Pariin seikkaan on selitys.
Omassa 1400:ssa olivat edellä mainitut paikat sekä kuivahtaneet että myös olleet voitelematta ja sittemmin vielä ruostuneet lievästi. Toimivat mutta kankeasti. Purkaminen, pesu, kevyt hionta ja voitelu niin pallonivelille ja laakerointikohtiin asian hoiti. Ajoittain etupoljin, pienemmälle vaihdettaessa, jäi ala-asentoon. Sittemmin on pelannut hyvin. Tapahtui siinä viiden- ja kuudenkymmenentuhannen km. välillä. Ei se merkkihuoltokaan kaikkea huomaaa katsoa.
Lämmin talli: ei se huono asia ole kuin kumiosille mutta kuivattaa myös voiteluaineista hiljalleen viimeisetkin nestemäiset ominaisuudet. Vaseliini, yhdessä lian ja mahdollisen ruosteen kanssa tekee temput. Toki vaseliinia hyvä käyttää edelleen.
Huonoin tapa, ylivoimaisesti, on säilyttää pyörää pyöräpeitteen alla hiekka- tai nurmipihalla. Sitä näkee liki päivittäin omakoti- ja kerrostaloalueilla. Asfaltti tai betonitaso, jossa ei ole lätäkköpaikkaa, on ookoo ulkosäilytykseen mikäli peitteen helma ei yllä maahan asti ja peitteen yläkulmassa on poistoilmakanava. Muovikelmu tai liian tiivis peite kerää vain lisää vettä sisäänsä kun vuorokautinen lämmönvaihtelu sitä tiivistää peitteen alle. Homma on ihan perusfysiikkaa ja lämpökemiaa. Parempi paikka, jos ei ole tuuletettavaa ja tasalämpöistä tallia, on katoksen alla ihan sinällään. Tai vaikka parkkiruudussa ilman mitään peitettä.
Sitten kun pyörä viedään talvisäilytykseen kerhon puolilämpimiin säilytystiloihin, pyörävarastoon, talliin tai muuhun tasalämpöiseen ja ilmanvaihdolla varustettuun tilaan mutta mieluummin ei parkkihalliin, riittää vanha parivuoteen lakana peitteeksi ettei kulkupeli pölyynny. Syksyllä, tai viimeistään keväällä, pyörä pestään, kuivataan ja vahataan. Mukava on sillä kylille lähteä kun kausi alkaa.
Vesi tankissa. Sekin on lämmövaihtelun aiheuttama tiivistymisen tuote. Vaan ei juurikaan ilmene enää. Syynä se että polttoaineissa on merkittävä osa etanolia johon vesi sitoutuu ja, jopa, auttaa palotapahtumaa sekä vähentää karstoittumista.
Vielä yksi juttu: ota myös jarrupoljin irti, puhdista ja voitele, jarru ei tykkää jos se laahaa jatkossa. Samalla voi katsoa onko sivutuessa klappia ja onko se voideltu sekä missä kunnossa sivutuen asentokytkin mekanismeineen on. Palataan myöhemmin etujarruvivun ja kytkinvivun mekanismeihin ja asentokytkimiin.
Asian sivusta: Siurossa tänään neljä Guzzia ja muutama muu merkki. Juttua ja kahvia riitti.