Kirjoittaja Aihe: Kaasarijumppaa tiedossa ?  (Luettu 5251 kertaa)

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Kaasarijumppaa tiedossa ?
« Vastaus #15 : Huhtikuu 30, 2025, 10:29:02 ap »
Oletkos tarkistanut tulpanhatut, ettei ole ns.kuparihometta ja tulpanjohdot ovat ihan varmasti ehjät ja kunnolla kiinni?
Samoin syttypuolien päässä? Ja maadoituksethan ovat kunnossa?
Katsos kun monesti on tullut vastaan pieni lämpökatkos ( ja tärinäkatkos ) pörisevissä ja pyörivissä värkeissä.

Minun Nevada hyytyi joskus aina, kun ns.ajoin lujaa. Muuten soi ja kukkui hyvin. Syynä oli tankin korvausilmaletku, joka oli tankin ja rungon välissä vähän rutussa. Ihan itse oli tankin pistänyt paikalleen...



s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Kaasarijumppaa tiedossa ?
« Vastaus #16 : Huhtikuu 30, 2025, 11:12:39 ap »
Oletkos tarkistanut tulpanhatut, ettei ole ns.kuparihometta ja tulpanjohdot ovat ihan varmasti ehjät ja kunnolla kiinni?
Samoin syttypuolien päässä? Ja maadoituksethan ovat kunnossa?
Katsos kun monesti on tullut vastaan pieni lämpökatkos ( ja tärinäkatkos ) pörisevissä ja pyörivissä värkeissä.

Minun Nevada hyytyi joskus aina, kun ns.ajoin lujaa. Muuten soi ja kukkui hyvin. Syynä oli tankin korvausilmaletku, joka oli tankin ja rungon välissä vähän rutussa. Ihan itse oli tankin pistänyt paikalleen...

Hattujen sisään ei tullut katsottua. Lyhensin piuhoja hattujen päästä sentillä, sain puhdasta kuparia taas johdon päähän esiin. Päällisin puolin ovat ehjät. Puolien päässä on liittimet kirkkaat. Tarkoitus oli uusia nuo johdot kokonaan mutta jäi tekemättä kun olisi pitänyt olla ne puolien päiden liittimet jostain. Kiinasta saisi... Tarkoitus oli myös uusia tulpan hatut mutta eipä Motonetissä ollut sopivia.

Mistä päästäänkin kysymykseen että millaiset tulpan hatut tuohon oikeasti kuuluu ? Speksin mukainen tulppa (NGK BR8ES) sisältää vastuksen itsessään, nyt tuossa on 5kOhm tulpan hatut. Siinä tulpassahan tulee mukana se SAE-liitin mutta olemassa olevat hatut sopii M4:n päälle. Liekö oikeat vai jonkun romulaatikosta löytämät ?

Onkos tässä jotain erityistä tunnettua paikkaa mistä etsiä maavikaa ? Mitä kautta digiplex maadoittuu ?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kaasarijumppaa tiedossa ?
« Vastaus #17 : Huhtikuu 30, 2025, 12:07:37 ip »
Digipleksiin ei ole nyt läsnä tietoa.
Sen sijaan tulpanjohdoista yleistietoa: hiilijohtimisessa tulpanjodon päässä ei tarvitse olla vastuksellista hattua tai vastuksellista tulppaa. Koska em. kirjoituksessa selvisi että käytössä ovat pienivastukselliset kupariseosteiset johdot pitää olla joko tulpanahattu tai sytytystulppa vastuksellinen. Jos ovat molemmat vastuksellisiä se tietää hankaluutta. (R-tulppa, jos en väärin muista.) Yleensä on käytetty vastuksellisiä tulpanhattuja ja normitulppia. Jos näin on ja hatut että tulpat kunnossa edellisistä "ilmiöistä" ei pitäisi olla ongelmaa mikäli sytytyspuolat ovat kuosissa. Kauppias kyllä myy R-tulpan ja kehuu vielä että se on parempi. Vaarana on että vastus kasvaa liian suureksi ja sytytyslaite tykkää kyttyrää.

Toki, sekä sytytys- että kaasutinvian ollessa "päällä" joutuvat tulpat koville. Jos kipinä puuttuu niin kone ei käy ja tulppa on märkä heti käynnistysyritysten jälkeen jos kaasutin toimii. Jos seos on väärä eli palotilaan muodostuu joko liian laiha tai liian rikas seos eivät ne oikein pala ja sekin näkyy tulpan värissä: rikas seos mustuttaa tulpan nokiseksi ja matka ei etene ja saattaa, nokisuuden vuoksi, kipinä syttyä väärässä kohtaa tulppaa kun taas laiha seos palaa hyvin kuumana, jos käyntiin saa, ja tulppa on silloin puhdas ja kuiva. Jos seos on laiha pitkään niin on mahdollisuus, tulppavaurion ohella, pakoventtiilin sulamiseen. Uskokaa pois, se ei ole edes harvinaista.

Yllä olevat tiedot ovat kenen tahansa saatavissa alan kirjoista. Itse olen oppinut enemmän yritys-erehdys-metodilla. Toki alaa olen opiskellutkin mutta vasta sen jälkeen kun ekat mokat tuli tehtyä. Mutta hommat enemmän tuolla lentsikkapuolella sotilasilmailun parissa.

Jaaha, naapuritaajaman pub aukeaa vajaan parin tunnin päästä. Hyvät Vaput kaikille ruuvaajille!

Hajakenttä

  • Viestejä: 952
Vs: Kaasarijumppaa tiedossa ?
« Vastaus #18 : Huhtikuu 30, 2025, 12:36:45 ip »
Onkohan tuossa mallissa se tilt, kaatumistappokytkin? Pieni purkki, jonka sisällä kaareva, eristeaineinen palkki ja siinä metallinen "sormus", joka oikosulkee sytyspiirin kaaripalkin kummassakin päässä olevaista metalliliuskoista kun kallistetaan liikaa. Koko purkki on kiinni pitimessään kumilla, joka joskus lähtee tärisemään resonanssissa ja sormus "kiipeää" kohtaan, jossa koskettaa kytkinliuskoja ja tekee saman kuin pyörän kaatuessa. On myös mahdollista asentaa se tilttikytkin väärin päin paikoilleen, jolloin kylläkin käyntiinlähtö on kokolailla vaikeaa, mutta ei mahdotonta. Siinä on kyljessä nuoli osoittamassa ylös. Koko tiltin voi eliminoida irrottamalla sen liittimen. Se on oikosulkevaa mallia.

Digipleksistä en tiedä mitään, mutta monissa alumiinikuoroisissa laitteissa, kuten ECU, on se harmi, että niiden kuoren runkomaa on tehty joustavalla johdonpätkällä kiinnitysjalasta pyörän runkoon. Kiinnitysjaloissa on usein kumiset tärinän vaimentimet, jotka täytyy näin ohittaa sähköisesti. Koska se johdonpätkän liitin ei ole alumiinia, kuten sen laitteen runko, syntyy galvaaninen pari, jos on vettä saatavissa, ja syöpyminen tekee alumiinioksidia, joka on eriste. Sama galvaaninen syöpyminen tulee myös silloin kun alumiininen purkki kiinnittyy ruuveilla suoraan teräkseen. Siis auki, tarkistus ja puhdistus ja rasvaa väliin ja kiinni.

Maadoitus, noin yleensä, on eri asia kuin sähköjärjestelmän miinus. Niistä usein puhutaan samana asiana, koska akun miinus kytketään lujasti pyörän runkoon, kaiken muun johdotuksen lisäksi. Siinä runkokytkennässä voi myös olla syöpymistä tai muuta likaa, ei olisi eka kerta, niitä tarkistetaan tosi harvoin. Siis ruuvi auki, puhdistus, rasvaa väliin ja kiinni, vaikka joka kevät...

Moottoripyörissä nykyisin on kaikkien sähkövehkeiden miinus kuljetettu johtosarjan kautta, ei runkomaan kautta, mutta niitäkin on, kuten startteeri, ja juuri sytytystulppa...

Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kaasarijumppaa tiedossa ?
« Vastaus #19 : Huhtikuu 30, 2025, 14:06:30 ip »
Ei suoraan liity tähän mutta Hajakentän innoittamana laitan pienen muistelman kun aiheutui kova kiire kun uutuudennihkeä moottoripyörä ei käynnistynytkään ja laiva oli tekemässä lähtöä Merenkurkun yli ja sinne piti ehtiä. Ensin Rouva pois kyydistä ja ihmettelyä. Edellispäivänä oli pelannut moitteettomasti. Satula irti ja katsomaan ovatko johtimet kiinni akussa ja onko sulakkeet ehyet. Mitään omituista ei ollut. Hain asunnosta yleismittarin: akku näytti akunnaparuuvin kannasta noin 13V eli ruuvin osin kunnossa. Sitten ihmettely startin päässä. Maadoitus kunnossa mutta sähköä ei solenoidilla edes sadasosavoltin vertaa. Siinä kun on aina jännite suoraan akulta. Päätelmä oli että akun ja startin välillä ei kulje sähkö. Otin akkukaapelit irti. Kaikki oikein sievää ja tasainen, siisti, harmaa pinta akkukengissä. Samoin akun navoissa. Kokeilin mitata jännitettä akun napojen välillä tuikkaamalla koetuspuikot molempiin akunnapohin. Ei hiukkaakaan V-mittari värähtänyt. Mittasin myös että maattaako maajohdin. No, ei sekään.
Sitten katselin tarkemmin napoja ja napakenkiä. Napakenkien pinnoite oli epäilyttävän kiiltävää ja raaputin sitä ruuvarin kärjellä ja siitä lähti pieninä paloina harmaata pintaa irti ja tuli punametallia näkyviin. Sama homma maakaapelille. Myös napoja raaputin ja niistäkin irtosi napametallin sävyistä kovahkoa materiaa joka oli liki läpinäkyvää. Laitoin kaapelit kiinni ja kaikki kunnossa. Eipä ole tullut mietityksi mikä korroosiopeikko eli hapettuma tai muu kemiallinen prosessi oli kyseessä. Kauhealla ryysiksellä pysähtymättä Vaasaan. Rabben pitsapaatti olikin nelisen tuntia myöhässä konehäiriön vuoksi. Silloin asuin Treen keskustassa ja pyörä aina ulkosalla. Mikähän kemiallinen prosessi tuottaa lasimaista eristettä toisiaan vasten kiristettyjen osien väliin ja jopa ruuvien kantojen alle?
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 30, 2025, 17:55:11 ip kirjoittanut motomatti »

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Kaasarijumppaa tiedossa ?
« Vastaus #20 : Huhtikuu 30, 2025, 14:13:27 ip »
Onkohan tuossa mallissa se tilt, kaatumistappokytkin?

Eikös nuo tulleet ruiskujen mukana ? Kaasarikonehan sammuu (yleensä) kyljellään kun bensa karkaa kohokammiosta.

Sitten katselin tarkemmin napoja ja napakenkiä. Napakenkien pinnoite oli epäilyttävän kiiltävää ja raaputin sitä ruuvarin kärjellä ja siitä lähti pieninä paloina harmaata pintaa irti ja tuli punametallia näkyviin.

Huikean "kiva" ilmiö tuollainen.

Monti

  • Viestejä: 157
Vs: Kaasarijumppaa tiedossa ?
« Vastaus #21 : Huhtikuu 30, 2025, 18:54:57 ip »
"Imuvuoto paikallistettiin kaasuvaijereiden läpivientiin menetelmällä brake cleaneria. Kumit olivat perstuneet. Jottei menisi hifistelyksi suoritettiin korjaus itsevulkanoituvalla teipillä."

Tarkoitatko näitä.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kaasarijumppaa tiedossa ?
« Vastaus #22 : Huhtikuu 30, 2025, 21:00:59 ip »
Kumitutteja pitää olla neljä kpl. Kaksi kaasuvaijereihin ja kaksi ryyppyihin.

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Kaasarijumppaa tiedossa ?
« Vastaus #23 : Toukokuu 01, 2025, 07:50:52 ap »
Juurikin noita.

Uusia toki saa - kun löytää jostain ja tilaa ja odottaa ja irrottaa vaijerin. Purkkakorjaus kelvatkoon siihen asti, pitää otta noita johonkin sopivaan tilaukseen mukaan.

Ryypyn vaijereissa on vastaavat juu mutta ainakaan brakecleanerilla testatessa eivät vuoda tuolta. Eipä sieltä aivan suoraviivaista yhteyttä kaasarin kurkkuun olekaan.

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Kaasarijumppaa tiedossa ?
« Vastaus #24 : Toukokuu 01, 2025, 10:20:28 ap »
Noniin.

Tulpanhatut puhtaat.

Tulpanjohtoja tyhjäkäynnillä nykiessä  ei vaikutusta.

Kaasareita tyhjäkäynnillä nykiessä ei vaikutusta.

Sivujalan kytkin otettu käteen. Sen aktuaattori on tiensä päässä, kiero, pehmeää muovia. Tästä huolimatta se tuntuu toimivan. Sivujalan releelle tulee normaalisti sähkö. Sivujalan kytkimen sisään painaminen - eli jalan alas laitto katkaisee sähkön sivujalan releeltä. Eli jos tuon kytkimen haluaa ohittaa pitää se johto vetää oikoseen.

Jos sen releen ottaa pois ja koittaa startata -> pyörittää muttei käynnisty. Eli tässä on se syy siihen miksi joskus sammuu valoihin eikä käynnisty ennenkuin käyttää jalan alhaalla.

Pyörän sammuksissa ollessa renkkasin sivujalan kytkintä, joskus se rele _ei_ naksahtanut silloin kun piti. Eipä ne kyllä pöydälläkään (kumpikaan) tehneet yhtään mitään jos niitä yritti virtalähteellä kutittaa. Ei naksu, ei vaihdu tila. Johtopäätös: releet vaihtoon, Motonet kutsuu. Kannassakin oli hapettumaa mutta koitetaan nyt vielä ruskeaa prf:fää, ei viitsi alkaa (vielä) sähköjä purkamaan.

Toinen havainto: ilmaboksin ja kaasarin liitäntä ei ole tiivis. Kummaltakin puolelta tuli vieno käry kun koneen sammutti. Jäänyt mokoma huulille ja homma sitämyöten mennyt reisille. Alkaa olemaan siinä ja tässä että koko ilmaboksi saa rungon välistä puukkosahaa ja tulee sentin paloina pois. Podit tilalle. Kai ne kaasarit pysyy imukauloilla kiinni...

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kaasarijumppaa tiedossa ?
« Vastaus #25 : Toukokuu 01, 2025, 17:07:51 ip »
Vaijereiden alapäiden kumit toimittavat toistakin tarvetta: estävät veden pääsyn kohokammioon ja sitä kautta aiheuttamaan käyntihäiröitä ja ajan kanssa myös korroosiota alumiinissa. Jos käyttää, kuten useimmissa Guzzeissa voi, runsaasti, noin 10% etanolipolttoaineseosta ei vedestä ole pitkään vaivaa. Jos haluaa enemmän etanolia bensan sekaan niin sitäkin saa, eli RE85:sta liraus perusbensan joukoon. Puhdistaa ja poistaa veden kaasuttimista. Tehokkaampaa helteellä. Vesi sekoaa etanoliin erittäin hyvin ja kulkee palotapahtuman läpi oireitta ja puhdistaa mennessään

Jos vaijerin alapään kumituttero on löysä vaijerin kuoreen niin voi laittaa pikkupienen nippusiteen kiristämään. Siksi siinä on se kavennus.

Muuta hyötyä em. kumitutteroista: myös vaijereiden yläpäissä voivat vaikuttaa hyödyllisesti: estää veden pääsyn vaijerin spiraaliin eli estää ruostumista. Eikä muukaan ryönä pääse. Toinen vaikutus on se että se suuntaa vaijerin paremmin kohteeseensa eli ei tule vaijerin säädön tai läpiviennin kanssa jyrkähköä, hiertävää kohtaa joka syö vaijerin hiljalleen rikki. Kolmas vaikutus on että vaijeriin ei pääse helposti vettä pilaamaan vaijeria tai sen voitelua.

Vaijereista: kahta päätyyppiä eli perinteinen teräspiraalivaimennin ja uudempi teflonputkivaijeri. Ensin mainittu tarvitsee voitelua mutta jälkimmäiseen ei tippaakaan. Mutta ei siihenkään saa mennä pölyä tai vettä tahmaamaan tai ruostuttamaan vaijeria. Voitelu helposti voi kaksinkertaistaa vaijereiden iän.

Vaijeri on katoavaa perinnettä. Uusissa pyörissä vain harvassa on vaijereita.

Vaijerin korjauksesta: jos katkenneen vaijerin mitta piisaa ja on mukana hyvälaatuiset sivuleikkurit ja vaijerinippa voi vaijerin korjata jos ei ole varavaijeria saatavilla. Mitataan ensin paljonko vaijeria voi lyhentää että siihen saa nipan kiinni luotettavasti ja saman verran lyhennetään vaijerin kuorta vetämällä nätisti katkaistu vaijerin pää spiraalin sisään niin että vaijerinkuoren saa puristettua poikki. Vanhan vaijerin spiraalin päätyholkin voi käyttää uudelleen. Korjattu vaijeri ei ole uuden väärti mutta kyllä sillä matkaa tekee ennemmin kuin jättää reissun kesken ja vaivaa Autoliittoa tai vakuutusyhtiötä moisella pikkuhommalla.

Vaijeriongelma on ratkaistu: monessa nykypyörässä ei ole yhtään vaijeria. Kaikki toimii joko hydrauliikalla, sähköllä tai/sekä digitaalitekniikalla.

Liki 100% vaijerikatkoista tapahtuu hyvin lähellä vaijerin päätä. Syy on hidas hiertyminen ja voitelun puute. Ei ole tullut vastaan juuri muuta vaijerivauriota kuin silloin kun vaijerin sisään on päässyt vettä ja jossain alamutkassa vesi on tehnyt hitaasti tehtävänsä ja toiseksi yleisin se että nippa irtoaa vaijerin päästä. Siksi varanippasetti on hyvä pelastus eikä maksa paljoa. https://www.biltema.fi/autoilu---mp/moottoripyoraily/moottoripyoran-varaosat/mp-vaijerit/vaijerien-korjaussarja-2000022953
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 01, 2025, 20:13:43 ip kirjoittanut motomatti »

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Kaasarijumppaa tiedossa ?
« Vastaus #26 : Toukokuu 01, 2025, 18:57:22 ip »
Vaijerin korjauksesta: jos katkenneen vaijerin mitta piisaa ja on mukana hyvälaatuiset sivuleikkurit ja vaijerinippa voi vaijerin korjata jos ei ole varavaijeria saatavilla.

Hyvälaatuiset onkin se juttu. Muistan joskus jotain fillarin vaijeria räveltääneni jollain surkeilla yleispihdeillä ja eihän siitä tullut kuin itkua ja hammasten kiristystä. Mikä hyvänsä missä lukee Knipex toiminee mutta toisaalta työkalurullaan ei raaskisi moisia jättää ruostumaan/varastettavaksi. Ja sitten metsästetään hyvää ja halpaa...

Vaijeriongelma on ratkaistu: monessa nykypyörässä ei ole yhtään vaijeria. Kaikki toimii joko hydrauliikalla, sähköllä tai/sekä digitaalitekniikalla.

Sähköthän onneksi onkin _aina_ _täysin_ _luotettavia_  ;D Muistuu mieleen eräskin Mondeon sähköinen kaasuläppä jonka suunnittelijalle saattaisi olla asiaa... Lapsellisesta rakenteesta huolimatta hinta oli marmorilla "Tämä on tehty kullasta ja platinasta" eikä vikaantuva potikka ollut tietenkään erikseen vaihdettavissa. Onneksi Ruottalaisten purkaamosivulta sai uuden käytetyn halvemmalla kuin Suomesta mistään.

Liki 100% vaijerikatkoista tapahtuu hyvin lähellä vaijerin päätä. Syy on hidas hiertyminen ja voitelun puute. Ei ole tullut vastaan juuri muuta vaijerivauriota kuin silloin kun vaijerin sisään on päässyt vettä ja jossain alamutkassa vesi on tehnyt hitaasti tehtävänsä ja toiseksi yleisin se että nippa irtoaa vaijerin päästä. Siksi varanippasetti on hyvä pelastus eikä maksa paljoa. https://www.biltema.fi/autoilu---mp/moottoripyoraily/moottoripyoran-varaosat/mp-vaijerit/vaijerien-korjaussarja-2000022953

Niin, noista nippasarjoista kuulee kaikenlaista. Jotkut väittää että nipat ei pidä, jotkut on tyytyväisiä. Tekniikkalaji ?

Oli miten oli.
- uudet releet ja ruskea PRF kantaan
- sivujalan kytkin pois ja kytkimen johdon alkupäähän oikosulku oikein nätisti kierrä/juota/kutistesukkaa
- kaasarien ja ilmaboksin liitäntä kuntoon - rengasraudalla joutui vedättämään sitä ilmaboksia akun päästä että sujahtivat paikalleen

ja kas: vika on poissa.

Samalla selvisi yksi syy siihen miksi tuo keksintö saattaa aamulla käydä yhdellä: läpilyövää tulpanjohtoa epäilin mutta nyt oli kaunis ja lämmin päivä. Ryypyn vaijeri jäi kantamaan siitä jakopalan kohdalta. Ja kasteli pimeänä olevan puolen. Siirsin sitä jakopalaa ja koko vaijerinippua vähän eri asentoon ja ongelma tuntui ratkeavan.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kaasarijumppaa tiedossa ?
« Vastaus #27 : Toukokuu 01, 2025, 20:56:22 ip »
Pienestä kiinni on aika yleinen toteama vaijerijutuissa. Pelkästää kaasuvaijerien uusi linjaaminen aiheuttaa että pitää kaasutinten balanssit säätää kohdilleen. Kaksikaasuttimisissa luistityypin kaasuttimissa se on helppo homma mutta useampisylinteristen tai kalvokaasuttimien säätö vaatii hermoja. Kuusikaasuttimisen Benellin kanssa tuhrasin yhden iltapäivän. Kolmikaasuttiminen Benelli oli helpompi koska varustuksessani on vain nelimittarinen työkalu. Tarkemman saa kun tekee läpinäkyvistä muoviletkuista balanssimittarin. Halpa ja varmatoiminen mutta ei mahdu takalaukkuun mukaan.

Eihän sillä nippasarjalla mitään tee reissun päällä jos ei ole kunnon työkaluja matkassa. Linjapihdit eivät ole hyvä tapa pitää nippaa kiinni kun ruuvia kiristetään mutta suht pienet siirtoleukapihditkin ovat hyvä sijoitus työkalupussukkaan. Puukollakin on vaijeri katkaistu kovaa pintaa vasten kivellä lyömällä. Tosin puukko ei tykkää. Joo, Knipeksit kelpaa kyllä. Kiristämiseen tarvitaan talttameisseli. Se pyörän työkalusarjan kääntöteräruuvari ei ole hyvä mutta parempi kuin ei ollenkaan. Se voi korvata laadukkaammalla talttaruuvarilla.
Työkalurullan "happaneminen" on pitkästi itsestä kiinni. Puhtaus ja kevyt voitelu näin keväällä työkaluille niin eivät ryhdy oksidoitumaan ennen syksyä. Samat kalut toimivat ajokauden ulkopuolella tallikaluinakin. Knipex, koosta riippuen, maksaa 20 - 45€ ja kauden ulkopuolella niillä voi leikata vaikka varpaankynsiä tulevaa kevättä odotellessa. Niin, ja ostaa paketillisen kertäkäyttöisiä kumihanskoja ja laittaa niitä muutaman parin työkalupussukkaan ja loput tallinperälle.

Työkalujen suhteen, esimerkiksi, ristipääruuvareiden osalta, niitä pitäisi olla pussillinen erilaisia koska on olemassa montaa eri ristipääkantatyyppejä sekä eri koot. Se ruuvari joka ei nuljaa, ei heilu kannan ristissä, täyttää sen kokonaan ja painuu ruuvin ristin pohjalle asti. Tosin monet ristipääruuvit on pilattu sillä ettei kannan ristiä ole ennen avaamis/kiristystointa puhdistettu liasta tai jo nuljattu sopimattomalla avaimella aiemmin. Pienen tilan vie setti jossa on avainkärkiä. Niille vain ostaa yhteisen vääntimen niin on hyvin todennäköistä että löytyy sopiva avain useimpiin kantamalleihin ja -kokoihin. Toki kauppaan mennessä on hyvä olla selvillä mikä kantatyyppi on pyörässään käytössä. Lisäksi ovat muut kantatyypit tulleet käyttöön.
Olemme tottuneet kuusikulmaisiin ruuvinkantoihin mutta on myös viisi- ja seitsemänkulmaisia tai todella monikulmaisia sisä- ja  ulkotähtikantoja ihmisten kiusaksi ja paholaisen iloksi. Jälkimmäisiin on yleensä vain merkkihuolloilla kalut.

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Kaasarijumppaa tiedossa ?
« Vastaus #28 : Toukokuu 01, 2025, 21:22:46 ip »
Tarkemman saa kun tekee läpinäkyvistä muoviletkuista balanssimittarin. Halpa ja varmatoiminen mutta ei mahdu takalaukkuun mukaan.

Ja liiankin tarkka :) Migin suuttimista saa hyvät letkuyhteet.

Eihän sillä nippasarjalla mitään tee reissun päällä jos ei ole kunnon työkaluja matkassa. Linjapihdit eivät ole hyvä tapa pitää nippaa kiinni kun ruuvia kiristetään mutta suht pienet siirtoleukapihditkin ovat hyvä sijoitus työkalupussukkaan. Puukollakin on vaijeri katkaistu kovaa pintaa vasten kivellä lyömällä. Tosin puukko ei tykkää. Joo, Knipeksit kelpaa kyllä. Kiristämiseen tarvitaan talttameisseli. Se pyörän työkalusarjan kääntöteräruuvari ei ole hyvä mutta parempi kuin ei ollenkaan. Se voi korvata laadukkaammalla talttaruuvarilla.

Meinaatko sellaisia tyypillisiä Japanialaisia joissa on kaksi asentoa ? Sellaisia pyörii kyllä nurkissa.  Voisi noiden kärkipihtien lisäksi kyllä yhdet nakata pussiin joka tapauksessa. Vaiko ns. V*ttupihtejä eli noin 5-asentoisia joissa halvoissa versiossa kun tarpeeksi puristaa lyö mekaniikka yli ja kuuluu *ttu.

Se pyörän oma kääntöteräruuvari on itseasiassa osoittautunut varsin hyväksi. Lisäksi kun on kärkisarja ristipäitä ja kuusiokoloja sekä T-avain ja 8cm räikkä niin pääsee yllättävän pitkälle. Vielä kyllä pitäisi laittaa ruuvimeisselikahva noille paloille mukaan, se T-avain on muuten hyvä mutta sillä ei mahdu joka paikkaan.

Työkalurullan "happaneminen" on pitkästi itsestä kiinni. Puhtaus ja kevyt voitelu näin keväällä työkaluille niin eivät ryhdy oksidoitumaan ennen syksyä. Samat kalut toimivat ajokauden ulkopuolella tallikaluinakin. Knipex, koosta riippuen, maksaa 20 - 45€ ja kauden ulkopuolella niillä voi leikata vaikka varpaankynsiä tulevaa kevättä odotellessa. Niin, ja ostaa paketillisen kertäkäyttöisiä kumihanskoja ja laittaa niitä muutaman parin työkalupussukkaan ja loput tallinperälle.

Vielä kun koittaa tehdä remontit pussissa olevilla avaimilla niin tietää että on tarvittavat mukana.

todella monikulmaisia sisä- ja  ulkotähtikantoja ihmisten kiusaksi ja paholaisen iloksi. Jälkimmäisiin on yleensä vain merkkihuolloilla kalut.

Kiinanpojilta saa kaikkea. Jos keksii hakusanat  >:( ja jaksaa odottaa. Onneksi tässä melkein vanhuksessa ei moisia ole.

Monti

  • Viestejä: 157
Vs: Kaasarijumppaa tiedossa ?
« Vastaus #29 : Toukokuu 01, 2025, 22:55:13 ip »
"kaasarien ja ilmaboksin liitäntä kuntoon - rengasraudalla joutui vedättämään sitä ilmaboksia akun päästä että sujahtivat paikalleen"

Tarkennas vähän tätä.

Mulla on työn alla sellanen homma että se ilmaboksi on irronnut etupään kulmaraudasta ja sentin puoltoista liian takana josta aiheutuu väljyyttä. Olen nyt päässy jo tankki ja katteet irti vaiheeseen mutta en saa sitä työnnettyä paikoilleen. Seuraavaksi oli aie irrottaa imukurkut että saan kunnolla tilaa. Mutta onko siinä nyt joku muukin joka pitäis ottaa huomioon?