Kirjoittaja Aihe: Calin -96 vaihdelaatikkoremontti  (Luettu 10756 kertaa)

Yammu

  • Viestejä: 80
Calin -96 vaihdelaatikkoremontti
« : Joulukuu 27, 2024, 10:20:23 ap »
Viime kesänä katosi 2 vaihde, alkuun vaihde ikäänkuin luiskahti laiskasti päälle, lopulta ei mennyt päälle ollenkaan, kolisi vaan....Nyt on laatikko melkein avattuna, erikoistyökalut tilasin SD:ltä, mutta millä saan lukittua akselin, että saan mutterin auki? Ennenkuin avasin laatikon huomasin, että vetoakseli liikuu n.3mm edestakas, josko vika siinä, ettei vaihde mennyt päälle? Shimmaus auttaako? Avattuani laatikon, toki akseli istuu edelleen paikallaan, huomasin että 2 vaihderattaasta puuttuu pari hammasta, muuten sisuskalut näyttää hyvältä... 2-vaihderatas näyttää olevan 100,53€ ja vaihdanko kaikki laakerit?


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Calin -96 vaihdelaatikkoremontti
« Vastaus #1 : Joulukuu 27, 2024, 12:23:30 ip »
Ensin kiinnostaa se missä kunnossa on ryhmäpyörän 2-hammaspyörä. Jos se on vioittunut niin hinta eskaloituu.
Sitten kiinnostaa se miksi, ylipäätään, voi olla mahdollista että hammaspyörästä irtoaa hammas? Laakerivikako? Hammastukset kun ovat aina yhteydessä toisiinsa ja pyörivät akseleiden mukana tai ihan hurua ajon aikana.

Luonnollista on että kaikki laakerit uusitaan. Miten on vaihteensiirtohaarukan kunto? Löytyykö hammasvaivaan syyllistä? Onko laakerivika hammaspyörän sisällä?
Kun purat niin ota kuvia eri suunnista ja hommaa nk. räjäytyskuva osakokonaisuudesta. Helpottaa kokoamisessa. Tarvitaan myös eri kemikaaleja ja "kosania" lämpösovitusten purkuun. Muutoinhan laite on helppo purkaa mutta sisältää pari "jekkua" purkamisessa ja kootessa. Omista puuhista olen tehnyt tallenteita: http://www.motomatti.fi/2015/11/purkupyora-varavaihteisto-on-valmis.html
Jutun alareunassa on linkit muihin juttuihin. Tarvitaan myös joitain erikoistyökaluja joista kuvia em. jutun linkeissä ja niiden linkeissä. Muistelisin.

Osa laakereista löytyy ihan tavallisen laakerikaupan hyllystä. Osa on speciaalimpaa kamaa eli joltain Guzziosien markkinoialta hankittavaa.

Kunhan saat purettua akselilta osat pois niin sieltä voi löytyä syy. Tai sitten vaihteistossa on ollut jotain joka murtaa hammastuksen. Tuskin ulkoista kamaa vaan vaihteistosta muualta irronnutta kuten laakerin neula tai jokin muu kova pikkuesine.

Hammasvaurion yhteydessä, yleensä, tehdään niin että hammaspyöräpari uusitaan yhtäaikaa. Ei tarvitse surra sitä että vanha hammaspyörä aloittaa uuden rattaan kuluttamisen oman kuluneisuutensa muotoon. Ryhmäpyörän suhteen se on vain hankalaa että jätän harkittavaksesi.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Calin -96 vaihdelaatikkoremontti
« Vastaus #2 : Joulukuu 27, 2024, 12:58:33 ip »
Autopuolella aikanaan kyllä Heraldin britti vaihteistosta lähti hampaita ilman todettua vikaa vaikka oli constant mesh aski liekkö sitten väsy iskenyt osaan hampaista ennen aikojaan

Yammu

  • Viestejä: 80
Vs: Calin -96 vaihdelaatikkoremontti
« Vastaus #3 : Helmikuu 08, 2025, 17:39:46 ip »
Noniin, nyt on laatikko avattuna. 2 rattaasta puuttuu tosiaan 2hammasta, ryhmäpyöräpari hiukan kärsinyt, toiv. ei mene vaihtoon? Kaikki näyttää muuten hyvältä paitsi ryhmäpyörän painelaakeri palasina. Avattaessa vaihdeakselissa  3mm heitto pituussuunnassa, shimmausta shimmausta... Miksi ei 2vaihde mennyt päälle, siihen en löydä vikaa, ehkä shimmauksella korjaantuu!? Kytkinakselin mutterin sain sormin auki, eli kovin oli löyhällä. TLM:llä 2 ratas sais 100eurolla, SD:llä uusi ratas siitäin vielä halvempi, mutta näyttää kovin uudelta...! Meneekö ryhmäpyörä tollaisenaan vähä viilattuna vai pitääkö vaihtaa koko ryhmäpyörä? Laakerit menee kaikki vaihtoon!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Calin -96 vaihdelaatikkoremontti
« Vastaus #4 : Helmikuu 08, 2025, 19:55:04 ip »
Karua kertomaa.
Ryhmäpyörä on vaurioitunut mutta saattaisi toimia uusien hammaspyörien kanssa mutta kysymys onkin että kuinka pitkään? Voi tulla ennenaikainen remontti vastaan. Mutta voi toimiakin. Saattaa kestää pitkäänkin kun ajotapaa sovittaa tietoisena pikku "puutteista". Ryhmäpyörän vaurioituneille hampaille voisi tehdä testin mahdollisten "railojen" varalta eli tunkeumanesteellä.

Loorassa on, todennäköisesti pyörinyt metalliromua ja vaurioita syntynyt. Toivottavasti kotelo on ehyt ja saat laakeripesiin uudet laakerit niin että eivät siellä hölsky.

Ovatko vaihteensiirtohaarukat kunnossa?

Laakerit menevät kaikki uusiksi. Sisäänajo ja öljynvaihto. Myös lisäaineistusta kannattaisi miettiä.

Se mutterin löystyminen voi johtua äkillisetä iskurasituksesta. Tai oli huolimattoman jäljiltä.

Yammu

  • Viestejä: 80
Vs: Calin -96 vaihdelaatikkoremontti
« Vastaus #5 : Helmikuu 08, 2025, 20:12:40 ip »
Kiitos Matti!
Vaihteensiirtohaarukat ovat kunnossa, mutta mikä aiheutti 2 vian, ikäänkuin luiskahti laiskasti paikoilleen ja lopulta ei ollenkaan!?
Tilaanko käytetyn rattaan vai uuden ja halvemman?
https://en.tlm.nl/moto-guzzi-triumph/us-14214510-used-tandwiel-2e-z-25-5-bak

Jussihapponen

  • Viestejä: 6
Vs: Calin -96 vaihdelaatikkoremontti
« Vastaus #6 : Helmikuu 10, 2025, 10:10:40 ap »
Täältä löytyis käytetty loota osina,uudet laakerit, kaksi neulalaakeria puuttuu.

Yammu

  • Viestejä: 80
Vs: Calin -96 vaihdelaatikkoremontti
« Vastaus #7 : Helmikuu 10, 2025, 10:47:41 ap »
Moro, kerkesin tilaan kaikki laakerit, mutta 2 ratas vielä hakusessa...

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Calin -96 vaihdelaatikkoremontti
« Vastaus #8 : Helmikuu 12, 2025, 11:28:46 ap »
Lainaus
Vaihteensiirtohaarukat ovat kunnossa, mutta mikä aiheutti 2 vian, ikäänkuin luiskahti laiskasti paikoilleen ja lopulta ei ollenkaan!?

Tätä miettinyt. Syitä voi olla useita: lievästi taipunut siirtohaarukka, haarukan akseli vaurioitunut tai taipunut, vaihteensiirtorummun mekanismin häiriö. Vaihteistossa on ollut irto-osia liikenteessä ja ne ovat voineet aiheuttaa muita vaivoja mutta nyt ei mielikuvitus anna enempää vinkkejä aiheesta. Selviää, viimeistään, silloin kun vaihteisto on koottu ehyillä osilla.

Yammu

  • Viestejä: 80
Vs: Calin -96 vaihdelaatikkoremontti
« Vastaus #9 : Maaliskuu 17, 2025, 09:56:55 ap »
Dodii, kaikki laakerit vaihdettu ja uusi 2ratas, kasaamista vaille valmis.
Miten on, vaihdeakselin päässä olevan mutterin kiristys, kuinka kireelle? Mitä enemmän kiristää, sitä vähemmän pyörii 2ratas käsivoimin!?
2 ja 3 vaihteen välissä kulunut prikka, meneekö vaihtoon?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Calin -96 vaihdelaatikkoremontti
« Vastaus #10 : Maaliskuu 17, 2025, 19:38:11 ip »
Ei mutterin kiristäminen pidä estää pyörimistä. Jos kehtaan epäillä niin jossain on liikaa tavaraa välissä tai akseli ei ole laakerissaan aivan perillä. Käytitkö lämmitystä laakerin asennuksessa akseliin?
Kuluneiden osien, kuten välilevyn suhteen, on käytettävä mittaustekniikkaa ja järkeä. Jos kuluma, alkuperäiseen mitoitukseen nähden, on muuttunut runsaasti tai välilevy on vahvuudeltaan vaihteleva tai sen pinta karhea niin kannattanee etsiä uusi. Ei ole kiva purkaa ja koota looraa muutaman euron osan vuoksi.

Yammu

  • Viestejä: 80
Vs: Calin -96 vaihdelaatikkoremontti
« Vastaus #11 : Maaliskuu 18, 2025, 19:23:22 ip »
Prikka 2 ja 3 rattaan välissä on kovin kärsinyt ja se se on joka kiristääpuristaa. Voinko ottaa/hioa sen verran pois, että 2ratas mahtuu pyörimään? Prikka n.3mm paksu, ehkä väliin mahtuu 2mm prikka!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Calin -96 vaihdelaatikkoremontti
« Vastaus #12 : Maaliskuu 18, 2025, 20:50:28 ip »
Minulle oudon näköinen välilevy. Pitäsi katsoa varaosaluettelon kuvaa että onko tuo samanlainen. Mutta mikäs on hioessa jos kapistus pysyy ehyenä.
Itse olen käyttänyt koneliikkeistä ostamiani tarkoitukseen tehtyjä välilevyjä mutta ne ovat olleet umpiterästä. Yritin etsiä vastaavaa omista jutuistani mutta juttuja on noin 1800 tullut kirjoitelluksi niin olen omien sivujeni suhteen hieman eksyksissä. Pahoittelen. Tutkin asiaa paremmalla ajalla. Mitä kertoo varaosaluettelo kyseisestä osasta? Tässä yksi osoite osalistoihin: https://www.guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm
Tässä kaupallisia varaosaluetteloita: https://www.stein-dinse.com/en/moto-guzzi/

Yammu

  • Viestejä: 80
Vs: Calin -96 vaihdelaatikkoremontti
« Vastaus #13 : Maaliskuu 18, 2025, 22:01:21 ip »
Molemmilta puolin samanlainen, olisko vika ollut siinä, kun ei 2vaihde suostunut meneen päälle, oli ratas jumissa!?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Calin -96 vaihdelaatikkoremontti
« Vastaus #14 : Maaliskuu 19, 2025, 08:29:13 ap »
Niin, nyt on kaksi outoutta: kummallinen välilevy ja mutteri jota ei voi kiristää.
Tästä voi jotain päätellä: on ollut jollain asiaa ennenkin looran sisään.
Näin jälkeenpäin on helppo olla jälkiviisas.
Toki itsellänikin on ollut joskus osia hukassa. Pesussa katoaa tai putoaa jonnekin ja jää huomaamatta. Olisiko ollut "korvaava" osa.

Sitten on yksi asia joka remontoidessa ahdistaa: on laitettu holvaamalla ruuvilukitetta, tietenkin kovinta laatua, ja toivotaan että pysyy kasassa. Kyllä pysyy. Sitä voi mennä sellaiseenkin paikkaan mihin ei. Seuraava remontoija on kovilla jos ei konsteja tunne. Nämä laitteet on tehty ilman ruuvilukitteita jo alunperin. Lukitus tapahtuu usein mutterien huulloksen lyömisellä sopivalla tuurnalla akselin loveen: loven leveys miinus kaksi kertaa huulloksen paksuus on tuurman mitoitus. Mutta kaikennäköisiä kopastuksia silti näkee. Eikä siinä ruuvilukitteessakaan mitää vikaa ole: kunhan laittaa erittäin puhtaille pinnoille ja vain hieman. Kyllä se sinne leviää. No ei suoranaisesti liittynyt juttuun mutta kunhan purkauduin kun muistelin erästä purkamaani ja kunnostamaani vaihteistoa. Meni pari pitkää ehtoopäivää pelkkään purkuun. Laakerit ja kaikki ruuvit, ym. mahdolliset kohteet oli liimattu. Oli toholla ja iskuavaimella käyttöä!