Hyvä T.EV. Aloitan loppupäästä.
Alumiiniä olen nähnyt paateissa ja FYC:llä työskennellessäni näin alumiinipaatteja, Puolustuslaitoksen eri tehtävissä, aivan likeltä. En niissä havainnut korroosiota. Pinnoitusta levyrakenteissa en tiedä mutta lienee jonkun sortin passivointi. Muutoin käytettiin, kansirakenteissa, hiilikuitukomposiittiä ja vedenpinnan yläpuolisissa rakenteissa näkyvissä paikoissa. Niiden pinoitteena oli tutkasuojamateriaalia. Luulisi että Itämeren vähäsuolainen vesi ei kauhesti korroosiota tuota.
Eloksointi eli passivointi eli sähköinen kylvetys alumiinin pintaan saa aikaiseksi kovan ja läpikuultavan kerroksen. Saa myös värillisenä. Vastustaa hyvin merivettä eikä ole kauhean herkkä naarmuuntumiselle. Toimenpide on sen verran yksikertainen että onnistuu kotioloissa. Toki tarvitaan muuntaja ja tasavirtaa sekä oikeat liemet. Mutta tähän en ryhdy.
Vanteet ovat maalatut. Varmaankin jo vannetehtaalla. On, toki, tyypillistä että ulkokulmiin tulee ohuempi kerros kuin sisäkulmiin. Siihen välille, tasaisempiin kohtiin, se haluttu myymäärä.
Molemmat, ulkonäkö on tärkeä mutta kestävyys myös. Olen nähnyt kuinka alumiinin korroosio etenee maalin tai lakan alla. Näistä kärsii lähinnä "japaninvalualumiini" joka on varsin erilaista seokseltaan kuin meillä tai Amerikassa käytetty laatu. Japaniassa kun on kovin vähän maamalmeja niin ovat nuukailleet ja uutena kiiltolakatut pinnat näyttävät hyviltä. Guzzien kanssa on toinen riesa: jos haluaa kiiltoa niin jynssäämistä riittää mutta hyvä vaha pitää pinnan siistinä. Sormivoimien lisäksi minulla on kiillotuskone. Liki samanlainen kuin rajasuutareilla verstaassaan mutta tehokkaammalla moottorilla.
Ulkonäkö edellä. Mutta kestävyydelläkin on puolensa. Tuskin ovat halvat vanteet jos ostaa pitäisi.
Näin aluksi olen kiveniskemät ja kuultavaksi kuluneet kohdat peittänyt ajokaudella vahaamalla mutta kauden ulkopuolella, perusteellisen pesun jälkeen, pikku siveltimellä sipaissut kiveniskemiin maalitäppiä ja kulmiin myös.
Ihan tavallista 1K-maalia. Alkuperäisellä mustamaalilla ei ole minkäänlaista alusmaalia vaan on suoraan alumiinissä. Asiasta kärsii eniten takavanne koska kiveniskemät ja maantiepöly hioo hiljalleen. Huomenissa menen pesemään etuvannetta saadakseni sen vaivat piilotettua. Kun korjausmaalaus on kuivanut niin vielä vaha päälle. Vanteissa on, laskujeni mukaan, 24 puolaa. Melko taajassa. Taatusti käy jo satasen vauhdissa melkoinen pyörrevirtaus.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi9TfgDhXcC_abqJRBJt_RbJBNmTYZI46V8q95kxOCeSIQ8ZYGO7XOjEpmtAOfpZ7OMg4GmzQ5DFOJ7JIlLkSkBe5hH7HyiMN5LbM_9S2oPzEWxQdVKQkkMj__gokygz85Hf0FdwfBs_aCiWsLNVkeZkhCSvQZ29eGJpbbiKPDXPbfdAGLIW-Bx2oqNaDPw/w640-h480/C_1400_per%C3%A4vaihde_sivulta_oik_a.JPGViimeinen vaihtoehto olisi että hiekkapuhaltaisin maalin pois ja sen jälkeen lasikuulapuhaltaisin näkyvät pinnat sileiksi ja ns. laikkakoneella ja kiillotuspastalla kiillottaisin. Mutta se ottaisi aikaa ja on hyvin työlästä koska rakenne on kiillotuksen näkökulmasta hankala. Vaan olisi "ikuisempi" se pinta. Kerran vuoteen vain pesisi ja vahaisi.