Pitkälle kulunut keula voi, kokonaisuudessaan, olla vaihdettava uuteen.
Jos alkuperäisiä keulaputkia ei ole saatavissa, eikä pyörä ole museorekisterissä tai on halu säilyttää pyörä alkuperäisenä, niin voi laittaa korvaavan keulan jonka sisäputket ovat samalla ulkomitalla kuin alkuperäinenkin, tarkoitettu samaan kuormitustasoon eli vastaavankokoisen pyörämallin keula. Hankaluutena em. ratkaisussa voi olla myös akselivahvuus ja jarrun kiinnikkeet. Vaimenninosia lienee saatavilla.
Näin äkkiseltään en muista ko. keulan mittoja mutta vahvasti arvelen että mittojen perusteella voisi löytää kokolailla sopivan. Toinen tapa lienee hankkia kokonainen pyörä varaosiksi jossa sattuu olevan parempikuntoinen keula ja kunnostaa se perusteellisesti. Näin olen itse toiminut monesti.
Jouset ovat, käytetyissä keuloissa, usein kuoleentuneet eli keula" makaa" liian pystyssä ja ajettavuus ja jousto ovat heikentyneet. Myös liukuputkissa voi olla pitkittäisiä naarmuja kromipinnassa tai jo ruostetta kuten tämän osoitteen myyntilmoituksessa näytetään rehellisesti:
https://motorradteilehannover.de/Moto-Guzzi-1000-California-II-2-VT-Fork-Fork-Tubes-Shock-Absorbers-A205E?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwtpLABhC7ARIsALBOCVqP8umLOSLEIbJKjzInNI8jh9t0Rs2QoIUp1jzrWFV3000QONTdDXwaApkJEALw_wcB Kuvan isot ruosteläikät yläputkissa eivät haittaa vaan se pieni ruoste joka on siinä kohtaa jossa yläputki liukuu jouston aikana alaputken tiivisteiden läpi. Ei jatkoon. Mutta alaputket voivat olla ehyet. Vaimentimista, sen sijaan, kuvan mukaan, ei voi olla ollenkaan varma koska vaimentimet ovat siellä sisällä.
Kuvan keula on kokolailla samannäköinen kuin Cali3:sen keulakin. Liekö sama? Tein perustavan laatuisen rempan ja tiivisteet löysin muutaman sadan metrin säteellä asunnostamme. Otin vanhat osat mukaan, levitin ne, tietenkin pestyina palvelutiskille ja kerroin että tarvitsen kaikkia kaksi samanlaista. Muutamassa minuutissa oli varaosat kourassa ja hinta oli muutaman kympin. Myyjä mittaili koot. Toki ostin samalla kertaa muitakin tuotteita.
Lievässä keulan makaamistapauksessa voi jousen jatkoksi laittaa alumiiniholkin mutta se on vain väliaikaisratkaisu mutta käytöikä riippuu ajokilometrien määrästä. Jos pyörä on aktiivisessa toimessa niin suosittelen täysremonttia ja uusia osia. Jousia on maailma väärällään. Pitää vain löytää sopivalla mitoituksella ja oikealla jousivakiolla. Yksittäisten jousien teettäminen, sen sijaan, on kallista.
Aikanaan, kun vielä tein verstashommia muillekin, tuli vastaan keuloja joissa yläputken eteenpäin osoittava pinta, eli kromaus, oli kulunut pois. Sellaiset yläputket, ja sen seurauksena alaputketkin, ovat entiset. Mutta jotkin alaputket ovat olleet vielä käyttökelpoisia lievästä sisäpinnan naarmuuntumisesta huolimatta. Yläputkien kulumista on helppo pitkittää kiertämällä yläputkia, muutaman vuoden välein ja ajokilometreistä riippuen, neljänneskierroksen. Nelinkertaistaa liukuputken iän ja pitää myös alaputken liukupinnan kulumisen kurissa ja tiivisteet kunnossa. Mutta se konsti taitaa olla muutenkin yleisessä tiedossa ja käytössä.
Syy keulojen kulumiseen on selkeä: huolto on laiminlyöty. Varsin yleistä. Liukuöljyä kun ei vaihdeta säännöllisesti niin siitä seuraa tiivistevaurioita ja kulumaa. Vaimenninöljyä ei kaikkiin patruunakeuloihin vaihdeta koskaan sillä ko. osat ovat vaihdettavissa uusiin sinällään kun ovat kuluneet tai vioittuneet. Vain pieni osa niistä ovat purettavaa ja huollettavaa mallia. Kuten omassa Cali Kolmosessani. Blogissani on jonkinnäköinen kuvaus sen perusteellisemmasta huollosta ja korjauksesta. Edellinen omistaja ei edes tiennyt että keulan voiteluöljyjä pitää vaihtaa ja myös vaimenninöljyt sillointällöin. Jälkimmäinen edellyttää keulaputkien purkamista kokonaan ja joitain erikoistyökaluja tarvitaan.
Keuloja on Guzzeissa muutamaan tyyppiä: sellaisia joissa vaimennin on erillinen komponentti kahta eri versiota tai liukuputket sinällään ovat vaimenninkomponentit. Jälkimmäinen on yleisempi. Lisäksi on yleistynyt keulamalli jossa alaosassa on liukuputket eli usd-keula.