Kirjoittaja Aihe: Lampun vaihto  (Luettu 10762 kertaa)

Malliti

  • Viestejä: 6
Lampun vaihto
« : Marraskuu 13, 2024, 15:15:29 ip »
Moi.
Mites tuo avataan, että vois tarkistaa latauksenmerkkivalon? Lautaus toimii  mutta välillä ei merkkivalo syty kun laittaa virran päälle. En ole uskaltanut kovin lujaa vetää tuosta kumiosasta mihin tulee johdot.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Lampun vaihto
« Vastaus #1 : Marraskuu 13, 2024, 15:56:24 ip »
Katsellaanpa kokonaisuutta.
Lamppu lienee virtapiirin viimeinen. Oire viittaa lampun kannan liitoksen heikkouteen eikä niinkään lampun vikautumiseen ilmiön aikana joka esiintyy satunnaisesti.
Mutta silti voi olla vika muuallakin. Vilkaisisin myös koko virtapiirin matkalta liitokset. Niissä voi olla löysyyttä tai hapettumaa joka aiheuttaa mainitsemasi ilmiön.
Homma onnistuu kun seuraa kyseistä johdinlinjaa. Toki se kulkee sukan sisällä, haaroittuu ja liittimessäkin voi olla haaroitus, mutta johtimen väristä liittimien kohdalla voi päätellä mihin liittimeen se johdin liittyy ja vielä, mahdollisesti, edemmäs.

Tuon kun selvität ja käytät liittimiin asianmukaisia kemikaaleja puhdistukseen ja suojaukseen niin vika ei uusiudu. Eikä moni muukaan vaiva ko. liittimien suhteen. Pitkään aikaan.

Kanta- liitinmurheista yleensä: hapettuma on tyypillinen. Pitkälle päässeenä vaivana vaati uutta osaa mutta ensioireiden ilmentyessä saattaa vielä kelvata palvelukseen puhdistetuna.

Eiköhän se lamppu lähde kumisen kantansa myötä irti. Siinä on saattanut käydä niin että kumi on lievästi takertunut muoviholkkiinsa. Niillä on sellainen tapipumus. Siihenkin on aineensa.

Pyörästäsi on julkaistu kytkentäkaavio mutta en osaa sanoa tietämättä pyöräsi vuosimallia ja tyyppiä.
Tästä löydät pyöräsi kytkentäkaavion ja pari muutakin juttua: https://www.guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Lampun vaihto
« Vastaus #2 : Marraskuu 15, 2024, 09:40:16 ap »
Oliskohan niin, että polttimo vaihdetaan vetämällä tuo kumitulppa varovasti irti? Kyseessä saattaa olla samanlainen lamppurakenne, kuin Calissa. Polttimo on kannaton, ns. lasikantalamppu ( https://www.motonet.fi/tuote/lasikantapolttimo-12v-3w-w2x46d-t5?product=43-2524 ).
Irroitus on tehtävä varovasti, ettei revi tuota onnetonta rakennetta rikki.

Huomaa, että myynnissä on ( ainakin ) kahta eri tehoista, joista pienempi on ihan onneton.

Minä vaihdoin jo vuosia sitten merkkivalot led´eiksi. Niitä myydään po. kantaisena. Toimivat vain oikein päin asetettuna, joten jouduin jokaisen kohdalla aina tarkistamaan toiminnon.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Lampun vaihto
« Vastaus #3 : Marraskuu 15, 2024, 11:27:28 ap »
Timolta hyviä vinkkejä.
Jos lamppu palaa edes ajoittain niin ei siinä liene vikaa vaan vika, lähimmillään, on lampun liitoksessa lampunjalkaan. Lampunjalkaan kun pääsee kosteutta hapettamaan kovin huonosti. Vaiva voi yhtä hyvin olla muualla virtapiirissä. Kannattaa tutkia. Pyörä kun vaikuttaa jo ikääntyneeltä niin tyypillistä on että tämän tapaisia häiriöitä alkaa ilmetä. Myös pyörän säilytys väärin voi aiheuttaa moisia vaivoja muuallakin virtapiireissä. Kävisin läpi myös sulake- ja relejalat.
Tämmöistä pikkuvaivaa voi Californiassa ilmetä: http://www.motomatti.fi/2014/02/kuvia-eraasta-prosessista.html

Malliti

  • Viestejä: 6
Vs: Lampun vaihto
« Vastaus #4 : Marraskuu 17, 2024, 19:03:31 ip »
Hei.
Tarkoitus olikin vain tarkistaa, että ei ole hapettunut koska vaikuttaisi kosketus ongelmalta.