Kirjoittaja Aihe: Pensapumpun laipan ruuvien kiristys  (Luettu 1995 kertaa)

kara

  • Viestejä: 4
Pensapumpun laipan ruuvien kiristys
« : Maaliskuu 26, 2025, 19:33:19 ip »
Löytyisikö foorumista tietoa aloittelijalle mihinkä momenttiin pensapumpun laipan ruuvit tulisi kiristää Griso 1200 muoviseen tankkiin (vai riittääkö ruuvien kiristykseen sormitiukkuus hylsyllä)?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Pensapumpun laipan ruuvien kiristys
« Vastaus #1 : Maaliskuu 26, 2025, 20:11:41 ip »
Rakenne on seuraava: kansi, tiiviste ja tankin aukko ja sen kehällä olevat ruuvit. Tiiviste on ajateltu kertakäyttöiseksi mutta, ainakin itsellä, se on toiminut uusintaankin. Olen vain sipaissut ohuen kerroksen polttoaineen kestävää tiivistemassaa vanhan tiivisteen pintoihin ohuesti ettei sitä pursu tankin sisään. Sitten kierretään ruuvit kiinni eli niin pitkälle kuin rakenne sallii. Tiiviste ei siis pääse kiristymään liikaa. Pitää kiristys pysäyttää siihen kun ei enää pyöri kevyellä väännöllä. Taitaa korjaamokirjassa olla momenttiarvotkin.
Mikäli kiristystä tapahtuu liikaa niin kierreisertti, joka on valettu muoviin, pyörähtää tyhjää ja ollaankin jo kalliimmalla puolella.

Saako olla utelias ja kysyä miksi laippa on irrotettu? Suodattimen vaihto?

Kaljee

  • Viestejä: 57
Vs: Pensapumpun laipan ruuvien kiristys
« Vastaus #2 : Maaliskuu 26, 2025, 20:29:46 ip »
https://cadrecycle.com/manuals/technical/GRISO%208V%20-%201200.pdf

Kirjassa tosiaan sivulla 18 mainitaan kiristysarvoksi osalle "Pump support to tank retainer" 6Nm.
Käyttöpyöränä Breva 750. Mieliharmia aiheuttamaan hankittu sivuvaunu Dnepr!

kara

  • Viestejä: 4
Vs: Pensapumpun laipan ruuvien kiristys
« Vastaus #3 : Maaliskuu 26, 2025, 20:44:46 ip »
Iso kiitos käytännönläheisestä ohjeesta. Pensapumppuyksikkö oli irti kun vaihdoin rikkinäisen pensan pintakytkimen uuteen. Kiitos myös korjaamokäsikirjan tiedoista.