Kirjoittaja Aihe: Cali 1400 ja pärinäputket  (Luettu 376 kertaa)

KINDE

  • Viestejä: 89
Cali 1400 ja pärinäputket
« : Syyskuu 02, 2024, 13:41:43 ip »
Olin parillakin eri porukkareisslulla kesän mittaan ja kummassakin tuli todettua että Cali 1400 ssa  on todella hiljaiset pakoäänet. Muutenhan moottori ja loota ei ole hiljaisimmasta päästä.  Asia oli itselle jo tuttu ja olen miettinyt vaihtoehtoja millä saisi hieman muhkeammat äänet menemättä kuitenkaan yli.   Ebayssä löytyi kolhimattomat orgisputket hintaan 220€ kotiovelle toimitettuna joten pistin tilauksen vetämään. Paketti on vielä jossain maailmalla mutta kunhan saapuun niin alan tutkimaan että miten niitä voisi muokata jotta äänet paranis.  Joku db killerihän niissä varmaan on sisällä.  Jos tutkimus vahvistaa olettamuksen niin db huilu on siinä ulostuloaukon jatkeena kun mennään putken sisään ja suunittelen poraavani takaseinään suuremman reiän ja sisältä romut ja villat ym turha pois ja lopuksi joku ehkä 40-50 mm pieni putken nysä hitsillä kiinni niin se voisi olla ratkaisu.

Onkos jollain kokemuksia orgis putkien tuunamisesta tai tarvikkeena myytävien Agostin tms merkin putkien äänistä.    Niin ja jos tekee pelkän äänenvaimennus modauksen niin tarvinnneekohan noihin säätöihin juurikaan puuttua?

motomatti

  • Viestejä: 13 259
Vs: Cali 1400 ja pärinäputket
« Vastaus #1 : Syyskuu 02, 2024, 15:10:50 ip »
Poiketen suurimmasta osasta moottoripyöriä näkisin että juurikin 1400 Calin moottorinohjaus on hyvin sopeutuvainen pikku muutoksiin. Pitää kuitenkin varautua siihen että kylmäkäynnistetyn moottorin hallintajärjestelmä ei tule hetikään hallitsevaksi vaan voi olla erinäinen matka ensin jossa ilmenee ongelmia siksi koska pakovastus on laskenut ja siten pakokaasun tiheys sen mittauspisteessä on alhaisempi. Toki aina voi kokeilla. Kylmällä säällä voi tulla pikku ongelmia. Pyörässä on sähkölämmitteiset lambdat eli aktiivinen takaisinkytkentä. Kun lambdat ovat käyntilämmössä antavat ne sitä vastaava signaalin moottoriohjaukselle joka on sen hetkinen tilanne pakoputkessa.

Se että itse palotapahtuma muuttuisi merkittävästi tuskin vaikuttaa muutoin kun hetken aikaa kylmäkäynnistyksestä.
Oheisilmiönä saattaa kulutus hieman kasvaa ja teho laskea koska pakovastus alenee ja aivan kaikki polttoaine-ilmaseos ei palakaan sylinterissä vaan pakoputkessa alentuneen pakovastuksen vuoksi. Mielenkiinnolla seuraan asiaa.
Jää nähtäväksi kuinka moottorinohjaus sopeutuu matalampaan pakovasteeseen.

Oma kokemus vakioputkilla: tasaista tuksutusta normiajossa mutta kun kierrokset nousevat nopeassa kiihdytyksessä 4000:n yli alkaa melkoinen räikinä vakioputkillakin sillä niissä jonkinlainen resonaatio ilmenee.

KINDE

  • Viestejä: 89
Vs: Cali 1400 ja pärinäputket
« Vastaus #2 : Syyskuu 02, 2024, 15:35:27 ip »
Kiitto MM

Paketti olikin jo postissa ja noudin sen.  Kuvasin tommosella endoskoopilla putkea molemmista päistä ja ilmeisesti rakenne on kuvan kaltainen.  Toi siis mun oma piirros ja persutuu osin olettamuksiin.

Kameralla pääsee vain peräpäästä  pätkän sisään (kammioon3) kunnes tulee seinä vastaan, mutta siinä on senverta rakoa että näkee että alapuolelta tulee tulee toinen putki ilmeiseti välikammiosta (2)   kammioon 3.     

Jos tosta ulostuloaukosta tuöntäin ison poranterän sisään ja porais reiän tonne välikammioon 2 niin luulisi että silläkin jo vähän ääntä syntyis.   Se olis helpoin kokeilla ja siitä voi sitten edetä jos intoa riittää. 

KINDE

  • Viestejä: 89
Vs: Cali 1400 ja pärinäputket
« Vastaus #3 : Syyskuu 02, 2024, 15:42:02 ip »
Korjasin kuvaa hieman.  Nyt se ilmeisesti vastaa paremmin todellisuutta.     Arvailuksi jää onko tota välikammiota 2 ollenkaan, kun etupuolelta ei pääse kuvaamaan ollenkaan kun siellä on sen näköistä, että olisko siinä joku katalysaattori edessä, kun on semmosta tiheetä kennoa.

motomatti

  • Viestejä: 13 259
Vs: Cali 1400 ja pärinäputket
« Vastaus #4 : Syyskuu 02, 2024, 16:38:50 ip »
Kattihan se siinä. Se on laajennuksen kohdalla eikä juurikaan aiheuta pakovastusta ja maailma pelastuu.
Sitten on se kuuluisa "väliputki" joka joissain pyörissä on otettu pois. Putken tarkoitus on jakaa pakopulsseja vuorotellen vaimentimesta toiseen. Olisi milenkiintoista kuinka kävisi kun puhkaisisi kammion seinän vain toiselta puolen. Moottorihan ei ole tasakäyntinen.

KINDE

  • Viestejä: 89
Vs: Cali 1400 ja pärinäputket
« Vastaus #5 : Syyskuu 03, 2024, 15:09:07 ip »
Tänään aloin tuunaamisen.  Porasin  suoraan ulostuloputkesta  väliseinän (ei sillä ole kuin 1 väliseinä) läpi 20mm reiän. Katsotaan mikä vaikutus tolla on.  Akustiikka on niin kummallista että voihan olla että ääni muuttui enemmän mopon ääneksi kuin tummaksi mörinäksi.   








image best com

Ostin siis Puuilosta 2 kpl pitkiä teriä.  Ilman keskitintä terä vatkas putkessa kuin hullun ..... mielipuolen pakosuolessa, joten tein keskittimen.  Kierittelin normi sähkömiehen teippiä terään ja vaseliiniä pintaan niin toimi.  On kyllä sitkeää kamaa toi RST    pikkuterä meni aika kivuttomasti läpi ja sain hyvät ohjausreiät, mutta se 20 mm ei tykännyt.  Piti 2 krt terottaa terä ennenkuin sain toisen reiän läpi.

Vähän yllätyin kun tajusin että nää Guzzin vaimentimet on kuin auton vaimentimet.  Ei mitään villaa tai muuta joka nappais noita korkeita ääniä pois,  pelkää kammio/db killeri ratkaisua.   Tolla varmaan päästy kohtuu vaivalla ja hinnalla EU direktiiveihin. 

motomatti

  • Viestejä: 13 259
Vs: Cali 1400 ja pärinäputket
« Vastaus #6 : Syyskuu 03, 2024, 20:58:57 ip »
Joo, taitaa nuo pöntöt olla toista metriä pitkiä.
Mielenkiinnolla odottelen mitä tuubeista kuuluu.

KINDE

  • Viestejä: 89
Vs: Cali 1400 ja pärinäputket
« Vastaus #7 : Syyskuu 05, 2024, 11:27:06 ap »
Tulen juuri pihalta asennushommista.  Muutetut putket alla ja pieni kuivatestaus takana.   Muutos äänissä on selkeä, mutta meni hieman tavoitteen ohi, mikä muutoksen vähäisyys huomioon otttaen ei ole ihme. 

Toivomuksena mulla oli päästä hieman lähemmäs HD maisia tai tyypillisiä  V2 ääniä mutta tavoitetta ei näillä muutoksilla saavutettu. Äänet muistuttavat ehkä enemmän DUCATI ääniä, mikä sekään ei ole huono. Äänet siis kuulostavat enemmän tehopainotteisilta kuin Cruisailuun tehdyn moottorin ääniltä.  Noh moottorin luonteen tuntien, ei se mikään puhdas cruising kone olekkaan, vaan enemmän ehkä keskitason powerbike motti. Eikä siitä ehkä millään muutoksilla saa HD ääniä ulos.    Tyhjäkäyntiäänet paranivat huomattavasti, mikä varikko pröystäilyä ajatellen on hyvä asia. Ei todellakaan mitään sellaista pauketta mitä suorista putkista lähtee, mutta hieman enemmän luonnetta kuin orgis putkissa.

Ajelen nyt näillä muutoksilla ja harkitsen seuraavaa siirtoa.  Tutkiessani vaimentimien rakennetta on se sellainen, että isompien muutosten tekeminen on hankalaa.   Rakenne on nimittäin sellainen että päätyseinät ja väliseinä muodostavat tukirakenteen joka pitää suhteellisen ohuen ulkokuoren muodossaan.  Eli takapäätyä ei ainakaan voi kokonaan poistaa ja jos ulostuloa laajentaa pitää silloin ottaa taaimmainen db killeri pois, mutta se saattaa olla kiinteästi etumaisessa db killerissä kiinni. Epäiilen siis että väliseinä ja siinä olevan db killeri on kiinteästi kiinni taaimaisessa pb killerissä ja koko paketti (väliseinä 2 kpl db killeriä ja takapääty ) on työnnetty takakautta vaimentimen sisään ja viimeiseksi ulkoputki on kantattu takaseinän olakkeen yli. Katso kuva.


Lähden nyt koeajolle ja otan muutaman tunnin kierroksen niin saa tuntumaa miltä äänet vaikuttavat ajaessa.   

motomatti

  • Viestejä: 13 259
Vs: Cali 1400 ja pärinäputket
« Vastaus #8 : Syyskuu 05, 2024, 12:06:14 ip »
Mielenkiinnolla odottelen tulosta. Anaalit on auki!
H-D -ääniin ei ole edes mahdollisuutta koska sylinterikulma on eri Guzzi 90/H-D 45 astetta ja sytytysjärjestyskin on eri. Samanlaista lotkotusta siis ei saa. Sitäpaitsi H-D on patentoinut pakoäänenkin.

Todennäköisesti siinä 5000 - 6000 kierroksen kohdilla alkaa "maukkain" rytinä punarajalle asti. Kuormitettuna.

s151669

  • Viestejä: 110
Vs: Cali 1400 ja pärinäputket
« Vastaus #9 : Syyskuu 05, 2024, 16:02:49 ip »
Vastaavahkoja rakenteitahan on avarrettu niinkin että on porattu siihen perälaippaan lisäreikiä ulostuloputken ympärille. Tuossa mallissa pistävät vaan tarpeettoman pahasti silmään.

KINDE

  • Viestejä: 89
Vs: Cali 1400 ja pärinäputket
« Vastaus #10 : Syyskuu 05, 2024, 17:35:50 ip »
Vastaavahkoja rakenteitahan on avarrettu niinkin että on porattu siihen perälaippaan lisäreikiä ulostuloputken ympärille. Tuossa mallissa pistävät vaan tarpeettoman pahasti silmään.

Jos en ihan väärin nähnyt niin valoissa tuli taakse Cali 1400 jossa näin oli tehty.  En ensin nähnyt mikä pyörä oli kysessä, ja äänestä ajattelin että ei ainakaan Cali 1400 mutta kun se risteyksessä meni ohi niin  totesin että on Calihan se siinä ja musta putkissa oli jus reiät siellä takalaipassa jos en ihan väärin nähnyt.   
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 06, 2024, 08:38:14 ap kirjoittanut KINDE »

KINDE

  • Viestejä: 89
Vs: Cali 1400 ja pärinäputket
« Vastaus #11 : Syyskuu 05, 2024, 17:45:53 ip »
Nonii ajelut ajeltu ja ääniä tarkkailtu.   

Sanoisin että ihan Ok modaus, mutta jos olisin tiennyt tai tutkinut pönttöjä etukäteen, en ehkä olisi ostanut noita toisia vaan olisin porannut noihin orgis putkiin ja sen olis voinut tehdä ihan tossa vaikka pihamaalla.

No on niistä ylimääräisistä pöntöistä ehkä hyötyä jos teen jotkut suorat putket niin se keskiputki jonka voi laikata irti noista toisista on ihan tarpeellinen. Haluan kuitenkin että ulkonäkö säilyy lähes orgis näköisenä. Meinaan siis että saa ne orgis kromi suojapeliin palat kiinni siihen väliputken kohdille helposti.

ÄÄnistä vielä senverta että tyhjäkäynnillä ero isointa, kaupunkiajossa muutoksen vielä huomaa, mutta moottoritienopeuksissa muutos  hukkuu kohinaan ja muuhun äänimaalimaan.  Käytän itse välillä korvatulppia pitkillä matkoilla, niin voisin sanoa että muutoksen takia ei kuitenkaan isoissa nopeuksissa tullut mitää haitallista äänen lisäystä joten sen puolesta negatiiviset asiat eivät lisääntyneet

Laitoin pikku videon juutuupiin.     https://youtu.be/0TDQACwvtg8?si=kEvLlG1kdPMVvQOO     nyt lähden kaljalle  moi


« Viimeksi muokattu: Syyskuu 06, 2024, 07:29:11 ap kirjoittanut KINDE »

motomatti

  • Viestejä: 13 259
Vs: Cali 1400 ja pärinäputket
« Vastaus #12 : Syyskuu 05, 2024, 20:24:17 ip »
Kaljalla käyn minäkin...
Kuuntelin oikein luurit päässä ja kyllä siellä sitä matalaakin ääntä joukossa on.