Kuten tuolla aiemmin Hajakenttä mainitsi, puuttumatta sen kummemmin edellä olleeseen vuotoon, haluan varoittaa kaikkia pikkulohkoisilla ajelevia että suodattimen kansi, vai pitäisikö sanoa pohja, sopii vain yhteen asentoon mutta menee, tarkkaamattomalta, väärin. Jos menee väärin niin se murtuu ruuvia kiristettäessä. Silloin alumiini- tai kupariprikka kiinnitysruuvin kannan juuressa litistyy toispuoleisesti eikä pidä enää uudelleen käytettynä. Varsin yleinen vaiva sekin. Myös huollatettaessa mp-huollossa on käynyt näin kun ei ole oltu asiasta tietoisia. Monella on käynyt niin että on kiristetty jo hiukan väärässä asennossa, avattu ja laitettu oikeaan asentoon mutta vahinko oli jo tapahtunut. Jos ei kansi murru niin ainakin tiiviste menee vaihtoon.
Tiivisteistä: se kannessa oleva iso o-rengas sietää useita öljynvaihtoja. Sen sijaan, ruuvin kannassa oleva alumiininen tiiviste, jos on alumiinia, voi käyttää uudelleen jos se ei ole kauhean litussa. Kurpariprikka, joka on hehkutettua, pehmeää kuparia, kovettuu käytettäessä eikä ole kovin hyvä uusintakiristyksessä eli saattaa jäädä vuotamaan.
Noin muutoin ruuveista:
Vastaan on tullut varsin usein sellaisia ruuveja jotka on kiristetty äärimmäisen tiukkaan. Jotkut ihan poikki asti. Se on tarpeetonta ja rikkoo rakenteita. Olen monta Helicoil-kierrettä asentanut niin suodattimen ruuvin vastakierteeseen kuin sytytystulppienkin kierteisiin. Tyypillisiä vaurioita kotihuoltajilla joka on, kuitenkin, helposti vältettävissä. Kierteenkorjauksesta tulee helposti useamman satasen remontti huollossa kun pitää öljypohja irrottaa, ottaa, pahimmillaan, katkennut osa pois, asentaa korjauskierre ja koota kokonaisuus. Tarvitaan tiiviste öljypohjaan ja, mahdollisesti, uudet öljyt ja suodatinkin.
Tiivisteet eivät sinänsä olle kovin kalliita mutta harvoin saatavilla juuri silloin kun tarvitsisi. Pelastuksena on se että koneliikkeet, kuten IKH, Biltema, Puuilo, Motonet, jne. pitävät hyllyissään tiivistemateriaaleja. Sellaisesta on leppoisaa askarella uusi tiiviste. Samalla kun käy ostoksilla niin kannattaa ostaa pieni kuulapäävasara sillä se on tiivisteen leikkaamista varten.
Paperitiivisteen liimaamisesta: kaikkia tiivisteitä ei tarvitse liimata mutta sille on myös monia syitä: juurikin öljypohja-asioissa kannattaa toimia niin että tiiviste liimataan toispuoleisesti vain öljypohjan tiivistepinnan puolelle. Yläpinta sivellään vaseliinilla kauttaaltaan ja öljypohja kiinnitetään. Pursunut liima ja vaseliini pyyhitään pois. Molemmat liukenevat, esimerkiksi, asetoniin jota on yleisesti saatavilla. Näin toimien on olemassa tiiviste jota voi käyttää monta kertaa. Liiman kuivumista ei tarvitse odottaa vaan öljyt voi laittaa heti koneeseen. Sama prosessi koskee myös niitä venttiilikoppia ja muita koteloita joissa on paperitiiviste. Liimaus siis irrotettavaan puoliskoon. Siitä on helppoa ja siistiä poistaa vanha tai vikaantunut tiiviste.