Kirjoittaja Aihe: Keulaputkista jälleen  (Luettu 3168 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Keulaputkista jälleen
« : Tammikuu 24, 2025, 22:39:36 ip »
Tuli vastaan ihan siisti noin neljäkymmentä vuotta vanha Guzzi joka on varsin hyvässä kuosissa ja ollut, ikäänsä nähden, hyvässä hoidossa. Muutoin. Sillä teleskooppien kromatut sisäputket olivat kuluneet etupuoleltaan niin että kromaus oli kadonnut eli keulaputkista on tullut metallijätettä. Kyseisessä mallissa teleskoopin alaputket ovat laakeroimattomat eli liukuvat alaputkien sisäpintaa vasten. Molemmat osat kuluvat vauhdilla kun yläputket ovat kärsineet. Mutta muidenkin keulamallien osalta ei ko. toimenpide ainakaan haittaa.

Asiaan on olemassa ennakoiva apu. Mutta jos on käynyt niin kuin kerroin niin koko keula menee uusiksi. Niin ylä- kuin alaputketkin. Tuoreemmissa malleissa saattaa olla teflonholkit laakerointina mutta ne vasta nopeasti kuluvat. Mutta se on toinen juttu. Holkkeja saa varaosana. Minulla 1400:sen keula kaipaa uusia laakereita viimeistään tulevan ajokauden jälkeen. Vilkaisin keulan sisään pikipäin, eli purin keulan, kun vaihdoin keulaöljyt. Käänsin yläputkia varttikierroksen. Koko ajan ajossa se keula vatkaa ylösalas eli tekee työtään.

Apu on erittäin helppo: käännetään yläputkia neljänneskierros vaikka viidenkymmenen tuhannen kilometrin jälkeen. Taas on uusi pinta liukumassa. Toki aiemminkin saa kääntää jos on sinistymää tai pystysuuntaisia raitoja eikä keula vielä vuoda öljyä ulospäin. Ikääntymisestä, keulan suhteen tulee matematiikkaa.

Ihmeempiä kaluja ei tarvita: nostin öljypohjan alle että etupyörä on lähes ilmassa ja muutama lenkki/hylsyavain ala- ja yläkolmion ruuvien löysäämiseen. Sitten vain käännetään putkia haluttuun suuntaan neljänneskierros. Jos tarvitaan voimaa niin ei kannata pelkillä putkitongeilla vääntää kromauksen päältä sillä tongit voivat litistää keulaputkea tai naarmuttaa. Alumiiniset tai kupariset "välipalat" pihtien ja keulaputkien väliin. Myös yläpään "muttereista" voi vääntää myötäpäivään. Voiteita voi käyttää ylä- ja alakolmioissa. On mahdollista, näin toimien, moninkertaistaa keulan iän. Toki se edellyttää myös säännöllistä keulaöljyjen vaihtoa. Sekin on monesti laiminlyöty. Olen havainnut.