Kirjoittaja Aihe: Murtunut boxiteline  (Luettu 1767 kertaa)

ArtoVJ

  • Viestejä: 15
Murtunut boxiteline
« : Huhtikuu 24, 2025, 09:33:22 ap »
California Custom 1400:n takateline, johon tulee 50 l boxi, murtunut "omia aikojaan" talvisäilytyksessä. Murtumakohta ehtinyt ruostumaankin. Ohjeessa on telineelle max 20 kg kuorma, enkä ole sitä koskaan ylittänyt kun lastina ollut lähinnä vaatetta. Tulee mieleen onko joku joskus käyttänyt telinettä tietämättäni "astinlautana" tai muuna telineenä. Tai onko vain valmistusvika, heikko kohta rakenteeessa joka lopulta pettää... Vaikuttaa että uutta telinettä ei saa, kaikki nettikauppiaat ilmoittavat että ei ole varastossa tai ei saa enää. Onko jollakin teidossa pk-seudulla tai Etelä-suomessa metallipajaa/-miestä joka korjaisi tuollaisen?

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: Murtunut boxiteline
« Vastaus #1 : Huhtikuu 24, 2025, 10:29:17 ap »
Teo Lamersilla näyttäsi vielä olevan yksi hyllyssä, jos tuo vaan käy pyörääsi: https://en.tlm.nl/moto-guzzi-triumph/b063992-20-bagagerek-california-1400-h-b
Jouko

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Murtunut boxiteline
« Vastaus #2 : Huhtikuu 24, 2025, 11:53:01 ap »
TLM-teline, em. kuvassa, ei ole samanlainen ja kiinnityskohtia kaksi vähemmän eli kantavuutta ei riitä samanlaiseen kantavuuteen mikäli näin Joukon kuvasta kokonaisuuden oikein. Pitääkin vilkaista oman 1400:sen telinettä onko siinä vikaa.

Jos niin on niin niiden hitsaaminen on työläähköä ja jättää jälkiä. Jälkiä jää myös juottamisesta. Kromi vaurioituu molemmilla menetelmillä ja värjääntyy riippumatta menetelmästä. Toki on mahdollista hitsata ja viedä teline pintakäsittelyn krominpoistoon ja uuteen pintakäsittelyyn. Lienee arvokasta se. Jos homma tehdään hyvin eikä "japaninkromilla" niin ensin on vanhan kromin ja sen alla olevan kuparoinnin poisliuotus, huuhtelu, kuparointi elektrolyysikylvyssä ja sen jälkeen kromaus elektrolyysissä. Harmi että. rakenteen vuoksi, ei pääse laittamaan ohuempaa putkea alkuperäisen sisälle lisätueksi.

Jos haluaa, hitsaushommien jälkeen muuta kuin, olettavasti kalliin, kromauksen niin voi viedä telineen konepajaan/maalaamoon jossa tehdään polttomaalausta. Sitä ennen tehdään normaali hitsaus ja hionta murtumakohtiin. Polttomaalausnimike on lievästi harhaanjohtava sillä pintaan suihkutetaan ensin entisen pinnoitteen irrottamiseksi metallirakeita, sen jälkeen pesu, kuivaus uunissa, pohjakäsittely ja polttomaalin rakeiden suihkutus pintaan sekä uunitus. Näin saadaan erinomaisen luja pinnoite. Yleensä kiiltävä musta. Saattaa olla että väristä voi keskustella.

Ongelmana voi olla alkuperäiset juotokset että kestävätkö ne polttomaalauksen prosessin kuumuuden? Oletukseni on että kestää mutta kannattaa kysyä. Itse olen pinnoituttanut em. menetelmällä pyörieni osia ja siistiä on tullut. Kaverit myös. Muunmuassa kaatumarautoja mukun jälkeen kun kromi on irtaantunut. Sekä kokonaisia runkoja ja muita komponenttejä. Kaatumisesta syntyneiden isojen naarmujen korjaus hitsaamalla metallia tilalle. Pikkunaarmut peittää polttomaali. Hiontahommaa hieman ja maalaamon suuntaan. Kannattaa käydä kysymässä.

Sitten muuta:
Niille jotka miettivät, rungon tai sen osien, polttomaalausta pitää ensin tilkkiä kierrereiät siten että niihin kierretään ruuvit siten etteivät ne ei tule näkyviin toiselta puolen ja menopuolelta jää ruuvin kierrettä näkyviin hyvä matka. Myös laakeripesät pitää tilkkiä siten että maali pääsee vain asiallisiin paikkoihin mutta ei, esimerkiksi, laakeripesiin tai kierteisiin. Voin vakuuttaa että polttomaalin poisto on työlästä hommaa.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 24, 2025, 13:15:03 ip kirjoittanut motomatti »

ArtoVJ

  • Viestejä: 15
Vs: Murtunut boxiteline
« Vastaus #3 : Huhtikuu 24, 2025, 13:55:56 ip »
Kiitokset hyvistä ohjeista Motomatille.
Joukon esittämä teline tosiaan on eri, siihen ei ko. boxi sovi. (Olin ko. linkin jo löytänytkin.)
Vielä hienoa jos joku tietäisi pk-seudulta pajan, joka osaa Motomatin kuvaamat hommat hyvin, aina parempi jos on kokemusta toimijasta...

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: Murtunut boxiteline
« Vastaus #4 : Huhtikuu 24, 2025, 15:10:09 ip »
Hitsaaminen ei tosiaan taida olla kestävä tapa. Alkuperäinen ehjä putkikin on murtunut, niin hitsattu murtuisi todennäköisesti hitsin vierestä. Eikä olisi hitsattuna häävin näköinen.
Mun telineestä murtuivat putket myös (mikä lie tarviketeline). Oli sen verran ohuempaa putkea, että putken päät sai taivutettua ristiin ja mitattua sisähalkaisijan. Tungin putkien sisään tiukkaan sopivat kuusiokoloavaimen pätkät Sikaflexin kanssa, ja kromiteippiä päälle. Aika monta vuotta ovat jo kestäneet, eikä kuusiokoloavain tosiaan ole ihan heppoista materiaalia.

Nuo taitavat olla niin tukevaa putkea ja murtuma sellaisessa paikassa ettei putkia saa taivuteltua mitenkään.
Vielä yksi GT, kiitos.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Murtunut boxiteline
« Vastaus #5 : Huhtikuu 24, 2025, 16:20:53 ip »
Enpä usko että taivutteluun olisi mahdollisuutta muutoin kuin kromauksen irtoamisen tapahtuminen ja vaikeasti muutenkin toimitettava "laitto".  Koska katkeamiskohdat ovat identtiset ja molemmin puolin tuentakohtaa ei voi edes ajatella sujuttavansa toiselta reunalta halkaistua rosteriputkenpätkää tueksi. Joskus niinkin on korjattu ja reunastaan avattu rosteriputki on kiristetty viilapenkissä takaisin muotoonsa. Ei välttämättä kaunis omaan silmään mutta muut tuskin laittoa erityisesti huomaisi. Tähän se ei toimi koska putkien haaroituskohdat ovat liian liki muita kiinnityskohtia.

Toki, halvin ja nopein raakamenetelmä, lienee hitsaus lankakonneella. Sitä varten pitää putkien päitä hieman viistää että hitsi ei kromauksen suhteen "kiehu" eli reagoi kromiin ja mahdolliseen kuparointiin kromin alla. Muutaman millin leveydeltä krominpoisto hitsauskohdasta. En suosittelisi hiomaan saumaa kovin matalaksi sillä se heikkenisi. Jos hitsaus tehdään tig-menetelmällä siitä tulee siistimpi eikä lämpö leviä niin suurelle alalle kuin Mig-Mag-hitsauksessa jos pysytään vähän enemmän modernimmissa menetelmissä. Myös sauma on tig-hitsauksessa siistimpi. Uudellamaalla Nurmijärvellä on Norsa oy joka tekee laadukkaita hitsauksia muunmuassa tigillä. https://www.norsa.fi/
Kannattaa soittaa ja sopia aika. Olen käyttänyt paikan osaamista. Ei pidä säikähtää mennessä sillä toimipiste on omakotitalon pihapiirissä metsäisellä pikkutiellä. Teline on oltava irtaallaan pyörästä hitsauksen aikana.

Krouvimpi tekijä laittaisi kunnostettuihin katkeamiskohtiin, kevyen hionnan jälkeen, pohjamaalia sille alueella jossa kromaus on irronnut ja sen kuivuttua hyvälaatuista kromimaalia. Ehkä kromiteippikin piilottaisi sauman.

Tig-, tai muu hitsaus voi ottaa aikaa koska murtumakohtien lähellä on juotossaumat. Mutta se on hitsaajan ongelma ja huomioitavissa sekä jäähdytettävissä. Tämän Verstaan johtaja on oppinut hommansa ilmailutekniikan parissa.

Sitten on vielä yksi mahdollisuus mutta en ole kokeillut itse. Valaminen eli  putken alapintaan näkymättömiin tehdystä reiästä tai kahdesta reiästä molemmin puolin katkeamia putkien sisään valutetaan jotakin sopivaa ainetta. Ei kuitenkaan kuumaa metallia vaan jotain muoviperäistä ja sen valuttamista tai pursottamista ennen on sujuteltu sisään kaksinkerroin taivuteltuja, koukkupäisiä, pitkähköjä metallilankoja molempiin suuntiin jotka asettuvat putken sisäpintaan eri asentoihin ja muovivaloksen kovetuttua, muutaman päivän sisään, esimerkiksi epoksihartsin, on kohdassa veto- ja taivutuslujuutta. Lankoja saa olla runsaasti. Epoksia kovettimineen juoksevassa muodossa voi ostaa vaikka Biltemasta ja samalla pari paria kumihanskoja sekä muovileuat viilapenkkiin. Katkeamakohtien suuntaus on tärkeä ennen kovettumista. Jokin pursotin injektointiin on tarpeellinen injektoinnissa kuten isohko lääkeruisku. Polyesteriäkin voi käyttää mutta se haisee jos sisätiloissa puuhastaa. Epoksi ei haise juurikaan mutta on myrkyllisempää kuin polyesteri. Tuulettaa pitää tai tehdä ulkosalla.

Omassa pyörässäni on samanlainen tavarateline. Pitääpä käydä Kerhollani syynäämässä onko vastaavaa ilmiötä ilmennyt. Takalaukku on ollut ahkerassa käytössä ja sen päälläkin tavaraa silloin kuin Rouvakin vielä tuli kyytiin. Tästä viisastuneena laitan pakkaustoimen erilaiseksi eli lisään sivulaukkujen tointa ja vähennän takalaukun painoa. Pitää vielä miettiä sitä että onko tavaratelineen kiinnityksellä tekemistä murtumien suhteen. pääseekö jokin kohta "klemppaamaan" tai kohdistuuko kuormitus jotenkin oudosti ja ovatko, rakenteellisesti, hieman arvelluttavassa asennossa olevat, alakannatinlattaraudat riittävällä kireydellä sillä vaikuttaa siltä että jos niiden fysikaalinen kannatusvoima on alhainen niin kuormitushan kohdentuu juurikin kuvassa olevaan kohtaan.

Painohan tuossa nousee mutta ei kovin kauheasti. Liitoskohtaan jää murtumajälki mutta sen voinee peittää melko näkymättömiin vaikka teipinpätkällä. Siinäpä sitä on askartelua Vapuksi!
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 25, 2025, 12:30:19 ip kirjoittanut motomatti »

Hajakenttä

  • Viestejä: 952
Vs: Murtunut boxiteline
« Vastaus #6 : Huhtikuu 25, 2025, 19:11:37 ip »
Tuanoinnii – näyttää niin vaikealta, että taitaisi olla helpointa tehdä uusi tarakka, ja parempi ja kestävämpi.


Sentire la forza!
Terv: Timo

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Murtunut boxiteline
« Vastaus #7 : Huhtikuu 25, 2025, 20:20:44 ip »
Yhdeksi kesäksi ei kaunis pikakorjaus ? jos lyön sen ylemmän putken poikki kans ja sitten yläputkiin ja alaputkiin poraa sopivat reiät ja putkenpätkät sisälle ja tulppahitsillä kiinni, ohessa kuvaa vastaavasta

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Murtunut boxiteline
« Vastaus #8 : Huhtikuu 25, 2025, 23:06:06 ip »
Onhan sekin mahdollisuus että hitsaa putket kuntoon ja viereiset juotossaumatkin jotka todennäköisesti sulavat hitsauksen aikana ja käyttää telineen pulverimaalauksessa. (Toki voi yrittää hitsata hitaasti pieni pätkä kerrallaan ja jäähdyttää juotossaumaa siinä välissä. Ongelmanahan on se että putken sisään on melko vaikeaa taivuttamatta saada tukiputkea. Sisäpuolien tukiputkien laitto vaatisi lisää katkomisia ja aika paljon näppäryyttä. Sen sijaan hitsaaminen on helppoa. Saumat voi, näkyvältä alueelta, pääosin, hioa putken pinnan tasoon.

Hajakenttä

  • Viestejä: 952
Vs: Murtunut boxiteline
« Vastaus #9 : Huhtikuu 26, 2025, 12:05:56 ip »
Ai – nekö on koottu juottamalla? No sittenhän siitä ei tervitse varsinaisesti katkaista mitään kun lämmittää vaan tarvittavat saumat irti. Sitten lastoittaa sen murtuman ihan rauhassa ja huolella ja kovajuottaa, tai hitsaa, taas osat paikoilleen. Silti se murtuu taas joskus.  :o  Kun ajattelee koko operaatiota kaikkine hitsauksineen ja pulverimaalauksineen ja kustannuksineen, puhumattakaan lopputuloksesta, niin väistämättä tulee mieleen tehdä rosterista parempi ja kestävämpi, kumipuslakiinnityksillä. Ulkonäöltäänkin hyvin samalaisen pystyy ehkä tekemään. Osan kuluista saa takaisin kun myy jollekin ne suunnitelmat ja työpiirustukset. Uskallan arvata, että vika on aikanaan muillakin.  :(

Tuosta mallistahan en tiedä mitään, mutta Nevada Anniversarioon suunnittelin tarakan ihan itse. Tein hyvät työpiirustukset ja teetin sepällä. Ihan hyvä tuli, vaikka maksoihan se vähän. Ja piirustuksetkin unohdin sinne sepän pajalle, joka jo lopetti toimintansa. Annille ei ole ainakaan helppo löytää tehdastekoista takalaukun telinettä, eikä sissybaria.





Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Murtunut boxiteline
« Vastaus #10 : Huhtikuu 26, 2025, 16:29:34 ip »
En ole pulverimaalausta pitänyt kalliina. Tosin on pari vuotta aikaa kun viimeksi maalautin. Tosin tallikaverini maalautti pulverimaalilla mennätalvena kaikki ulkoiset metalliosat yhteen pyöristään. On kyllä kadehdittavan siistiä työtä. Tosin hintaa en kysellyt.

ArtoVJ

  • Viestejä: 15
Vs: Murtunut boxiteline
« Vastaus #11 : Toukokuu 04, 2025, 18:03:31 ip »
Sain boxitelineen pajalta https://www.norsa.fi/
Telineessä oli myös takakaaressa keskellä tuki-/jäykisteputkien kohdalla halkeama. Saumat oli yllättäen alun perin juotettu messingillä, joten sitä piti poistaa ennen korjausta. Murtumakohdat toki hitsattiin, liitosten halkeamat juotettiin. Korjausta tuskin kukaan huomaa ellen ala sitä erikseen esittelemään. Murtumien pääsyy saattaisi olla yksinkertaisesti tärinä. Telinettä irrottaessa huomasin että kiinnityspultit olivat hiukan löystyneet - en ole niitä huomannut kiristää. Lienee yksi syy vaurioille. Mutta nyt vaikuttaa hyvältä, korjaus on mielestäni erinomaista työtä ja tekijää ehdottomasti suosittelen.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Murtunut boxiteline
« Vastaus #12 : Toukokuu 04, 2025, 20:01:27 ip »
Onnittelut!
Sen verran siistiä että ei viisas virka eikä hullu huomaa.

ArtoVJ

  • Viestejä: 15
Vs: Murtunut boxiteline
« Vastaus #13 : Toukokuu 05, 2025, 09:09:20 ap »
Kyllä, ja kiitos hyvästä korjaajavinkistä!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Murtunut boxiteline
« Vastaus #14 : Toukokuu 05, 2025, 21:07:53 ip »
Reima on reima hitsaaja. Vetää tigillä monenlaista metallia toisiinsa. Pajallansa on hämmästyttävä määrä koneita ja laitteita. Monessa eri rakennuksessa. Jopa puhdastila löytyy. Sellaisessa, vähän isommassa tilassa, työskentelin avaruusoptiikan parissa. Puhdastilaan ei mennä tai tulla ihan noin vain.

Se miksi tellinki on murtunut niin olen kehittänyt otaksumia. Katselin tänään oman pyöräni takaritsiä. En löytänyt vaurioita. Kun käyn Verstaallani niin otan takalaukun pohjalevyineen irti ja katsastan tarkemmin. Aivan samanlainen teline kuin jutunkin aiheena on.
Kiinnostusta herättivät ala-aisojen etupäihin tulevat pystysuuntaiset kiinnikkeet. Ne eivät tue kovin hyvin ja arveluni on että jos ovat löysällä niin eivät senkään vertaa. Tutkin asiaa lähipäivinä lisää.