Kirjoittaja Aihe: Nevada 750ie Classic. Öljyistä ja niiden vaihdoista?  (Luettu 5878 kertaa)

JuKoS

  • Viestejä: 13
Nevada 750ie Classic. Öljyistä ja niiden vaihdoista?
« : Lokakuu 06, 2024, 11:10:16 ap »
Tervehdys, ostin moisen pyörän vuosimallia 2005 eli ruisku koneella (rek FH-484). Pyörä on myyjän mukaan ilmeisesti alkutaipaleellaan ollut poissa kilvistä, päällepäin tästä en merkkejä löytänyt mitä nyt jarrukahva on normaalia enemmän mutkalla, ehkä tuohon olisi muutekin hyvä vaihtaa säädettävä. Öljynvaihtoja/huoltoja tuohon on tehty tihein välein, viimeisin huolto kaikkien öljyjen ym vaihdoilla tehty 25875 km ( J. Kuoppa tekijänä? tietääkö joku?) vaikka edellinen vastaava huolto oli tehty 23000 km kohdalla ja sama jatkuu 19000km ja 16000km jne. Nyt mittarissa on 26600 km. Toki aikaa huoltojen välillä on kulunut.
Pyörä toimii erittäin hienosti ja käy nätisti, mutta varsinkin kylmänä ykkösen kytkeminen kolahtaa aika rajusti, jotain ääntä vaihteiston ilmeisesti kuuluukin ajossa pitää mutta mm vitonen ei ulise ja vaihteet kytkeytyy nätisti ja varman tuntuisesti.
Nyt kun ei ole tiedossa mitä öljyjä on käytetty niin kiinnostaisi mitkä öljyt olisi parasta laittaa niin moottoriin, perään kuin vaihteistoonkin ja olisiko jotain muuta mihin pitäisi kiinnittää huomiota?
Muutenkin jos on tuttu pyörä jollekin niin historia kiinnostaisi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevada 750ie Classic. Öljyistä ja niiden vaihdoista?
« Vastaus #1 : Lokakuu 06, 2024, 11:56:21 ap »
Suositusöljyjä viskositeetin ja öljytyypin mukaan on hyvä käyttää mutta merkillä ei ole kovin tarkkaa kunhan ei mitään halpiskamaa laita. Koska lie keulaöljyt vaihdettu?

En olisi tuosta ykkösen kolahtamisesta kovin huolissaan. Voi, ehkä, tarvita kytkimen säätöä joka tehdään vaihteiston takapään kytkinvivun säätöruuvista. Vaijerissa pitää, säädön jälkeenkin olla pieni tyhjä liike. Myös kytkinvaijerin toiminta on hyvä tarkistaa että vaijeri liukuu pienellä voimalla kuorensa sisällä. Jos kytkinvaijeri on säädetty väärin niin se tietää lyhyttä ikää kytkimen painelaakerille. Se sijaitsee vaihteiston takakannessa.

Kytkimen rakenne on autotyyppinen yksilevyinen. Kun moottori käy ja vaihde on vapaalla, pyörii vaihteiston kytkinakseli samaa vauhtia kuin moottorikin. Kun kytkin vedetään auki niin pyöriminen voi vielä hetken jatkua massavoimien vaikutuksesta ja siksi kuuluu kolahdus kun ykkönen kytketään päälle vaikka kahva on vedettynä. Asiaa voi kokeilla pitämällä kytkinkahvaa pohjassa hieman pidemmän ajan ennen vaihteen kytkemistä. Pyörä ei saa pyrkiä etenemään kytkin vedettynä pohjaan kun vaihde on kytkettynä. Ei yhtään.

Pyöräsi on sopivasti sisäänajettu joten voisi olla hyvä aika RVS-käsittelyyn. Ainakin vaihteistoon ja perävaihteeseen. Myös moottorin voi käsitellä. Sitten keväällä kun pyörä on jo ajossa.

JuKoS

  • Viestejä: 13
Vs: Nevada 750ie Classic. Öljyistä ja niiden vaihdoista?
« Vastaus #2 : Lokakuu 06, 2024, 13:16:25 ip »
Kiitos motomatti vastauksesta. Tuo kytkimen kolahdus on ymmärrettävää ja kaikki toimii niin kuin sanoitkin vaijeri liikkuu kevyesti, välystä on eikä pyörä yritäkään ryömiä. Oli itsellä pikku ajatusvirhe kun on ollut vain märkä kytkimellisiä pyöriä niin niissä on saanut oikeilla öljyillä tuon kytkimen tarttumis kolahduksen lähes loppumaan.
Tuo RVS on ilmeisesti jotain öljyyn lisättävää (ja jätettävää?)lisäainetta, Molybdeeni tms?
No tässä on Talvi hyvää aikaa lueskella foorumia ym juttuja ja kenties löytyy ohjeita ym huoltoonkin. Tulihan tuon mukana myös pikkuinen käyttöohje kirja toki vain Italiaksi, Ranskaksi ja Saksaksi mutta selviää siitäkin jotain.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevada 750ie Classic. Öljyistä ja niiden vaihdoista?
« Vastaus #3 : Lokakuu 06, 2024, 13:40:33 ip »
Ei ole molybdeeniä vaan ihan oma tuotteensa.
Neuvostoliitossa keksitty kaivosteollisuudessa. Siitä johtunee monen kammo ko. ainetta kohtaan. Samaa kamaa on myytävänä muillakin tuottajilla eri nimillä. On metallin lisäaine vaikka öljyä käytetään välittäjäaineena.

Olen ollut tyytyväinen jo satojatuhansia kilometrejä. Koneet käyvät nätisti ja säätötarve on minimoitunut. Ainakaan Cali 1400:ssa ole tarvinnut venttiileitä säätää kuin hiukan uutuuden jälkeen. Nyt, 60000 km:n huollossa, vilkaisen mitä venttiilivälyksille kuuluu. Ei ainakaan ole välykset kasvaneet koska käyntiääni on nätti.

Ainetta saa yleisesti koneliikkeistä kuten Puuilo, Motonet ja monet muut. Itse hankin IKH:sta koska sinne omaan yrityskortin.

JuKoS

  • Viestejä: 13
Vs: Nevada 750ie Classic. Öljyistä ja niiden vaihdoista?
« Vastaus #4 : Lokakuu 06, 2024, 13:47:53 ip »
Käykö sama RVS aine moottoriin, vaihteistoon ja perään? Määrät ilmeisesti selviää pakkauksesta?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevada 750ie Classic. Öljyistä ja niiden vaihdoista?
« Vastaus #5 : Lokakuu 06, 2024, 14:01:18 ip »
Todennäköisesti markkinointisyistä on erilliset aineet niin vaihteistoille, moottoreille, ketjuille, dieseleille, bensakoneille, jne. Myös annostelumetodi on eri kohteissa erilainen eli pakkauksen mukana tulee välineet kuhunkin hommaan.
Pienimmän eräkoon mukaan pärjää moottoripyörissä. Lyhyesti: tarvitaan pikkuerä joka jakaantuu vaihteiston ja perävaihteen voiteluun, moottoriin siihen tarkoitettu pikkuerä ja luraus keulaan jos jää jotain yli.

Monessa setissä tulee mukana öljypullo johon aine pitäisi sekoittaa. Itse olen ko. öljyn käyttänyt joutilaampiin kohteisiin ja sekoittanut aineen pieneen erään vaihteisto- ja moottoriöljyyn. Sen jälkeen voi asian unohtaa.

Aine aktivoituu kohteissa joissa kitka aiheuttaa kuumuutta. Eli kuluva kohde saa liukkaan ja kulutusta kestävän pinnoitteen juurikin lämmön aiheuttamasta reaktiosta metallin pintarakenteessa. Näin minulle kerrottiin ja näin on tapahtunut. Minulle ei tästä selityksestä makseta vaan kerron omia kokemuksiani.