Kirjoittaja Aihe: Cali tankin korkki ei toimi  (Luettu 10567 kertaa)

7heaven

  • Viestejä: 11
Cali tankin korkki ei toimi
« : Marraskuu 18, 2024, 19:08:53 ip »
jackal 1100 vm 2000 tankin korkin avain jumiutui, onneksi auki asentoon. Mutta lukko ei toimi..siis pyöri.
Onko kellään kokemusta asiasta?

Jojje

  • Viestejä: 25
Vs: Cali tankin korkki ei toimi
« Vastaus #1 : Marraskuu 18, 2024, 21:32:52 ip »
Viime suvena helteellä ajelin Nevadaa (2002) kotia päin, tankkailin tapani mukaan piri pintaan. Sysmän nesteelläpä ei enää saanut korkkia takaisin kiertymään, tai siis avain ei kiertynyt lukossa. Vanhempi myymälänhoitaja papukaijapihdeillä ja CRC:llä sai sen verran elvytettyä, että saatiin lukkoon. Arvelutti, riittääkö bensa kotiin asti, jos jumittaa taas: no lähti se Lammilla vielä jäykästi auki.
No syy siis on se, että bensassa nykyisin oleva etanoli turvottaa korkin muoviosat! Purin korkin, käyttelin santapaperia, herkistelin mekanismia ja selvitin, että korkin voi näköjään koota useammalla kuin yhdellä tavalla, mutta vain yksi on toimiva...
Mutta ei siis ollut vaikea toimenpide. Että jos olisi tästä samasta kyse. Eikä rahanmenoa aiheutunut yhtään.

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Cali tankin korkki ei toimi
« Vastaus #2 : Marraskuu 18, 2024, 22:02:23 ip »
Stonessa joskus sama ongelma. Purin korkin ja siinä olevaa vihreää muovirengasta piti vähän viilata.
Tai oikeastaan jouduin Mc Driver ihmelinkkarilla vähän veistelemään.
En silloin tajunut sen johtuvan viinasta.

Siis bensan joukossa...


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali tankin korkki ei toimi
« Vastaus #3 : Marraskuu 18, 2024, 22:39:12 ip »
Alkoholiongelmia oli tuon ajan peleissä melkoisesti: turvonneita ja vuotavia tai irronneita letkuja ja kumitiivisteitä. Melko nopeasti valmistaja reagoi. Taisi vain alkaa etanolilla jatkettu bensiiniasia ilmetä enemmän täällä pohjoisessa. Sainpa hommia kun tarvitsi tankin sisällä olevia osia rassata. Osan hommista tein Verstaalla mutta monta juttua asiakkaan pihamaalla tai jossain muussa sopivassa paikassa. Homma alkoi yhtä-äkkisesti ja loppui myös nopeaan. Mutta ei koskenut kaikki Guzzimalleja. Nevadoita ja ruisku-Californioita erityisesti.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali tankin korkki ei toimi
« Vastaus #4 : Marraskuu 23, 2024, 20:25:14 ip »
Tuo Calin korkin jumittaminen ei ihan sinällään johdu alkoholibensasta. Se vihreä muoviosa ei turpoa, vaan ikäänkuin kuivuu. Sen jälkeen liukupinnan kitka lisääntyy. Hivenen vaikea selittää selkeästi, mutta kun osat on kädessä, niin ymmärtää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Cali tankin korkki ei toimi
« Vastaus #5 : Marraskuu 24, 2024, 11:27:54 ap »
Korkin osat olivat silloin pöydällä purettuna. Totesin sinnikkään tarkastelun ja pähkäilyn jälkeen "syylliseksi" se vihreän renkaan. Siitä vähän raaputeltuani ja viilattuani kokosin palikan, eikä ongelmia sen koommin. Enpä sitä sitten sen enenpää miettinyt. Saattaahan tietenkin olla tuo kitka siinä se alkusyy.

Enää 27 päivää hetkeen, jolloin päivät alkavat pidentyä.
Ja siitä 119 päivää ajokauden alkuun... ;D ;D ;D


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali tankin korkki ei toimi
« Vastaus #6 : Marraskuu 27, 2024, 17:43:36 ip »
Niin, aikanaan "tenulla" jatkettu bensiini teki kumi- ja myös muoviosiin temppujaan. Esimerkiksi bensiinihanat jumittelivat, kumiletkut turposivat ja tankin sisäisten järjestelmien muoviosat kävivät hauraiksi. Tuo tankin korkin rakennevika viittaa samaan ongelmaan. Asiassa päästiin kuitenkin eteenpäin sillä että osia vaihdettiin takuuseen että omistajan lompakon vajaukseen. Jotkin materiaalit reagoivat heti, toiset hitaammin.
Myös ns. vesiongelma bensiinin joukossa hävisi alkoholin bensiiniinsekoituksen aikoihin: vesi sitoutui alkoholiosuuteen ja meni hienosti läpi kaasuttimista ja ruiskutussuuttimista. Yllättäen ruiskutuspumppuihin ei tullut vikoja. Myös polttoaineen paineensäätimet toimivat. Joko niiden muovi- ja kumiosat olivat jo ennestään viinankestäviä tai rakenteiden pikku muutokset eivät haitanneet. Toisaalta, ne ovat hapettomissa olosuhteissa.

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Cali tankin korkki ei toimi
« Vastaus #7 : Huhtikuu 05, 2025, 11:10:46 ap »
Kas kummaa. Nevadan korkki jumitti talven jälkeen. Jumitti kertaalleen jo tallilla kädessä ollessa, piti yrittää WD40 tjsp-elvytystä. Eipä auttanut. Lukkopesä sentään toimi.

Pihassa tänään rupesin tutkimaan asiaa ja nyt jumitti jo lukkopesäkin. WD40-kylpyä ja 100-200 kertaa avainta pesään renkaten meni lopulta paikalleen ja aukesi.

No, ei kun purkamaan. Vihreitä muoviosia ei ollut, oli harmaita. Joista toinen oli halkaisijaltaan 27mm ja sinkkivalu johon sen piti mahtua oli 26.9mm. Dremelöin sitten sitä valuosaa kun näytti ettei muovissa riitä ainevahvuus. Irrotin myös lukkopesän ja tarjoilin sille lisää WD40:tä ja edestakaista liikettä. Sitten kuivasin ylenmääräiset WD40:t pois ja putsasin lukkopesän kolonkin. Parin väärinkokoamisen jälkeen korkki meni kuin menikin kasaan ja sehän mokoma toimii paremmin kuin koskaan mun aikana.

Tästä innostuneena kävin kypärälukon kimppuun. Sitä kun en ollut koskaan saanut auki, arvelin että liekö sarjoitettu joskus eri avaimelle. Kävihän se toki mustekalan kiinnityspisteestä mutta... kuinkas ollakaan: tuokin lukko nöyrtyi WD40:n ja armottoman renkkaamisen edessä ja toimii.

Kaiken lisäksi tankin korkissa ja reunuksessa oleva "ruoste" liukeni WD40:n avustuksella ja olikin siis lopulta bensan hartsia. Tästähän tuli suorastaan hyvä mieli tälle päivälle.


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali tankin korkki ei toimi
« Vastaus #8 : Huhtikuu 05, 2025, 12:14:49 ip »
Kohta kevätkäynnistellään.
Jumitusjuttuja voi ilmetä lisää jatkossakin. Vaikka on kyseessä aikakausi jossa etanolin haittavaikutukset ovat jo vähissä ja kaikkien tiedossa eli materiaalit ovat huomioitu sopiviksi sen kanssa on silti ollut ongelmia. Vaivoja on ilmennyt, eritoten, niissä pyörissä jotka on valmistettu ennen etanolin sekoittamista bensiiniin.
Syksyisin on ollut juttua siitä että miten etanolibensalla talvisäilytys tapahtuu ilman että keväällä tulisi ongelmia asian suhteen.

Em. keskustelujen jälkeen, toivoakseni, on ollut talvisäilytyksessä pyöränsä siten että etanolin osuutta on tankissa ollut mahdollisimman vähän. Itse en ole, vielä, käynnistellyt. Ensin haen kannullisen korkeaoktaanista ja mahdollisimman vähän "petäjäistä" sisältävää bensiiniä, tankkaa tankin, annan olla pari päivää, kytken akun kiinni pyörän sähköihin, laitan virran päälle ja kuuntelen pörähtääkö bensapumppu käyntiin vai pukkaako vikailmoituksia.

Aiempi kokemus on ollut että, vanhemman kaluston suhteen, ei tankin ulkopuolinen bensapumppu käynnisty lainkaan talven jälkeen kun virrat käännetään päälle. Silloin ollaan jännän lähellä. Sulake palaa. Etanolin syytä. Itsellä auttoi se että virran kytkemisen jälkeen, välittömästi, kopautin pumppua muovivasaralla ja se lähti käymään. Sama on auttanut muissakin ikääntyneissä ruisku-Guzzeissa.
Nykyään on tankin sisäpuoliset pumput, kooltaan paljon pienemmät, suojassa kunhan tankissa on edes sen verran lientä että ko. laite lepää sen sisällä eli ei ole hapen kanssa tekemisissä.
Olen kuullut myös tapauksesta jossa syyshuollossa tankki ja polttoainejärjestelmä on jätetty täysin tyhjäksi. Silloin on ongelmia tiedossa. Toki tankkia ei kannata piripintaan tankata sillä se voi aiheuttaa muita ongelmia mutta kunhan tankin sisäiset komponentit ovat menoliemen sisässä. Keväällä sitten tuoretta gasoa tankkiin niin käynnistäminen on kuin palmun alta lähtisi.

Aiemmin syksyllä kirjoittelin että talvella, akun ylläpidon ohessa, on hyvä käynnistellä pari - kolme kertaa kone. Polttoaine kiertää letkustossa ja vaihtuu, poistaa syntyneet kaasukuplat kierrosta, suuttimet pysyvät voideltuina ja öljypumppu voitelee muut rakenteelliset osat. Kaasutinpyörissä on hyvä laskea kaasuttimien kohokammiot täyteen muutaman kerran talvessa niin säästyy keväälliseltä kaasuttimien puhdistukselta. Varsinkin jos kulkuneuvoa säilytetään lämpimissä tiloissa. Toinen, parempi, mutta työläähkö vaihtoehto on tyhjentää kaasuttimet tyystin ja pitää ne tyhjinä. Se voi, kuitenkin, olla surma tiivisteille tai aluksi on vuotoa ennenkuin turpoavat. Senkin lasken alkoholin syyksi.

Näin vuosin, kuten sanotaan, alkaa kevätkäynnistely Kerhollani. Menen sinne tulevan viikon lauantaiaamuna katsomaan tilannetta. Tähän mennessä, tasan puolet Guzzinomistajista, Kerhossani, on jo ajellut.
Tyypillistä on että kaasutinpyörissä on enemmän vaivoja keväällä. Se on sekä lian että nykypolttoaineen sisältämän veden kuivumisen ja kiintoaineen kertymisestä kaasuttimiin. Vaan onhan se mukavaa puuhaa rassata Kerhon pihamaalla kun huhtikuun aurinko loistaa eteläisellä taivaalla korkealla ja Kerhokaverit lähtevät pikku turneelle.