Tyydyttävä päätelmä KINDE.
Oletan että perän vapaa ilmatila on muutama kuutiosenttimetri. Käytännössähän siellä on pyörivää metallia ja öljyä samassa tilassa kuin mahdollinen ilmakin. Aiemmin olen tottunut että kaasun ulospääsy on ookoo mutta sisäänpääsy, kokemukseni mukaan, on haitallista koska se tuo, vääjäämättä, ulkoilman kosteutta mukanaan. Siksi olen huolestunut tästä sisään-ulos- virtauksesta. Se ikäänkuin "tankkaa" vettä peräöljyn joukkoon pitkällä aikavälillä. Kuten kaikki tiedämme on ilmassa varsin paljon vesihöyryä jolla on taipumus tiivistyä vedeksi suotuisssa olosuhteissa kuten kylmän metallin läsnä ollessa.
Se että akselitiiviste vuotaisi sisäänpäin on mahdollista ja ilma liikkuu. Sen päätarkoitus, ehkä ainoa, lienee pitää öljy sisällään. Siihen nähden huohotusventtiilin tarkoitus olisi yhdentekevä. Voitaneen miettiä että kerääkö tämä järjestelmä ilmaa, ja sitä myöden kosteutta sisäänsä ja siksi olisi luovuttu ko. systeemistä. Kunhan huohottaa. Aiemmin Guzzien perissä oli huohotus vain yhteen suuntaan eli ulospäin.
Kovaakin olen ajanut, toki en 1400:lla mutta ahdetulla Centaurolla kyllä. Sen perä hankki sisäänsä vettä. Öljyä piti, olosuhteisamme, vaihtaa usein eli huomattavasti ohjekirjan öljynvaihtoväliä useammin. Ulkonäöltään perät ovat erilaisia mutta rakenteeltaan yhteneväisiä tämän asian suhteen. Läjä pirun kalliita laakereita ja pari "ratasta" sekä tiivisteita eri tyyppisiä. (Centaurossa ja Daytonassa on muihin malleihin verrattuna poikkeava voimansiirto.)
Nyt, kun tarpeeksi mietin, saattaa olle parempi että suvaitsee veden öljyn joukossa kunhan pitää asiaa silmällä ja vaihtaa öljyn usein. Nytkin sitä oli. Erityisen kalliiksi se ei tule mutta 1400:sen kohdalla hyvin työläs homma verrattuna tonnisiin ja 1100:siin tai 1200-malleihin. Tosin 1400:ssa öljynvaihtoväli on viisikymmentätuhatta kilometriä. Mutta vastaan sekin tuli. Blogissani on asiasta lisää. Homma on vaiheessa. Aiemmissa malleissa öljynvaihto on viisi kertaa useammin. Mutta helppo.
Lisäys myöhemmin: 1400:ssa on erillinen perä, kuten Daytona ja muita sen sarjan tuotteita. Eli muusta rakenteesta erillinen "tila". Siksi ihmettelin että onko sen huohotusventtiili viallinen vai tarkoituksenmukainen. En osaa päätellä. Vai vain viallinen. Öljynvaitoväli pitkähkö 50000 kilometriä.
Tosin olen ajanut vasta 60000 kilometriä tällä pyörällä ja öljyn olen vaihtanut eikä ole harmeja ilmennyt mutta haluan ennakoida...
Varmaan joku on ajanut paljon enemmän niin olisi kiva tietää mihin on hyvä kiinnittää huomiota. Muutenhan joitain kohteita kuten keulaa ja moottoria ym. pitää huoltaa tämän tästä.