Kirjoittaja Aihe: Sport1200 tankki  (Luettu 3585 kertaa)

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Sport1200 tankki
« : Tammikuu 23, 2025, 14:42:23 ip »
Näin kävi ku Jeesusta seurattii!
Tankkia nostaessa ulostulo napsahti poikki ku en ollu tarkkana.
Kuinka tuon nysän saa otettua pois pumppurungosta?
Tarviiko törkeetä hellempää väkivaltaa vai onko joku niksi olemassa?
Vinkeistä kiitollisna...
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Sport1200 tankki
« Vastaus #1 : Tammikuu 23, 2025, 16:15:19 ip »
Koko yksikkö on irrotettava ja otettava pöydälle. Ymmärtääkseni tuo liitin on ihan kaupallinen palikka, ei MG:n erikoisuus. Samalla, kun on käsissä, kannattaa vaihtaa bensasuodatin ja tarkistaa letkujen kunto. Filtteri on ihan tavallista kauppatavaraa. Koko asetelma on vähän tarkkaa puuhaa, sillä  aukon peltireuna saattaa viiltää sisäletkuun halkeaman. Mitään erikoistyökaluja tai taikatemppuja ei tarvita.

Koko komeus tulee kyllä pois ja menee takas, kunhan vain jaksaa varovasti käännellä. Vaatti tosin vähän hermoja. Olen itse tuon harjoitellut kahdesti.
Viimeksi ( 100´000 km huolto ) vaihdoin filtterin, letkut, klemmarit ja sen ison nippusiteen. Letkun hain ao.liikkeestä ja erikseen varmistin sen sopivuuden nykyaikaiseen viina-bensaan sopivaksi. Letkuahan ei tarvitse kuin puoli metriä.





motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Sport1200 tankki
« Vastaus #2 : Tammikuu 23, 2025, 22:41:30 ip »
Pahus kun en muista missä yhteydessä näin tarjottavan muovisen liittimen tilalle metallista. Mutta etsivä löytää...
Jos se tieto lohduttaa että et ole ainoa joka on kyseisen osan rikkonut. Liitin aukeaa hyvin helposti. Sen eteen on vain tehtävä yksinkertainen juttu, josta tekniikkapalstalla on käyty keskusteluja. Mutta kerrottakoon jälleen:

Kun liitintä aiotaan avata otetaan polttoainepumpun sähköliitin auki ja käynnistetään moottori. Kun se sammuu bensan puutteeseen paine on laskenut riittävästi. Silloin liitin aukeaa helposti. Liittin työnnetään kiinnipäin puristaen liittimestä ja vedetään irti. Toki kyseisen muoviosan saa muutoinkin rikki.

Onneksi sattui näin sydäntalvella eikä toukokuussa.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 24, 2025, 13:57:43 ip kirjoittanut motomatti »

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Sport1200 tankki
« Vastaus #3 : Tammikuu 25, 2025, 09:12:31 ap »
Kiitokset vinkeistä ja opastuksesta. Häätyy tyhyjentää tankki ja irrottaa pumppu lähempää tarkastelua varten.
Taijampa sammaan syssyyn tsekata startin sisäsiisteyven.
Siinäpä operoijulle ranteelle työharjottelua ennen puskakauven alakua.
Valoa kohti ja viikompäästä MP25. Siellä nähhään. Mukavaa!
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Sport1200 tankki
« Vastaus #4 : Tammikuu 25, 2025, 10:45:43 ap »
Startin Bendixin saranatappi on kiinni vain Pyhällä Hengellä ( ainakin Calissa ). Joten käpistely hiekan / lattiakaivon / laiturin päällä ei ehken ole hyvä idea...
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 26, 2025, 10:14:44 ap kirjoittanut TimoEv »

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Sport1200 tankki
« Vastaus #5 : Tammikuu 25, 2025, 14:50:28 ip »
Tosiaan, pitää olla lattikaivo teipattuna umpeen, varsinkin jos ei ole hajulukkoa siinä kun laakereita ja startteja tallissa, tms. paikassa rassaa.
Sain hyvää oppia käynnistinmoottorista 1400:sen osalta. Tosin siinä isoa eroa ole muihin Guzzimalleihin. Kirjoittelin, osin yleispätevän, startinhuoltojutun kun intouduin mennäsyksynä ottamaan startin irti ja purkamaan sen. Yllätys oli melkoinen eikä edes myönteinen. Vaan siivouksella selvisin. Eikä kilometrejä ollut takana kuin vasta kuusikymmentätuhatta. http://www.motomatti.fi/2024/12/moto-guzzi-1400-california-gts.html
Nyt tiedän että teen seuraavan käynnistinmoottorin huollon jo 90.000 kilometrin kohdilla. Lienee sopiva huoltoväli. Jos niin kauas tulee ajettua.