Olkaa tyytyväisiä jos on Bosch-laturi käytössä. Eivät ne hiiliharjattomat "magneetot" ole silti huonoja. Itselläni on, toisin isolohkoisissa, hiiliharjattomat kestomagneettilaturit. Trikessäni on käytössä kahdeksankymmentäluvun puolelta Saprisa. T3:ssani on Bosch. (Tai oli. Laitoin sittemmin hihnavetoisen laturin.)
Niitä mainostettiin huoltovapaina latureina. Harvoin Boschin hiiliharjaista tarvitsee huoltaa. Joskus kun liukurenkaat puhdistaa hapettumilta ja hiilet vaihtaa niin muita vikoja siihen ei juuri tule vaikka onkin eturenkaan takana pöly- ja vesialttiina.
Koska, laturityypistä riippumatta, on muovinen laturin koppa kaksiosainen jossa on ilmareitit sisään ja ulos. Jäähdytyssyistä. (Sillä edellytyksellä että kopan takaosan muovirinkula on tallessa.) Pöly ja kosteus pääsee vapaasti rakenteiden sisään. Myös on vastaan tullut metallikopalla varustettuja latureita jossa koppa on tiivis. Toimineet ovat nekin. Ainakin täällä Pohjolassa.
Joku laturitekniikasta enemmän tietävä voinee arvioida minkä tyyppiset laturit tuottavat lämpöä eniten.
Liekö ollut käytössä Guzzeissa muita hiiliharjallisia laturimerkkejä kuin Bosch?
Viimeaikaisia puuhia Cali 3:sen sähköjen kanssa.
http://www.motomatti.fi/2025/01/california-1000-adamant-trike-ja.html