Kirjoittaja Aihe: 1400 Californian perävaihteen huohotin  (Luettu 10793 kertaa)

motomatti

1400 Californian perävaihteen huohotin
« : Lokakuu 31, 2024, 22:25:10 ip »
Epäilen perävaihteen huohottimessa vikaa. Lähtöoletus on että siitä ilmaa virtaa vain ulospäin. Irrotin ja pesin huolellisesti huohottimen mutta tutkittaessa se yllätti: ilma kulkee molempiin suuntiin. Se hiukan huolettaa. Mutta pitää ottaa huomioon että se voi olla myös normaalia. Onko muiden 1400 omistajien huomioon tullut kyseistä seikkaa? Tai voisiko joku vilkaista asiaa omassa pyörässään? Kysyy nimimerkki: mielenrauhaa etsimässä. https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi6ogUg3u6HMEaYHE73QbOGELLCpwmeuUwxbGy88YpiHnc7Bxj7yXcIS43VYJ92FhNIoDeJWeMcjUJ9-FKwX7ZzI47P9qhZTo8H9WMz9Mln2TvydSKCi3-PXrn9E20G8eROt4xdncbGZkcdICEbiXXkaC-j6CVCl54g1xF9kZY_3e2HQPmosaG_t4eaeHgE/w640-h252/C1400_per%C3%A4vaihde_huohotin.JPG
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 01, 2024, 11:20:45 ap kirjoittanut motomatti »

KINDE

Vs: 1400 Californian perävaihteen huohotin
« Vastaus #1 : Marraskuu 01, 2024, 11:35:01 ap »
En tunne vaihdelaatikon (perävaihteen)  ilmanvaihdon sielunelämää, mutta näin maalikkona ajattelen, että sisällä oleva ilma laajenee ja supistuu lämpötilan ja ilmanpaineen vaikutuksesta, ja jos huohotin päästäisi ilmaa vain ulos niin ilman tilavuuden laskiessa korvausilma imeytyisi akselitiivisteen (stefa) kautta. Voi tietty olla että tilavuuden vaihtelu on niin pientä että vaikka huohotin päästäisi painetta vain ulos ei sisällä syntyvä alipaine olisi kovinkaan merkittävä.

motomatti

« Vastaus #2 : Marraskuu 01, 2024, 22:04:45 ip »
Tyydyttävä päätelmä KINDE.
Oletan että perän vapaa ilmatila on muutama kuutiosenttimetri. Käytännössähän siellä on pyörivää metallia ja öljyä samassa tilassa kuin mahdollinen ilmakin. Aiemmin olen tottunut että kaasun ulospääsy on ookoo mutta sisäänpääsy, kokemukseni mukaan, on haitallista koska se tuo, vääjäämättä, ulkoilman kosteutta mukanaan. Siksi olen huolestunut tästä sisään-ulos- virtauksesta. Se ikäänkuin "tankkaa" vettä peräöljyn joukkoon pitkällä aikavälillä. Kuten kaikki tiedämme on ilmassa varsin paljon vesihöyryä jolla on taipumus tiivistyä vedeksi suotuisssa olosuhteissa kuten kylmän metallin läsnä ollessa.

Se että akselitiiviste vuotaisi sisäänpäin on mahdollista ja ilma liikkuu. Sen päätarkoitus, ehkä ainoa, lienee pitää öljy sisällään. Siihen nähden huohotusventtiilin tarkoitus olisi yhdentekevä.  Voitaneen miettiä että kerääkö tämä järjestelmä ilmaa, ja sitä myöden kosteutta sisäänsä ja siksi olisi luovuttu ko. systeemistä. Kunhan huohottaa. Aiemmin Guzzien perissä oli huohotus vain yhteen suuntaan eli ulospäin.

Kovaakin olen ajanut, toki en 1400:lla mutta ahdetulla Centaurolla kyllä. Sen perä hankki sisäänsä vettä. Öljyä piti, olosuhteisamme, vaihtaa usein eli huomattavasti ohjekirjan öljynvaihtoväliä useammin. Ulkonäöltään perät ovat erilaisia mutta rakenteeltaan yhteneväisiä tämän asian suhteen. Läjä pirun kalliita laakereita ja pari "ratasta" sekä tiivisteita eri tyyppisiä. (Centaurossa ja Daytonassa on muihin malleihin verrattuna poikkeava voimansiirto.)

Nyt, kun tarpeeksi mietin, saattaa olle parempi että suvaitsee veden öljyn joukossa kunhan pitää asiaa silmällä ja vaihtaa öljyn usein. Nytkin sitä oli. Erityisen kalliiksi se ei tule mutta 1400:sen kohdalla hyvin työläs homma verrattuna tonnisiin ja 1100:siin tai 1200-malleihin. Tosin 1400:ssa öljynvaihtoväli on viisikymmentätuhatta kilometriä. Mutta vastaan sekin tuli. Blogissani on asiasta lisää. Homma on vaiheessa. Aiemmissa malleissa öljynvaihto on viisi kertaa useammin. Mutta helppo.

Lisäys myöhemmin: 1400:ssa on erillinen perä, kuten Daytona ja muita sen sarjan tuotteita. Eli muusta rakenteesta erillinen "tila". Siksi ihmettelin että onko sen huohotusventtiili viallinen vai tarkoituksenmukainen. En osaa päätellä. Vai vain viallinen. Öljynvaitoväli pitkähkö 50000 kilometriä.

Tosin olen ajanut vasta 60000 kilometriä tällä pyörällä ja öljyn olen vaihtanut eikä ole harmeja ilmennyt mutta haluan ennakoida...

Varmaan joku on ajanut paljon enemmän niin olisi kiva tietää mihin on hyvä kiinnittää huomiota. Muutenhan joitain kohteita kuten keulaa ja moottoria ym. pitää huoltaa tämän tästä.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 01, 2024, 23:45:42 ip kirjoittanut motomatti »

Kurtsi

« Vastaus #3 : Marraskuu 01, 2024, 23:32:25 ip »
Mistähän se johtuu, että vaihtoväli on viisinkertaistunut ? Tuskin ainakaan pelkästään rakenteiden laadun paranemisesta. Suurin syy lienee öljyjen oletetussa laadun kehityksessä. Siis vanhoissakin Guzzeisss voisi huoltovälin huoletta vähintään tuplata ?
Edellisessä MB merkkisessä autossa oli huoltoväli 15 tkm, nykyisessä 30 tkm. Kun syytä kysyin, herra Veholta kerrottiin, että öljyt ovat parantuneet. Kuitenkin samaa Shellin Helixiä laitettiin kummankin koneeseen. Huolto- ohjelmassa ei ollut ollenkaan öljynvaihtoa variaattorivaihteistoon edellisessä autossa. Veho suositteli kuitenkin vaihtamaan öljyt 80 tkm välein.

motomatti

« Vastaus #4 : Marraskuu 01, 2024, 23:59:20 ip »
Noin huoltamisesta yleisesti: öljynvaihto, vaikka useamminkin, on ookoo. Edullinen toimenpide ja antaa, ainakin, kokemuksen siitä että on "turvallisella" puolella. Usein öljynvaihtohommaan, varsinkin jos tekee itse, kuluu valuuttaa muutama kymppi pari tuntia kallista vapaa-aikaa. Halpa takuu.

Jos öljyllä olisi ajettu vaikka vain puolet vaihtovälistä ja tulee talvitauko niin, hyvinvoinnin merkeissä, voi laittaa uudet voiteet saman tien. Öljyyn kun kertyy kaikenlaista skeidaa jossa voi olla syövyttäviä komponentteja. Silti ei suodatinta tarvitse, välttämättä vaihtaa, Suodattimella kun on taipumus suodattaa aina vain tarkemmin ikääntyessään. Kunnes tukkeutuu, mutta siihen en ole vielä näin vuosin törmännyt.

Urpo ja Turpo

« Vastaus #5 : Marraskuu 02, 2024, 07:28:00 ap »
Urpolla oli reilut 40v sitten parin vuoden ajan Cortina, se tähtiperän jälkeinen malli.
Se oli vähän niinkuin automekaanikon korkeakoulu.
Cortinan öljynvaihtovälejä tuli vähän venytettyä kun sinne tuli vähän väliä lisättyä tuoretta öljyä.
Kerran öljyvalo rupesi vilkahtelemaan ja syyksi paljastui tukkeutunut suodin.

Kurtsi

« Vastaus #6 : Marraskuu 02, 2024, 08:00:00 ap »
Puolet 50 tkm:stä on enemmän kuin puolet 10 tkm:stä.

Kun hankin tuon em. 30 tkm huoltovälillä olevan auton, vaihdatin siihen öljyt Öljypisteellä 15 tkm kohdalla. Pitivät Veholla toimenpidettä turhana. Sen jälkeen en ole öljyjä huoltovälillä vaihtanut/vaihdattanut. Autoja en viitsi enää itse roplata. Korkeintaan lampun vaihdan.  Viimeinen auto, jota itse ylläpidin oli Citroen XM.

Cali secondo ei ole 40 vuoden aikana ollut merkkihuollossa kertaakaan. Lähinnä sitä oli kerta kun toin sylinterinkannen polkupyörän tarakalla Moto Italiaan. Silloinkin vaihdoin venttiilin itse. Oli palanut Saksan autobaanalla tayskaasuajossa. Syynä liian pienet  pääsuuttimet.

Ei tämä taida kyllä mitenkään liittyä 1400 Californian perävaihteen huohottimeen ....

Ekku

« Vastaus #7 : Marraskuu 02, 2024, 17:54:53 ip »
Itse olen autoon öljyt vaihtanut tai vaihdattanut 15 tuhannen välein. Kun ajaa ne autot 200-500 tuhannen kilometrin väliin, niin siitä voi olla hyötyä. Samoin automaatti laatikon öljyjen vaihdon kanssa. Yhtään konetta tai vaihteistoa ei ole minulla vielä hajonnut.
Moottoriöljy näyttää maksavan 4-6 euroa litra ja suodatin kympin. Halpa vakuutus minusta.

motomatti

« Vastaus #8 : Marraskuu 03, 2024, 19:10:59 ip »
Monesti on niin että autolla ja moottoripyörällä on ajokauden suhteen eroja. Harvempi ajaa moottoripyörällä talvella. Siitä on omaa kokemusta noin kuuden talven ajalta ja se ei moottoripyörälle hyvää tietänyt. Ainakaan ilmajäähdytteiselle. Vanheni silmissä ja kului muutenkin nopeasti. Erityisesti vettä kertyi rakenteisiin ja sen myötä öljyn joukkoon. Kuudessa talvessa kului kolme pyörää.

Isolohko-Guzzeissa ei öljyn kierto tukkeudu vaikka öljynsuodatin tukkeutuisi.
Öljynsuodattimia on kaksi joista toinen keskipakosuodatin ja toinen, niissä malleissa joissa se on, perinteinen öljynsuodatin eli patruunasuodatin. Jälkimmäistä vaihdetaan. Keskipakosuodattimen puhdistus vaatii enemmän puuhastelua. Vanhempiin pyöriini, käytettyinä ostamani, olen homman tehnyt ja saanut, toisinaan, melkoisen "saaliin".

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 03, 2024, 21:02:09 ip kirjoittanut motomatti »