Kirjoittaja Aihe: Sport 1200 2-v 2007 kaasuvaijerien vaihto  (Luettu 14480 kertaa)

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Sport 1200 2-v 2007 kaasuvaijerien vaihto
« : Marraskuu 29, 2024, 09:33:26 ap »
Avaava kaasuvaijeri rispaantu poikki. Nyt molemmat vaijerit hankittuna oottamassa ranteen paranemista ja motivaatiota
vaihtosessiolle.
Kuinka paljon, tankin noston lisäksi, on syytä purkaa, että saan vaijerit vaihettua ja meneekö jotakin säätöjä uusiksi?
samalla aattelin öljynpaineanturin vaihtaa, kun se tuntuu antavan virheilimotusta. Löytyykö vastaavaa kotimaast esim.
Fiatin osana? M12 x 1,5 näyttää olevan kierre anturissa
Neuvoista kiitollinen, ettei ratasta tarvis uuvelleen keksiä.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Sport 1200 2-v 2007 kaasuvaijerien vaihto
« Vastaus #1 : Marraskuu 29, 2024, 10:34:24 ap »
Itsellä oli rinnakkaismalli 1100 Breva eli köyhäilyversio. Oletan että melko identtiset laitteet teknisesti 1200 2v-mallin kanssa.
Kaasuvaijereita en ole vaihtanut joten en ole varma tarvitaanko vaihtoon tietokoneohjelmointia juuri tässä mallissa kuten monessa muussa versiossa. Todennäköisesti tarvitaan. Se selvinnee huolto- tai korjaamokirjasta.

https://www.guzzitek.org/gb/ma_us_uk/1200/  Tai:
https://www.guzzitek.org/gb/ma_us_uk/1200/1200Sport_012008_Atelier(GB).pdf

Tietokoneasiassa pääsee helposti eteenpäin koska Foorumissa on sitä varten omat sivunsa. Tarvitaan läppäri, siihen ilmaisohjelmisto joka on suomenkielinen ja pari liitäntäkaapelia. Kaapelihin menee muutama kymppi vaurautta tai sitten auttaa joku jolla jo on välineet. Avusta ei saa laskuttaa. Vaijereiden asemointi on varsin helppoa tietoteknisesti avustettuna. Tästä pääsee alkuun: https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?board=23.0
Mutta parasta on jos tekee itse niin on ajan tasalla muistakin pyörän asioista ja jos on kiinnostusta voi tietoteknisesti säätämällä muuttaa pyörän parametrejä. Niin olen itsekin tehnyt.

https://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Sport 1200 2-v 2007 kaasuvaijerien vaihto
« Vastaus #2 : Marraskuu 29, 2024, 10:50:16 ap »
Ihan vaan mielenkiinnosta. Mitä tapahtuu tai on tapahtumatta jos vain vaihtaa vaijerit tekemättä mitään muuta ?. Siis sellaiseen mitä Matti tarkoitti.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Sport 1200 2-v 2007 kaasuvaijerien vaihto
« Vastaus #3 : Marraskuu 29, 2024, 11:10:01 ap »
Tyhjäkäyntiä käy mutta kaasukahva ei tottele. Vikavalo tillittää.

Toki merkkihuollossa asia laitetaan kuntoon. Itse kalibrointitoimi kestää muutaman sekunnin. Vaijerit voi uusia itsekin jos haluaa.

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Sport 1200 2-v 2007 kaasuvaijerien vaihto
« Vastaus #4 : Marraskuu 30, 2024, 07:45:20 ap »
Kunhan käpälä kuntoutuu, niin vaihan vaijerit ja paneuvun sitten taas guzzidiagin saloihin. Sportin softan olen jo imuroinu talteen, jotta saatan sitä ihimetellä. Koskea en uskalla, ainakaan iliman tietävän konsulltointia.
Ompa tässä vielä talavea jäljellä. Valoa kohti.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Sport 1200 2-v 2007 kaasuvaijerien vaihto
« Vastaus #5 : Marraskuu 30, 2024, 14:13:51 ip »
Hyvä. Oma apua paras apu kertoo sananlasku.

Kuten mainitsin niin kaasuvaijerien asennuksen jälkeen kaasunasentopotentiometrin kalibrointi käy varsin hätäiseen. Sen voi uusia tarvittaessa. Sellaista säkää tuskin käy että uudet vaijerit asettautuisivat aivan samalle asemalle kuin poisotetut. En ole ainakaan kuullut moisesta.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Sport 1200 2-v 2007 kaasuvaijerien vaihto
« Vastaus #6 : Marraskuu 30, 2024, 19:21:04 ip »
Kunhan käpälä kuntoutuu, niin vaihan vaijerit ja paneuvun sitten taas guzzidiagin saloihin. Sportin softan olen jo imuroinu talteen, jotta saatan sitä ihimetellä. Koskea en uskalla, ainakaan iliman tietävän konsulltointia.
Ompa tässä vielä talavea jäljellä. Valoa kohti.

Moi,

Et tarvi guzzidiagia kaasuvaijerin vaihdossa, vaihdat vaan. Näin oli ainakin 8v sportissa.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Sport 1200 2-v 2007 kaasuvaijerien vaihto
« Vastaus #7 : Joulukuu 01, 2024, 11:22:49 ap »
Löytyykö tuota öljynpaineanturia, M12 x 1,5, kotimaasta?
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Sport 1200 2-v 2007 kaasuvaijerien vaihto
« Vastaus #8 : Joulukuu 02, 2024, 19:35:31 ip »
Nyt on ainakin aikaa tilailla.
Jotain kilkkeitä olen ostanut täältä: https://remotors.fi/
Malli mukana voi myös käydä autotarvikeliikkeessä. Silloin pitää muistaa että ko. anturin ilmantasauspainereikä on liitintapin keskellä eikä siinä muoviosan sisäreunassa. Voisi sanoa että anturin paikka on "tuulinen" ja osin kosteudellekin arka.

Mutta jos em. mallia ei löydy niin ei se maalta merelle vie jos laittaa sellaisen, väliaikaisesti, jossa se paineentasausaukko on muoviosassa. Kunhan ei ole kartiokierteellä. Kupari- tai alumiiniprikka tiivisteeksi. Päälle kuuluu "kumitutti".

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Sport 1200 2-v 2007 kaasuvaijerien vaihto
« Vastaus #9 : Joulukuu 02, 2024, 19:44:07 ip »
Ikkalalle:
Joo, voi se vaijerivaihto mennä tuurillakin niin että moottorinohjauspoksi sen hyväksyy. Ei aina hyväksy.
Mitä uudempaan malliin mennään niin sitä enemmän on tietokoneasettelua tehtävä. 1400:n, vaikka on sekin jo iällä, vaatii aika paljon tietokoneräpläystä mutta kun hiukan perehtyy niin sehän on vain mukavaa puhdetta.

Kerholleni on ilmestynyt hieman modernimpi pikkulohkoguzzi. Se ei, toistaiseksi, liene saanut paljonkaan säätöä ulkoisesti. Kaipa, vuosien myötä, kehitys kehittyy.