Kirjoittaja Aihe: Öljynpaine  (Luettu 4845 kertaa)

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Öljynpaine
« : Elokuu 28, 2024, 20:27:45 ip »
Cali 2008. Taas on öp-anturi hajalla. Näitä tuntuu menevän 1kpl / vuosi...
Kaikkien tuntema herra Joku kertoi joskus Motonetista saatavana Fiatin tjsp vastaava palikka.
Kukas muistais / tietäis sen tyypin, jotta sais heti oikeian?


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Öljynpaine
« Vastaus #1 : Elokuu 28, 2024, 21:35:39 ip »
Kyseessä on Fiat öljynpainetunnistin. En muista tyyppinumeroa.
Muutaman euron kilke. Anturi on maadoittavaa tyyppiä.
Liitin voi olla eri tyyppiä vaikka kierreosa on sama.
Ota alkuperäinen mukaan malliksi että kierrokoko ja tyyppi täsmää.
Tässä lisätietoa mutta hieman eri mallisesta moottorista: http://www.motomatti.fi/2018/10/v10-centauro-oljynpainevalon-anturin.html

Noin yleensä ottaen painetunnistimia on valtava määrä. Valmistajia kun on useita. Huonoja ja hieman parempia.
Ne joissa vertailupainereikä on suojakumin ulkopuolella muoviosassa ovat kelvottomia. Ne joissa ko. reikä on liitintapin keskellä toimivat pidempään.
Väliaikaisesti voi ostaa sellaisen jossa kierrekoko täsmää vaikka liitintyyppi ei täsmää. Näppärä tekee sovittimen.

Kerronpa tarinan: olin menossa Kouvolaan erään yhdistyksen kokoukseen ja majoitus oli paikallisessa hotellissa. Kiihdyttelin pyörälläni ajoramppia ylöspäin hotelliin liittyvän parkkitalon rampissa. Juuri silloin Quotan ko. anturi sanoi poks kun kierroksia koneessa oli mukavasti. Siitä irtosi bakeliittiosa. Kattoon asti lensi öljyä eikä pyörän vasen sivukaan siltä välttynyt. Eikä lähistön autot. Lykkäsin pyörän mahdollisimman piiloiseen paikkaan. Sain moottoripyörän lainaksi ja ohjeet mistä kannattaisi kysyä ko. osaa. Kaupungin länsipuolella oli tarvikeliike ja sieltä sain ostettua sopivan anturin ja pari purkkia bräkleeniä. Takaisin parkkihalliin ja painetunnistimen vaihto pikaisesti, öljyn pesu pois ja poistuminen myös hipavilkkaa toisaalle.

Toinen kerta oli Kontiorallista tullessa kun punavalo syttyi Pohjamaalla kesken reissun. Kyseessä oli neliventtiilikoneinen Lario. Vartoiltiin kaverin kanssa että kone jäähtyy ja otimme oikean puolen venttiilikopan irti. Siinä on o-rengastiiviste niin ei tule ongelmaa tiiveyden suhteen. Kun koppa oli irti ja käynnistin koneen niin öljy lensi pitkälle. Öljynpainetta siis oli. Koppa kiinni ja kotiappäin.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Öljynpaine
« Vastaus #2 : Elokuu 28, 2024, 22:24:27 ip »
Tuollaista olen joskus kirjaillut muistiin omia tarpeita ajatellen: ”Hellan kytkin 6 ZL 003 259 131 sopii, sen kytkentäpaine on kuitenkin 0,6-0,8 bar, kun alkuperäisen on 0,4-0,6 bar ja johtoliitin on erilainen. M 12x1,5 kierre.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Öljynpaine
« Vastaus #3 : Elokuu 29, 2024, 12:48:20 ip »
Se on hyvä että paineanturissa on kohtuullisen iso painelukema. Varsinainen työpaine, lähes joutokäynniltä alkaen, öljyn lämmöstä ja viskositeetistä riippuen, on kovempi. Puhumattaakan muutamasta tuhannesta kierroksesta ylöspäin.
Isohko painelukema paljastaa aiemmin onko pumppaustehossa vikaa kuten tukkeutumassa oleva suodatin, pumppuvika tai vääränlainen öljy. Öljyvalon vilkkuminen tarkoittaa että öljyä on joko vähän, vääräntyyppistä (kylmässä kankeaa) tai keulitusmatka on niin pitkä että öljy ei ehdi kierrostaan takaisin öljypohjaan pumpattavaksi. Muunmuassa Daytona ja Centauro, vakiokunnossaan, kärsi aiheesta kunnes öljypohjamuutos korjasi asian.
Guzzeissa, mitä nykyään on käytössä, ja ollut yli 30 vuotta ovat rataspumppuja mutta niiden rakenteissa on eroja. On sellaisia joissa hammaspyörät ovat epäkeskeisesti sisäkkäin tai rinnakkain olevia rattaita.
1400 -sarjaan tuli uudistus jossa on kaksi öljypumppua: matala- ja korkeapainepumppu. Jälkimmäinen hoitelee mäntien jäähdytystä, liukulaakereiden painevoitelua ja venttiilikoneistoja kuten nokka-akseleita. Ensin mainittu on matalapaineinen ja kierrättää öljyä jäähdyttimessä josta se menee sylinterikansia jäähdyttämään ja sieltä luontaisia reittejään valuu öljypohjaan. Paineanturi on painekierron puolella, heti pumpun jälkeen, öljykanavassa josta kanavat jakaantuvat voitelukohteisiin.

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Öljynpaine
« Vastaus #4 : Elokuu 29, 2024, 13:36:57 ip »
Tuotaa... Palikkahan on ihan pelkkä kytkin. Katselin IKH:n ja Motonetin valikoimaa.  Eikös ole jokseenkin sama minkä merkkinen tai näköinen uusi on, kunhan painealue on suurinpiirtein oikea ja kierre tietysti oikein? Niin semmonen, että se mahtuu paikalleen. Se johtoliitäntä on sivuseikka minulle... Hintaahan noilla ei juurikaan ole, joten samalla vaivalla pakkiin kaksi varalle...

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Öljynpaine
« Vastaus #5 : Elokuu 29, 2024, 20:45:06 ip »
Älä laita pakkiin. Vaan kääri pikkupaketti ja laita työkalupussukkaan tai muuhun sopivaan paikkaan. Logiikka varautumisessa: todennäköisesti et tarvitse varakytkintä ikinä. Vaan jos sitä ei ole matkassa...
Lisäksi tarvitaan pitkähkö hylsy- tai kiintoavain.

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Öljynpaine
« Vastaus #6 : Elokuu 30, 2024, 09:26:13 ap »
>> Älä laita pakkiin. <<
No en, sillä pakki puuttuu - kuten aikoinaan Helkama-pyörässä.

Mutta ihan asiasta... Eikös ole jokseenkin sama minkä merkkinen tai näköinen uusi on...


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Öljynpaine
« Vastaus #7 : Elokuu 30, 2024, 11:03:09 ap »
Juu, ei sitä ulkonäön perusteella katsella iloksi asti.
Yksi varma ero kahdella muutoin samannäköisellä voi olla: toisessa on vertailupaineaukko muoviosassa ja pätevässä mallissa keskellä liitintappia. Molemmat toimivat samalla tavalla mutta ne joissa on aukko muovissa saavat vettä sisäänsä ja turmeltuvat melko nopeaan. Ovat tarkoitetut autokäyttöön konepellin alle.
Toki asian voi korvata jollain kumitutilla ja samalla pitää huolta että anturi saa senkin kautta vertailupaineensa.