Kirjoittaja Aihe: Kaasarijumppaa tiedossa ?  (Luettu 5250 kertaa)

s151669

  • Viestejä: 149
Kaasarijumppaa tiedossa ?
« : Huhtikuu 26, 2025, 19:12:49 ip »
Nevada -98 kiukuttelee. Viime vuonna toimi näiltä osin ihan hyvin.

Käy tyhjää vähän miten sattuu - tätä se on tehnyt aina. Voimaa puuttuu liikkeelle lähtiessä. Nykii välillä. 80km/h jälkeen ei enää meno maita ollenkaan. Alkaa nykimään reilusti. Tulpat ruskeat. Aiemmin olivat mustat.

Tankissa siis oli ruostetta. Jonka luulin selättäneeni talven aikana. Ruosteet siis irtosivat mutta eivät huuhtoutuneet kumminkaan kokonaan pois. Nyt on saatu ruosteet pihalle. Hölskytetty paria bensalitraa kerrallaan ja suppilon + kangas siivilänä kautta kannuun ja takaisin. Enää ei pukkaa ruostetta, ensimmäisellä ravistuksella tuli koiranpaskan verran.

Wanhat bensahanat todettu kaikki tavalla tai toisella kelvottomiksi.

Laitettua / tutkittua:
Uudenkarhea manuaalinen bensahana. Jossa nätti siivilä.

Bensaletkut uudet.

Kaasareiden banjojen siivilät puhtaat.

Kaasareita avattu sen verran että käytetty pohjakupit ja tyhjäkäyntisuuttimet pois. Katsottu että ovat auki. Ja se pohjaruuvin pääsuutinkin on auki.

Muuta tehtyä - jottei nyt jää huomaamatta mitään:
- venttiilinvälykset (yhtä pikkaisen joutui säätämään, oli rajoilla)
- öljyn ja suodattimen vaihto
- kytkin- ja kaasuvaijerit öljytty
- etuhaarukan stefat (varmaan vaikuttaa kulkupuoleen :grin: )
- palanut takavalo vaihdettu
- katkennut(!) sulake vaihdettu

Kertaalleen - oikeaa bensahanaa odotellessa lainattu pappatunturin hanaa - tuli kaasarit synkattua naapurin ukon kanssa. Saatiin käymään oikein tasaista ja nättiä tyhjää. Tien päällä vauhti vain hyytyi 60km/h jälkeen: moottori sammui bensan puutteeseen.

Joten: kaasarit pura ja putsaa ? Onko noissa jotain yllätyksiä mitä pitäisi tietää ?

Vai: säädä ? Toki, purku ja putsausoperaation jälkeen tarttisi myös säätää.

Joten säätöohjekin olisi mieleen. Kyselen nyt tyhmiä koska jotain siinä mitä on tullut tehtyä ei ehkä ole oikein.

Se isompi ruuvihan on kartiopäinen ja säätää "vain" luistin pysäytyskohtaa, eli käytännössä kaasukapulan asentoa. Onko tälle joku ohjearvo mistä lähteä ? Ja nimenomaan näillähän säädetään tyhjäkäyntisynkka.

Se pienempi ruuvi on siis seosruuvi. Kun sitä avaa niin kone saa lisää bensaa ? Vaiko ilmaa ? Vai molempia ?
Tällekin lienee joku ohjearvo mistä aloitetaan. Joo, sekalaisia manuaaleja on käsissä ja jokaisessa eri ohjearvo. Kääntelin niitä tänään ihan hakuammuntana lisää auki, tuntui ettei ollut mitään (tm) vaikutusta. Tai ehkä ihan vähän kulkupuoli parani, tyhjäkäyntiin ei vaikuttanut yhtään mitään. Varmasti pitäisi. Vai tarkoittaako tuo sitä että kone käy tyhjää noiden isompien ruuvien säätöalueella jo ja tästä syystä ei pelaa alkuunkaan ? Vai tarkoittaako mokoma sitä että k.o. ruuvin kanava on tukossa. Varmaan vaikuttaisi jotain...

Vai haukunko väärää puuta ? Tulpat vaihtoon ?

Tämä on nyt varmasti jotain hiton yksinkertaista mitä en vain huomaa.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Kaasarijumppaa tiedossa ?
« Vastaus #1 : Huhtikuu 26, 2025, 20:13:02 ip »
Entäs tankin korkki, saako korvausilmaa?
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Kaasarijumppaa tiedossa ?
« Vastaus #2 : Huhtikuu 26, 2025, 20:50:05 ip »
Tosta tankinkorkista vois aloittaa. Jos seosruuvi ei vaikuta mitään joutokäyntiin, veikkaisin ruostetta joutuneen kanaviin. Paineilmaa ja mekaanista puhdistusta. Sama voi koskea pääsuutinpiiriä, mikä aiheuttaa tehottomuutta ajaessa. Eli kaasarit murusiksi ja kunnon puhdistus. Myös imukurkkujen kunto syytä tarkistaa, vaikka käynnistyssumuttimella.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kaasarijumppaa tiedossa ?
« Vastaus #3 : Huhtikuu 26, 2025, 21:15:16 ip »
Suosittelen kaasuttimien perusteellista purkua ja puhdistusta. Siellä, muunmuassa neulaputkessa, jossa luistinneula kulkee ylösalas, on pieniä reikiä. Niissä saattaa olla likaa jota vahvistaa tieto siitä että likaa, kuten ruostetta, on ollut liikkeellä. Samoihin kohteisiin, ajan kanssa, voi olla kiteytynyt muutakin söhnää ja polttoaineseos menee liian laihalle.
Se millainen tulpan väri on on myös tärkeä viite viasta. Musta tulppa tarkoittaa joskus väärää sytytyshetkeä mutta, todennäköisesti, että ryyppyluistit vuotavat tai on kerrassaan liian isot suuttimet tai luistin neula liian ylhäällä. Mustan tulpan syynä voi olla myös öljy jota pääsee palotilaan joko imuventtiilin varren ja sen ohjurin välistä mutta todennäköisesti männänrenkaiden ohi. Ikääntyneessä koneessa.
Nykybensiinillä tulpan väriä ehyessä moottorissa ei pitäisi olla juuri ollenkaan kun säädöt ovat oikein. Korkeintaan lievä rusketus.

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Kaasarijumppaa tiedossa ?
« Vastaus #4 : Huhtikuu 26, 2025, 21:31:49 ip »
Entäs tankin korkki, saako korvausilmaa?

Hyvä huomio sinänsä. Korvausilmaputki on auki. Siihen kait kuuluisi joku letku mutten oikein tiedä minne se pitäisi reitittää. Niin tai näin, jos irrottaa hanan niin bensaa tulee letkun täydeltä kanisteriin valuttaessa. Paitsi että tätä ei vielä ole uudella hanalla testattu. Varmistetaan kuitenkin.

Tosta tankinkorkista vois aloittaa. Jos seosruuvi ei vaikuta mitään joutokäyntiin, veikkaisin ruostetta joutuneen kanaviin. Paineilmaa ja mekaanista puhdistusta. Sama voi koskea pääsuutinpiiriä, mikä aiheuttaa tehottomuutta ajaessa. Eli kaasarit murusiksi ja kunnon puhdistus. Myös imukurkkujen kunto syytä tarkistaa, vaikka käynnistyssumuttimella.

Ei yhtään huvittaisi mutta   --- kai se on pakko joo. Ruostetta kanavissa olisi kyllä oireisiin sopiva ongelma.

Suosittelen kaasuttimien perusteellista purkua ja puhdistusta. Siellä, muunmuassa neulaputkessa, jossa luistinneula kulkee ylösalas, on pieniä reikiä. Niissä saattaa olla likaa jota vahvistaa tieto siitä että likaa, kuten ruostetta, on ollut liikkeellä. Samoihin kohteisiin, ajan kanssa, voi olla kiteytynyt muutakin söhnää ja polttoaineseos menee liian laihalle.

Tuo(kaan) ei ole vielä ollut käsissä. Huomenna sitten vissiin on... tänään tarttee siivota ja imuroida verstas jotta sitten kun sieltä lentää se jousi jonnekin on edes joku mahdollisuus se löytää.

Se millainen tulpan väri on on myös tärkeä viite viasta. Musta tulppa tarkoittaa joskus väärää sytytyshetkeä mutta, todennäköisesti, että ryyppyluistit vuotavat tai on kerrassaan liian isot suuttimet tai luistin neula liian ylhäällä. Mustan tulpan syynä voi olla myös öljy jota pääsee palotilaan joko imuventtiilin varren ja sen ohjurin välistä mutta todennäköisesti männänrenkaiden ohi. Ikääntyneessä koneessa.
Nykybensiinillä tulpan väriä ehyessä moottorissa ei pitäisi olla juuri ollenkaan kun säädöt ovat oikein. Korkeintaan lievä rusketus.

Viimevuotisista kaasarin säädöistä ei ole juurikaan varmuutta mutta mopoti meni sillä 5.5l/100km mitä tehdas lupaa. Liekö hehtaarilla ? Öljyäkään ei syönyt eikä kaksitahtisen aromia ole ilmassa joten liekö sitten yhdistelmä lievästi rikkaalla oloa ja/tai kulunutta konetta.

Mikä lie neulan vakioasetus ?

Parhaan ohjeen Nevadan kaasariin löysin lopulta jostain wahnemman pikkulohkon säätöohjeesta. Olisko ollut V50. Kertoi hienosti miten se kaasari pitäisi säätää ja kuvatkin olivat kunnolliset.

Toki se seosruuvin 1.5 kierrosta on sille koneelle mutta toisaalta eikös sen _pitäisi_ toimia niin että avataan niinkauan kuin tyhjäkäynti nousee, sitten kun alkaa laskea niin käännetään vähän takaisin ? Näin olen toiminut moottorisahojen ym. kanssa.

Mahtaisiko noihin löytyä jostain suoraan korjaussarjaa ? Stein Dinsen valikoimissa on kyllä kaikkia osia mutta... No, usein on vanhoilla osilla kasattu toimivia vekottimia.

Jotain positiivista jos hakee niin keulan stefaremppa näköjään onnistui.

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Kaasarijumppaa tiedossa ?
« Vastaus #5 : Huhtikuu 27, 2025, 14:17:39 ip »
Noniin.

Letkusta tulee bensaa letkun täydeltä, korvausilma-asia kunnossa.

Kaasarit purettu, rungot keitetty  ;D ja suuttimet putsattu. Neulaputkien pikkureiissä oli moskaa, riittäisi kait selittämään kulkuhaluttomuutta. Kanaviin tarjottu jarrukliineriä ja paineilmaa. Keksintö on yhdessä osassa taas.

Vaan ne kaasarin säädöt:

Seosruuvi jos on puolitoista kiekkaa auki ja säätöruuvi saman niin käy nätisti tyhjää mutta luokkaa 2000 rpm. Jos noita säätöruuveja avaa reilusti lisää niin tyhjäkäynti saadaan johonkin 1500 hujakkeille. Varvikellon tarkkuudesta ei tietty ole takeita...  Kaasua kun lipsauttaa niin ottaa kierroksia mutta sammuu kun päästää kapulasta.

Jossain isommalla tyhjäkäynnillä eli säätöruuvi enemmän sisässä käy taas sen n. 2000 rpm. Seosruuvin kiinni vetämällä putoaa kierrokset. Puolikkaan jos on auki käy samalla tapaa kuin jos on puolitoista auki.

Tien päälle en ehtinyt ja taas on muutenkin järjestetty ohjelmaa että nyt tätä kerkiää enää murehtimaan. Hyviä neuvoja kaivataan vielä.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Kaasarijumppaa tiedossa ?
« Vastaus #6 : Huhtikuu 27, 2025, 14:25:37 ip »
Eiväthän vaan vaijerit kanna? Kurkkujen ilmavuoto?

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Kaasarijumppaa tiedossa ?
« Vastaus #7 : Huhtikuu 27, 2025, 21:15:50 ip »
Vaijerien kanto on tutuksi tullut sekin. Nyt pitäisi (kop kop) olla jakaja nippusiteellä sopivassa kohdassa kiinni jottei tuota pääse tapahtumaan.

Ainakaan imukurkuista (kumeista) ei vuoda, testasin jarrukliinerillä. Mieleen tuli kyllä että muita vuotokohtia voisi olla säätöruuvit (O-renkaat  on aika korppuina), imusarjan tiivistys sylinteriin, synkkanipat, digiplexin alipaineletkut. Joku muu, mikä ?

Ehdin kumminkin koeajolle. Voiman puute poistui kun putsasi noi kaasarit. Ihan vähäistä voi olla jäljellä, ei tämä kulkenut kuin 155 gps-nopeutta. Suljetulla alueella luonnollisesti. Eikös sen pitäisi mennä 160+ ? No, tulpat on vielä viimevuotiset mutta tuskin on siitä kiinni.

No, sillä ei ole käytännön väliä. Mutta se tyhjäkäynti on edelleen liian korkea. Startin jälkeen jossain vajaa 2000 rpm, Tuon kanssa vielä muuten elää mutta ykkönen ja vapaa on vähän hakusessa välillä. Kesken lenkin saattaa olla 2500rpm kun tulee risteykseen, sitten hitaasti laskee pariin tonniin. Kaasua jos räpäyttää niin saattaa laskea jopa nopeammin. Laihalla syystä X ? Mitä tehdä ? Banditin imuvuoto oireili samalla tapaa kyllä. Se oli vaan selkeä alipainehanan letkurikko...
Kotipihaan kun tulee vauhdikkaammalta lenkiltä niin tyhjää käydään 3000rpm. Joo. Ei ollenkaan hyvä.

Tässä on kyllä aina olltu tuo tyhjäkäynti syystä tai toisesta korkealla. Pitäisi löytää juurisyy.

Monti

  • Viestejä: 157
Vs: Kaasarijumppaa tiedossa ?
« Vastaus #8 : Huhtikuu 27, 2025, 21:53:53 ip »
Mulla Nevada 2001. Kaasareiden ultraäänipesun jälkeen vaihdoin ne mitä tässä setissä on ja käynti asettu.

https://www.scooter-center.com/en/carburettor-repair-kit-bgm-original-dellorto-phbl24-phbl25-phbh-phbh/p-5323.html

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kaasarijumppaa tiedossa ?
« Vastaus #9 : Huhtikuu 28, 2025, 10:03:04 ap »
Paikallisemmin taitaa saada Lorton osia Moposportista Mansesta, Resosta ja Vantaalta ostamalla tiskiltä tai tilaamalla. Jonkinlainen edustus heillä lienee. Nettisivuistaan päätellen. Omalla kohdalla se on vajaan kilometrin päässä asunnoltani. https://moposport.fi
Toistaiseksi ei ole tarvinnut asioida mutta sekin hetki ehkä tulee.

Olen käyttänyt, nuukuudessani, varsin vanhojakin, osin kuluneitakin, kaasutinkomponentteja mutta aina olen saanut koneet käymään ainakin tyydyttävällä tavalla. Vaikka osat olisivat pestyjä niin niissä voi olla kalkkeumia jotka eivät liuotinpesulla aina irtoa. Vaatii joskus mekaanista puhdistusta. Mutta hellävaraisesti. Kaasutinhommissa on ollut apuna suurennuslasi että paljastuu pikkuasiatkin. Kuten jo taisin aiemmin, tai toisaalla, mainita niin vanhoihin kaasutinmoottoreihin ei säätämättä oikein toimi nykypolttoaineet. Ei niin etteikö palotapahtumasta saisi hyvää mutta ei se tapahdu säätämättä. Muutoinhan nämä nykybensat palavat karstoittamatta ja varsin puhtaasti päästöjen suhteen vanhoissakin koneissa. Kunhan ovat mekaanisesti kunnossa.

Korkeat tyhjäkäyntikierrokset ja noin 1000 rpm-kierrosten puuttuminen viittaa laihaan seokseen eli bensaa liian vähän ja ilmaa liikaa. Voi kokeilla luistinneulan nostamista pykälällä jos on varaa nostaa. Se ei ole mikään tavoite vaan tapa selvittää onko seoksen rikastamisella vaikutusta tyhjäkäyntiin ja alakierrosten vääntömomenttiin. Kajoamatta sillä välin muihin säätöihin.

Puristuspainemittaus on helppo ja nopea tapa syynätä koneen kunto. Tulpat irti, sytytys pois päältä, mittarin kärsä tulpanreikään, kaasuluistit kattoon ja starttaus. Luetaan lukema. Sama toiselle puolelle. Jos on merkittävää eroa on joko venttiileissä tai männänrenkaissa vikaa. Toivottavasti ei sylintereissä. Tämä mittaus on ratkaissut monta "kaasuttimien säätöongelmaa".

Trauma omalla kohdalla:
Olin joskus hankkinut laajakaista-lambdamittaussarjan melkoisella summalla tutkiakseni pakokaasujen happipitoisuutta eli polttoaine-ilmaseoksen oikeellisuutta. Eräänä päivänä en sitä settiä Verstaaltani enää löytänyt. Vakuutuskaan ei korvannut. Uutta en tullut hankkineeksi mutta pyöriini olen asentanut kapeakaistaisia lambda-antureita ja pieniä ledinäyttöjä niin saa seokset säädettyä kokolailla kohdalleen. Kaasuttimien kohdalla säätäminen on hieman summittaista eli sinnepäin-säätöä mutta ruiskukoneiden kanssa se sujuu varsin hyvin ja seos pysyy sopivissa rajoissa.

Jos kaasuttimia ei saa millään säätöihin ja käynti on epävakaata niin ilmavuotoihin, niin imu- kuin pakopuolellakin, on syytä kiinnittää huomiota. Sen lisäksi pakoputkinen tiivisteiden ja äänenvaimentimien kunto sillä epäbalanssissa olevat pakokanavat aiheuttavat omituisia vaivoja. Esimerkiksi jokin kierrosalue aiheuttaa nyintää tai pauketta putkissa. Ikääntyneissä vaimentimissa voi olla ruostevaivaa eli sisäkalut rikki. Onneksi varsin monessa Guzzimallissa äänenvaimetimet ovat ruostumatonta terästä. Sellaiset on minulle palautettu koska olivat matkan aikana muuttuneet kiiltävän kirkkaista kiiltävän ruskeiksi etupäistään. Vaihdon suosista, päittäin, hänelle uudet tavan kromivaimentimet. Oli tyytyväinen kuten itse myös. Muutoin rosterivaimentimet voi, joutessaan, kiillotella hiomatahnalla kiiltäviksi jos väritys haittaa mutta kyllä se väri palaa takaisin...

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Kaasarijumppaa tiedossa ?
« Vastaus #10 : Huhtikuu 28, 2025, 12:54:27 ip »
Mulla Nevada 2001. Kaasareiden ultraäänipesun jälkeen vaihdoin ne mitä tässä setissä on ja käynti asettu.

https://www.scooter-center.com/en/carburettor-repair-kit-bgm-original-dellorto-phbl24-phbl25-phbh-phbh/p-5323.html

Tutun näköisiä osia. Kasaa katsellessa tulee mieleen  ainakin
- sopiiko pyöreä o-rengas neliskanttiseen kohon kulhoon ?
- noita pikkuisia o-renkaita jotka on säätöruuvien päissä olisi tuossa motonetin NBR-kumisessa sarjassa varmaan sopivia kokoja. Kestääkö nuo bensaa ?
- ryyppyluistin o-rengas näytti olevan OK
- neulaventtiilissä oli kyllä näkyvä muttei tuntuva jälki kärjessä. Istukan läpi jos puhalsi niin kyllä se tiivisti kuitenkin. Ja vuotava neula periaatteessa vetäsi rikkaalle. Eikä se myöskään vuoda: manuaalihanan jos jättää auki niin bensat on silti tankissa, ei maassa tai koneessa.
- tuossa on pari isoa o-rengasta jotka ei sovi mihinkään. Kuuluuko kaasarin kannen alla olla joku tiiviste ? Nyt ei ole. Voisiko se vuotaa sieltä ilmaa luistin välistä niin paljon että vaikuttaisi käyntiin ?

Mietin myös jotta voiko tuo vetää ilmaa luistin välistä tai luistin läpi vaijerin kiinnitysreiästä ? Silloin osasyy ongelmiin voisi olla se että se vaijerin läpiviennin päällä oleva kumitutti on riekaleina pudonnut pois. Jarrukliineritestillähän sekin selviäisi... ei vain eilen tullut mieleen.

Mietiskelin sitäkin että tuossa on kaasarit vauhdikkaasti vähän kenossa ulospäin. Se vaijeri kun tavallaan menee tai oikeastaan meni juohevammin sillain. Mielestäni oli aina mutta voin olla väärässäkin. Teoriassahan se voisi aiheuttaa vähäistä neulaventtiilin pykimistä mikä varmaan olisi tehokas tyhjäkäynnin sotkija. Pitää kait tuokin koittaa, ei ota paljoakaan aikaa...

Paikallisemmin taitaa saada Lorton osia Moposportista Mansesta, Resosta ja Vantaalta ostamalla tiskiltä tai tilaamalla. Jonkinlainen edustus heillä lienee. Nettisivuistaan päätellen. Omalla kohdalla se on vajaan kilometrin päässä asunnoltani. https://moposport.fi
Toistaiseksi ei ole tarvinnut asioida mutta sekin hetki ehkä tulee.

Hyvä jos jotain saisi tiskiltäkin. Euron osa, kympin postit ja viikon odotus on keskimäärin huono yhdistelmä. Etenkin toistettuna peräperää.

Olen käyttänyt, nuukuudessani, varsin vanhojakin, osin kuluneitakin, kaasutinkomponentteja mutta aina olen saanut koneet käymään ainakin tyydyttävällä tavalla. Vaikka osat olisivat pestyjä niin niissä voi olla kalkkeumia jotka eivät liuotinpesulla aina irtoa. Vaatii joskus mekaanista puhdistusta. Mutta hellävaraisesti. Kaasutinhommissa on ollut apuna suurennuslasi että paljastuu pikkuasiatkin.

Mitäpä sitä ehjää komponenttia vaihtamaan. Tai ehjää ja ehjää: kyllä tuo luistia nostavan ruuvin kärki on kulunut. Ja luistiin on kulunut samaan kohtaan kuoppa kun se siihen kohtaan lepää. Kumminkin luistin paikallaan ollessa ruuvia kääntäessä ja kurkkuun tähystäessä säätö toimii ihan niinkuin sen pitäisikin. Jos vaihtaa uuden luistin ja ruuvin niin kohta ne on kuluneet taas...

Ongelmahan siis esiintyy tyhjäkäyntipuolella. Tutkin tuota asiaa kun kaasarin runko oli kädessä. Tyhjäkäyntisuuttimen reikään kun painaa paineilmaa niin sitä tulee ulos luistin alla olevasta reiästä, kaasarin kurkussa lähempänä konetta olevasta reiästä ja säätöruuvin reiästä. Jos ruuvin laittaa paikalleen ja pohjaan niin ilmaa tulee vain luistin alle. Jos ruuvia avaa niin sitten tulee myös siitä lähempänä konetta olevasta reiästä. Kumpikin reikä on kyllä sellaisessa paikassa ettei sinne ilman endoskooppia näe yhtään mitään mutta paineilmasuihkun määrä tuntuu reiän kokoon nähden uskottavalta. Ja oli siellä liuotintakin ennen paineilmaa..

Kuten jo taisin aiemmin, tai toisaalla, mainita niin vanhoihin kaasutinmoottoreihin ei säätämättä oikein toimi nykypolttoaineet. Ei niin etteikö palotapahtumasta saisi hyvää mutta ei se tapahdu säätämättä. Muutoinhan nämä nykybensat palavat karstoittamatta ja varsin puhtaasti päästöjen suhteen vanhoissakin koneissa. Kunhan ovat mekaanisesti kunnossa.

Olisko se sitten isompaa tyhjäkäyntisuutinta ? Ja kuinka paljon ? Senhän vaihtaa helpohkosti vaikka kaasari on kiinni. Pohjakuppi pois vaan. Asiaan tietty kuuluu että olisi voinut ottaa muistiin kiinni olevien suutinten koot...

Korkeat tyhjäkäyntikierrokset ja noin 1000 rpm-kierrosten puuttuminen viittaa laihaan seokseen eli bensaa liian vähän ja ilmaa liikaa. Voi kokeilla luistinneulan nostamista pykälällä jos on varaa nostaa. Se ei ole mikään tavoite vaan tapa selvittää onko seoksen rikastamisella vaikutusta tyhjäkäyntiin ja alakierrosten vääntömomenttiin. Kajoamatta sillä välin muihin säätöihin.

Ryyppyä avaamalla kierrokset ensin laskee. Ja tässä kaasarissahan se ei tee muuta(?) kuin lisää bensaa. Sitten tukehtuu liikaan bensaan. Eli laihaan se viittaisi edelleen ?

Puristuspainemittaus on helppo ja nopea tapa syynätä koneen kunto. Tulpat irti, sytytys pois päältä, mittarin kärsä tulpanreikään, kaasuluistit kattoon ja starttaus. Luetaan lukema. Sama toiselle puolelle. Jos on merkittävää eroa on joko venttiileissä tai männänrenkaissa vikaa. Toivottavasti ei sylintereissä. Tämä mittaus on ratkaissut monta "kaasuttimien säätöongelmaa".

Tuo tuli tehtyä viime vuonna. Kymmenen barin luokkaa molemmilla puolilla. Toki mikään ei takaa että ei ole nyt pielessä. Eipä siihen kauaa mene.

Jos kaasuttimia ei saa millään säätöihin ja käynti on epävakaata niin ilmavuotoihin, niin imu- kuin pakopuolellakin, on syytä kiinnittää huomiota. Sen lisäksi pakoputkinen tiivisteiden ja äänenvaimentimien kunto sillä epäbalanssissa olevat pakokanavat aiheuttavat omituisia vaivoja. Esimerkiksi jokin kierrosalue aiheuttaa nyintää tai pauketta putkissa. Ikääntyneissä vaimentimissa voi olla ruostevaivaa eli sisäkalut rikki. Onneksi varsin monessa Guzzimallissa äänenvaimetimet ovat ruostumatonta terästä. Sellaiset on minulle palautettu koska olivat matkan aikana muuttuneet kiiltävän kirkkaista kiiltävän ruskeiksi etupäistään. Vaihdon suosista, päittäin, hänelle uudet tavan kromivaimentimet. Oli tyytyväinen kuten itse myös. Muutoin rosterivaimentimet voi, joutessaan, kiillotella hiomatahnalla kiiltäviksi jos väritys haittaa mutta kyllä se väri palaa takaisin...

Tässä laitteessa onneksi on rosteriputket. Miksi kukaan haluaisi muuta kuin rosteriputket ? Kivan kullanväriset aika pitkälle.

Monti

  • Viestejä: 157
Vs: Kaasarijumppaa tiedossa ?
« Vastaus #11 : Huhtikuu 28, 2025, 17:32:48 ip »
"sopiiko pyöreä o-rengas neliskanttiseen kohon kulhoon ?"
Sehän muotoutuu. Mulla ainakin sopi hyvin ja alkuperäinen oli ihan kovettunut kuten muutkin kumit. Osa kutistunut. Tossa setissähän on useamman kaasarimallin kumeja.

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Kaasarijumppaa tiedossa ?
« Vastaus #12 : Huhtikuu 29, 2025, 20:23:00 ip »
Yksi ongelma ratkaistu, toinen tilalla.

Imuvuoto paikallistettiin kaasuvaijereiden läpivientiin menetelmällä brake cleaneria. Kumit olivat perstuneet. Jottei menisi hifistelyksi suoritettiin korjaus itsevulkanoituvalla teipillä.

Nyt on tyhjäkäynti 1000 rpm seosruuvin säädöllä 1.5 kierrosta auki - kuten manuaali esittää. 2 kierrosta auki ja alkaa "röpöttää", puolikkaalla ei jaksa käydä. Olkaamme tyytyväisiä, synkkaus tarttee vielä suorittaa kun saadaan viimeinenkin mysteeri ratkaistua.

Nimittäin: ykkösellä kaasu pohjassa kiihdyttämällä alkaa melkoinen rytkytys. Ensin mennään, sitten ei, sitten taas mennään, sitten ei. Sellainen pari rytkäystä sekunnissa vauhdilla. Puolella kaasulla ei ilmiötä tule eikä kakkosella täyskaasullakaan.

Mistä tällaista vikaa lähdetään hakemaan ? Kokeilin avata seosruuveja varttikierroksen mutta ei vaikuttanut asiaan - ainakaan paljoa. Ja toisaalta sitten menee tyhjäkäynti sikinsokin.

Neuloja ylös ? Muu, mikä ?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kaasarijumppaa tiedossa ?
« Vastaus #13 : Huhtikuu 29, 2025, 22:29:41 ip »
Kuinka bensiini virtaa tankista kohokammioihin? Kun kohokammio on täynnä säädettyyn ylärajaansa ja bensan saanti tankin suunnasta on vakaata niin polttoaineen pinnan taso kohokammiossa pitäisi pysyä kokolailla vakiona. Jos on bensansaantivaikeutta niin kone käyttää sen minkä saa ja sitten polttoaineen pinta on liian alhaalla mutta täyttyy hiljalleen "käyntitauolla" ja sitten taas käy, hetken. Korkeilla kierroksilla voi käydä iloisestikin mutta seos on laihalla.

Eihän kohojen "liipaisimia" jotka käyttävät neulaventtiileitä ole taivuteltu? Takertelevatko kohot kammion seinämiin tai neulaventtiili "pesässään" tai jotain muuta hämminkiä kuten kohokammioiden huohotus olisi estynyt?
Kaikennäköistä on tullut nähdyksi. Käykö paremmin jos kääntää vain hieman ryyppyä päälle silloin kun käynti alkaa huonota?

Tyypillinen "kaasutinvika" on liittynyt ryyppyjen luisteihin tai niiden vaijereihin. Lika tai kitka vaijereissa on jättänyt ryyppyluistin sulkeutumatta tai luistin alapään kumitiiviste on rikki. Tässä tuskin on nyt sitä vaivaa mutta niinkuin tiedoksi vastaisen varalle.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 30, 2025, 10:11:47 ap kirjoittanut motomatti »

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Kaasarijumppaa tiedossa ?
« Vastaus #14 : Huhtikuu 30, 2025, 08:58:25 ap »
Kuinka bensiini virtaa tankista kohokammioihin? Kun kokokammio on täynnä säädettyyn ylärajaansa ja bensan saanti tankin suunnasta on vakaata niin polttoaineen pinnan taso kohokammiossa pitäisi pysyä kokolailla vakiona. Jos on bensansaantivaikeutta niin kone käyttää sen minkä saa ja sitten polttoaineen pinta on liian alhaalla mutta täyttyy hiljalleen "käyntitauolla" ja sitten taas käy, hetken. Korkeilla kierroksilla voi käydä iloisestikin mutta seos on laihalla.

Tämä(kin) on koettu. Liian pitkä bensaletku joka taittui puoliksi tukkoon, alipainehanan vuotava alipaineletku minkä vuoksi hana oli puoliksi auki. Jaksonaika näissä vaan on minuutteja, ei sekuntia. Manuaalihanalla opittua on myös se että ekaan risteykseen asti pääsee ilman mitään oireita pelkästään kohokammiossa olevalla bensalla. Sitten ihmetellään kun pyörittää muttei starttaa  :D

Eihän kohojen "liipaisimia" jotka käyttävät neulaventtiileitä ole taivuteltu? Takertelevatko kohot kammion seinämiin tai neulaventtiili "pesässään" tai jotain muuta hämminkiä kuten kohokammioiden huohotus olisi estynyt?
Kaikennäköistä on tullut nähdyksi. Käykö paremmin jos kääntää vain hieman ryyppyä päälle silloin kun käynti alkaa huonota?

Tuossa ei oikein (mielestäni) ollut edes mahdollisuutta taivutella niitä lipareita jotka on neulassa kiinni. Eli bensan pinta on mikä on. Toisenlaisiakin rakenteita on ollut käsissä. Neulat ja istukat näyttivät oikein hyviltä ja koko asetelma kohoineen päivineen liikkui herkästi. Eikä ollut bensaa kohon sisällä :)

Kohokammion huohotus - niin. Tuossahan on kummassakin kaasarissa kaksi nysää ylöspäin joihin tulee sellainen palttiarallaa 3mm letku. Kaikki olivat kyllä kiinni miten sattuu ja yksi letkuista hävinnyt tielle. Napsin päädyistä pois sentin jotta pysyvät kiinnikin ja katkaisin yhden letkun kahtia jolloin jäi sellainen 15cm per pala. Takaviistoon menevät mutkan kautta.

Eli siihen huohotukseen _on_ kajottu mutta ?

Voisiko tuo kumminkin olla sähköpuolen vika. On se sen verran terävää. Nykimiseen ei kyllä liity pauketta putkissa tai muutakaan mutta ? Sivujalan kytkin olisi muuten epäilyksen alainen mutta kun se katkaisee vasta kun jalka on alhaalla asti. Jalan yläasennossa toimivaan kytkimeen ja löysään jalan jouseen sopisi muuten nämä oireet.

Joku muu, mikä ?