Kirjoittaja Aihe: Guzzin laturit  (Luettu 3612 kertaa)

Skunk73

  • Viestejä: 83
Guzzin laturit
« : Tammikuu 28, 2025, 10:38:59 ap »
Onko 80 luvun guzzeissa sama laturi v35-v65?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 28, 2025, 14:35:54 ip kirjoittanut Skunk73 »

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Guzzin laturit
« Vastaus #1 : Tammikuu 28, 2025, 23:41:13 ip »
Taitaa olla sama, Bosch tai Saprisa. Ei taida selvitä varmasti muuten kuin katsomalla kopan alle tai tutkimalla säätimen ulkonäköä.
Bosch merkkisessä on hiilet ja alkuperäinen säädin iso peltipurkki. Toisessa vaihtoehdossa ei ole hiiliä ja säädin on alumiinirasia missä jäähdytysripoja.
Sohc van Helmi.

Skunk73

  • Viestejä: 83
Vs: Guzzin laturit
« Vastaus #2 : Tammikuu 29, 2025, 12:46:20 ip »
Joo nuo ebayssa myytävät boschin v35 näyttää aivan samanlaisilta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzin laturit
« Vastaus #3 : Helmikuu 01, 2025, 17:28:33 ip »
Saprisa taisi tulla vasta 90-luvulla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Guzzin laturit
« Vastaus #4 : Helmikuu 01, 2025, 22:10:10 ip »
Ainakin V35 III ´85-87 varaosakuvastossa molemmat vaihtoehdot ovat tarjolla.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzin laturit
« Vastaus #5 : Helmikuu 01, 2025, 22:19:58 ip »
Ok. Mulla samat kirjat, mutta muistelin, että olisi ollut vasta Nevadassa. Sellainen kolhittu löytyy myös minulta. Bosch käytössä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Guzzin laturit
« Vastaus #6 : Helmikuu 02, 2025, 14:10:40 ip »
Olkaa tyytyväisiä jos on Bosch-laturi käytössä. Eivät ne hiiliharjattomat "magneetot" ole silti huonoja. Itselläni on, toisin isolohkoisissa, hiiliharjattomat kestomagneettilaturit. Trikessäni on käytössä kahdeksankymmentäluvun puolelta Saprisa. T3:ssani on Bosch. (Tai oli. Laitoin sittemmin hihnavetoisen laturin.)
Niitä mainostettiin huoltovapaina latureina. Harvoin Boschin hiiliharjaista tarvitsee huoltaa. Joskus kun liukurenkaat puhdistaa hapettumilta ja hiilet vaihtaa niin muita vikoja siihen ei juuri tule vaikka onkin eturenkaan takana pöly- ja vesialttiina.

Koska, laturityypistä riippumatta, on muovinen laturin koppa kaksiosainen jossa on ilmareitit sisään ja ulos. Jäähdytyssyistä. (Sillä edellytyksellä että kopan takaosan muovirinkula on tallessa.) Pöly ja kosteus pääsee vapaasti rakenteiden sisään. Myös on vastaan tullut metallikopalla varustettuja latureita jossa koppa on tiivis. Toimineet ovat nekin. Ainakin täällä Pohjolassa.

Joku laturitekniikasta enemmän tietävä voinee arvioida minkä tyyppiset laturit tuottavat lämpöä eniten.

Liekö ollut käytössä Guzzeissa muita hiiliharjallisia laturimerkkejä kuin Bosch?

Viimeaikaisia puuhia Cali 3:sen sähköjen kanssa. http://www.motomatti.fi/2025/01/california-1000-adamant-trike-ja.html

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Guzzin laturit
« Vastaus #7 : Helmikuu 02, 2025, 16:51:05 ip »
Olen joutunut noihin Boschin latureihin kolme ankkuria vaihtamaan, tosin kaikki eri pyöriin. On niiden heikko kohta.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Guzzin laturit
« Vastaus #8 : Helmikuu 02, 2025, 23:35:17 ip »
Vaihtanut kaksi ankkuria saman LeMansin Bosch-laturiin, kolmas vaihto on huulilla.
Hiiliä ja niiden pitimiä lisäksi muutamat.
Ja yksi staattorin käämitys löystyi, meni vaihtoon se staattorikin.
Kun jännitteensäädin väsähti, vaihdoin tilalle Fiatin pikkuisen muovipurkin.
Tasasuuntaajan tinaukset on uusittu kertaalleen.
Johtosarjassa oleva 80 ohmin vastuksen liitokset on korjattu kertaalleen ja muita liitoksia korjattu ja johtoja uusittu.
Se on hyvä laturi.
NTX750:ssä lienee Saprisa, se on tarvinnut vain kovaa ajoa toistaiseksi.
Sohc van Helmi.