiskarin lyhennys isosta mutterista.
Etuteleskooppien siirto.

Edit: Bimotan etupäätä on laskettu näköjään n. 30mm, takapäätä vastaavasti.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 09, 2025, 09:45:07 ap kirjoittanut Urpo ja Turpo »

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: Nevadan madaltaminen?
« Vastaus #11 : Heinäkuu 08, 2025, 13:08:42 ip »
>>>Vaihteisto on 5-nopeuksinen. Ensiövaihde ennen kytkintä on vältyssuhteeltaan 1:1,3125. Vaihdelaatikon välityssuhteet: 1 = 1:2,3636, 2 = 1:1,6429, 3 = 1:1,2778, 4 = 1:1,0556, 5 = 1:0,9000. [4][15]<<<

Wikipediaan on generoitunut virheellinen tieto. Kyllä Nevadankin kytkin on kiinnitetty suoraan kampiakseliin.
Vaihteistossa on alennusvaihde, kytkimeltä voima siirtyy alennusvaihteiston kautta kuljettuaan varsinaisen vaihteiston välitettäväksi.

Kiitos huomautuksesta. Virheitä sattuu... Korjasin virheen ja lisäsin lähteeksi käsikirjan, josta asia myös näkyy.

Lisäsin myös Classicin kuvan kun sellainenkin oli saatavissa. Kun vertaa satulan istuinpinnan korkeutta takarenkaan yläpinnan korkeuteen noilla kuvien esimerkeillä niin huomaa ehkä sen pienen eron korkeudessa.



PS. Wikipedian virheitä saa korjata jokainen. Siinä yläreunassa on linkkinapit. Muokaus on tehty todella helpoksi, mutta lähde pitää olla, muuten muokkaus poistetaan.

Sentire la forza!
Terv: Timo