Kirjoittaja Aihe: 1400 vanhemmat versiot ja kaasukahvan ominaisuudet  (Luettu 4252 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
1400 vanhemmat versiot ja kaasukahvan ominaisuudet
« : Elokuu 20, 2024, 10:41:42 ap »
Alkupään 1400 malleissa on kaasuvaijerit.
Ne saattavat, välillisesti, aiheuttaa vakaviakin vikailmoituksia siten että pyörä menee helposti vikasietotilaan. Kaksi ilmiötä.
Koska kaasunasentopotentiometrit, A, B, C ja D ovat kiinnitetty joustavasti pyörän runkoon tankin alle rungon etupäähän aiheuttaa joustavuus, joka sinänsä on ookoo, sitä että laitteen kaksi isohkoa moninapaliitintä saattavat hieman heilua niin siinä yhteydessä voi tulla liittimiin tiedonsiirtokatkos joka generoi vikailmoituksen.
Koska pyörän vikalogi tulkitsee liitinvaivan komponenttivaivaksi voi käydä niin että tulee vaihdettua uusi kaasunasentopotentiometripaketti kokonaan. Toki vikakin häviää siten. Todennäköisesti vanha, ehyt potikkasetti menee elektroniikkaromukeräykseen.

Toinen ilmiö: kaasuvaijerit kun kuluvat niin niihin tulee löysää. Se ei tarkoita että kuluminen olisi erityistä vanhenemista vaan syntyy tyhjä liike kaasukahvaan. Toki kahvaan sallitaan pieni klappi mutta isompi johtaa toimenpiteisiin. Ensin säädetään vaijerit sopivaan tiukkuuteen aivan pienelle välykselle ja suoritetaan kalibrointi joka ei kestä kun hetken. Tarvitaan, tietenkin, tietokone ja ohjelma jolla pyörän keskusyksikköä komennetaan eli annetaan uusi tieto kaasukahvan liikkeen osalta jossa kerrotaan keskusyksikölle kaasukahvan liikematka kaasunasentopotentiometreille. Sen jälkeen toinen samanlainen suoritus jossa kerrotaan kaasunasentopotentiometrien toiminta-alue keskusyksikölle. Sen jälkeen pyörä on valmis ajoon. Työkaluna GuzziDiag.

Alkuperäisillä vaijereilla olen ajanut 60.000 kilometriä. Pari kertaa on pitänyt säätää vaijereita. Varavaijerit on hankittuna.