Kirjoittaja Aihe: Breva 750 -06 öljyvuoto  (Luettu 2265 kertaa)

pekkos

  • Viestejä: 45
Breva 750 -06 öljyvuoto
« : Maaliskuu 22, 2025, 17:43:51 ip »
Breva 750 -06
Kevätkäynnistys ok muuten, mutta öljyä hieman tipautti lattialle. Talvisäilytys viileässä 4 - 10 ast. lämpimässä tallissa. Kohta: öljysuod. kannen kiinnityspultin kannassa. Aluslevy tai se kansilevyn kumitiivisterengas? Varovasti kiristin hieman pulttia, mutta aavistuksen verran öljyä vielä siihen pultin kantaan kehittyi. Kysymys: pitäisikö KAIKKI öljyt tyhjentää, vai selviääkö vain vaihtamalla suodattimen kiinnityspultin aluslevy & se kansilevyn kumitiiviste? Jos vain tuon tekee, paljonko öljyä valuu? Normiöljynvaihdon yhteydessähän ne öljyproput avataan ekaks ja lopuksi se öljynsuod. kansi, eikä silloin kovin paljoa öljyä näpeille valu...
   Syksyllä siis öljynvaihto ja ajo talviseisontaan n. 5 km eikä silloin mitään öljyvuotoa, ja vuoto ilmeni nyt kun vedin koneen eka kertaa käyntiin seisonnan jälkeen.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 23, 2025, 09:30:05 ap kirjoittanut pekkos »

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: Breva 750 -06 öljyvuoto
« Vastaus #1 : Maaliskuu 24, 2025, 09:30:01 ap »
Kyllä sieltä tulee kaikki öljyt ulos ja vauhdilla, jos sen kannen irrottaa. Kannattaa vaihtaa se kuminen o-rengas ja se alumiininen aluslevy jokaisen öljynvaihdon yhteydessä.

Jouko

pekkos

  • Viestejä: 45
Vs: Breva 750 -06 öljyvuoto
« Vastaus #2 : Maaliskuu 24, 2025, 09:50:22 ap »
Ok- kiitos vastauksesta. Tuli myös mieleen, että josko tuli täytettyä hieman liikaa öljyä (normi 1,8 l), niin se voi sitten tulvia jostain ja valua tohon öljynsuod. kannen kiinnityspultin kantaan & siitä maahan...Ja jos tulvii, niin mistä...o

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: Breva 750 -06 öljyvuoto
« Vastaus #3 : Maaliskuu 24, 2025, 10:22:51 ap »
Kyllä yleisesti ollaan sitä mieltä, että ohjekirjan 1,8l on liikaa. Öljy nousee ylitäytössä kansipultteja pitkin ja luikertelee ties mitä kautta ulos.
Laita jotain 1,6l , aja kymmenkunta kilometriä ja tarkasta öljymäärä mittatikusta, kun pyörä on pystyasennossa ja molemmat renkaat on tasaisella alustalla. Jos öljy on alle ylärajan, mutta ei alle alarajan, kaikki on ok.
Jouko

pekkos

  • Viestejä: 45
Vs: Breva 750 -06 öljyvuoto
« Vastaus #4 : Maaliskuu 24, 2025, 10:35:38 ap »
Kiitos taas. Pitää kokeilla, ennen kuin alan vaihtaan noita öljynsuodattimen kiinn. kannen & pultin tiivisteitä.

Hajakenttä

  • Viestejä: 952
Vs: Breva 750 -06 öljyvuoto
« Vastaus #5 : Maaliskuu 24, 2025, 13:57:53 ip »
Öljynvaihto 750 koneeseen on taitolaji. On hyvää tuuria, jos ylitäyttö vuotaa moottorin tiivisteistä.

Huonommalla tuurilla kampiakselin alennusvahteen vetoakselin kytkimen puoleinen stefatiiviste pullahtaa ulos ja öljyä alkaa roiskua kytkinkoppaan. Kopan pohjassa on vesireikä, josta se sitten tippuu, ja kytkin tietenkin alkaa luistaa. Remontti on kohtalainen.

Öljynsuodattimen kansi on mahdollista asentaa väärin päin, jolloin se vuotaa, ja jos kiristää enemmän se halkeaa. Suodattimen keskellä on kumitiiviste, joka joskus uudesta tarvikeosasta puuttuu. Se kannattaa tarkastaa ja ottaa vanhasta talteen.

Öljyn ylitäyttö tulee hyvin helposti. Täytyy vaan varovasti lisäillä ensimmäisen ltran jälkeen desi kerrallaan ja öljytikulla mittailla ylärajaan asti. Sitten kun moottoria hetken käyttää niin pinta vajuu kun yläkerta täyttyy ja voi vielä desin tai parikin lisätä. Ensimmäisen ajorupeaman aikana kannattaa tarkistaa.

Kannattaa myös laittaa RVS aine, etenkin vanhaan koneeseen ja vaihdelaatikkoon. Kokemuspeäisesti voin sanoa, että on monia hyötyjä.


Sentire la forza!
Terv: Timo

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Breva 750 -06 öljyvuoto
« Vastaus #6 : Maaliskuu 24, 2025, 19:50:35 ip »
En ole kokeillut kuinka öljyä valuu jos suodattimen irrottaa ennen öljypohjan tyhjentämistä, mutta miksi kaikki öljy tulisi ulos suodattimen tilan kautta?
Pitänee testata kun on  öljynvaihto käsillä.
Liitteessä kuva pikkulohkon öljypohjan sisäpuolelta baboon.eu sivulta.
Suodattimen tila tyhjenee, loput öljyt jää öljypohjaan?
Sohc van Helmi.

Kaljee

  • Viestejä: 57
Vs: Breva 750 -06 öljyvuoto
« Vastaus #7 : Maaliskuu 24, 2025, 22:34:10 ip »
Jos pyörä on koko talven ollut samassa paikassa, luulisi öljyä vuotaneen edes jokusen tipan maahankin asti lätäköksi jos jokin tiiviste vuotaisi? Ei se öljy moottoria paikallaan käyttäen kovin äkkiä ainakaan siellä öljypohjassa lämpene, mutta ylitäyttö voi hyvinkin ajaa sitä pihalle. Mahdollinen liiallinen öljy pois ja koeajon kautta tutkia vuotaako lämpimällä moottorilla enää mikään. Siis mikäli keli vain ajamiset jo sallii...
Olen tuollaista 1,5 litraa laittanut itse, ehkä vielä desin lisännyt ensimmäisen ajelun jälkeen. Nimimerkki Hajakenttä sanoikin hyvin, kyseessä on taitolaji ;D

Käyttöpyöränä Breva 750. Mieliharmia aiheuttamaan hankittu sivuvaunu Dnepr!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 750 -06 öljyvuoto
« Vastaus #8 : Maaliskuu 25, 2025, 10:04:24 ap »
Kuten tuolla aiemmin Hajakenttä mainitsi, puuttumatta sen kummemmin edellä olleeseen vuotoon, haluan varoittaa kaikkia pikkulohkoisilla ajelevia että suodattimen kansi, vai pitäisikö sanoa pohja, sopii vain yhteen asentoon mutta menee, tarkkaamattomalta, väärin. Jos menee väärin niin se murtuu ruuvia kiristettäessä. Silloin alumiini- tai kupariprikka kiinnitysruuvin kannan juuressa litistyy toispuoleisesti eikä pidä enää uudelleen käytettynä. Varsin yleinen vaiva sekin. Myös huollatettaessa mp-huollossa on käynyt näin kun ei ole oltu asiasta tietoisia. Monella on käynyt niin että on kiristetty jo hiukan väärässä asennossa, avattu ja laitettu oikeaan asentoon mutta vahinko oli jo tapahtunut. Jos ei kansi murru niin ainakin tiiviste menee vaihtoon.

Tiivisteistä: se kannessa oleva iso o-rengas sietää useita öljynvaihtoja. Sen sijaan, ruuvin kannassa oleva alumiininen tiiviste, jos on alumiinia, voi käyttää uudelleen jos se ei ole kauhean litussa. Kurpariprikka, joka on hehkutettua, pehmeää kuparia, kovettuu käytettäessä eikä ole kovin hyvä uusintakiristyksessä eli saattaa jäädä vuotamaan.

Noin muutoin ruuveista:
Vastaan on tullut varsin usein sellaisia ruuveja jotka on kiristetty äärimmäisen tiukkaan. Jotkut ihan poikki asti. Se on tarpeetonta ja rikkoo rakenteita. Olen monta Helicoil-kierrettä asentanut niin suodattimen ruuvin vastakierteeseen kuin sytytystulppienkin kierteisiin. Tyypillisiä vaurioita kotihuoltajilla joka on, kuitenkin, helposti vältettävissä. Kierteenkorjauksesta tulee helposti useamman satasen remontti huollossa kun pitää öljypohja irrottaa, ottaa, pahimmillaan, katkennut osa pois, asentaa korjauskierre ja koota kokonaisuus. Tarvitaan tiiviste öljypohjaan ja, mahdollisesti, uudet öljyt ja suodatinkin.

Tiivisteet eivät sinänsä olle kovin kalliita mutta harvoin saatavilla juuri silloin kun tarvitsisi. Pelastuksena on se että koneliikkeet, kuten IKH, Biltema, Puuilo, Motonet, jne. pitävät hyllyissään tiivistemateriaaleja. Sellaisesta on leppoisaa askarella uusi tiiviste. Samalla kun käy ostoksilla niin kannattaa ostaa pieni kuulapäävasara sillä se on tiivisteen leikkaamista varten.

Paperitiivisteen liimaamisesta: kaikkia tiivisteitä ei tarvitse liimata mutta sille on myös monia syitä: juurikin öljypohja-asioissa kannattaa toimia niin että tiiviste liimataan toispuoleisesti vain öljypohjan tiivistepinnan puolelle. Yläpinta sivellään vaseliinilla kauttaaltaan ja öljypohja kiinnitetään. Pursunut liima ja vaseliini pyyhitään pois. Molemmat liukenevat, esimerkiksi, asetoniin jota on yleisesti saatavilla. Näin toimien on olemassa tiiviste jota voi käyttää monta kertaa. Liiman kuivumista ei tarvitse odottaa vaan öljyt voi laittaa heti koneeseen. Sama prosessi koskee myös niitä venttiilikoppia ja muita koteloita joissa on paperitiiviste. Liimaus siis irrotettavaan puoliskoon. Siitä on helppoa ja siistiä poistaa vanha tai vikaantunut tiiviste.

pekkos

  • Viestejä: 45
Vs: Breva 750 -06 öljyvuoto
« Vastaus #9 : Maaliskuu 25, 2025, 11:34:55 ap »
Kiitokset avusta&tiedoista. Tarkastin vielä sitä kiinn. pultin aluslevyä, ja näytti olevan pikkuisen lytyssä. Elkäi olen kiristänyt hieman liikaa ja ehkä käyttänyt vanhaa. Ei hyvä. Tilasin Stein-D:ltä uusia tiivisteitä, vaihdan sen, koeajan, ja jos vuotaa, tarkistan ettei se suodattimen kansi ole murtunut jostain. Ja joo, kyllä se ainakin on oikein päin siellä nyt.

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: Breva 750 -06 öljyvuoto
« Vastaus #10 : Maaliskuu 25, 2025, 13:36:19 ip »
Suosittelen, että ostat momenttiavaimen ja kiristät sen suodatinkannen oikeaan momenttiin, jotta vältät kannen rikkoutumisen. Guzzi antaa sille 25Nm momentin, itse laitan sen 85tt:ssä 20Nm. Joku käyttää jopa 15Nm.

Jouko

Jouko

pekkos

  • Viestejä: 45
Vs: Breva 750 -06 öljyvuoto
« Vastaus #11 : Maaliskuu 25, 2025, 18:17:41 ip »
OK - täytyy muistaa toi kun seuraavalla kerralla räplään öljynvaihtoa. Olen 15 vuotta huoltanut tota Brevaa ja kiristellyt proput & pultit näpeillä eli mutu -kireyteen. Kerran onnistuin sössimään toisen tyhjennyspropun kanssa kierteet aluöljypohjassa, jotka sitten helicoililla korjattiin. Mitä tohon suodattimen kiinnityspulttiin tulee, voi sillä myös sössiä kierteet siellä koneen sisällä, ellek sitten se kansi murru ensin...

Mitä öljyn täyttömäärään tulee, öljyn/suodattimen vaihdon myötä ohje antaa tuon 1800 cl. Outoa, että jopa 300 cl vähemmällä täytöllä ajetaan? Siitä olen lukenut, että määrän ylittäminen aiheuttaa erinäisiä ongelmia...

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 750 -06 öljyvuoto
« Vastaus #12 : Maaliskuu 25, 2025, 21:42:13 ip »
Öljyn määrästä. Ensinnäkin, jos sitä on vähän tai kone kuluttaa öljyä voi sitä aina lisätä. Toki samaa laatua.
Käytännössä on niin että mittatikussa näkyvä öljyn alaraja on turvallisella puolella. Vikaantumiseen tarvitaan huomattavasti vähemmän öljyä.
Öljyn määrää on hyvä tarkastella silloin jos on tarkoitus lähteä pitkään reissuun ja viimeistään sieltä tultua. Ei ole iso homma se.
Liian korkea öljyntaso eli öljyä on ylimääräistä ei ole hyväksi. Lämpenee hitaammin käyttölämpötilaan ja huohotusjärjestelmä voi olla kovilla koska se hallitsee moottorin käyntisyklin painevaihtelua sillä Guzzissa kiertokanget ovat samalla kampiakselin kaulalla. Kun kampiraudan asento on alhaalla on toinen männistä tullut juuri alas ja toinen vasta menossa ylös. Painevaihtelu on siis sykkivää ja jos öljyä on liikaa niin öljystä voi tulla ongelma. Ei siis ole mitää syytä panikoida jos mittatikussa öljynkorkeus on vaikka merkkiviivojen puolessavälissä.

Jos öljyä kuluu ajossa niin se yleensä myös näkyy ja haisee. On vääjäämätöntä että moottoriöljyä katoaa ajon aikana. Öljy kuluu kahdella tavalla: siitä haihtuu komponentteja kaasumuodossa huohotusjärkestelmän kautta pois. Toinen tapa on että öljyn pitkät molekyyliketjut pilkkoutuvat ajon aikana.

Öljyn lisääntyminen: sitä tapahtuu myös mutta yleensä luontainen öljynkulutus kumoaa sen havaitsemisen. Öljyyn kertyy likaa kuten nokea eli öljy muuttuu mustaksi. Siihen ei voi vaikuttaa kauheasti jos moottori on kunnossa ja kassuttimien tai ruiskun säädöt kunnossa. Tyypillisempi öljyn lisääntyminen on kahden summa: öljyyn kertyy vettä ja, erityisesti kaasutinpyörissä, myös bensiiniä ja sen huonommin haihtuvia jakeita.

Käytetty moottoriöljy on siis monen komponentin summa. Vettä, bensaa, nokea.
On kysytty että miten ihmeessä moottoriöljyn sekaan voi joutua vettä. Se on hyvin yksinkertaista: ilma sisältää kosteutta, usein sateeksi asti. Kun pyörällä tullaan ajosta kone kuumana on sen sisällä ollut. pääosin, ylipaine. Kun kone jäähtyy imee se ilmaa sisäänsä sitä enemmän mitä kylmempi ja kosteampi sää on. On siis aivan eri asia pitääkö pyöräänsä ulkotilassa vai ulkotilaa lämpimämmässä autotallissa silloin kun ei ajeta.

Lähellä Verstastani on omakotitaloalue ja siellä erään omakotitalon isäntä lykkää Triumphinsa joka kesäaamu autotallista pihamaan reunaan liki tien vartta. (Ylöjärven kaupungissa ei ole katuja.) Siinä se on pihapuun vieressä iltaan asti. Tapasin hänet, sattumalta, paikallisen ostoskeskuksen kahviossa ja juttelin mukavia vaikka hän hieman kerholiiviäni vierasti. Kyselin ajoistaan. Sanoi että hän on neljän suven aikana ajanut noin kolmetuhatta kilometriä. Kysyin että miksi niin vähän. Katsoi ihmeissään ja sanoi että on hänellä autokin. Keskustelu jotenkin laantui. Toivottelin mukavia maileja. En sitten ottanut vedenkertymisseikkaa esille.