Kirjoittaja Aihe: Breva 1100 takaiskari  (Luettu 4619 kertaa)

jiipee73

  • Viestejä: 116
Breva 1100 takaiskari
« : Helmikuu 26, 2025, 16:28:38 ip »
Mietin takaiskarin päivittämistä tai pelkän jousen vaihtoa jäykempään. Ensin pitäisi tietää, että miten jäykkä jousi vakiona on, että tietäisi millä sen voisi korvata. Kokonaan uusi takapamppu myös mietinnässä, mutta on niin hinnan kiroissa, että ei huvittaisi lähes tonnia laittaa arvoltaan max 3000e pyörään.

Kyseessa siis 2006 vuosimallin Breva, ajettu jo karvan yli 100tkm. 70tkm kohdilla takaiskari huollettiin ja se paransikin jousituksen toimintaa kummasti mutta viime kesänä alkoi näkyä ja tuntua väsymisen oireita. Erityisesti 2 päällä ajettaessa kaipaisi ehkä jäykempää jousta.

Yhtenä vaihtoehtona mielessä tämä: https://www.officine08.com//p86533_progressive-rear-shock-spring-moto-guzzi-breva-1100-hyperpro.html

Mielipiteitä ja tietoja siis kaipaisin.

t. JiiPee

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 takaiskari
« Vastaus #1 : Helmikuu 26, 2025, 20:12:44 ip »
Itsellni oli muutaman vuoden ajan 1100 Breva.
Takaiskaria ihmetellessäni huomasin että jousen esijännityksen säätö oli vain osittainen koska sen säiliössä oli vähän öljyä. Otin iskarin irti ja syynäsin homman tavallista perusteellisemmin. Sain esijännityksen säätöön mittaa huomattavasti enemmän. Kantavuus ja pyörän asento parani. Toinen isompi homma oli purkaa alapään proggressiovivusto. Se olikin jo alkavan ruosteen uhrina. Purku, pesu, kuivaus ja voitelu. Sitten osat takaisin.
Juttua löytyy blogistani muitakin kuin tämä: http://www.motomatti.fi/2014/05/arkipyoran-takajoustintuen-jousipaineen.html
Blogistani voi etsiä Breva-asioita nimikkeillä Arkipyörä tai Arkipyörän huoltoa.
Varsin toimiva pyörä mutta ei aivan täydellinen. Oli, kuitenkin, melko pitkään käytössä ja varma peli. Myös suht helppo ohjelmoida itse.

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: Breva 1100 takaiskari
« Vastaus #2 : Maaliskuu 03, 2025, 10:07:33 ap »
Jep, olenkin lukenut jutut blogistasi ja kiitos niistä. Kiinnostaisi kovin tieto, että mikä mahtaa olla vakiojousen jäykkyys takaiskarissa jos siihen olisi tarjolla jäykempää. Ilmeisesti harva vaihtanut kokonaan iskaria taakse, vaihtoehtoja tarjolla vähän ja tyyriitähän ne. Hagonilla taisi olla joku edullisempi versio, mutta ei kiinnostaisi vaihtaa malliin, missä ei ole esijännityksen säätörullaa, se kun on kovin kätevä kun matkanteko muuttuu yksinajamisesta kakspäällä reissaamiseen.


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 takaiskari
« Vastaus #3 : Maaliskuu 03, 2025, 10:41:16 ap »
Kuten mainitsin niin siihen säätöpyörän säiliöön mahtui lisää öljyä. Se oli hyvin ratkaiseva tekijä kun säätövara yli kaksinkertaistui. Omapainoni oli silloin 130 kilon tietämissä ja hyvin edustava Rouvakin, kaikkine kamppeineen, oli kyydissä. Kolme takalaukkua ja tankkilaukku. Siksi laitoin vielä jousen jatkeeksi noin kymmenen milliä paksun alumiinisen rinkulan. Silloin en, siihen hätään, löytänyt korvaavaa takajoustintukea tai jousta. Toki paluuvaimennusta säädin tiukemmalle. Siinä minun vinkkini säätömäärän lisäämiseksi ja kantavuuden parantamiseksi. Kun reissu oli tehty sain kääntää hydraulista säätöä paljon alaspäin. Breva 1100 oli, toistaiseksi paras pyörä mitä olen omistanut. Kokolailla viaton ja helpohko huoltaa.
Toki 1400:sta pidän kovasti mutta on kovin mutkikas ja todella hankalahuoltoinen. Kuluvia osia on monia. Esimerkiksi moottorin ripustuksen laakeroinnit. Vaan eläkeläisellä on aikaa puuhata...

Tutkipa sitä hydraulista säätöä: liikkuuko sen mäntä koko matkaansa vai vain puolet matkasta kun säätöpyörää kiertää kireämmälle? Sama juttu taisi olla Velipojallakin Brevassaan.

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: Breva 1100 takaiskari
« Vastaus #4 : Maaliskuu 04, 2025, 14:33:43 ip »
Joo, pitääpä tutkia kun saan pelin talvisäilöstä takaisin, kiitos vinkeistä ja viitseliäisyydestä, ei voi kuin nostaa hattua! Tuossa tekstissäni tosin mainitset: "Aiemmin tein Breva 1100:sen takajousen vaihdon jämäkämpään." Eli löysitkö kuitenkin jousen?

t. JP

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: Breva 1100 takaiskari
« Vastaus #5 : Maaliskuu 04, 2025, 21:43:14 ip »
Wild Guzzi foorumilta löytyi lyhyt keskustelu Brevan takaiskarista ja siellä joku kirjoitti, että 1100 Brevan takajousen jäykkyys on ollut alun perin 8kg/mm, mutta loppupään Brevoihin se on jo tehtaalla muutettu 8,8kg/mm, eli jäykistetty 10%.
Jouko