Kirjoittaja Aihe: Veden ulkopuolella pitävät ajokengät  (Luettu 8962 kertaa)

Tappe

  • Viestejä: 9
Veden ulkopuolella pitävät ajokengät
« : Elokuu 25, 2024, 11:32:17 ap »
Moikka!
Tuli tuossa ajeltua Itämeren ympäriajoa ja mahtui mukaan noin 1000 km vesisateessa ajoa. Ajokamat sadeasun kanssa pitivät kuskin suunnilleen kuivana mutta ajokengät pitivät veden vain sisäpuolella ja kun ei majapaikoissa 1 lukuunottamatta ollut mitään järkevää kuivaus vaihtoehtoa (fööni puhallus Rostockissa) niin kengät oli kosteat heti aamusta jalkaan laittaessa. Ruotsissa kokeilin sitä vanhaa kikkaa ja vedin muovipussit kenkien päälle mutta olipa se compo melko liukas. Jouduin ajamaan ruuhkassa ihan kävely vauhtia ja jonon koko ajan pysähdellessä ei tahtonut pitoa löytyä jaloille.
Minkälaista ja merkkistä voitte omien kokemusten perusteella suositella? Otan kaikki ohjeet ja muut nöyrästi vastaan.

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Veden ulkopuolella pitävät ajokengät
« Vastaus #1 : Elokuu 25, 2024, 16:25:18 ip »
Kaikenlaisia, hyviä ja huonoja, nykyaikaisia teknisiä materiaaleja on olemassa. Coretex tuli kai ensin ja sitten lukuisia kopioita, mutta niistä en kehu mitään.

Kun suvussani on suutareita olen oppinut hoitamaan nahkakenkiä asiantuntevalla opastuksella. Ajosaappaathan eivät ole mitään kahluusaappaita. Kun ostat suutariliikkeestä kunnollista nahkarasvaa, jossa on seassa reilusti mehiläisvahaa, mutta ei tippaakaan mitään silikoniöljyä, ja sillä rasvaat klopot niin ne pitävät vettä, ovat aina pitäneet, myös tukkijätkien nahkasaappaat pitivät. Ja ne kengät on oltava nahkaa, ja ne on rasvattava märkänä, jos ei muuten niin kastellaan kevyesti ensin. Ja nahkaa ei saa kuivat kuumassa, ei edes lämpimässä. Missä voi sulaa, siellä nahka palaa.

Sentire la forza!
Terv: Timo

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Veden ulkopuolella pitävät ajokengät
« Vastaus #2 : Elokuu 25, 2024, 16:31:53 ip »
muovikassit kenkiin sisään on mun mielestä pare kun että päälle, neopreenisukat on kans hyvät kengässä ei tunnu niin kylmältä

tolind

  • Viestejä: 32
Vs: Veden ulkopuolella pitävät ajokengät
« Vastaus #3 : Elokuu 25, 2024, 16:58:12 ip »
Tuommoiset on minun jalat pitäneet kuivina https://www.motonet.fi/tuote/alpinestars-web-gore-tex-ajosaappaat-musta-40?product=38-31593

Kuten jo mainittiin niin ne muovikassit kuivien sukkien päälle kenkien sisään toimii hyvin.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Veden ulkopuolella pitävät ajokengät
« Vastaus #4 : Elokuu 25, 2024, 20:36:44 ip »
Vielä ei ole vastaantullut hyvin vedenpitäviä ajosaappaita. Rokuan vesireissun jälkeen hommasin tämäntyyppiset:
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/bellus-mini-kengankuivain

Ei ihan vettävaluvia yön aikana kuivaa, mutta on ainakin lämpimät kengät aamusella. Jos on sähköö.. Teltalla ei oo...

Parhaat taitavat olla metsävaellusmaiharit kyllästettynä "oikealla nahkarasvalla". Tein näin: Lämmitin kummapuhaltimella pinnan, rasvasin ja lämmitin sen imeytymään. Joka toinen päivä kahden viikon ajalla, niin jopa toimii.
Jotain tämmöstä:
https://www.varusteleka.fi/fi/product/tallipoika-valjasrasva-500-ml/59457


Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Veden ulkopuolella pitävät ajokengät
« Vastaus #5 : Elokuu 26, 2024, 14:42:56 ip »
Lainaus
Parhaat taitavat olla metsävaellusmaiharit kyllästettynä "oikealla nahkarasvalla". Tein näin: Lämmitin kummapuhaltimella pinnan, rasvasin ja lämmitin sen imeytymään. Joka toinen päivä kahden viikon ajalla, niin jopa toimii.
Lämmin kannatus tälle.  :)

Pitää vain muistaa lämmityksessä, että nahkaa ei saa lämmittää yli 50°, muuten siitä alkaa tulla keitettyä nahkaa, cuirboulia, jota käytettiin ennen muoveja ja bakeliittia kaikkeen, mitä nykyisin tehdään muovista. Cuirboulia ovat edelleenkin historialliset mustat, helakoristeiset kypärät, joita paraateissa joskus näkee.

Varsinkin, jos nahka on märkää ei saa lämmittää liikaa. Lämmittimessä on siis oltava jonkilainen termostaatti, joka varmistaa lämpötilan pysymisen alle 50°. Jos se siitä nousee alkaa syntyä cuirboulia, joka on pysyvä ominaisuus. Lämmön noustua 60°–70° tienoille on nahka jo puolikovaa. Siten valmistettiin ennen muinoin kovia kirjan kansia, aselaukkuja, jne... Kun lämmitetään n. 80° tienoille, mutta ei yli (kuumempana se murenee), nahka muuttuu mustaksi cuirbouliksi. Se on hyvin kovaa, mutta bakeliittimaisen haurasta. Se on silti niin lujaa, että siitä tehtiin kypäriä, panssareita, kilpiä, jne... Voisin kuvitella, että cuirboulista, kovasta tai puolikovasta valmistettaisiin ajopuvun panssarikovikkeita, sillä niitä voisi tehdä omaan muotoon puristettuja. Cuirboul on helppo kuumentaa kattilassa vedessä lämpömittarin kanssa. Se on kuumana aivan vetelää ja helppo asetella puumuotin päälle jäähtymään ja kuivumaan, jolloin se jää lopullisesti muotoonsa. Suurin työ on puumuotin valmistus, mutta sillä voikin sitten tehdä cuirboul esineitä loputtomasti. Ajopuvun panssarina se olisi varmasti riittävän kestävä ja tarpeellisen joustava (lämmityksestä riippuen) ja kevyttä ja silti lähes huomaamattoman ohutta. Käytetyn nahan on hyvä olla kasviparkittua. Monet nahkakengät on valmistettu (halvemmasta) kromiparkitusta nahasta. Siitä on mahdollista saada kromiallergian.

Kenkien rasvauksessa on hyvä muistaa, että märkään nahkaan levitetty rasva imeytyy parhaiten. Lisäksi se vesi kuivuessaan korvaantuu luonnonvoimien takia rasvalla ja menee siten juuri oikeaan paikkaan. Coretex kalvo ei tykkää hyvää rasvoista, koska sen huokoset täyttyvät ja hengittävyys loppuu. Kun kenkä rasvataan märkänä se rasva jää pääasiassa nahkaan tuon luonnonilmiön vuoksi, eikä eksy kalvoon. Hengittävyytensä ja vedenpitävyytensä menettäneellä kalvokengällä rasvaus onkin ainoa pelastus. Rasvattu kenkä myös hengittää.

Missään tapauksessa ei saa ruiskutella nahkakamppeisiin niitä silikoniöljyjä, joita monet kenkäkauppiaat suosittelevat. Hyvä kiilto ja vedenhylkimiskyky saadaan kenkärasvalla, jossa on hiukan mehiläisvahaa. Sen huomaa tuoksusta. Kuivana rasvaten kenkä (kuten myös Nevadan lehmännahkaiset sivulaukut) jää pinnalta tahmeaksi pitkäksi aikaa. Jos rasvauksen tekee syksyllä talvisäilytykseen laittaessa se ehtii mainiosti kuivua. Keväällä vaan kiillottaa pehmeällä kankaalla. Kengissä ja muissakin nahkakmppeissa on myös ompeleita, joita mehiläisvaha suojaa ja vahvistaa. Ompelulanka on alun perin melko varmasti ollutkin vahattua.

Kuten edellä sanottiinkin: lämmiilmapuhallin, ei kuumailma, auttaa kuivattamaan jos rasvaa kuivana. Kun kehgät on kerran perustellisesti rasvattu, riittää jatkossa kertarasvaus vuosittain.

Sentire la forza!
Terv: Timo

Jojje

  • Viestejä: 25
Vs: Veden ulkopuolella pitävät ajokengät
« Vastaus #6 : Elokuu 26, 2024, 21:25:09 ip »
Näitä olen muutamat pitänyt, kun ostin ensimmäiset, hinta oli €79,00. Kestävät muutaman ajokauden, sitten rupeaa jalka kastumaan.
https://manskankenka.fi/tuote/malli-451/
 

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Veden ulkopuolella pitävät ajokengät
« Vastaus #7 : Elokuu 27, 2024, 08:25:41 ap »
Cuirboul on helppo kuumentaa kattilassa vedessä lämpömittarin kanssa. Se on kuumana aivan vetelää ja helppo asetella puumuotin päälle jäähtymään ja kuivumaan, jolloin se jää lopullisesti muotoonsa.

Tuotahan pitääkin joskus kokeilla.

Vaan se kenkien rasvaus: mulla on ylijäämämäiharit mallia itävalta. Ne on plankattu juu ja pitää vettä - paitsi siitä pohjan ja muun kengän välisestä saumasta. Onkos tuohon mitään poppakonstia ?

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Veden ulkopuolella pitävät ajokengät
« Vastaus #8 : Elokuu 27, 2024, 12:20:34 ip »
Olisiko ne kengän ompeleet purkautuneet tai löystyneet? Jos on muuten hyvä kenkä, josta ei tahtoisi luopua niin ne ompeleet voi uusia.

Jos ne tuntuu ehjiltä niin alkuun voisi kokeilla mehiläisvahaa, joko sellaisenaan siihen rantuun hankaamalla, tai nahkarasvaa, joka sisältää mehiläisvahaa. Se on ikiaikainen suutarien konsti. Pelkkä plankkaus kyllä auttaa vedenkestävyyteen, koska sisältää hiukan myös rasvaa, mutta ei ole riittävä, kuten olet huomannut. Myös tavallista parafiinia on menestyksellä käytetty. Monet muistavat armeijan saappaat, joita ei taida enää ollakaan, ja mustan plankkituubin. Siinä on runsaasti parafiinia ja parafiiniöljyllä tehty notkeaksi, siksi se on niin juoksevaa tuubitavaraa. Hankaa kunnon kerros siihen kengän rantusyrjään ja ompeleen päälle ja pohjan ja päällysnahan taitteeseen. Kuten sanottu: jos rasvaat ne monot märkinä niin rasva imeytyy syvemmälle ja pinta ei jää tahmeaksi.

Olen käyttänyt näitä kuvan tuotteita. Tuo Tana-merkkinen on mielestäni parempi ja saattaa sisältää enemmän vahaa koska tuoksuu hunajalle voimakkaasti. Purkki riittää vuosia pienen perheen kengille. Sitä ei tavita niin suuria määriä kenkää kohti, jos kerran talvessa rasvaa talon kesäklopot ja kerran kesässä talviklopot. Joskus epäilytti, josko se liottaa liimauksia, mutta niin ei ole käynyt.

Niin...keitettyä nahkaa, cuirboulia, on käytetty jo kivikaudella...

PS. Keitetty nahka, cuirbouli, tai cuirbouilli, tai cuir bouilli, monta kirjoitustapaa.

« Viimeksi muokattu: Elokuu 27, 2024, 17:15:30 ip kirjoittanut Hajakenttä »
Sentire la forza!
Terv: Timo

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Veden ulkopuolella pitävät ajokengät
« Vastaus #9 : Elokuu 27, 2024, 13:31:18 ip »
Minä ostin nahkavarusteiden käsittelyyn "tallipoika valjasrasvaa". Joukossa on paljon mehiläisvahaa ja ei maksa isossa purkissa paljonkaan. Siitä purkista kyllä riittää loppuiäksi. Hankkija näyttää tuota ainakin myyvän.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Veden ulkopuolella pitävät ajokengät
« Vastaus #10 : Elokuu 27, 2024, 21:44:07 ip »
Taisi olla toissa keväänä, kun enskahommissa kokeiltiin kaverin kanssa laittaa muovikassit sukkien päälle saappaaseen. Meni spoorissa varmaan sen kilometrin verran, kun uran pohjalla lojunut vesi oli riittävästi loiskunut ja kastellut saappaat varren kautta. Sen jälkeen muovipussit olivat rullautuneet hieman nilkan alle. Loppureissun vesi sitten todella pysyi sukassa ja kylmäsi varpaita.
Eipä jäänyt käyttöön se konsti.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Veden ulkopuolella pitävät ajokengät
« Vastaus #11 : Elokuu 28, 2024, 10:46:01 ap »
Enduroa en ole koskaan joutunut opettelemaan, mutta jalkamiehenä olen monessa suossa ja kurassa rypenyt. Maihinnousukengässä on juuri se idea, että varsi saadaan nauhoilla niin tiukaksi paketiksi, että ei jää vedelle mitään varrensuuta. Se voi tilapäisesti olla täysin upoksissakin ja joukko pysyy silti taistelukelpoisena. Pitkää pulikointia sekään ei silti pidä.

Kun endurokuskit kuitenkin haluavat pitää panssaroituja ja tukevia ajosaappaita pitääkseen nilkat suunnilleen ehjinä ja valikoimasta ei taida löytyä spesiaalisaappaita siihen, niin olisi kyllä sellainen konsti, että taitavalla suutarilla teettäisi saappaan suuhun sellaisen nauhoitettavan mansetin, joka sulkee varrensuun joustavasti. Pehmeää, ohutta rasvanahkaa n. 10 cm korkea holkki ompelemalla saappaan suuhun. Ulkosivulla kunnon nauhat ja tiivis iltti niiden alla. Estäisi juuri sen loiskeveden.

Jos sukat kuitenkin kastuvat ja alkaa palella, niin siihen on se vanha konsti – villasukat. Asia on niin, että pässinpökkimä villa lämpenee kastuessaan. Se saattaa tuntua hömpältä, mutta ei ole. Villan kuidussa on sellainen rakenne, että siinä tapahtuu kiderakenteen muutos kastuessa. Silloin se fysikaalisesti luovuttaa lämpöä, oikeasti. Asian voi vaikka kokeellisesti todeta kun on aika pestä villapaita. Sehän tedään käsin viileässä vedessä. Kun mittaa veden lämpötilan ja sitten tunkee villapaidan siihen ämpäriin ja antaa olla vartin ja mittaa uudelleen niin kas – lämpötila on selvästi noussut. Jos ei ole niin paita ei ole villaa.

Villa myös jakaa kapillaarilla saamansa veden kaikkialle kudokseensa ja pysyy siten kuivantuntuisena pitkään. Se myös kuivuu itse omalla tekemällään lämmöllä. Puuvillakuitu on litteää kuin nauhamakaroni ja säilöö veden rakoihinsa pieninä pisaroina eikä kuivu kuin kuivattamalla. Puuvilla-tekokuitu-sekoite on kyllä salonkikelpoista, mutta ei pidä lämpimänä, eikä kuivana. Talvella se on lähes kuolemanloukku.

Sentire la forza!
Terv: Timo

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Veden ulkopuolella pitävät ajokengät
« Vastaus #12 : Elokuu 28, 2024, 23:14:30 ip »
Nuo kevään sulavat kelit on ne pahimmat. On vettä reilusti tarjolla ja lämpö nollan molemmin puolin. Jossain vaiheessa vesi menee kenkään, vaikka varsi olisi tiukkakin. Pitäisi varmaan teipata lahkeeseen. Omat varpaat kestävät tuota villasukilla noin tunnin kastumisesta. Sitten on siirryttävä kotimatkalle.
Kellään lähipiirissä ei ole kokemuksia endurokäyttöön tarkoitetuista gore-tex kengistä. Ovat kyllä sen verran tyyriitä, ettei ihan pian ole omaan käyttöön varaa hankkiakaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jouko S

  • Viestejä: 868
Vs: Veden ulkopuolella pitävät ajokengät
« Vastaus #13 : Elokuu 29, 2024, 10:04:16 ap »
Minulla on menossa toinen sarja Daytona Gtx ajokenkää. Ei ole koskaan kastunut, vaikka on päivän ajanut sateessa, eikä hionnut kovissa helteissä. Ne on saksalaiset käsin tehdyt Gore-tex/nahkayhdistelmä kengät ja niistä löytyy kaikki suojat myös. Tietysti niitä pitää hoitaa säännöllisesti ja niiden omilla aineilla ja silloin niillä on hyvin pitkät takuut, myös vetoketjuille.
Ensimmäiset oli jalassa n.75tkm/8 kesää, kun piti ostaa samanlaiset mutta piilokorolliset. Vanhat jäi pojalle, joka on ajanut niillä jalat kuivina kolmatta kesää. Hinta vaan on se paha puoli. Louisilta olen ostanut talvialesta ja silloin hinta on ollut n.340e.
Jouko