Olipa suodatin missä hyvänsä niin jossain, matkan aikana, kannattaa öljypohja ottaa irti. Varsinkin keväällä ja, eritoten, syksyn koleilla säillä, kertyy vettä ja sen ja öljyn sekoitusta eli kylmälimaa mikä on veden ja öljyn emulsio. Sillä on useita taipumuksia: ei voitele, tukkii huohotusjärjestemän, aiheuttaa korroosiota, hankaloittaa jäljelle jääneen öljyn kiertoa sekä, jos huonosti käy, tukkiessaan huohotuksen, nostaa kampikammion painetta ja kampiakselin takapään tiivisteen irtoamisen ja öljyn pääsyn kytkimeen ja sieltä takarenkaalle. Taival loppuu siihen. Korjauskin on hankala sillä runko pitää nostaa pois voimansiirron päältä pois että takahaarukan, vaihteiston ja kytkimen vauhtipyörineen saa pois pestäväksi ja kytkimen osat puhdistettua sekä vaihdettua kytkinlevyt uusiin. Joitakin tapauksia tiedän. Se öljylima ei tule valutuspropun kautta ulos kuin osittain koska se on melko tahmaista ja sitä voi olla myös venttiilikoppien alla.
Emulsio on öljyä keveämpää ja vesi painavampaa. Öljypohja on kuitenkin vain yksi tila ja nämä aineet siellä lilluvat, ajon aikana, kokolailla sekaisin. Liki kaikissa Guzzeissani on ilmennyt tätä vaivaa vaikka ajan vain näteillä säillä, nykyään.
http://www.motomatti.fi/2017/10/california-1400-talvisailoon-akku-ja.html Valittavasti minulla ei ole kuvia niistä Guzzeista jotka ovat vikaantuneet tästä syystä. Malliesimerkkini talvisäilöön laitosta lokakuun alusta. (Pyörän oli ottanut ajosta pois jo syyskuun alussa.) Emulsiota voi kulkeentua muunmuassa ilmansuodattimeen kuten tuossa kirjoituksessani, kuvien kera, selvitän. Myös muut Guzzini ovat kärsineet tästä vaivasta. Centauro vähiten, GT eniten.
Öljylimaa kertyy eritoten viileillä, sumuisilla tai sateisilla säillä kun ilman kosteus on korkea. Valitettavasti Guzzin moottorit, koosta riippumatta, normiajossa, käyvät melko viileinä ja se edistää öljynliman kertymistä öljypohjaan vettiilikoppiin ja ilmansuodattimeen. Tämä asia kannattaa ottaa huomioon talvisäilytykseen laitettaessa että on katsottu öljypohjaan ja venttiilikoppaan, yhden kopan aukaisu riittää, ettei siellä ole kylmälimaa. Paljon ratkaisee se. Kylmälimalla on sellainen taipumus että se seisoessaan kovettuu. Siitä kärsivät lähinnä huohotusletkut ja niiden liitokset.
Sinänsä ulkopuolinen suodatin on mainio ajatus huollon kannalta. Mutta sinne öljypohjaan on hyvä vilkaista ajoittain. Voi sinne tulla muutakin kertymää. Itse en ole pitänyt erityisen hankalana öljypohjan irrotusta. Tiiviste kannattaa olla varalla. Itse käytän samaa tiivistettä useita kertoja.
Kylmälimalla on taipumusta kulkea ilmansuodattimeen huohotusjärjestelmän kautta. Siellä se voi tukkia suodatinta. Kylmälima taas ei ole hyvä moottorille, eritoten venttiileille eikä sytytystulpille ja mäntien päille tuottamassa karstaa.