Kirjoittaja Aihe: Motogadgetin MO-Unit  (Luettu 9737 kertaa)

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Motogadgetin MO-Unit
« : Marraskuu 30, 2024, 18:54:12 ip »
Ostin tällaisen härpäkkeen:

https://www.motogadget.com/products/mo-unit-basic

Tarkoitus on siis laittaa Guzziin uudet sähköt ilman turhia releitä ja sulakkeita. Vanhaa johtosarjaa olen jo vuosien kuluessa saksinut kovalla kädellä, joten on aika uusia koko johtosarja. Lisäksi kaikissa customoiduissa pyörissä on nykyisin jokin vastaava digitaalinen ohjausyksikkö.

Tänään purin sytyspuolen johdotuksen (Digiplex). Syöttövirtaa ohjaa 30A rele, johon syöttövirta tulee suoraan akusta 2,5mm2 johtimella. Releestä Digiplexiin ja puolille johdotus on 1,5 mm2 kuten myös Digiplexistä puolille. Herävirta releelle tulee virtalukon kautta. Onkohan jokin erityinen syy (muu kuin pienempi resistanssi) miksi Guzzi käytti näin järeää johdotusta? Toisaalta, näkyy kaikki -96 Calin releet olevan samoja 30A, joten johtimien mitoituskin varmaan on sovitettu 30A:lle.

Tarkoitukseni on poistaa kokonaan Digiplexin rele ja syöttää Digiplexiä ja puolia suoraan mo-unitin (ignition) 10A lähdöstä. Ryhdyin kuitenkin pohtimaan riittääkö tuo 10A varmasti molempien puolien syöttövirralle ja Digiplexille? Käsitykseni mukaan pitäisi riittää mutta kysymyksessä on kuitenkin vanha laite. Näkyy noissa uusien puolien myynti-ilmoituksissakin olevan vain  kuvia ilman teknisiä tietoja.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Motogadgetin MO-Unit
« Vastaus #1 : Joulukuu 01, 2024, 19:07:40 ip »
Turha kai on ennakkoon pohtia riittääkö 10A puolille. Tuohan selviää kun pääsee jossain vaiheessa testaamaan, sikäli koko kysymys oli turha. Poistin turhan releen ja jätin muun  johdotuksen paikoilleen, koska Digiplexin liittimen purkaminen olisi vaatinut uudet pinnit uusien johtimien kaveriksi. Voi olla hankalaa metsästää pinnejä enkä ryhdy siihen tässä vaiheessa. Sytkäpuolen piuhat ovatkin sitten ainoat alkuperäiset, jotka jäävät pyörässä paikoilleen.

Toinen funtsimista aiheuttava seikka oli starttireleen 30A releen poistaminen. Tuo 30A viittaisi siihen ettei Valeon solenoidin kelat ota tuon enempää virtaa kuin korkeintaan joidenkin millisekuntien ajan, joten herätevirran solenoidille voi ottaa turvallisesti mo-unitin 30A start-lähdöstä. Tässä kohdin mo-unitin ohjeet ovat hieman ristiriitaiset, joten tämäkin asia selviää testauksen aikana.

Kolmas asia, johon tulee kiinnittää erityistä huomiota on vanha jännitteensäädin, joka keittää tehokkaasti Litium ion-akun mikäli latausjännite ylittää 15V.  Tuonkin pääsee testaamaan vasta kun (tai jos) pyörä on taas käyntikuntoinen.

Purin johtosarjat kun tuntui ettei kaikki ollut kuten kytkentäkaaviossa. Lopputuloksena oli iso kasa johtoja ja releitä. Nyt olisi seuraavaksi laadittava uusi kytkentäkaavio, jotta pääsee tekemään uuden johtosarjan.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Motogadgetin MO-Unit
« Vastaus #2 : Joulukuu 02, 2024, 13:16:18 ip »
E-tarpeitani, kuten liitinrunkoja ja pinnejä, ym osia kuten kumisuojia varten olen käyttänyt, paria - kolmea alan liikettä Tampereelta.
Peruskauraa löytyy Suomen Elektori oy:n hyllyistä. https://www.elektori.com/yhteystiedot
Yleiselektroniikasta löytyy lisää. https://www.yeint.fi/
Sitten on vielä eri alan tukkuliikkeitä joista saa tavaraa ulos vain yrittäjänä mutta asia on suht helppo kiertää.
Tässä yksi tyydyttävä: https://www.tsp.fi/fi/
Toki Motonetistäkin jotain löytyy mutta, nykyään, laatu on heikentynyt jyrkästi mutta ei niin huonoksi kuin Biltemassa.

Mielenkiintoista on se että eräitä liittimiä ei voi myydä Suomessa. Esimerksi eräiden, Guzzissakin esiintyvien, liittimien uroskantoja. TSP:llä kävin konttorin puolella asiaa tiedustelemassa. Selvisi että kielto on aikanaan tullut USA:n viranomaisen toimesta ettei tavaraa siirry Suomen itärajan tuolle puolen. Itse olen kiertänyt tätä puutetta tekemällä liittimet itse. Kielto ei koske muuta Eurooppaa kuin vain entisen Neuvostoliiton naapurivaltoja. Voi olla että kielto on jo rauennut. Ei ole ollut tarvetta tehdä aikoihin sen sortin sähköasennuksia.