Kirjoittaja Aihe: Breva 75:n takajousitus  (Luettu 5516 kertaa)

Pelzfuss

  • Viestejä: 2
Breva 75:n takajousitus
« : Syyskuu 08, 2024, 16:19:16 ip »
Hommasin itselleni juuri Breva 75:n vm. 2006.
Toimii odotetusti. Olin lukenut mm. kytkimen ja vaihteiston toiminnasta, joten ei päässyt yllättämään. Laite oli seissyt viitisen kuukautta.
Asiaan. Onko tiedossanne ohjearvoja takajousien kireydelle kuljetettavan painon mukaan, eli mihin kohtaan säätökiekot kierretään? Toki saavat toistaiseksi olla kuten luultavasti ovat tehtaan asetuksissa. Olen kumminkin utelias tietämään onko haluttu ajettavuus saatavissa vain kokeilemalla.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 75:n takajousitus
« Vastaus #1 : Syyskuu 08, 2024, 17:00:37 ip »
Tahtoo olla jousten kanssa niin että parasta ei saa mutta sopivammaksi kyllä.
Jousien säätö tehtäneen niin että saavutetaan riittävä kantavuus. Sekin ratkaisee onko yksin vai kaksin liikkeellä ynnä matkatavarat.
Jos iskunvaimentimissa on ulosjouston säätö niin se peesaa jousikuormaa eli karkeasti sanoen kun jousta kiristetään niin paluuvaimennusta lisätään myös. Parhaiten sen toimivuuden huomaa oman takamuksen antaman palautteen myötä.

Keulankin kanssa pelaaminen siten että sekä etu- että takapään iskunvaimennus ovat keskenään balanssissa auttaa ajettavuudessa.

Hajakenttä

  • Viestejä: 952
Vs: Breva 75:n takajousitus
« Vastaus #2 : Syyskuu 09, 2024, 13:49:40 ip »
Tervetuloa palstoille ja iloiseen joukkoon.  :)

Nevadalla ja V7:lla lienee sama stereoperä (kun puhut jousista monikossa) kuin pikku-Brevalla, ja muukin tekniikka, runkoa lukuunottamatta on aika samaa. Kokemukseni perustuu Nevadan Anniversarioon.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Moto_Guzzi_Nevada

Kun olen tällainen italialaisen mannekiinin kokoinen ruipelo niin yksin ajessa säädän jouset niin, että veivaan kiristimet ensin kokonaan auki niin, että ne juuri ja juuri löysäävät jouset vapaaksi. Sitten kiristän niitä n. kaksi sormenleveyttä, ja nämä ovat tällaisia kätilön sormia. Jos lähden pitkälle reissulle täysillä pakaaseilla niin kiristän yhden sormenleveyden lisää. Jos löytyy niin kiva mannekiini, että lähtee matkakaveriksi, niin kiristän n. kaksi matkustajan omaa sormenleveyttä lisää. Reissun jälkeen on muistettava taas löysätä vietereitä, muuten Anni antaa terhakkita potkuja, josta sen kyllä sitten muistaa. Tämä ei perustu mihinkään ohjearvoon vaan omaan kokeilemalla saatuun kokemukseen usealta vuodelta. Kokeilemalla, eikä millään muulla, löytyy Brevalle ja omalle painolle hyvä säätö.

Renkaat lienevät Brevalla erilaiset, mutta arvaan, että hänelläkin on rengaspaineella iso merkitys perspotkuihin ja ajo-ominaisuuksiin. Pidän aika kovaa painetta Mezelerin lasertek renkailla, n. 3 bar, jolloin myös nopeus- ja matkamittari näyttävät kohtalaisen tarkasti oikein. Kumma kyllä pienempi paine lisää potkuja ja suurempi vähentää. Pieni paine odotettavasti myös tekee ajon huteraksi.

Iskareiden säätöä ei Annissa ole. Brevassa saattaa olla. Se on hiukan konstikas löytää.

Onnea harrastukseen.  :)

Sentire la forza!
Terv: Timo

Bluestone

  • Viestejä: 44
Vs: Breva 75:n takajousitus
« Vastaus #3 : Syyskuu 09, 2024, 20:56:06 ip »
Ohjearvoja jousien kireydelle kuskin painon mukaan... ? ..eli ns "static sag". Yksi tapa on säätää jousen jännitys siten, että kuski päällä jousituksen painuma on 30% koko liikevarasta. Jos jousituksen liikematka on 90mm niin kuski päällä pitäisi siis painua yläasennosta 30mm. Ohjeita löytyy netistä vaikka kuinka, ja youtubesta. Pyörän joustovaraa löytyy vaikka Motorcycle Spefications sivuilta ihan merkki ja mallihaulla.

Pelzfuss

  • Viestejä: 2
Vs: Breva 75:n takajousitus
« Vastaus #4 : Syyskuu 10, 2024, 13:43:10 ip »
Oikein hyviä vastauksia, kiitos!