Kohta kevätkäynnistellään.
Jumitusjuttuja voi ilmetä lisää jatkossakin. Vaikka on kyseessä aikakausi jossa etanolin haittavaikutukset ovat jo vähissä ja kaikkien tiedossa eli materiaalit ovat huomioitu sopiviksi sen kanssa on silti ollut ongelmia. Vaivoja on ilmennyt, eritoten, niissä pyörissä jotka on valmistettu ennen etanolin sekoittamista bensiiniin.
Syksyisin on ollut juttua siitä että miten etanolibensalla talvisäilytys tapahtuu ilman että keväällä tulisi ongelmia asian suhteen.
Em. keskustelujen jälkeen, toivoakseni, on ollut talvisäilytyksessä pyöränsä siten että etanolin osuutta on tankissa ollut mahdollisimman vähän. Itse en ole, vielä, käynnistellyt. Ensin haen kannullisen korkeaoktaanista ja mahdollisimman vähän "petäjäistä" sisältävää bensiiniä, tankkaa tankin, annan olla pari päivää, kytken akun kiinni pyörän sähköihin, laitan virran päälle ja kuuntelen pörähtääkö bensapumppu käyntiin vai pukkaako vikailmoituksia.
Aiempi kokemus on ollut että, vanhemman kaluston suhteen, ei tankin ulkopuolinen bensapumppu käynnisty lainkaan talven jälkeen kun virrat käännetään päälle. Silloin ollaan jännän lähellä. Sulake palaa. Etanolin syytä. Itsellä auttoi se että virran kytkemisen jälkeen, välittömästi, kopautin pumppua muovivasaralla ja se lähti käymään. Sama on auttanut muissakin ikääntyneissä ruisku-Guzzeissa.
Nykyään on tankin sisäpuoliset pumput, kooltaan paljon pienemmät, suojassa kunhan tankissa on edes sen verran lientä että ko. laite lepää sen sisällä eli ei ole hapen kanssa tekemisissä.
Olen kuullut myös tapauksesta jossa syyshuollossa tankki ja polttoainejärjestelmä on jätetty täysin tyhjäksi. Silloin on ongelmia tiedossa. Toki tankkia ei kannata piripintaan tankata sillä se voi aiheuttaa muita ongelmia mutta kunhan tankin sisäiset komponentit ovat menoliemen sisässä. Keväällä sitten tuoretta gasoa tankkiin niin käynnistäminen on kuin palmun alta lähtisi.
Aiemmin syksyllä kirjoittelin että talvella, akun ylläpidon ohessa, on hyvä käynnistellä pari - kolme kertaa kone. Polttoaine kiertää letkustossa ja vaihtuu, poistaa syntyneet kaasukuplat kierrosta, suuttimet pysyvät voideltuina ja öljypumppu voitelee muut rakenteelliset osat. Kaasutinpyörissä on hyvä laskea kaasuttimien kohokammiot täyteen muutaman kerran talvessa niin säästyy keväälliseltä kaasuttimien puhdistukselta. Varsinkin jos kulkuneuvoa säilytetään lämpimissä tiloissa. Toinen, parempi, mutta työläähkö vaihtoehto on tyhjentää kaasuttimet tyystin ja pitää ne tyhjinä. Se voi, kuitenkin, olla surma tiivisteille tai aluksi on vuotoa ennenkuin turpoavat. Senkin lasken alkoholin syyksi.
Näin vuosin, kuten sanotaan, alkaa kevätkäynnistely Kerhollani. Menen sinne tulevan viikon lauantaiaamuna katsomaan tilannetta. Tähän mennessä, tasan puolet Guzzinomistajista, Kerhossani, on jo ajellut.
Tyypillistä on että kaasutinpyörissä on enemmän vaivoja keväällä. Se on sekä lian että nykypolttoaineen sisältämän veden kuivumisen ja kiintoaineen kertymisestä kaasuttimiin. Vaan onhan se mukavaa puuhaa rassata Kerhon pihamaalla kun huhtikuun aurinko loistaa eteläisellä taivaalla korkealla ja Kerhokaverit lähtevät pikku turneelle.