Talvisäilytys lie akulle jonkinlainen testi. Miten sitä pitää hoivata ja millä metodeilla. Siitä on ollut kovasti kissanhännänvetoa. Alla omaa ja joidenkin muiden kokemuksia. Erimielisyyttä siitä miten ja missä talvisäilyttää on kovastikin.
Kerrassaan mukavaa kerrontaa edellisissä asioihin perehdyttivissä keskusteluissa. Eli tässä:
https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=8736.0 Itsellä tosin on jo kovasti sisäistämisongelmaa näissä asioissa ja olen pitkälti akku- ja latausasioissa ulkopuolisten, jopa kaupallisten, tahojen ohjailtavissa. Oletan että ei ole harvinaista. Sähköpuolen oppeja olen saanut vain pinnallisesti ja sekin oli muinaisella seitkytluvulla.
Palaan omakohtaiseen mutta lyhyeen kokemukseen litiumakun käytössä, nyt toista kautta, jolla olen taivaltanut reilut 10000 kilometriä eli vielä en paljon mitään. Mutta kokemusta on tullut.
Perustietoa: pyörä on 1400 California vuosikymmenen takaa. Siinä on hihnavetoinen autotyyppinen isokokoinen laturi josta lähtee yksi, varsin ohut, johdin pyörän käyttövirtalinjana jonnekin. Remmivetoisen laturin ulkopuolella ei ole lataukseen viittaavia muita komponenttejä. Toinen, pakollinen väylä on, ilmeisesti, laturin kiinnityksen kautta tapahtuva maadoitus. Kotiasentajalle hyvin yksinkertaista. Yhden johtimen kanssa ei tule nk. valinnanvarisia kytkentäongelmia. (Tosin, alunperin, laturin liittimestä lähti kaksi johdinta mutta maahantuojan kirjallisen ohjeen mukaan katkaisin ko. johtimen, käänsin johtimen päät kaksinkerroin ja laitoin liimakutistesukat suojaksi ettei tapahdu outoja sattumakytkentöjä. Siellä tankin alla lepäävät tekemättä mitään.
Alkuperäinen akku ei kestänyt kauaa. Sain hakea, takuuseen, omavalintaisen laatuakun joka nyttemmin on toimittanut hommiaan muissa pyörissäni ja sähköperämoottoirin käyttövoimana useita vuosia. Latailen aina käytön jälkeen.
Sittemmin laitoin litiumakun 1400:seen.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgZ59MoktaLqxjuyk1eF8qq8xXpEjz5QAfWrxHqETodZ4IQJpUgVGkPAzr5GGYzofd25pl0_idFWyXJCwP47Xtv6nTBXtSdFYE5tGSiG7Fw_JBA-38ZgTDg30cjQucIfEsvvfTTVRk6yrql4Mw1p8GNZXOhakGSZPadOGllDt2XWE_0nw8Ok6-MAvL4fw/w637-h640/1400GTS_akku_litium_latauksessa..JPGKuvassa lataus akkukauppaan liittyneellä laturilla joka on yleislaturi "kaikille akkutyypeille". Painikkeista valitaan millaista akkua milloinkin ladataan ja millä metodilla. Itse se ei akkutyyppiä tai latausmenetelmää osaa valita. Oheen tuli myös köykäisen oloinen akkutesteri.
https://www.storm-motor.fi/tyokalut/akkulaturit/muut/fulbat-fultest-1/ Eipä sillä sen enempää testata akkua kuin mitä hituvirralla saa tietää. Kunnon testeri on kuormitusteri joka huonon akun pistää polvilleen mutta ikävä sitä olisi pyörän mukana kuljettaa. Iso ja painava. Kuvassa kuva tehotesteristä:
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEin9_ZLV2o-C4K8oDIe-CALicNeri6bfjG408KYcwAE-LlFr6AbUhRrcLS-_t3NkTWmOY5t-hr6siA6GAsgN5_cegC07T_JgiAu4ZdIxdEeOzkMkMZzUoWItakRfyKtT81zq09wst-JV-bf3A0m9_jKYNKOY_UhvAVL2evH8nVhBjI_JExDO0W3c1d2f9fp/w336-h640/Akkutesteri_pakkaus.JPGKokemusta, hieman yli yhden käyttökauden jälkeen, ei siis ole ihmeemmin vielä. Se mitä on on positiivistä: Käynnistää hyvin äreästi, akkuteho riittää pyörän ledvaloille ja harvoille muille lampputyypeille kuten hehkulankavilkuille ja pitkien halogeenille. Pyörässä on mittarissa akun jännitenäyttö. Se näyttää tasaista 14V ajossa kierrosluvusta riippumatta.
Merkittävä seikka litiumakussa, tässä pyörässä, on se että akkutila on hyvin korkealla ja siksi painava akku nostaa pyörän painopistettä. Nyt sekin haitta on, siltä osin, minimoitu.
Talvisäilytys tapahtuu akku paikoillaan, plusjohdin navasta irrotettuna. Tämä asia häiritsee, ei minua, mutta osaa muista Kerhoni jäsenistä, joilla, enimmäkseen on muunmerkkisiä kulkineita, siksi että pyörien ajotietokoneneiden toisiomuisti nollaantuu jos akku ei ole kiinni pyörän sähköissä koko talvilevon aikaa. Menetetään siis aiemmat tiedot mikä on ollut keskinopeus, välimatkalaskurin tiedot, mittariston personoidut asetukset, jne. Kokonaismatkatiedot sen sijaan säilyvät ja muut perusasetukset ilman akkuakin ja ilman erillistä pikkuakkua mittaristossa. Kyseisenlainen pikkuakku on vain joissakin pyörissä ja kun se kosahtaa on mittariston oman akun uusimisen aika. 1400 Calissa sellaista, tietääkseni ei ole mutta joissain pyörissä, kuulemma on. Se pikkuakku maksaa enemmän kuin pari uutta starttiakkua. Vaihtotyö tehdään tuntihommina valtuutetussa huoltoliikkeessä. Mutta muuten mittaristo kyllä toimii. Vaan ei muista.
Keskustelua on käyty siitä onko ylläpitolaturin käytöstä haittaa vai hyötyä kun se on koko talven kiinni pyörän sähköissä. Pääväite on että ei koska avain ei ole virtalukossa ja silloin ei ole myöskään "virrat päällä". Tätä väitettä en usko. Mutta käännäpä nuorten miesten päitä jotka ovat kouluja käyneitä.
Poikkesin tutun, ent. työkaverin, moottoripyöräliikkeessä ja kävimme talvisäilytyshallissa. Siellä oli kolmattakymmentä pyörää siisteissä riveissä ja kaikissa ylläpitolaturi kiinni. Asiakastyytyväisyys taataan näin. Kaipa se on uskottava että ylläpitolaturi pelastaa. En kehdannut kysyä että paljonko talvisäilytys maksaa siihen sisältyvineen huoltoineen. Mutta varsin helppoa pyörän omistajalle ja vastuu talvisäilyttäjän vakuutusyhtiöllä.
Muissa Guzzeissani, pääosin, on kampiakselin päässä pyörivä joko Bosch-hiiliharjalaturi tai hiiliharjattomia malleja. Mitä lie espanjalaisia. Niiden kyky pitää akku kuosissa vaatii hieman pidempiä kierroksia. Kaupunkiajossa olen joutunut pulaan. Viimeksi T850:sen kanssa. Hidasajoa, pysähtymisiä asioimaan, useita käynnistyksiä, jne. puuduttivat akun. Työntökäynnistyksellä lähti.