Taitaa koko moottoripyöräteollisuus olla melkoisen myrskyn keskellä, mitä olen itse vuoden aikana asiaa havainnut nettiä selaamalla. Asiaan liittyy toki maailmalla pandemian aikainen hetkellinen kova kysyntä, johon ei voitu komponenttipulasta johtuen vastata. Tämä nosti ainakin jenkkilässä uusien pyörien hintoja kohonneista kuluista että myös ahneudesta johtuen. Useat valmistajat ilmeisesti luulivat että kysyntä vain jatkuisi tai jopa kasvaisi koronan jälkeen, mutta toisin kävi. Kuluttajilla ei ole joko taloudellista kykyä tai halua maksaa moottoripyörästä sitä hintaa mitä siitä pyydetään...
Spekuloin nyt siis isossa mittakaavassa, en pelkästään kotimaan markkinoista tai Guzziin liittyen.
Tähän kohonneisiin hintoihin liittyen valmistajat ovat tietoisia myös eräästä eteen tulevasta muutoksesta, nimittäin asiakaskunnan vähenemisestä.
Liitteen kuvassa Trafin nettisivuilta tiedot moottoripyöräkortin omaavien henkilöiden ikäjakaumasta. Sitä klikkaamalla saattaa huomata, miksei (tilastollisesti) maantiella morjestava motoristi hevillä ole alle nelikymppinen. Onhan palkkien joukossa siis B-kortin kylkiäskortin omaavatkin mukana jotka eivät ole mitenkään pyöristä kiinnostuneet tai sellaista koskaan omistaneet. Mutta suunta kehitykselle on nähtävissä. Muuallakin kuin kotimaassa.
https://trafi2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/TraFi/TraFi__Ajokortit/010_ajok_tau_101.px/chart/chartViewColumn/Ja tästä suunnasta johtuen valmistajat yrittävät kosiskella tätä nuorempaa asiakaskuntaa teknisillä vimpaimilla. On kuutta eri ajomoodia, räyhäkkää ulkonäköä, mittaristopaneelia ja ledivaloa, älypuhelinohjausta sekä takapuolenrapsutinta ja varustetta vaikka ja mihin tarkoitukseen

Ja kaikkihan me tiedämme mitä tälläinen varusteiden laittaminen ainakin aluksi pyörään maksaa. Vaan kun sitä asiakaskuntaa mille näitä uusia mallia ja varusteita yritetään tarjota, niin ei taida todellisuudessa olla olemassakaan! Väki ei vain ole kiinnostunut moottoripyöräilystä, oli siinä ominaisuuttaa sitten suuntaan tai toiseen. Ja jos joku nuorempi alkaakin innostumaan, niin hänellä ei yksinkertaisesti ole (enää) varaa uuden pyörän ostoon. Tehdas myy ja elää uusista pyöristä, ei ainakaan suoraan käytettyjen kaupasta...
Hieman erikoisesti, mitä on tullut luettua alan lehtiä ja uusien mallien arvosteluja niin kovin suuri painoarvo tunnutaan antavan todella suurelle moottoriteholle sekä näille teknisille, en nyt sano että turhuuksille mutta tietyssä mallikategoriassa "ylimääräisyyksille". Vaan ovatko kaikki uudet pyörät jo niin kehittyneitä ajotuntuman, moottorin väännön ja kulutuksen sekä kestävyyden kannalta että ainoa keino erottua ovat nuo "heebelit"? Selvästi nostalgiaan nojaavat mallit tosin saavat eräänlaisen synninpäästön näistä. Hankin pikkuajeluihin 50cc mopon tilalle viime syksynä edullisesti maailman myydyimmän moottoriajoneuvon. Arvaako joku jo että minkä? Honda Super Cub 125. Loistava vekotin pienempiin alle maantienopeuksiin, ja pakollisesta etupyörän abs-jarrusta on ollut hyötyä. Vaan avaimeton käynnistys mikä tähän on laitettu on taatusti täysi turhake myyntien kannalta. Kuka on laittanut ostohousut jalkaan juuri tuon takia? Ohjekirjassa on kymmeniä sivua järjestelmän toiminnasta. Ohjekirjoja lukeneet käsi ylös... Perinteinen avain virtalukon kera olisikin ollut se asia miksei 60-vuotta vanha malli yhtäkkiä myisikään

Moottoripyöräily ja niiden ajoittainen ropeltaminen on mukavaa puuhaa. Toivotaan että ilmajäähdytteiset sekä niin yksinkertaisemmat kuin monipuolisemmatkin pyörämallit pysyisivät saatavilla!