Mulla Nevada 2001. Kaasareiden ultraäänipesun jälkeen vaihdoin ne mitä tässä setissä on ja käynti asettu.
https://www.scooter-center.com/en/carburettor-repair-kit-bgm-original-dellorto-phbl24-phbl25-phbh-phbh/p-5323.html
Tutun näköisiä osia. Kasaa katsellessa tulee mieleen ainakin
- sopiiko pyöreä o-rengas neliskanttiseen kohon kulhoon ?
- noita pikkuisia o-renkaita jotka on säätöruuvien päissä olisi tuossa motonetin NBR-kumisessa sarjassa varmaan sopivia kokoja. Kestääkö nuo bensaa ?
- ryyppyluistin o-rengas näytti olevan OK
- neulaventtiilissä oli kyllä näkyvä muttei tuntuva jälki kärjessä. Istukan läpi jos puhalsi niin kyllä se tiivisti kuitenkin. Ja vuotava neula periaatteessa vetäsi rikkaalle. Eikä se myöskään vuoda: manuaalihanan jos jättää auki niin bensat on silti tankissa, ei maassa tai koneessa.
- tuossa on pari isoa o-rengasta jotka ei sovi mihinkään. Kuuluuko kaasarin kannen alla olla joku tiiviste ? Nyt ei ole. Voisiko se vuotaa sieltä ilmaa luistin välistä niin paljon että vaikuttaisi käyntiin ?
Mietin myös jotta voiko tuo vetää ilmaa luistin välistä tai luistin läpi vaijerin kiinnitysreiästä ? Silloin osasyy ongelmiin voisi olla se että se vaijerin läpiviennin päällä oleva kumitutti on riekaleina pudonnut pois. Jarrukliineritestillähän sekin selviäisi... ei vain eilen tullut mieleen.
Mietiskelin sitäkin että tuossa on kaasarit vauhdikkaasti vähän kenossa ulospäin. Se vaijeri kun tavallaan menee tai oikeastaan meni juohevammin sillain. Mielestäni oli aina mutta voin olla väärässäkin. Teoriassahan se voisi aiheuttaa vähäistä neulaventtiilin pykimistä mikä varmaan olisi tehokas tyhjäkäynnin sotkija. Pitää kait tuokin koittaa, ei ota paljoakaan aikaa...
Paikallisemmin taitaa saada Lorton osia Moposportista Mansesta, Resosta ja Vantaalta ostamalla tiskiltä tai tilaamalla. Jonkinlainen edustus heillä lienee. Nettisivuistaan päätellen. Omalla kohdalla se on vajaan kilometrin päässä asunnoltani. https://moposport.fi
Toistaiseksi ei ole tarvinnut asioida mutta sekin hetki ehkä tulee.
Hyvä jos jotain saisi tiskiltäkin. Euron osa, kympin postit ja viikon odotus on keskimäärin huono yhdistelmä. Etenkin toistettuna peräperää.
Olen käyttänyt, nuukuudessani, varsin vanhojakin, osin kuluneitakin, kaasutinkomponentteja mutta aina olen saanut koneet käymään ainakin tyydyttävällä tavalla. Vaikka osat olisivat pestyjä niin niissä voi olla kalkkeumia jotka eivät liuotinpesulla aina irtoa. Vaatii joskus mekaanista puhdistusta. Mutta hellävaraisesti. Kaasutinhommissa on ollut apuna suurennuslasi että paljastuu pikkuasiatkin.
Mitäpä sitä ehjää komponenttia vaihtamaan. Tai ehjää ja ehjää: kyllä tuo luistia nostavan ruuvin kärki on kulunut. Ja luistiin on kulunut samaan kohtaan kuoppa kun se siihen kohtaan lepää. Kumminkin luistin paikallaan ollessa ruuvia kääntäessä ja kurkkuun tähystäessä säätö toimii ihan niinkuin sen pitäisikin. Jos vaihtaa uuden luistin ja ruuvin niin kohta ne on kuluneet taas...
Ongelmahan siis esiintyy tyhjäkäyntipuolella. Tutkin tuota asiaa kun kaasarin runko oli kädessä. Tyhjäkäyntisuuttimen reikään kun painaa paineilmaa niin sitä tulee ulos luistin alla olevasta reiästä, kaasarin kurkussa lähempänä konetta olevasta reiästä ja säätöruuvin reiästä. Jos ruuvin laittaa paikalleen ja pohjaan niin ilmaa tulee vain luistin alle. Jos ruuvia avaa niin sitten tulee myös siitä lähempänä konetta olevasta reiästä. Kumpikin reikä on kyllä sellaisessa paikassa ettei sinne ilman endoskooppia näe yhtään mitään mutta paineilmasuihkun määrä tuntuu reiän kokoon nähden uskottavalta. Ja oli siellä liuotintakin ennen paineilmaa..
Kuten jo taisin aiemmin, tai toisaalla, mainita niin vanhoihin kaasutinmoottoreihin ei säätämättä oikein toimi nykypolttoaineet. Ei niin etteikö palotapahtumasta saisi hyvää mutta ei se tapahdu säätämättä. Muutoinhan nämä nykybensat palavat karstoittamatta ja varsin puhtaasti päästöjen suhteen vanhoissakin koneissa. Kunhan ovat mekaanisesti kunnossa.
Olisko se sitten isompaa tyhjäkäyntisuutinta ? Ja kuinka paljon ? Senhän vaihtaa helpohkosti vaikka kaasari on kiinni. Pohjakuppi pois vaan. Asiaan tietty kuuluu että olisi voinut ottaa muistiin kiinni olevien suutinten koot...
Korkeat tyhjäkäyntikierrokset ja noin 1000 rpm-kierrosten puuttuminen viittaa laihaan seokseen eli bensaa liian vähän ja ilmaa liikaa. Voi kokeilla luistinneulan nostamista pykälällä jos on varaa nostaa. Se ei ole mikään tavoite vaan tapa selvittää onko seoksen rikastamisella vaikutusta tyhjäkäyntiin ja alakierrosten vääntömomenttiin. Kajoamatta sillä välin muihin säätöihin.
Ryyppyä avaamalla kierrokset ensin laskee. Ja tässä kaasarissahan se ei tee muuta(?) kuin lisää bensaa. Sitten tukehtuu liikaan bensaan. Eli laihaan se viittaisi edelleen ?
Puristuspainemittaus on helppo ja nopea tapa syynätä koneen kunto. Tulpat irti, sytytys pois päältä, mittarin kärsä tulpanreikään, kaasuluistit kattoon ja starttaus. Luetaan lukema. Sama toiselle puolelle. Jos on merkittävää eroa on joko venttiileissä tai männänrenkaissa vikaa. Toivottavasti ei sylintereissä. Tämä mittaus on ratkaissut monta "kaasuttimien säätöongelmaa".
Tuo tuli tehtyä viime vuonna. Kymmenen barin luokkaa molemmilla puolilla. Toki mikään ei takaa että ei ole nyt pielessä. Eipä siihen kauaa mene.
Jos kaasuttimia ei saa millään säätöihin ja käynti on epävakaata niin ilmavuotoihin, niin imu- kuin pakopuolellakin, on syytä kiinnittää huomiota. Sen lisäksi pakoputkinen tiivisteiden ja äänenvaimentimien kunto sillä epäbalanssissa olevat pakokanavat aiheuttavat omituisia vaivoja. Esimerkiksi jokin kierrosalue aiheuttaa nyintää tai pauketta putkissa. Ikääntyneissä vaimentimissa voi olla ruostevaivaa eli sisäkalut rikki. Onneksi varsin monessa Guzzimallissa äänenvaimetimet ovat ruostumatonta terästä. Sellaiset on minulle palautettu koska olivat matkan aikana muuttuneet kiiltävän kirkkaista kiiltävän ruskeiksi etupäistään. Vaihdon suosista, päittäin, hänelle uudet tavan kromivaimentimet. Oli tyytyväinen kuten itse myös. Muutoin rosterivaimentimet voi, joutessaan, kiillotella hiomatahnalla kiiltäviksi jos väritys haittaa mutta kyllä se väri palaa takaisin...
Tässä laitteessa onneksi on rosteriputket. Miksi kukaan haluaisi muuta kuin rosteriputket ? Kivan kullanväriset aika pitkälle.