Kirjoittaja Aihe: Öljynsuodatinavainasiaa  (Luettu 7072 kertaa)

Junkers

  • Viestejä: 462
Öljynsuodatinavainasiaa
« : Syyskuu 20, 2024, 12:32:00 ip »
Ostin Breva 1100:n uuden öljynsuodattimen Motonetista. Merkiltään UFI ja oikein MotoGuzzin logolla varustetussa laatikossa. Brevan öljynsuodatin on ahtaassa kolossa ja vanhan irroittaminen onnistuu parhaiten kuppimallisella avaimella. Vanhaan suodattimeen merkiltää HIFLOFILTRO minulla ollut Bahcon kuppiavain sopi, mutta tässä uudessa suodattimessa onkin hieman erilainen "kulmajako" ja siihen ei avaimeni sopinutkaan. Uusikin suodatin kun helpointa kiertää kuoppaansa suodatinavaimella (tietysti mitenkään kovin kiristämättä). Vähän hatuttaa, mutta saadaanhan näin syntymään hieman lisää liiketoiminta kun suodatinavaimiakin pitää olla useampia.

motomatti

  • Viestejä: 13 363
Vs: Öljynsuodatinavainasiaa
« Vastaus #1 : Syyskuu 20, 2024, 13:30:31 ip »
Kerran kettuuntuessani ostin, olikohan B-kaupasta vai M-kaupasta, kokonaisen laatikollisen kyseisiä hylsyavaimia. Se helpotti asioita sekä autojen että pyörien osalta.
Nykyään on sellaisia suodattimia joissa on pohjassa pieni uloke ja siihen sopii hylsyavaimen varsi. Helppo kiristää ja avata. Jos on tilaa siihen suuntaan.

Siinä on vain sellainen vaara että ihmissukuhaara, joita himokiristäjiksi ja jenganpilaajiksi kutsutaan, vääntää kyseisestä vääntiöstä niin kovaa kiinnipäin että tiiviste pulpahtaa paikoiltaan tai kyseinen avainkolo murtuu. Molempia on nähty. Hylsyllä tai pantatyyppisellä avaimella ei saa liian kireälle. Ote lipsuu.

Ihan käsivoimin kiristetty suodatin pysyy kyllä kiinni kunhan ennen kristystä on kumitiivisteen pintaan sipaistu öljyä.

Camn

  • Viestejä: 2 576
Vs: Öljynsuodatinavainasiaa
« Vastaus #2 : Syyskuu 22, 2024, 22:27:12 ip »
Lainaus
käsivoimin kiristetty suodatin pysyy kyllä kiinni kunhan ennen kristystä on kumitiivisteen pintaan sipaistu öljyä

Alkuperäisvaraosassa lukee:”Oil the gasket, screw until contact, tighten by hand (10-12 Nm)”.  Himokiristäjäjenganpilaajana tietenkin käytän tuossa kohtaa aina momenttiavainta (ja pelkään että se ei naksahda noin pienellä arvolla ollenkaan)  :-[
V11 - it defines you.

TimoEv

  • Viestejä: 2 125
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Öljynsuodatinavainasiaa
« Vastaus #3 : Syyskuu 23, 2024, 13:52:11 ip »
Vuosia sitten oli juttua matkalla itsekseen auki kiertyneistä suodattimista. Tähän oli keksitty varmistin: Iso rosterinen letkuklemmari siten, että se estää kiertymisen. Ilmeisesti näin ei tarvitse suodinta kiertää varmuuden vuoksi liian kireälle.


motomatti

  • Viestejä: 13 363
Vs: Öljynsuodatinavainasiaa
« Vastaus #4 : Syyskuu 23, 2024, 20:00:09 ip »
TimoEv:n ohje kelpaa tiettyihin Californiamalleihin. Uudemmissa isolohkoisissa suodatin on joko erillisen avattavan kannen alla öljypohjassa tai, nykyisin, vain upotuksessa sellaisenaan. Pikkulohkoisissa on erillinen pienempi kansi joka on lievästi ongelmallinen: väärä asennus aiheuttaa rikkoutumisen. Pikkulohkoisissa käytetään kahta eri suodatinkokoa. Eivät sovi ristiin paitsi että se lyhyt sopii pitkänmallisen tilalle mutta ei suodata mitään.
Toki öljy pitää laskea kaikissa malleissa pois ensin ettei tule ikäviä siivoushommia suodatinta vaihtaessa.
Uusimpien pikkulohkojen suodatinvaihtoon en ole, vielä, tutustunut kuten V85.

Osassa vanhoja pikkulohkoisia on öljyproput molemmissa päissä öljypohjaa. Muistaakseni niin että vain etupuolen propusta saa kokolailla kaiken öljyn pois.

millegt

  • Viestejä: 582
Vs: Öljynsuodatinavainasiaa
« Vastaus #5 : Syyskuu 23, 2024, 20:00:47 ip »
Lainaus
käsivoimin kiristetty suodatin pysyy kyllä kiinni kunhan ennen kristystä on kumitiivisteen pintaan sipaistu öljyä

Alkuperäisvaraosassa lukee:”Oil the gasket, screw until contact, tighten by hand (10-12 Nm)”.  Himokiristäjäjenganpilaajana tietenkin käytän tuossa kohtaa aina momenttiavainta (ja pelkään että se ei naksahda noin pienellä arvolla ollenkaan)  :-[

mul on tapana momenttiavaimen kanssa aina testata vaikka pyöränpultiin tuntuuko napsahdus tulevan oikeessa kohtaa niistä koskaan tiedä onko kunnossa

Camn

  • Viestejä: 2 576
Vs: Öljynsuodatinavainasiaa
« Vastaus #6 : Syyskuu 24, 2024, 11:32:14 ap »
Lainaus
oli keksitty varmistin
Toki pitää olla varmistin sen lisäksi, että kiristys tehdään momenttiavaimella :P.

Ainakin ne mallit, joissa öljynsuodatin on "alaspäin" ja tärisee ikään kuin luonnostaan, painovoimaisesti auki, jotkut niitä käyttävät.  "Amatimees" ei niinkään, ymmärrän.  Kahdesta perusmahdollisuudesta (V11) olen lukenut, että näitä on käynyt: a) jää 2 tiivistettä epähuomiossa väliin ja suodatin löystyy sen vuoksi  b) suodatin löystyy siksi, että kiristys ei ole mennyt oikein.  Sitten matkalla on punainen öljynpaineen varoitusvalo syttynyt jne.  Pahimmassa tapauksessa kampiakselin laakerit...
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 25, 2024, 21:33:17 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Junkers

  • Viestejä: 462
Vs: Öljynsuodatinavainasiaa
« Vastaus #7 : Lokakuu 09, 2024, 16:43:38 ip »
Ihan vaan tiedoksi, että Motonetin 1100 Brevaan myymässä Guzzin logolla olevaan pahviaskiin pakatussa UFI-merkkisessä öljynsuodattimessa on 8 kulmaa ja siihen sopii Bahcon kuppiavain  halkaijaltaan 74 mm (itse avaimeen on kuitenkin jostain syystä stanssattu lukema 76/8). Storm Motorin myymässä HIFLOFILTRO-merkkisessä öljynsuodattimessa on 14 kulmaa ja siihen sopii Bahcon kuppiavain halkaisijaltaan 76 mm (avaimeen stanssattu lukema 76/14). Nyt on molemmat tallin seinällä, joten tältä osin ei pitäisi öljynvaihdon tulevaisuudessa ahdistaa.